Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Frans013
#3097772
Onze Fauve Mukkel van ruim 14 leeft al een hele tijd op 's ochtends brokken en 's avonds KVV (Smuldier, Rodi, Duck, Prins, Kivo, net hoe het uit komt.) Omdat ik zelf wat meer zicht wil krijgen op wat hij nou eet en hoe zich dat uitwerkt op zijn gezondheid de stap gewaagd naar ook nog BARF. Doel is om te proberen om hem van de prednison voor de jeuk af te krijgen.

Ik wilde dus op de volgende manier gaan voeren:
Dag 1 Brok
Dag 2 KVV
Dag 3 Brok
Dag 4 BARF
Dag 5 BARF
Dag 6 Brok
enz.

Door een webshop heb ik het volgende menu laten samenstellen en vandaag opgehaald:

Bot: 1x eendennek 1kg, 1x kwartelkarkas 1kg, 1x konijnkarkas, 1x lamsribben 1kg
Spier: 1x rundvlees 1kg, 1x paardenvlees 1kg, 1x geitenvlees 1kg
Hapklare pens: 1x hapklare pens rund 1kg
Hartblokjes: 2x 500gr kalf-rund hartblokjes

Verdeling BARF
BARF vleesbot 160gr + spiervlees 125gr + hapklare pens circa 50gr
BARF vleesbot 160gr + spiervlees 125gr + runderhartblokjes circa 75gr
BARF vleesbot 160gr + spiervlees 125gr + hapklare pens circa 75gr
BARF vleesbot 160gr + spiervlees 125gr + runderhartblokjes circa 50gr

Morgen dus de eerste dag BARF. Ik wou in de ochtend het spiervlees doen met de pens en in de avond dan het vleesbot (konijnenkarkas).

Hebben hier mensen nog opmerkingen over? Zit ik fout met het idee dat ik het orgaanvlees achterwege zou kunnen laten als ik ook nog 2 van de 5 dagen brok voer en de KVV in een compleet-variant doe?

Graag jullie input.
Gebruikersavatar
Door AnnemiekevD
#3097798
Ik ben zelf nog vrij nieuw hier maar ik heb begrepen dat je geen barf met brok kunt combineren :-\
Omdat dat een totaal ander vertering nodig heeft, iets met maagzuur?!

Er reageert vast nog wel iemand die het beter kan uitleggen :biggrin2: :-[
Gebruikersavatar
Door Frans013
#3097800
[quote="AnnemiekevD"]
ik heb begrepen dat je geen barf met brok kunt combineren :-\
Omdat dat een totaal ander vertering nodig heeft, iets met maagzuur?!
[/quote]

En laat ik nou weer begrepen hebben dat dat probleem is ondervangen doordat hij al jaren aan de KVV zit. Dat probleem schijnt zich enkel voor te doen als je alleen brokken voert en dan koud overstapt op BARF.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3097813
Over de combi vers en brok staat wat in de bieb http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,57705.0.html
Combineren zoals je voorstelt zou dus geen probleem moeten zijn.

Maar.. als je echt zicht wilt krijgen op de jeuk en wil afstappen van de jeuk dan zou ik volledig overgaan op barf. Alleen zo weet je precies wat je hond binnenkrijgt en kun je kijken wat het effect is. Als je hem deels brok blijft geven zul je er nooit achterkomen of dat de oorzaak van de problemen is. Met kvv heb je, deels, hetzelfde probleem. Stel je hond is allergisch voor kip dan kan er in jouw kvv zonder kip via de vleesmolens toch een flintertje kip in terecht komen. Daarnaast is bij veel kvv de samenstelling niet altijd duidelijk.

en dan je menu, de opinie hier is dat je zelf een menu maakt voor je hond. Op die manier weet je wat en waarom je wat voert en kun je zelf zaken aanpassen waar nodig. Een compleet menu bestaat uit in ieder geval vleesbot en spiervlees en qua orgaan uit pens, lever, hart en nier.
In het menu dat voor jullie gemaakt is mis ik sowieso lever en nier. Je hond heeft nog nooit vleesbot gegeten begrijp ik, ribben zijn voor een beginnende barfer toch echt wel hard.

Als volledig barf een brug te ver is, overweeg dan in ieder geval om de brok te vervangen door een goede kvv.
Door Ruisje
#3097819
Je wilt Mukkel van de prednison voor de jeuk afkrijgen. Weet je ook waardoor de jeuk wordt veroorzaakt? Grote kans dat het iets in de brokken is, dus die zou ik helemaal weglaten! Met dit menu komt hij er niet vanaf, vrees ik.

Je zou inderdaad die brokkendagen kunnen vervangen door goede en afwisselende kvv's (met een natuurlijke calciumbron) en beginnen met 2 barfdagen.

De kvv's die je tot nu voerde hebben bijna allemaal een calciumsupplement i.p.v. bot als calciumbron. De vertering van bot kan dus nog niet optimaal zijn en het om-en-om voeren van brokken draagt daar zeker niet aan bij! Lamsribben zou ik ook nog even in de vriezer laten liggen totdat Mukkel het beginnersvleesbot netjes kan verteren. Tip: sla die eendennekken in het begin even plat voordat je ze voert!

Sorry Frans, maar een menu met 3 dagen brokken, 2 dagen kvv en 2 dagen barf is helaas niet anders te beoordelen dan hierboven... ;)
Laatst gewijzigd door Ruisje op zo 12 apr 2015, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Frans013
#3097837
Mensen, ik snap het. Ik ben echter al lang blij dat ik mijn partner zover heb gekregen om mee te gaan met 2 van de 5 dagen BARF "om te proberen". Dat is beter dan "ik hoef die rotzooi niet in huis, ik vind dat akelig". De aanschaf van een tweede diepvries via MP voor het voer had ook nogal wat voeten in aarde: "dan is zo'n ton met brokken in de kelder toch veel handiger".

Als dit nu allemaal goed gaat en de brokken zijn op doe ik nog eens een poging om maar geen nieuwe brokken meer te kopen.

@Ruisje Heb jij zo merken KVV met bot als calciumbron?

Hij is gewend aan kippenpoten, zowel rauw als gerookt en kippennek heeft ie ook al gehad in de gerookte variant. Dit elke keer als tussendoortje.
Laatst gewijzigd door Frans013 op zo 12 apr 2015, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mijati
#3097851
Mijn man was ook anti, maar ook hier een hond die vreselijke jeuk had. Heel voorzichtig meegenomen naar mijn leverancier en eerst met kvv begonnen. Helemaal over gezet in een keer. Toen een kippennekje toegevoegd.
Ondertussen zijn we 6 weken verder en ziet hij de veranderingen in onze hond. En hij is om.
Moraal: als jij zeker weet dat de brokken de oorzaak van de problemen zijn, gewoon overzetten en zeggen tegen manlief, als het niet werkt kunnen we altijd nog terug. En vandaar uit steeds meer barf toevoegen. Zolang je brok blijft geven zal de jeuk niet minder worden.
Door Lizzy
#3097857
[quote="Frans013"]
Onze Fauve Mukkel van ruim 14 leeft al een hele tijd op 's ochtends brokken en 's avonds KVV (Smuldier, Rodi, Duck, Prins, Kivo, net hoe het uit komt.) Omdat ik zelf wat meer zicht wil krijgen op wat hij nou eet en hoe zich dat uitwerkt op zijn gezondheid de stap gewaagd naar ook nog BARF. Doel is om te proberen om hem van de prednison voor de jeuk af te krijgen.

Ik wilde dus op de volgende manier gaan voeren:
Dag 1 Brok
Dag 2 KVV
Dag 3 Brok
Dag 4 BARF
Dag 5 BARF
Dag 6 Brok
enz.

Door een webshop heb ik het volgende menu laten samenstellen en vandaag opgehaald:

Bot: 1x eendennek 1kg, 1x kwartelkarkas 1kg, 1x konijnkarkas, 1x lamsribben 1kg
Spier: 1x rundvlees 1kg, 1x paardenvlees 1kg, 1x geitenvlees 1kg
Hapklare pens: 1x hapklare pens rund 1kg
Hartblokjes: 2x 500gr kalf-rund hartblokjes

Verdeling BARF
BARF vleesbot 160gr + spiervlees 125gr + hapklare pens circa 50gr
BARF vleesbot 160gr + spiervlees 125gr + runderhartblokjes circa 75gr
BARF vleesbot 160gr + spiervlees 125gr + hapklare pens circa 75gr
BARF vleesbot 160gr + spiervlees 125gr + runderhartblokjes circa 50gr

Morgen dus de eerste dag BARF. Ik wou in de ochtend het spiervlees doen met de pens en in de avond dan het vleesbot (konijnenkarkas).

Hebben hier mensen nog opmerkingen over? Zit ik fout met het idee dat ik het orgaanvlees achterwege zou kunnen laten als ik ook nog 2 van de 5 dagen brok voer en de KVV in een compleet-variant doe?

Graag jullie input.
[/quote]

Nee hoor, je zit er niet naast. Je hoeft niet perse orgaan te voeren als je maar 2 dagen BARF voert. Maar pens en hart zijn beide orgaanvlees.

Als je wilt weten of de jeuk van de voeding komt (hetzij doordat er een allergie is, hetzij omdat je hond teveel ballaststoffen binnen  krijgt), kun je maar op 1 manier vaststellen en dat is de brokken eruit te kieperen. Negen van de 10 brokken bevatten granen en granen zijn zo'n beetje jeukveroorzaker nummer 1. Wat sommige dierenartsen ook zeggen over dat het altijd komt door een dierlijk eiwit. Dus om je eerlijk de waarheid te zeggen? Het is echt niet onaardig bedoeld, maar dit "Omdat ik zelf wat meer zicht wil krijgen op wat hij nou eet en hoe zich dat uitwerkt op zijn gezondheid de stap gewaagd naar ook nog BARF. Doel is om te proberen om hem van de prednison voor de jeuk af te krijgen" ga je niet bereiken met je bovenstaande menu. Je gaat geen inzicht krijgen in wat hij eet, je gaat ook niet voldoende bereiken om zijn gezondheid te verbeteren en ik denk dat je de hoop niet moet hebben dat het verbetering geeft qua jeuk. Sorry :-\

Ik raad je aan toch te overwegen om de brokken eruit te snijden. En als het niet mogelijk is om volledig zelf te gaan samenstellen, zou ik voor een KVV kiezen (Voor de dagen waarop je geen BARF kunt voeren) zonder granen (dus ook zonder rijst).

Wat ik je wel wil meegeven: voer 1 diersoort niet. En liefst een diersoort dat makkelijk te krijgen is en waar je hond alles van kan eten, dus bot, vlees en orgaanvlees. Mocht je moeten gaan elimineren, dan is het heel handig om niet alle diersoorten gegeven te hebben en naar een exorbitant diersoort te moeten gaan zoeken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 12 apr 2015, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3097878
Je hond heeft zoveel jeuk dat hij prednison krijgt. Dat is ontzettend slecht voor oa zijn nieren. Prednison is echt een laatste redmiddel wat je niet wil gebruiken.

Leg je man eens uit wat je gelezen hebt. Dat de jeuk wellicht van de brokken komt, dat hij op kvv/barf wellicht zonder prednison kan en daardoor een langere levensverwachting krijgt.
Vraag of je het eens drie maanden mag proberen. Dan kan hij altijd nog zeggedat het allemaal niets doet en dat brok veel makkelijker is. Maar ik denk dat hij dat niet gaat doen, omdat vers alleen maar voordelen kent.
Gebruikersavatar
Door Frans013
#3097895
Haha  :D. Iedereen denkt dat mijn man miept, maar het is mijn vrouw hoor  ;D.

Vanochtend 160 gram konijnkarkas gevoerd, dat ging er met smaak en zonder problemen in. Mijn vrouw vond het geluid "verschrikkelijk" en zei van "dat ga ik hem niet geven hoor als jij late dienst hebt".

Wellicht dat overstappen naar KVV met af en toe een BARF dag een optie wordt. Er wordt aan gewerkt zullen we maar zeggen  8).
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3097899
[quote="Frans013"]
Haha  :D. Iedereen denkt dat mijn man miept, maar het is mijn vrouw hoor  ;D.

Vanochtend 160 gram konijnkarkas gevoerd, dat ging er met smaak en zonder problemen in. Mijn vrouw vond het geluid "verschrikkelijk" en zei van "dat ga ik hem niet geven hoor als jij late dienst hebt".

Wellicht dat overstappen naar KVV met af en toe een BARF dag een optie wordt. Er wordt aan gewerkt zullen we maar zeggen  8).
[/quote]

Hahaha, dat komt omdat de meeste leden hier vrouwen zijn!  :D
Een andere optie is je vrouw de deur uitschoppen wellicht?  :D
Gebruikersavatar
Door pluk
#3097908
[quote="Frans013"]
Haha  :D. Iedereen denkt dat mijn man miept, maar het is mijn vrouw hoor  ;D.

Vanochtend 160 gram konijnkarkas gevoerd, dat ging er met smaak en zonder problemen in. Mijn vrouw vond het geluid "verschrikkelijk" en zei van "dat ga ik hem niet geven hoor als jij late dienst hebt".

Wellicht dat overstappen naar KVV met af en toe een BARF dag een optie wordt. Er wordt aan gewerkt zullen we maar zeggen  8).
[/quote]

Fijn dat het je hond zo gesmaakt heeft.
Als jij zorgt voor kant en klare bakjes kvv in de koelkast als je late dienst hebt dan kan ze die misschien geven? En als ze merkt dat er minder grote drollen worden geproduceerd dan draait ze vast wel bij  :biggrin2:
Door Mijati
#3097925
minder ontlasting, dat vinden vrouwen erg plezierig. Nog een, die vrouwen prettig vinden: de vacht gaat minder ruiken, en dat merk je zeker als ze nat zijn.

En wat als gezegd is: kvv zonder granen, is net zo makkelijk als brok voeren en ziet er ondefineerbaar uit, en geen knarsen van bot.
Door Ruisje
#3098020
[quote="Frans013"]
@Ruisje Heb jij zo merken KVV met bot als calciumbron?
[/quote]
Vraag dit even in de KVV hoek van Barfplaats (kant-en-klaar-versvlees hond). Er zijn tegenwoordig zoveel merken en ik ken ze niet allemaal. Probeer merken te voeren zonder granen of premix van wat dan ook, dus zonder toegevoegde vitaminen en geen calciumsupplement. Je voert dan compleet door afwisseling van diersoorten.

[quote="Frans013"]
Haha  :D. Iedereen denkt dat mijn man miept, maar het is mijn vrouw hoor  ;D.
[/quote]
Ho ho, niet iedereen. :biggrin2:
Maar in de meeste gevallen zijn echtgenoten snel om als ze zien hoe de hond (of kat) positief is veranderd. En die kraakgeluiden wennen ook heel snel! ;D
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3098476
[quote="Ruisje"]
Vraag dit even in de KVV hoek van Barfplaats (kant-en-klaar-versvlees hond). Er zijn tegenwoordig zoveel merken en ik ken ze niet allemaal. Probeer merken te voeren zonder granen of premix van wat dan ook, dus zonder toegevoegde vitaminen en geen calciumsupplement. Je voert dan compleet door afwisseling van diersoorten.
Ho ho, niet iedereen. :biggrin2:
Maar in de meeste gevallen zijn echtgenoten snel om als ze zien hoe de hond (of kat) positief is veranderd. En die kraakgeluiden wennen ook heel snel! ;D
[/quote]
ik geniet stiekem van kraakgeluiden...
Hier was het door de week brok, in het weekend KVV, uiteindelijk door wat vage klachten die minder werden bij KVV een volle week gegeven, en daarna eigenlijk nooit meer teruggegaan naar brok..
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door