Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3094753
Net een dappere start gemaakt om zakken vleesbot kleiner te maken zodat het in de maalmachine past...

normaal proportioneerde ik bot met een bijltje, ging prima, maar dat waren dan "dagporties"....nu moet ik kleine stukjes maken, en dacht dat het handig zou zijn om dat met snoeischaar te doen als het ontdooid was...

not!

Lijkt me nogal zwaar om een paar kilo met de bijl in mini stukjes te hakken..gaat om nekken en vleugels van eend en parelhoenkarkas...En met de snoeischaar lukt het bevroren prima, maar dat kost me wel mijn polsen...

ligt het aan mijn snoeischaar? Ik krijg het bot makkelijk door, maar het ontdooide spiervlees wat aan het bot hangt niet...als ik dan mijn vleesmes gebruik, ben ik bang dat ik stukken bot tegenkom en die weer bot wordt...

andere snoeischaar halen? of een licht bijltje?
#3094917
Ja, dat hoop ik ook! PArelhoen ging gelukkig ook een stuk makkelijker, en nekken ook....ligt misschien beetje aan de vleugels van eend, daar zit vrij veel vel omheen als je het vergelijkt met een nek....

Enige wat een beetje sneu was, dat meneer de hele tijd in de keuken zat en wachtte tot hij iets lekkers kreeg...maarja, dat ging natuurlijk niet...terwijl hij ook nog jarig is....haha...

dat jarig zijn...tja...dat vier ik dan niet...geen hondefeestje met worteltjestaart hier...wel vier ik minimaal elke dag even dat hij bij me is en ben ik elke dag wel weer blij dat hij bestaat en in mijn leven is...lijkt me wel genoeg reden om verjaardag niet te vieren:)
#3095057
[quote="Papalou"]

ligt het aan mijn snoeischaar? Ik krijg het bot makkelijk door, maar het ontdooide spiervlees wat aan het bot hangt niet...als ik dan mijn vleesmes gebruik, ben ik bang dat ik stukken bot tegenkom en die weer bot wordt...

andere snoeischaar halen? of een licht bijltje?
[/quote]

Zacht karkas en vleugels portioneer ik meestal met een gevogelte schaar, dat gaat prima met zachte bot. Het vlees knip je hiermee ook makkelijk door. Voor nekken gebruik ik een hakmes.
#3095062
Nekken en vleugels bewerk ik niet om te malen, dat slikt die gewoon in (vleugels moet ik wel uittrekken, zodat ze lang zijn zonder bochtje).
Karkas met snoeischaar en vlees idd met een gewone schaar. Ik gebruik een van de Tupperware, al jaren. Knipt geweldig door vleesjes en pens.
#3096097
Ik dacht ook al dat nekken en vleugels er hier gewoon in de lengte doorgaan.
Wel even met de hamer op dikke nekken, maar verder gewoon zo erin.
Karkas past gewoon niet, dus die knip ik doorgaans in repen. Maar vb konijnkarkas gaat doorgaans ook maar in twee en dan dichtgeplooid.  Als het erin past is het goed bij diersoorten die toch niet hard zijn.
Ik ben wel gestopt met kammen op gevogeltekarkassen mee te malen.  Hij liep er altijd op vast en ik was het beu.  Ik schraap er eventueel vlees af, maar gooi ze dan weg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door