Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Dian
#3096099
Je kunt nu echt aan hem merken dat hij 11 jaar wordt. Het wordt steeds moeilijker om op de bank te komen enzo. Maar rennen kan hij nog prima, gisterenmorgen riep ik hem omdat hij te ver ahter bleef en dan trekt hij echt nog wel een sprintje.

Gisteren met hem bij de DA geweest, hij mankt regelmatig en als ik dan dat achterpootje even masseer, dan loopt hij gewoon verder. Zondag tilde mijn vader hem op om hem op mijn bed te zetten en dat vond meneer niet leuk, hij begon zelfs te happen. Ze hebben zijn rug nagelopen en vlak bij de staartaanzet begon hij te smakken en ook als ze zijn poten naar achteren wilden strekken. Ze denken aan atrose. Hij moet nu 2 weken aan de lijn lopen, heeft metacam. Heb zelf glucosamine en omega-3 besteld, kijken of mijn grote man dan toch niet meer zo'n knorrepot is als nu. Mijn vraag bij de DA: wat als hij atrose heeft......... ja eigenlijk altijd aan de lijn uitlaten..... Nou doei, ik wil die 2 weken best hem aangelijnd uitlaten, maar daarna mag hij van mij gewoon weer los. Kan hij zijn eigen gang gaan, hij mag van mij ook gewoon heerlijk met zijn bal spelen en er achteraan rennen.......... Liever een hond die ik een jaar eerder in moet laten slapen, dan een hond die 15 wordt, maar de laatste 4 jaar van zijn leven niet meer hond mag zijn.......  Om echt zeker te zijn of het atrose is, zou ik foto's moeten laten maken, weet niet of ik dat doe?! Hij moet dan wel weer een roesje, anders krijgen ze zijn heupen niet goed op de foto.........
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3096102
Ik heb me laten vertellen dat iedere hond van 11 wel vast ergens artrose heeft.
Daarnaast ook een onderzoek bij mensen, willekeurige, ook mensen die geen last hebben. Dan blijkt de ene geen last te hebben met veel artrose, de ander met weinig artrose heeft weer veel last. De mate waarin het te zien was op de foto was dus absoluut niet gelijk aan hoe men het voelde. Ook kan je op andere plekken pijn hebben door andere belasting, ofwel ontzien van iets anders.
In dat kader vraag ik me af hoeveel zin het heeft om een rontgenfoto onder roesje te maken? Anders dan zijnde iets anders uit te sluiten. Want wat is de behandeling van een 11 jarige hond met artrose? Volgens mij met of zonder fot hetzelfde...Suplementen en aangepaste beweging.
Gebruikersavatar
Door Dian
#3096114
[quote="Kaio"]
Ik heb me laten vertellen dat iedere hond van 11 wel vast ergens artrose heeft.
Daarnaast ook een onderzoek bij mensen, willekeurige, ook mensen die geen last hebben. Dan blijkt de ene geen last te hebben met veel artrose, de ander met weinig artrose heeft weer veel last. De mate waarin het te zien was op de foto was dus absoluut niet gelijk aan hoe men het voelde. Ook kan je op andere plekken pijn hebben door andere belasting, ofwel ontzien van iets anders.
In dat kader vraag ik me af hoeveel zin het heeft om een rontgenfoto onder roesje te maken? Anders dan zijnde iets anders uit te sluiten. Want wat is de behandeling van een 11 jarige hond met artrose? Volgens mij met of zonder fot hetzelfde...Suplementen en aangepaste beweging.
[/quote]

volgens mij ook. Zou er iets anders achter zitten? Zie je bijvoorbeeld tumoren op een röntgenfoto?  Kijk, ik wil best die 2 weken met metacam en lijnrust + supplementen zo gauw ik die binnen heb, uitproberen. Rakker is echt een mopperkont geworden, zeker als je te dicht bij zijn achterhand komt. Hij heeft waarschijnlijk dus toch pijn, maar laat het niet zo expliciet merken. Als ik hem pijnvrij kan krijgen door metacam, wat ook nog afgebouwd kan worden naar een niveau wat voor hem te handhaven is, dan ben ik een gelukkig mens en mag Rakker doen wat hij wil. Ik wil hem zijn vrijheid niet ontnemen en zijn pleziertjes ook niet. Hij heeft beginnende staar, is stijver/strammer, maar goed hij is ook al een heer op leeftijd! Ik kan bepaalde dingen wel aanpassen, maar weglaten............. nee. Alleen zal het op een gegeven moment zover komen dat hij naar het park maar in de buggy moet en dan los kan lopen, want Laddy heeft zijn beweging ook nodig....
Gebruikersavatar
Door Dian
#3096115
[quote="Kaio"]
Ik heb me laten vertellen dat iedere hond van 11 wel vast ergens artrose heeft.
Daarnaast ook een onderzoek bij mensen, willekeurige, ook mensen die geen last hebben. Dan blijkt de ene geen last te hebben met veel artrose, de ander met weinig artrose heeft weer veel last. De mate waarin het te zien was op de foto was dus absoluut niet gelijk aan hoe men het voelde. Ook kan je op andere plekken pijn hebben door andere belasting, ofwel ontzien van iets anders.
In dat kader vraag ik me af hoeveel zin het heeft om een rontgenfoto onder roesje te maken? Anders dan zijnde iets anders uit te sluiten. Want wat is de behandeling van een 11 jarige hond met artrose? Volgens mij met of zonder fot hetzelfde...Suplementen en aangepaste beweging.
[/quote]

ik heb ook atrose in mijn rug........ ben nog maar 43, is geconstateerd bij de MRI voor mijn hernia. Dus ja, iedereen zal wel ergens iets hebben wat niet helemaal klopt, daar heb je denk ik een groot punt.
#3096123
Een dotje metacam, of vergelijkbaar, kan wonderen doen bij oudjes. En het mooie is dat je het vrijwel probleemloos langdurig kunt geven. Broer hier heeft zeker zo'n drie jaar lang goed gehond op een halve dosis per dag.
Door Lil
#3096138
Hier al jaren ervaring met artrose en aan de lijn lopen doet enorm veel kwaad, al jaren! Dan kan meneer niet bewegen zoals het hoort, dan belemmer ik hem continu en dat is veel slechter dan dat hij zelf het tempo bepaald (en als hij debiel doet, dan doet hij dat maar: stel je voor dat ik hem dat ruim 5 jaar geleden had verboden de arme hond).

Verder pijnstilling doet wonderen. Nu wel hele andere medicatie dan 5 jaar geleden, maar gaat prima. En nu dus nieuwe, dus ook na metacam zijn er nog mogelijkheden.  ;) En ook ipv als het niet naar tevredenheid werkt.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3096255
Hi Dian,
Kijk eens of je met Rakker naar een hondenfysio kunt. Scott liep stijf met gehele achterhand, was na een uurtje liggen helemaal stram. Na een fysio bezoekje en wat chiropractie heeft hij nergens meer last van. Zijn stuitje bleek scheef te staan en ook zijn er wat rug en nekwervels rechtgezet.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3096260
[quote="pluk"]
Hi Dian,
Kijk eens of je met Rakker naar een hondenfysio kunt. Scott liep stijf met gehele achterhand, was na een uurtje liggen helemaal stram. Na een fysio bezoekje en wat chiropractie heeft hij nergens meer last van. Zijn stuitje bleek scheef te staan en ook zijn er wat rug en nekwervels rechtgezet.
[/quote]

Hoe oud was Scott toen? Ik zou denk ik met een oudere hond met artrose niet gauw naar een chiropractor gaan.
Ik denk ook eerder aan (permanente) pijnstilling. Hier krijgen de 2 aller oudste (14 en 15) beiden metacam en de op een na oudste een combi metacam/tramadol. Werkt prima!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3096290
[quote="Doranto"]
Hoe oud was Scott toen? Ik zou denk ik met een oudere hond met artrose niet gauw naar een chiropractor gaan.
Ik denk ook eerder aan (permanente) pijnstilling. Hier krijgen de 2 aller oudste (14 en 15) beiden metacam en de op een na oudste een combi metacam/tramadol. Werkt prima!
[/quote]

Scott is pas 2. Ik raad niet aan om chiropractie te laten doen, maar om dus een fysio te bezoeken.
Ik lees dat de da denkt aan artrose, dus is nog niet zeker dat het dat is. En als het artrose is kan een hondenfysio veel betekenen.
Gebruikersavatar
Door Dian
#3096606
Rakker moet nu aan de lijn, maar ik heb het gevoel dat hij beter los kan lopen en ik naast hem in zijn eigen tempo. Dus niet doorlopen, maar bij hem wachten..... aan de lijn maakt hij gekkere bewegingen dan wanneer hij los loopt :-[ :-X :-\
Door Lida. S
#3096613
ik heb er geen verstand van, maar ik zou (als het mijn hond was) hem ook los laten lopen, zodat hij in zijn eigen tempo kan lopen. Mijjn honden komen eigenlijk nooit van het terrein af, en  daardoor heb ik geen probleem met vreemde honden (tenzij ik die hond op mijn terrein toelaat) dus de situatie is niet echt vergelijkbaar. Maar als een van mijn honden wat heeft laat ik die juist los, en houd de anderen aangelijnd. Zo kan de hond met het probleem rustig zelf haar gang gaan, zonder lastig gevallen of opgejut worden door de anderen. De 'probleem'hond weet iha zelf wel wat ze wel of niet kan. De gezonde honden weten niet wat het probleem is en zouden een probleem kunnen veroorzaken.
Gebruikersavatar
Door Dian
#3096641
hier in de wijk ontkom ik er niet aan, dan zitten beide aan de riem, maar Rakker is nu de gene die het tempo bepaald.......... Vanmorgen liep ik met ze in het park, Rakker aangelijnd, Laddy los, maar Rakker is een echte snuffelhond en hij mag dat van mij gerust, dan blijf ik wel wachten op hem tot hij klaar is...........loop (slenter) dan wel in zijn tempo zodat hij niet achter me aan hoeft te rennen.
#3096729
[quote="Dian"]
Rakker moet nu aan de lijn, maar ik heb het gevoel dat hij beter los kan lopen en ik naast hem in zijn eigen tempo. Dus niet doorlopen, maar bij hem wachten..... aan de lijn maakt hij gekkere bewegingen dan wanneer hij los loopt :-[ :-X :-\
[/quote]

Ik kan me voorstellen dat een d.a met een jonge wildebras zegt ..... aan de lijn .
Maar zo,n oudere hond .... die lekker snuffelt en zijn ding loopt te doen ?
Ik zou wel even opletten dat Rakker geen gekke wendingen maakt als er bv een andere hond op hem afkomt
Mijn beide oudjes vonden het ook fijner om los mee te lopen , in eigen tempo . En dat ging het beste hoor .
Ik deed op een gegeven moment ook aan ""energie besparen ""
Het eerste stuk bv hier door de wijk in de kar . Daar hadden ze toch niets aan
En eenmaal in het park of op de dijk lekker wandelen en snuffelen . Of eens een rustig zoekspel naar jammie
En het wachten gaat steeds langer duren  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3096781
[quote="Dian"]
Rakker moet nu aan de lijn, maar ik heb het gevoel dat hij beter los kan lopen en ik naast hem in zijn eigen tempo. Dus niet doorlopen, maar bij hem wachten..... aan de lijn maakt hij gekkere bewegingen dan wanneer hij los loopt :-[ :-X :-\
[/quote]

Hij heeft nu ook pijnstiller he. Dikke kans dat ie nu los ook wat wilder doet als je gewend bent. Dat is niet erg, dan weet je dat de pijnstillers werken en dat is precies de bedoeling. Die lijn zorgt er voor (althans dat is waarschijnlijk het idee van de dierenarts) dat Rakker nu met pijnstilling niet opeens als een halve zool rond gaat vliegen. Als jij denkt dat dat mee zal vallen en los beter is, lekker loslaten!
Gebruikersavatar
Door Dian
#3096811
Rakker speelt niet met andere honden, probeert niet achter katten aan te gaan, "jacht" niet op fietsers, brommers, joggers etc. Hij loopt eigenlijk op zijn dooie akkertje, snuffel hier, snuffel daar, plasjes over lekkere geurtjes. Alleen blijft hij daardoor wel eens achter en moet dan een sprintje trekken om weer bij me te komen. Als ik maar zorg dat Rakker geen bal heeft, hij doet niets liever als spelen met de bal. Als je dan ver gooid, maakt hij wel van die rare beweging door in eens te stoppen, zich in de stop om te draaien.......... dat lijkt me geen strak plan. Dus die ronde dingen liggen even in de kast........ Ik denk dat als hij los loopt en ik zorg dat ik bij hem in de buurt blijf (dat wordt slenteren en wachten ;) ) dan loopt hij veel rustiger als aan de lijn. Laddy is een ander verhaal, dat is echt een sping in het veld. Wel goed terug te roepen, maar die holt van her naar der, eendjes in de sloot jagen (hij heeft op school dat versje geleerd van: alle eendjes zwemmen in het water...........). Die zou je echt aan de lijn moeten houden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door