Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Papalou
#3094077
haii....

Vandaag helemaal gestressed door weer een voerverandering en me suf gepiekerd hoe ik menu nu weer moet vormgeven. Wegens intolerantie/overgevoeligheid/allergie nu al een tijd aan het zoeken naar goede barfproducten voor mijn mannetje, en nu gaat vertering ook niet goed, en is het idee om in elk geval tijdelijk zelf te malen.

Maar...wat kun je allemaal malen? Hoe doe je dat, maal je alleen botsoorten, en geef je er later orgaan/spiervlees bij, doe je alles in 1x?
Ik snap dat er meerdere manieren zijn, maar kom er nu niet helemaal uit...

Omdat ik daarbij ook bang ben dat een aantal diersoorten toch niet helemaal lekker gaan, ben ik best beperkt in wat ik aan kan bieden. Nu gaf ik nog soms iets erbij waarover ik twijfelde, als ik zo voor meerdere weken moet malen is dat lastig.


mijn idee is daarom om:
-botmix te maken van diersoorten die hij ZEKER kan hebben (eend, kalkoen, haas, parelhoen)
-aparte botmix van twijfelgeval (kwartel)
-Spiervlees aparte zakjes, (haas, kalkoen, en twijfelgevallen zwaan, gans)
-Orgaanmix maken per dag

en spiervlees en orgaan aparte dagzakjes, zodat ik niet weer allerlei zakjes krijg die ik nadien kan openmaken om weer te herverdelen

Dit lijkt me het meest logisch, zo kan ik elke dag zakje orgaan/spier/botmix pakken, en kan ik twijfelgevallen 1 voor 1 proberen.

MAAR....omdat ik nu over kwartel twijfel, en helaas mijn kalkoennek.eendnek ook bijna op is (grrrr....toen ik dat ontdekte flipte ik wel even), is mijn bot redelijk beperkt. Ik gaf namelijk al geen eendkarkas omdat dat vaak erg vet is...

BOTSOORTEN: eendvleugel, eendnek (bijna op), kalkoennek (bijna op), parelhoenkarkas, haaskarkas en nog wat ganzepoten (twijfel) en kwartel(twijfel)

Veilige botmix zou dan bestaan uit eendvleugel, parelhoenkk, haaskk en nog wat kalkoennek en eendenek...
Daarbij dus gemalen kwartel als test.

Wat zou ik er eventueel bij kunnen geven van eend wat niet al te vet is? Vet lijkt namelijk niet goed te gaan! En ik wil ook iets van konijn gaan halen, omdat ik toch een behoorlijke twijfel heb over de kwartel, en ik echt wel iets meer wil kunnen geven dan dit....wat is een goed deel van het konijn om te malen wat niet veel vet bevat?

De twijfel over bepaalde diersoorten uit zich met name in jeuk bij oor/neus, die momenteel na stoppen  hert/ree/lama minimaal is, maar nog wel af en toe aanwezig...ik wil het liefst eerst de kwartel testen, en dan iets van konijn. Gans en zwaan kan later ook wel.

Ik stel wel heel veel vragen hier  ::) ::)...maar dat komt ook omdat ik af en toe echt beetje overspoeld wordt door alle info die erbij komt kijken en even het bos niet meer zie..denk elke keer blij dat ik weer een plan heb, maar dan moet er weer een nieuw plan komen  :-\...maar goed...hopelijk dat ik hier nog wat goede tips kan krijgen en voor komende periode een mooie botmix kan maken en het even rustig blijft met diersoorten:)
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3094084
Zit even bij dogmeat te kijken om evt. wat losse kg's te bestellen:

-zou rugstuk kalkoen of eend een alternatief voor teveel nek zijn? Als ik het vel er dan afhaal, valt het dan mee met vetgehalte?
-Zit er een groot verschil tussen eendkarkas of eendenrugstuk? Met name in vetgehalte? Zit er orgaan in eendkarkas van dogmeat?
-Konijnkarkas...is dat mooi? Mager of vet?
-is dit allemaal te malen?

Ik moet nl toch bestellen, omdat ik nog maar 2 kg kalkoennek en 1kg eendnek heb, en dan met name vleugel/haas/parelhoen kan malen, en ik echt meer dan alleen eendevleugel/haaskk en parelhoenkk wil geven qua botsoorten
Door Too
#3094093
Snap dat je zoveel mogelijk variatie wilt maar met 3 soorten vleesbot en 3? soorten spiervlees zit je al aardig goed hoor,
als hem daar nou eerst stabiel op krijgt en dan nieuwe smaken /meer variatie toevoegt. . of denk ik nou veel te simpel?
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3094102
nee, das zeker niet te simpel en eigenlijk ook wel waar... doe erg mijn best om stap voor stap te gaan, maar maak me soms ook wel druk om dat het niet afwisselend genoeg zou zijn....en nu er mogelijk weer wat afgaat (kwartel) dus weer bang dat het erg eenzijdig "nek"werk wordt...

Ook een beetje bang dat als ik iets langer voer, hij daar op reageert en daarom dus wat meer wil afwisselen...En over het vetgehalte maak ik me dan ook wat zorgen, omdat als ik erg veel eend voer, het geheel wel vetter wordt...daarom hoop ik om konijn toe te kunnen voegen

Dus eerst inderdaad de kwartel testen, en dan konijn. Want het is wel makkelijker om meerdere diersoorten te kunnen voeren, zeker als je vriezer leeg blijkt te zijn met bepaalde soorten... MAar omdat ik heel weinig kalkoen/eend nog heb (had gehoopt meer haas/parelhoen/kwartel te geven, maar heb dat afgelopen tijd heeel langzaam opgebouwd waardoor ik sneller door kalkoen/eend heen was als voorzien) moet ik toch eea bijbestellen, en dan is wat meer variatie in bot per diersoort (karkas/nek/vleugel) wel fijn
Door Too
#3094105
Dat laatste : alle onderdelen van t beest is misschien wel nóg waardevoller dan (bij wijze van spreken) trots roepen dat je wel 19diersoorten voert. .
En iets vis-achtigs kan/mag/gaat dat, ik heb echt veel meegelezen maar niet alles beklijft
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3094167
Ha ha ik hoef geen 19 diersoorten maar 5 of 6 is wel fijn. Nu 4 die zeker goed gaan. Want gans zwaan en kwartel zijn echt twijfel gevallen. Dus daarom zou iets als konijn fijn zijn om te proberen.

Vis geef ik heel beperkt. Een paar sprotjes of een haring per keer. Dit vanwege het vet

maar inderdaad. Afwisseling binnen diersoort. Maar hoe zit dat met eendrugstuk of karkas en vet gehalte? Dat blijft wel een belangrijke vraag. Soms wel zonde wat ik allemaal van vlees weg moet gooien

thanX voor mee denken. Soms gewoon fijn als iemand anders weer even aan de bel trekt: niet teveel of te snel:)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3094175
Gezien jou situatie zou ik eerst een solide basis creëren. Je tobt al zo lang, dat stabiliteit me nu veel belangrijker lijkt dan afwisseling.

Ik zou in jou geval een botmix maken van eend, parelhoen en kalkoen (haas alleen als je een vleesmolen (ter beschikking) hebt die dit malen kan). En dan 1 onderdeel per dier, dus bijvoorbeeld eendenvleugels, parelhoenkarkas en kalkoennek. En als kalkoen te hard is om te malen, dan zou ik gewoon alleen eend en parelhoen doen.

Spiervlees en orgaan lijkt me weinig uitmaken of je dat maalt of in kleine stukjes snijdt. Ik zou doen wat Mucho het lekkerste vindt en dat lijkt me in stukjes snijden.

En dan gewoon eens een goede tijd aankijken. Zonder dat je ook andere dingen doet, zoals ontwormen ofzo. Mocht je wel moeten ontwormen, dan zou ik zeker een hele week vanaf het ontwormen niet meetellen en dan een periode vier weken op 1 manier voeren weer in laten gaan. Geen extra's aan snacks ofzo (eventueel wel dingen als de geraspte wortel die je geeft, maar geen extra knaagjes enzo). Gewoon 1 voerschema kiezen en dat consequent doorvoeren.

Als die 4 weken goed gegaan zijn, dan kun je langzaam uit gaan breiden. Dus dan kwartel erbij en weer minstens een week of 2 a 3 aankijken. Dan gans erbij en weer een week of 2 a 3 aankijken. Dan krijg je een basis waar je mee verder kunt en weet je veel zekerder wat wel en niet kan.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3094322
Kaela schreef: Gezien jou situatie zou ik eerst een solide basis creëren. Je tobt al zo lang, dat stabiliteit me nu veel belangrijker lijkt dan afwisseling.

Ik zou in jou geval een botmix maken van eend, parelhoen en kalkoen (haas alleen als je een vleesmolen (ter beschikking) hebt die dit malen kan). En dan 1 onderdeel per dier, dus bijvoorbeeld eendenvleugels, parelhoenkarkas en kalkoennek. En als kalkoen te hard is om te malen, dan zou ik gewoon alleen eend en parelhoen doen.

Spiervlees en orgaan lijkt me weinig uitmaken of je dat maalt of in kleine stukjes snijdt. Ik zou doen wat Mucho het lekkerste vindt en dat lijkt me in stukjes snijden.

En dan gewoon eens een goede tijd aankijken. Zonder dat je ook andere dingen doet, zoals ontwormen ofzo. Mocht je wel moeten ontwormen, dan zou ik zeker een hele week vanaf het ontwormen niet meetellen en dan een periode vier weken op 1 manier voeren weer in laten gaan. Geen extra's aan snacks ofzo (eventueel wel dingen als de geraspte wortel die je geeft, maar geen extra knaagjes enzo). Gewoon 1 voerschema kiezen en dat consequent doorvoeren.

Als die 4 weken goed gegaan zijn, dan kun je langzaam uit gaan breiden. Dus dan kwartel erbij en weer minstens een week of 2 a 3 aankijken. Dan gans erbij en weer een week of 2 a 3 aankijken. Dan krijg je een basis waar je mee verder kunt en weet je veel zekerder wat wel en niet kan.

Ja, je hebt helemaal gelijk...was mijn conclusie na een dagje "rust"ook.....Ga nu parelhoen en eendevleugels malen, en dat geven met spiervlees van haas en kalkoen, en orgaan van eend/kalkoen.

Dan langzaam verder kijken met kwartel/konijn. Gans en zwaan kunnen wel even wachten.

Haaskarkas is te hard hoor ik net, maar dat geeft niet, want heb ook spiervlees van haas, en nog wat enkelvoudige kvv van haas.

over ontwormen: ik hoop echt dat ik dat niet meer hoef te doen komende tijd, wel comfortis gegeven, om zo ook niet meer te hoeven ontwormen hopelijk. Moet uiteindelijk ook echt zorgen dat ik geen vlooien meer heb gezien de worminfecties afgelopen maanden. Comfortis lijkt goed te gaan (dinsdag gegeven, en nog niets gemerkt...zelfs geen gras gegeten....)

En dan maar afwachten hoe en wat er verder gebeurt. En inderdaad periode van wormen niet meetellen, want dat is nu twee keer toe een maand problemen geweest....tussendoor is het eigelijk best aardig gegaan..

Dank!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3094326
Ik sluit me bij Kaela aan.
Beginnen bij waar je zeker van bent en van daaruit rustig testen wat kan en wat niet. Niet overhaasten, want als je dan te snel gaat en niet meer weet waaraan het ligt als hij reageert, ben je meer achteruit. 

Konijn is mooi bot om te malen, als hij daartegen blijkt te kunnen.  Borstkarkasje zijn vaak niet te vet, de ruggen durven wel wat vet te hebben.
Van kalkoen zijn denk ik enkel de nekken te malen, als je een degelijke molen hebt. Met een handmolen moet je daar al niet aan beginnen, en ook niet met elke elektrische. Voormeppen lijkt me ook een goede tip. ;)
Haas is doorgaans echt te hard...

Wat is eigenlijk het probleem met het vetgehalte van eend? Mag hij om 1 of andere reden niet veel vet hebben? Of is dat een persoonlijk gevoel? Want een vette diersoort in je menu is op zich toch geen probleem?  Een beetje vet is wel nuttig, bevat ook waardevolle stoffen...

Parelhoen zit je waarschijnlijk met karkassen? Of vleugels? Dus kan je wel nekken van een diersoort ook voeren, zonder dat je je daar veel zorgen in moet maken. 

Kan je in deze diersoorten die je zeker weet, aan alle orgaan komen? Ale, ik bedoel, kan je daarmee al de orgaansoorten die hij nodig heeft, voeren? Want ik denk vb met een aan nier. Van welke diersoort heb je dat dan?
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3094333
Vet is een probleem omdat hij gevoelige maag heeft, en dingen als vette vis zoals zalm er echt direct uitkomen. Kan vet zeker wel weer gaan opbouwen, maar nu niet, omdat ik dan inderdaad niet weet wat ik verander...

nier is inderdaad even lastig. Dat kreeg hij tot vorige maand van hert, maar daar kreeg hij jeuk van.
Heb nu al een tijdje lamsnier in huis, maar dat stond nog op de lijst van testen, en omdat het afgelopen weken niet zo goed ging, dat niet gegeven. Nu inderdaad wel tijd, maandje geen nier is denk ik niet zo erg...maar das dus wel een diersoort erbij...

change op plans dus...EERST lamsnier testen erbij, dan de rest:)

Verder heb ik kalkoenhart/lever en eendhart/lever. Maag heb ik niet, bewust voor gekozen omdat ik van eend/kalkoen geen graanmaagjes wil.
Pens ivm dieeet ook al een tijd niet gegeven, omdat rund voorheen ook niet goed ging, en geit ook niet..

maar als lamsnier goed gaat, kan ik ook lamspens geven op den duur...Verder gedroogde haasorgaan als snoepjes, maar dat is long/lever/hart

Diersoorten die nu goed gaan: parelhoen, haas, eend, kalkoen
Die niet goed gaan: zalm, rund, kip, hert, geit
twijfel:  gans, kwartel
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3094350
Ok, duidelijk.
Even geen nier kan volgens mij ook niet echt kwaad.  Net als pens.
Er zijn heel wat allergiehonden die een tijd geen pens krijgen.

Vette vis kan inderdaad wel zwaar op de maag vallen. Dat hoeft niet te betekenen dat vet van vb eend ook een probleem vormt. Zeker niet wanneer het meegemalen wordt.  Maar goed, het extra vet van een nek of karkas afhalen, kan inderdaad geen kwaad. ;)
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3094357
Voor mij is er trouwens wel onderscheid tussen maag/darmklachten en zijn allergeen of intolerantie. Als ik twijfel over een dier komt dat omdat much dan gaat jeuken bij neus en oor. Dat is afgelopen jaar twee keer geweest na toevoegen paard en geit en later hert. Zijn maag darm gebeuren zal er ongetwijfeld mee te maken hebben maar als regel voor niet goed gaan hanteer ik nu de jeuk factor.

   
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3095350
Wat een fijn forum is dit toch...

Helpt me wel die feedback om uiteindleijk ook zelf te kunnen bedenken dat "nieuwe diersoorten erbij"nu gewoon helemaal geen prioriteit is.

Eerst maar eens met die basis en medicatie die hij nu heeft (glutamine)  een maand kijken, en dan als het goed gaat verder testen.

Want die jeukfactor die ik hanteer, klopt wel, maar misschien onderschat ik de invloed van "voeding die niet lekker valt"op zijn maag wel...,

Thanx ieg, heel fijn dat mensen meedenken!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door