Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3095998
Öllie uille oele  ook?

d'r zit 'n miegeampe op'n zul

in Moarkl is 'n schöppe um a weaid


Gedichtjes 4 stuks (gaat meer om de essentie, letterlijk vertalen kan vaak niet):

De vlaske kan niks wierumme doon,
a zoep iej ne lùeg as waatr,
oew eengne hoed zoovùls te mear,
mer da' kuemp laatr!!


Matln en krabm met hòppe in t hatte,
is bàtr as wealte met kiekn in t zwatte!


Wee't good dut zoondr verstaand,
is an n eane toch tevreane.
Wee't good dut mèt verstaand en wieshaejd,
wort eëard in t heele laand.
mer wee't verstaand hef en dut neet good,
hef t leawn ook neet en is nen blood!!


Wieshaejd is n dinge van wearde,'
iej kùent'r oe met woarn vuur skaa, verdreet en oongemak.
De huegst'is ze neet!
Da's de leefde,
mer den blùetj alleeneg oondr n woarm en woondr dak.
Laatst gewijzigd door Dian op wo 08 apr 2015, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#3096020
nee, doe maar niet vraagt deze ex-Riessendr, die tot haar 14e en van haar 18e t/m 22e in Rijssen gewoont heeft en haar hele familie daar heeft wonen zo ongeveer (ooms en tantes, nichten en neven). Ik ben dan wel in Deventer geboren, maar dat komt omdat Rijssen geen ziekenhuis heeft :D Verder ben ik een rasechte, achternaam Harbers (oké achternaam van mijn moeder was Dangremond, maar wel al een paar honderd jaar in Rijssen wonent die familie) wat wil je nog meer :biggrin2:

ik had bij mijn vader de woordenboeken twents/NL en NL/twents meegenomen. Ik moet nog even zoeken voor de variant Rijssens/NL. Maakt opzicn niet zoveel uit, ze zijn allemaal van de hand van Mr. K.D. Schönfeld Wichers alias Karel van de notairis ;)

Dan denk je soms dat uitdrukkingen zo makkelijk zijn, maar vaak is dat voor een buitenstaander helemaal niet zo. Ik spreek nog vloeiend Rijssen, merk dan ook vaak niet dat ik een Rijssens woord gewoon vernederlands.............. tot ik iemand raar zie kijken, dan vraag ik mezelf af of ik een Rijssens woord of uitdukking gebruikt heb, waar ze in de buurt van Utrech nets mee kunnen.........
Laatst gewijzigd door Dian op wo 08 apr 2015, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#3096049
pfff als ik fonetisch lees denk ik dat de eerste iets is van smeren jullie je ook in, de tweede Er zit een mier op de zuil. de derde In Moarkl (plaatsnaam??) is een schuur omgewaaid.

De Twentenaren zullen nu wel dubbel liggen van het lachen maar dat is wat ik als buitenstaander er van maak. :biggrin2:
#3096060
Samjo schreef: pfff als ik fonetisch lees denk ik dat de eerste iets is van smeren jullie je ook in, de tweede Er zit een mier op dezuil. de derde In Moarkl (plaatsnaam??) is een schuur omgewaaid.

De Twentenaren zullen nu wel dubbel liggen van het lachen maar dat is wat ik als buitenstaander er van maak. :biggrin2:
Drempel ;)
#3096071
Samjo schreef: pfff als ik fonetisch lees denk ik dat de eerste iets is van smeren jullie je ook in, de tweede Er zit een mier op de zuil. de derde In Moarkl (plaatsnaam??) is een schuur omgewaaid.

De Twentenaren zullen nu wel dubbel liggen van het lachen maar dat is wat ik als buitenstaander er van maak. :biggrin2:
Markelo
#3096293
Wee't good dut zoondr verstaand,                        wie goed doet zonder verstand
is an n eane toch tevreane.                                    is aan het eind toch tevreden
Wee't good dut mèt verstaand en wieshaejd,        wie goed doet met verstand en met wijsheid
wort eëard in t heele laand.                                    wordt geëerd in het hele land
mer wee't verstaand hef en dut neet good,            maar wie verstand heeft en geen goede daden doet
hef t leawn ook neet en is nen blood!!                    leeft niet en is een stumper
                                                                              ???? :P :P
#3096347
Dian schreef: Öllie uille oele  ook?
inderdaad: smeren jullie je ook in (met zonnebrand dan)?

d'r zit 'n miegeampe op'n zul
In diverse postings stonden delen goed: er zit een mier op de drempel

in Moarkl is 'n schöppe um a weaid
In diverse postings stonden delen goed: in Markelo is een schuur omgewaaid


Gedichtjes 4 stuks (gaat meer om de essentie, letterlijk vertalen kan vaak niet):

De vlaske kan niks wierumme doon,
a zoep iej ne lùeg as waatr,
oew eengne hoed zoovùls te mear,
mer da' kuemp laatr!!

Een fles kan niets terug doen, al drink je hem leeg als water,
je eigen lichaam zoveels te meer, maar dat komt later..

(drank maakt meer kapot dan je lief is ;))


Matln en krabm met hòppe in t hatte,
is bàtr as wealte met kiekn in t zwatte!

ploeteren en schrapen (geen geld hebben) met hoop in het hart,
is beter als weelde met kijken in het zwarte -> is beter als iemand die in weelde leeft, maar overal de donkere kant van ziet ;)



Wee't good dut zoondr verstaand,
is an n eane toch tevreane.
Wee't good dut mèt verstaand en wieshaejd,
wort eëard in t heele laand.
mer wee't verstaand hef en dut neet good,
hef t leawn ook neet en is nen blood!!
zie posting Saluki, die klopt

Wieshaejd is n dinge van wearde,'
iej kùent'r oe met woarn vuur skaa, verdreet en oongemak.
De huegst'is ze neet!
Da's de leefde,
mer den blùetj alleeneg oondr n woarm en woondr dak.
#3096348
[quote="saluki"]
Wee't good dut zoondr verstaand,                        wie goed doet zonder verstand
is an n eane toch tevreane.                                    is aan het eind toch tevreden
Wee't good dut mèt verstaand en wieshaejd,        wie goed doet met verstand en met wijsheid
wort eëard in t heele laand.                                    wordt geëerd in het hele land
mer wee't verstaand hef en dut neet good,            maar wie verstand heeft en geen goede daden doet
hef t leawn ook neet en is nen blood!!                    leeft niet en is een stumper
                                                                              ???? :P :P
[/quote]

yep, bonuspunten :D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door