Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3096299
Sinds 2 weken zit mijn hond volledig op BARF. Hij eet op zich bijna alles wel en daar ben ik dus erg tevreden over! Hij krijgt ongeveer 1 kilo per dag te eten, dat is ruim 3% van zijn gewicht (30 kilo).
Nu heb ik het gevoel als ik hem zo zie dat hij aan het afvallen is, al zegt zijn gewicht van niet, maar hij krijgt de laatste tijd meer lichaamsbeweging, dus waarschijnlijk bouwt hij meer spieren op.
Nu vroeg ik mij af ik zit er over te denken om hem maar wat meer te gaan geven, maar aangezien alles geproportioneerd is vroeg ik mij af hoe ik dat het beste doen kon. Alles is los verpakt. Spier per ongeveer 600 gram, vleesbot per ongeveer 450 gram, orgaan/pens ongeveer per 350 gram.
Ik zat er aan te denken om elke dag de helft van een portie toe te voegen. Dus dan 2 dagen achter elkaar extra bot, 2 dagen achter elkaar extra spier een dag extra orgaan en een dag extra pens.

Of hebben jullie andere ideeën.
Ook ben ik van plan om hem voor de zekerheid met een natuurlijk middel te ontwormen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3096301
Als je wil ontwormen kun je beter eerst een ontlastingsonderzoek doen. Ook natuurlijk ontwormen is onzin als er geen wormen zijn.

Je idee is op zich goed, maar pas op met een dubbele portie vleesbot. Dat zou te harde poep op kunnen leveren. Kun je niet aan wat rolletjes leuke kvv komen? Daar kun je dan bijvoorbeeld 100 of 200 gram extra van geven. Dan zit je niet met hele vreemde verhoudingen.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3096315
Kaela schreef: Als je wil ontwormen kun je beter eerst een ontlastingsonderzoek doen. Ook natuurlijk ontwormen is onzin als er geen wormen zijn.

Je idee is op zich goed, maar pas op met een dubbele portie vleesbot. Dat zou te harde poep op kunnen leveren. Kun je niet aan wat rolletjes leuke kvv komen? Daar kun je dan bijvoorbeeld 100 of 200 gram extra van geven. Dan zit je niet met hele vreemde verhoudingen.
Als ik hier een ontlastingsonderzoek wil laten doen moet ik ten eerste praten als brugman eer de dierenarts het wil onderzoeken en ten tweede is het ongelofelijk duur!
Het ontwormingsmiddel is op basis van kruiden, dus baat het niet schaad het ook niet.

Ik heb nog enkele rollen KVV in de vriezer liggen. Namelijk Valthervoer.  Dus zou dat in eerste instantie wat van kunnen geven.
Kan ik eventueel ook het vlees bot een extra dag in de koelkast kunnen laten liggen dat ik de ene dag bot doe en de andere dag spier en dan weer bot en dan weer spier?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3096317
Flamingo schreef: Als ik hier een ontlastingsonderzoek wil laten doen moet ik ten eerste praten als brugman eer de dierenarts het wil onderzoeken en ten tweede is het ongelofelijk duur!
Het ontwormingsmiddel is op basis van kruiden, dus baat het niet schaad het ook niet.

Ik heb nog enkele rollen KVV in de vriezer liggen. Namelijk Valthervoer.  Dus zou dat in eerste instantie wat van kunnen geven.
Kan ik eventueel ook het vlees bot een extra dag in de koelkast kunnen laten liggen dat ik de ene dag bot doe en de andere dag spier en dan weer bot en dan weer spier?
Je kunt toch ontlasting opsturen naar het woud? Kost je 25 euro en die hebben de meest geavanceerde apparatuur staan. Kruiden kunnen wel degelijk schaden en waarom geven als het niet nodig is.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met het vetgedrukte. Alles kan in principe, maar je moet er voor zorgen dat de ontlasting stabiel blijft. Dus je hoeveelheden mogen wel varieren, maar je percentages zullen toch een beetje moeten blijven kloppen. Dus niet de ene dag 30% bot en de andere dag 60% bot. Zolang je dus qua percentage binnen de marge blijft die jou hond hebben kan, dan kan het.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3096319
Ik bedoel bijvoorbeeld maandag wat extra bot geven, ongeveer 200 gram, dinsdag 300 gram spiervlees extra, woensdag wat extra orgaan, etc.
Ik voer niet elke dag compleet. Hij krijgt 2 dagen bot + orgaan, 2 dagen bot + pens en 3 dagen bot + spier
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3096322
Kaela schreef: Je kunt toch ontlasting opsturen naar het woud? Kost je 25 euro en die hebben de meest geavanceerde apparatuur staan. Kruiden kunnen wel degelijk schaden en waarom geven als het niet nodig is.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met het vetgedrukte. Alles kan in principe, maar je moet er voor zorgen dat de ontlasting stabiel blijft. Dus je hoeveelheden mogen wel varieren, maar je percentages zullen toch een beetje moeten blijven kloppen. Dus niet de ene dag 30% bot en de andere dag 60% bot. Zolang je dus qua percentage binnen de marge blijft die jou hond hebben kan, dan kan het.
Ik test de poep gewoon bij de dierenarts iedere 3-4 maanden voor 5 euro!
Heel erg raar dat je dierenarts daar moeilijk over doet en zo duur is.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3096325
Flamingo schreef: Ik bedoel bijvoorbeeld maandag wat extra bot geven, ongeveer 200 gram, dinsdag 300 gram spiervlees extra, woensdag wat extra orgaan, etc.
Ik voer niet elke dag compleet. Hij krijgt 2 dagen bot + orgaan, 2 dagen bot + pens en 3 dagen bot + spier
Dan geef je op dag 1 ipv 450 gram 600 gram bot. Je kan het proberen, maar hou er rekening mee dat het te harde ontlasting kan geven. Ik zou dan liefst ook wat extra spier of orgaan erbij geven.
Door Simone V
#3096328
Toen ik een poos geleden Sita ook extra eten wilde geven, liep ik tegen hetzelfde probleem aan.
Mij werd toen ook geadviseerd om van 1 al verpakte portie de helft extra per dag te geven.

Ja, je geeft dan 2 dagen extra bot en je zal moeten kijken hoe het gaat met zijn ontlasting. Voor de zekerheid kan je een portie pens erbij ontdooien?

Sita had geen moeite met haar ontlasting, en ik vond het heel handig om op die manier extra eten te geven. ik zou het zo weer doen.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3096395
Lazy Garfield schreef: Ik test de poep gewoon bij de dierenarts iedere 3-4 maanden voor 5 euro!
Heel erg raar dat je dierenarts daar moeilijk over doet en zo duur is.
Dat is tenminste een leuk bedragje! Ik moet in iedergeval praten als brugman eer ze het na willen kijken. (want in hun ogen is het nakijken niet nodig aangezien je 'verplicht' bent te ontwormen. En dan is het ook nog zo'n 30 euro.
Maar heb al vaker een discussie met ze gehad over de kosten van enkele dingen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door