Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lantsoght
#306816
Wij hebben een Berner nu 17 maanden oud. Sinds enkele dagen bijt hij in zijn huid zo erg dat er bloed op staat. Daarvoor had ik ook een Berner en op ongeveer dezelfde leeftijd begon hij ook te bijten in zijn eigen pels zo net boven de staart. Ik ben toen naar de dierenarts en geweest en deze zei dat hij allergisch was aan dierlijke eiwitten en moest dan een speciaal voer hebben van bij de dierernarts (royal canin waar ondermeer BHT en BHA en nog andere troep in zat) Resulaat mijn hond bleef zichzelf bijten (enkel in de lente en najaar en rond kerstmis) en dan is hij gestorven op 4 jarige leeftijd aan lymfekanker (ik denk dat het deels door dat voer komt). :( :( :'( :'(
Nu krijgt mijn berner farmfood (brokken) en duck (vers- diepvries).
Hoe komt het toch dat mijn 2e Berner nu juist hetzelfde doet als onze vorige berner. Ik heb altijd honden gehad oa bouviers, schepers een bobtail ...
Wat kan ik doen ? Ik heb nu teethree-olie op de wonden gedaan en heb hem visolie pillen gegeven. :-\
Monique ???
Door Femke
#307020
het lijkt me het verstandigst als je eerst achterhaalt waarom je hond bijt. Hoe zit de huid eruit? Is die rood? Dik? Schilvers? Pukkeltjes?
Is er al een afkrabsel gemaakt door de DA? Heeft hij misschien vlooien (let op, 1 vlooienbeetje kan bij sommige honden al een enorme stroom aan klachten geven)
Heeft hij jeuk op specifieke plekken (bijvoorbeeld onder de buik, aan de poten, alleen bij de staart?) Zijn de anaal klieren niet vol? Bijt hij als hij net iets gegeten heeft, als hij net ingeënt is, als hij net in bad is geweest?

Het klinkt alsof het juist met de rui-periode is, borstel je je hond van tijd tot tijd grondig?

Allergie voor dierlijke eiwitten, ik geloof niet zo dat honden hier last van hebben, hooguit een heeeeeel enkele hond misschien. Denk eerder dat jouw DA van zijn brokjes af moest :-X

Ik zou zeggen bestudeer je hond een heeeel goed zodat je weet waarom hij bijt, dan kun je een oplossing vinden. De gewonde plekken behandelen met tea tree is altijd goed, en de visolie is ook goed voor zijn huid (zit er ook borage olie in?)

Mocht je er anders echt niet uit komen dan kanhet zinvol zijn om contact op te nemen met een holistich dierenarts!
Door Lizzy
#307028
lantsoght schreef: Wij hebben een Berner nu 17 maanden oud. Sinds enkele dagen bijt hij in zijn huid zo erg dat er bloed op staat. Daarvoor had ik ook een Berner en op ongeveer dezelfde leeftijd begon hij ook te bijten in zijn eigen pels zo net boven de staart.
Op deze plek bijten klinkt mij eerder als een allergie voor vlooien of anaalklierproblemen en niet als een voedsel allergie.
Ik ben toen naar de dierenarts en geweest en deze zei dat hij allergisch was aan dierlijke eiwitten en moest dan een speciaal voer hebben van bij de dierernarts (royal canin waar ondermeer BHT en BHA en nog andere troep in zat) Resulaat mijn hond bleef zichzelf bijten (enkel in de lente en najaar en rond kerstmis) en dan is hij gestorven op 4 jarige leeftijd aan lymfekanker (ik denk dat het deels door dat voer komt). :( :( :'( :'(
Persoonlijk denk ik dat het overlijden aan lymfeklierkanker eigenlijk ongelofelijke pech is.
Nu krijgt mijn berner farmfood (brokken) en duck (vers- diepvries).
Als ik jou was zou ik kijken of je hond misschien allergisch is voor granen. En omdat te kunnen bepalen zou ik hem van de brokken afhalen en hem (desnoods tijdelijk) alleen op versvlees zetten. Je zou hem een ander merk kunnen geven waar beduidend minder graan in zit. In Duck zit niet zo veel, maar wel teveel wanneer je een graanallergie wilt uitsluiten.
Hoe komt het toch dat mijn 2e Berner nu juist hetzelfde doet als onze vorige berner. Ik heb altijd honden gehad oa bouviers, schepers een bobtail ...
Wat kan ik doen ? Ik heb nu teethree-olie op de wonden gedaan en heb hem visolie pillen gegeven. :-\
Monique ???
Het kan zijn dat sommige Berners (uit sommige lijnen) gevoelig zijn. Maar ik denk eerder aan wederom pure pech en voeding en misschien vlooien. Het is weer warm weer, misschien heeft hij ook wel last van de overgang met zijn vacht. Hier zou je een trimmer/trimster advies kunnen vragen!

Ik zou hem goed controleren op vlooien (wit laken onder hem leggen en vochtig spuiten. Hond erop zetten, op vlooien controleren met kammen en kijken of er vlooienpoepjes uitvallen). Gebruik geen anti-vlooien gif als Frontline enzo, want veel honden reageren daarop met gigantische jeuk en dat moet je nu even niet hebben. Ik zou de plekken behandelen met verdunde tea tree of calendula of beide en als het te erg wordt moet je toch even naar de DA. Laat je daar inderdaad maar geen brokjes aansmeren.....

Ik zou dus overstappen naar een compleet versvlees. Geen brokken. Voeg er tijdelijk maar wat extra borage en visolie aan toe. Ik zou hem zelf ook 4 keer per week een half teentje knoflook geven. En als dit blijft, dan zou ik persoonlijk naar een goede homeopathisch dierenarts gaan of naar een goede dermatoloog (ik ging liever op de natuurlijke weg verder, maar dit is afhankelijk van wat jij zou willen natuurlijk).

Wat Femke al aanhaald, dat zijn wel belangrijke vragen! Waar zit de jeuk? Is hij net gevaccineerd? (nu even NIET vaccineren!! Alleen 100% gezonde honden mogen gevaccineerd worden en een hond met huidproblemen is niet 100% gezond). Is hij in bad geweest? Anaalklieren gecontroleerd?
Door Mevroi Kruim
#307178
Goeie reactie. Klein kanttekeningetje: als je echt wilt kijken of je hond allergisch is voor granen moet je volgens mij granenvrij voeren, dus bv barf zonder graan. Al is het maar een paar weken, om te kijken hoe 'ie reageert. Als het 'alleen' een glutenallergie is kun je wel rijst voeren. Ik had een hond die heel erg allergisch was voor gluten, die deed het op rijst wel goed.
Vlooien zitten graag net boven de staart trouwens, is ook de plek waar mijn allergische kat altijd begint met zichzelf kaal te plukken als ik te laat ben met de vlooienbestrijding.
Door lantsoght
#307269
Bedankt voor jullie reacties. In heb vorige week onze hond behandeld met advantix (tegen vlooien en teken) dit is een product zoals frontline maar nog beter (volgens de apotheker). Vroger gaf ik gewoon pillen Program tegen de vlooien, maar dit is niet werkzaam tegen teken. Soms heeft hij al eens een teek, zondag heb nog een teek gevonden.
Ik borstel die grondig eens per week en iedere dag eens gewoon.
Om te eten krijgt hij brokken Farmfood en vers Duck (oa pens compleet, lam en rijst ....) en dan ook wat overblijft van ons.
Hij krijgt ieder dag 1 capsule Mor Epa smart fats en een lepel tarwekiemolie oner zijn eten.
Dan die huid. Hij bijt wanneer ik er niet bij ben, als ik naar de supermarkt ben, 's nachts als we slapen .... Zijn huid id gaaf maar dan bijt hij zo fel dat er wondjes ontstaan en komt daar een korst op en dan bijt hij opnieuw. Misschien doch iets met die anaalklieren? Ik moet binnenkort toch naar de dierenarts voor zijn behandeling tegen kennelhoest.
Bedankt Monique en een dikke knuffel van Cyrus
Door Lizzy
#307301
Kruimel schreef: Goeie reactie. Klein kanttekeningetje: als je echt wilt kijken of je hond allergisch is voor granen moet je volgens mij granenvrij voeren, dus bv barf zonder graan. Al is het maar een paar weken, om te kijken hoe 'ie reageert. Als het 'alleen' een glutenallergie is kun je wel rijst voeren. Ik had een hond die heel erg allergisch was voor gluten, die deed het op rijst wel goed.
Vlooien zitten graag net boven de staart trouwens, is ook de plek waar mijn allergische kat altijd begint met zichzelf kaal te plukken als ik te laat ben met de vlooienbestrijding.
De ervaring leert dat honden met een granenallergie het toch vaak erg goed doen op een KVV waar standaard erg weinig graan in zit (en meestal alleen gepofte rijst bevat). Er zijn ook merken totaal zonder graan (dus ook zonder rijst - rijst = graan).

Maar, ik raad je met klem aan om geen tarwekiem olie meer te geven. Dit geeft vaak allergische reacties. Ik zou hem al helemaal niet laten vaccineren tegen kennelhoest (ik weet niet of je dat van plan was?) en ik zou geen brokken meer geven. Om eens te beginnen.
Door Supermax
#307314
Maar toch ook raar dat de hond het alleen maar doet als er niemand thuis is.... misschien ook verveling of verlatingsangst???? Ik weet het niet hoor, ben er geen expert in. Maar dit viel mij gewoon op.
Hoop voor je dat je er gauw achterkomt wat het is.
groetjes,
Mieke
Door Lizzy
#307327
Supermax schreef: Maar toch ook raar dat de hond het alleen maar doet als er niemand thuis is.... misschien ook verveling of verlatingsangst???? Ik weet het niet hoor, ben er geen expert in. Maar dit viel mij gewoon op.
Hoop voor je dat je er gauw achterkomt wat het is.
groetjes,
Mieke
Moeilijk te zeggen. Dat kan ook. Of hij heeft geleerd dat hij niet mag bijten als z'n baasjes in de buurt zijn en wel uitgebreid kan bijten als z'n baasjes niet in de buurt zijn..?

Krijg je andere signalen dat hij stress heeft wanneer je niet thuis bent?
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 19 apr 2005, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#307328
Supermax schreef: Maar toch ook raar dat de hond het alleen maar doet als er niemand thuis is.... misschien ook verveling of verlatingsangst???? Ik weet het niet hoor, ben er geen expert in. Maar dit viel mij gewoon op.
Hoop voor je dat je er gauw achterkomt wat het is.
groetjes,
Mieke
Honden kunnen inderdaad wel bijten van stress hoor!!

Monique ik zou even geen vlooimiddelen meer geven, het kan heel goed dat je hond hierop reageert. Het is en blijft chemische troep! Ik heb zelf een berner en een kruising duitse staande langhaar maar ik ben niet bang voor vlooien. Heb in het hele huis harde vloeren, ik geef nooit iets preventiefs tegen vlooien. Ze hebben ze ook nooit, en als ze ze wel een keer hebben zet ik ze wel onder de douche ofzo (nog niet over nagedacht)

Als het de anaalklieren zijn zal je hond vooral rond zijn staart bijten, en misschien aan de achterpoten.

Als hij écht alleen maar bijt als je weg bent is het waarschijnlijk een gedragsprobleen. Ik zou dan een gedragsterapeute raadplegen.
Door Femke
#307334
lantsoght schreef: Bedankt voor jullie reacties. In heb vorige week onze hond behandeld met advantix (tegen vlooien en teken) dit is een product zoals frontline maar nog beter (volgens de apotheker). Vroger gaf ik gewoon pillen Program tegen de vlooien, maar dit is niet werkzaam tegen teken. Soms heeft hij al eens een teek, zondag heb nog een teek gevonden.
Ik borstel die grondig eens per week en iedere dag eens gewoon.
Om te eten krijgt hij brokken Farmfood en vers Duck (oa pens compleet, lam en rijst ....) en dan ook wat overblijft van ons.
Hij krijgt ieder dag 1 capsule Mor Epa smart fats en een lepel tarwekiemolie oner zijn eten.
Dan die huid. Hij bijt wanneer ik er niet bij ben, als ik naar de supermarkt ben, 's nachts als we slapen .... Zijn huid id gaaf maar dan bijt hij zo fel dat er wondjes ontstaan en komt daar een korst op en dan bijt hij opnieuw. Misschien doch iets met die anaalklieren? Ik moet binnenkort toch naar de dierenarts voor zijn behandeling tegen kennelhoest.
Bedankt Monique en een dikke knuffel van Cyrus
tik eens het woordje kennelhoest in in de zoekmachine hier op deze site. Ik vind van alle entingen de kennelhoest het meest onzinnig. Ten eerste beschermt de enting lang niet tegen alle virussen die kennelhoest veroorzaken, en ten tweede is kennelhoest makkelijk te behandelen met alleen maar een beetje echinaforce, extra vitaminen en een hoest siroopje of hoest tabletjes (tussistin van VSM bijvoorbeeld)

Bovendien heeft mijn hond tot 2 keer toe kennelhoest gehad, daags ná de enting! Dus, kennelhoest ent ik zowiezo niet meer, ik ent mijzelf ook niet tegen verkoudheid ;)

Ik zou het geld voor die enting lekker in mijn zak houden en daar wat lekkers voor mijn hond voor kopen ;)
Door lantsoght
#309737
Ik ben zaterdag met mijn hond gaan trainen bij de hondenfluisteraar en volgens haar is dat bijten een gevolg van zijn dominant gedrag. Hij krijgt nu alleen nog duck lam en rijst en vers vlees. Wij hebben die hond wel wat teveel verwend in het begin en dan vooral mijn echtgenoot. Ik hoop dat het goed komt met hem want het is een schitterende hond met een sterk karakter. Nog eens dank voor jullie goede raad.
Ik ben nu wel aan het informeren over carnibest maar dat is niet te krijgen in België.
Door Lizzy
#309744
lantsoght schreef: Ik ben zaterdag met mijn hond gaan trainen bij de hondenfluisteraar en volgens haar is dat bijten een gevolg van zijn dominant gedrag. Hij krijgt nu alleen nog duck lam en rijst en vers vlees. Wij hebben die hond wel wat teveel verwend in het begin en dan vooral mijn echtgenoot. Ik hoop dat het goed komt met hem want het is een schitterende hond met een sterk karakter. Nog eens dank voor jullie goede raad.
Ik ben nu wel aan het informeren over carnibest maar dat is niet te krijgen in België.
Ik hoop niet dat je het erg vindt, maar dit vind ik echt onzin tot de macht 100. Zichzelf tot bloedens toe bijten uit dominant gedrag? Waarom dan, in hemelsnaam? Waarom zou een dominante hond zichzelf automutileren? Ik denk dat een bange, zenuwachtige, gestresste, niet-zelfverzekerde hond zich mogelijk kan automutileren maar dat doen vanuit dominant gedrag vind ik echt te onzinnig voor woorden en ik geloof absoluut niet dat dit de oorzaak van zijn probleem is.
Door lantsoght
#309797
Mijn gedacht is ook dat hij gewoon jeuk heeft van dat product dat ik erop gedaan heb. De apotheker heeft me dat aangesmeerd, het was erg duur, ben de prijs vergeten. Het is begonnen 1 dag nadat ik dat gebruikt had. Dus eventjes geen chemische troep meer. De laatste dagen doet hij het niet meer, en de wondjes genezen goed met teathree en visolie capsules. Duimen maar.
die hondenfluisteraar is wel iets speciaal, maar ze kan enorm goed met honden om. Hij is al veel rustiger geworden sinds ik bij haar ga.
Door Lizzy
#309801
lantsoght schreef: Mijn gedacht is ook dat hij gewoon jeuk heeft van dat product dat ik erop gedaan heb. De apotheker heeft me dat aangesmeerd, het was erg duur, ben de prijs vergeten. Het is begonnen 1 dag nadat ik dat gebruikt had. Dus eventjes geen chemische troep meer. De laatste dagen doet hij het niet meer, en de wondjes genezen goed met teathree en visolie capsules. Duimen maar.
die hondenfluisteraar is wel iets speciaal, maar ze kan enorm goed met honden om. Hij is al veel rustiger geworden sinds ik bij haar ga.
Ik duim heel erg met je mee! Ben toch wel benieuwd naar dat spul wat de apotheek je heeft aangesmeerd! Als je de naam weet: laat het ons even weten!

En ze zal goed zijn met honden hoor, maar ik vind persoonlijk dat er veel te veel gewerkt wordt vanuit het dominantie-principe. Een leuke tegenhanger is "Dominantie, feit of fictie?" van Barry Eaton. Maar goed, ik zal me beperken aangezien dit geen gedragsforum is.
Door lantsoght
#309857
Ik heb de naam van dat product : Advantix 400/2000 (imidacloprid + permethrin) voor honden van 25 kg en meer. Tegen vlooien en teken ; afwerend tegen teken, muggen en zandvliegen. Naar mijn gevoel is dat wel de boosdoener.
Bestaat er iets om een hond in te enten tegen teken? Volgens mijn echtgenoot bestaat zoiets voor mensen dus misschien ook wel voor dieren.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door