Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3094530
Hallo mede-barfers. Om hulp te kunnen vragen lijkt het mij verstandig om een kleine samenvatting te geven van hoe Jamie zijn verleden eruit ziet. Ik probeer het niet te lang te maken, maar helaas gaat er een heel verhaal aan vooraf.

Onze Jamie heeft van puppy af aan een hele moeilijke start gehad met het ene gezondheidsprobleem na het andere. Wij hebben hem als puppy zijnde gekocht via marktplaats. Hij met zijn 5 broertjes en zusjes in een bench op de badkamer zonder zijn ouders erbij en er werd gezegd dat hij zijn eerste entingen gehad zou hebben. Tegen beter weten in hebben we hem toch meegenomen en voor hem kan dat wel eens een goede beslissing zijn geweest.
Hij zou geboren zijn op 21-09-2009 en op 27-11 zijn we toen naar de dierenarts, in de buurt van Roermond geweest voor zijn 2e enting. Dierenarts heeft hem nagekeken en vond hem er goed uitzien. We vroegen nog of hij niet wat mager was, maar zij vond van niet. Ze heeft ontwormkuur meegegeven voor de dag erna te geven en we waren heel blij. Dit veranderde echter binnen 2 dagen van heel blij naar enorm bezorgd.

Na het geven van de ontwormkuur bleek hij ook echt wormen te hebben en toen ging het van kwaad naar erger. Hij werd ziek, braken, diarree en de hele mikmak. Dierenarts gebeld en enige advies wat we kregen was zorg dat hij genoeg drinkt en geef hem alleen gekookte kip met rijst. Mijn gevoel zei al dat dit niet genoeg kon zijn want het was een jonge puppy die geen energie had en in onze ogen al te mager was.
Op naar Maastricht dus en onze dierenarts daar bezoeken. Wat waren we blij met hem.
Diagnose: Jamie was veel te mager en op het punt van uitdrogen. Tevens kon hij met 99% zekerheid zeggen dat hij zijn eerste enting niet gehad had.
Oplossing: Alsnog zijn eerste enting, antibiotica erin en vetvoeding om hem zo snel mogelijk bij te laten komen. Heel veel drinken en truitjes aan als we naar buiten gingen want hij had geen puppyvet meer over om hem buiten warm te houden.
Hierna knapte hij gelukkig snel op.

Sinds die tijd ging het eerst heel lang goed, maar na een half jaar ging het weer mis. Weer zelfde ziektebeeld. Braken, diarree (met bloed), lusteloos.
Diagnose: er heerste een bacterie die besmettelijk kon zijn voor andere honden.
Oplossing: antibiotica.

In de tussentijd zijn we terug naar Maastricht verhuisd en waren we gelukkig dichterbij onze eigen dierenarts want we hadden hem heel hard nodig in de 2 jaren die volgden.
In de 2 jaar erna heeft hij steeds dichter op elkaar volgend maag-darminfecties gehad die iedere keer erger werden. Het was zo erg dat ik al bezorgd werd bij iedere buikrommel die ik hoorde, iedere keer dat hij diarree had en iedere keer dat hij niet opstond als ik naar de keuken liep.
De laatste keer dat hij hem toen gehad heeft hebben we ons zelfs afgevraagd of we hem dit nog wel aan konden doen omdat hij er zo slecht aan toe was dat het niet veel scheelde of hij was er al niet meer geweest. Hij ging in 2 dagen tijd van een beetje diarree naar koperkleurige waterige spuitende ontlasting die rook alsof hij dood ging. Hij had koortsstuipen en wilde nog niet meer eten. De dierenarts gaf hem iedere keer dezelfde medicatie en na onderzoek op internet bleek het de behandeling te zijn voor colitis ulcerosa. Ook kregen we de sensitivity brokken mee van de royal canin, maar ondanks die brokken kreeg hij toch die laatste infectie weer. We wisten dat we nu drastische maatregelen moesten nemen.

Gelukkig kreeg ik weer contact met een vroeger vriendin van me die haar hond al had overgezet op barf. Zij heeft me geintroduceerd in het wereldje en ik ging meteen aan de slag met haar hulp. Dit was in mei 2012. Eerst over op KVV en toen op zelf samenstellen. We zagen Jamie meteen veranderen. Hij werd minder onrustig, rook weer lekker naar hond, zijn vacht ging glanzen en het mooiste van alles hij was niet meer ziek!
Tot afgelopen december. Na 2,5 jaar stabiel te zijn had hij weer de welbekende infectie terug. Het bleef dit keer bij diarree, niet braken, maar hij had wel 40 graden koorts. Weer dezelfde behandeling qua medicatie en dit hielp weer gelukkig. Toen moest ik gaan denken wat is er veranderd in zijn dieet wat hij niet eerder gehad heeft en waar hij dit van heeft kunnen krijgen?

Dus dan komen we bij mijn hulpvraag.
Het enige wat veranderd is, is het kalkoen spiervlees. Kan het zijn dat hij intolerant is hiervoor? Dit vraag ik omdat hij wel al heel lang kalkoen vleesbot krijgt en daar nooit last van heeft gehad. Kan het zijn dat Jamie intolerant is voor het spiervlees van de kalkoen maar niet voor het bot?

Zijn er mensen die dit ziektebeeld eerder hebben gezien bij hun hond en probiotica gebruiken? Kunnen die mij vertellen welke ze gebruiken en of ze hier baat bij hebben? Ik heb een probiotica voor hem, maar het blijkt dat daar iets in zit waar hij dezelfde klachten van krijgt.

Is het normaal dat hij ontzettend misselijk wordt als hij niet meteen 's morgens zijn eten krijgt en wat is dan wijsheid m.b.t. voeren. Kan ik het dan beter verdelen over 's morgens vroeg en 's avonds laat, of juist beter in 1 keer voeren of misschien zelfs in 3en verdelen?
Kan op dit moment alle tips goed gebruiken want ik wil absoluut niet meer dat hij nog eens zo ziek wordt.
#3094603
Wat ik niet zo goed snap, is dat je blij bent met je da uit Maastricht. Als ik het goed begrijp vond hij je hond niet gezond, hij was te mager, stond op het punt van uitdrogen, en kreeg AB. Vervolgens kon hij 'zien' dat hij niet ingeënt was en vervolgens ent hij hem ??? ?
Bovendien was hij kort tevoren door een da in Roermond ook al geënt?? Ik vind dit allemaal erg vreemd.
Eerstens mag je een zieke hond nooit enten, en tweedes hoe kon hij met 99% zekerheid zeggen dat je pup niet ingeënt was? Heeft hij de pup getiterd? Als hij het in het inentingsboekje gezien heeft weet hij het voor 100% en geen 99%.
Pfff Een dierenarts die een zieke hond vaccineert zou mijn dierenarts niet zijn!

Als een hond misselijk wordt als hij geen eten krijgt, zou ik hem inderdaad 's-ochtends ook eten geven. Er zijn meer honden die er niet goed tegen kunnen om 1x per dag te eten. (Heb zelf zo'n hond).
Verder kan ik je helaas niet adviseren, maar wellicht dat er anderen zijn die hier meer ervaring mee hebben...
Beterschap met Jamie!
Laatst gewijzigd door doranto op vr 03 apr 2015, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#3094610
Ik ben het met Doranto eens

En verder zou ik met deze hond naar een holistisch d.a gaan die ook nog eens heel veel verstand van voeding heeft .
Zo te lezen heeft je hond best kwetsbare darmen , en misschien speelt er nog wel meer .
Je hond heeft geen beste start gehad , en naar mijn idee is slechts symptoombestrijding bij een reguliere d.a niet de weg die je in moet blijven slaan .
Een holist kan een behandelplan op maat maken , afgestemd op de problemen die jouw hond heeft
En dat is de juiste voeding , eventueel met supplementen . De weerstand begint immers in de darm , en dat is naar mijn mening maatwerk .
#3094634
Wat balen dat je hond weer terug valt zeg!  Ik vind het wel bijzonder dat na zo'n heftige start na overstap op barf je 2.5 jaar geen problemen hebt en nu oude probleem weer terug komt.

Andere kant met zo'n geschiedenis niet gek dat je hond een gevoelig maag darm systee heeft.had hij in goede periode nog bijzondere dingen? Intolerantie voor spier lijkt me niet gaat toch om de eiwitten?

En gewoon een virus waar hij nu heftig op reageert Door zijn geschiedenis

ik zou ook naar goede holistische arts gaan. Verhaal van enten is inderdaad raar


veel succes met jamie
#3094708
Nee dierenarts bij roermond was degene die zei dat hij kerngezond was maar dat niet bleek te zijn. Ik woonde in roermond toen we hem gekocht hebben en toen had hij geen paspoort en entingsbewijs. Dus er was niks waaruit bleek dat hij zijn 1e enting gehad had.
De dierenarts in maastricht hebben we erna bezocht omdat hij ineens ontzettend ziek werd en de da in roermond de reactie gaf dat hij gewoon moest uitzieken.
Da in maastricht was ook de dierenarts van mijn ouders en daar zijn we altijd tevreden over geweest dus vandaar dat ik hem toen gebeld heb en die vroeg meteen hoe snel ik langs kon komen omdat hij zich meteen zorgen maakte.
Hij heeft toen allerlei onderzoeken gedaan en toen bleek dat hij 0,0 afweersysteem meer had.

Ben er wel over na aant denken om een pro vers dierenarts te bezoeken en zag dat er 2 in zuid-limburg liggen. Een praktijk in beek en een in valkenburg maar ken ze allebei niet dus weet niet zo goed welke ik het beste kan bezoeken.
#3094730
Dus dan komen we bij mijn hulpvraag.
Het enige wat veranderd is, is het kalkoen spiervlees. Kan het zijn dat hij intolerant is hiervoor? Dit vraag ik omdat hij wel al heel lang kalkoen vleesbot krijgt en daar nooit last van heeft gehad. Kan het zijn dat Jamie intolerant is voor het spiervlees van de kalkoen maar niet voor het bot?
Nee, dat is niet aannemelijk. Het kan natuurlijk wel dat er iets loos is met de kwaliteit van het spiervlees. Komt het bij hetzelfde adres vandaan waar je het vleesbot haalt?
Zijn er mensen die dit ziektebeeld eerder hebben gezien bij hun hond en probiotica gebruiken? Kunnen die mij vertellen welke ze gebruiken en of ze hier baat bij hebben? Ik heb een probiotica voor hem, maar het blijkt dat daar iets in zit waar hij dezelfde klachten van krijgt.
Kun je hier iets meer over vertellen? Wat is dat voor stof, dat daar in zit en waar hij niet tegen kan?
Is het normaal dat hij ontzettend misselijk wordt als hij niet meteen 's morgens zijn eten krijgt en wat is dan wijsheid m.b.t. voeren. Kan ik het dan beter verdelen over 's morgens vroeg en 's avonds laat, of juist beter in 1 keer voeren of misschien zelfs in 3en verdelen?
Kan op dit moment alle tips goed gebruiken want ik wil absoluut niet meer dat hij nog eens zo ziek wordt.
Ik zou zelf toch eerst proberen om je hond 1 keer per dag eten te geven en dan wel in de ochtend.

Tja. Het is duidelijk dat de darmfunctie niet is wat je zou willen dat het was. Ik ben overigens met bovenstaande schrijvers eens: jouw pup had NOOIT gevaccineerd mogen worden in de periode dat hij zo ziek was. Dat is wel schade nummer 1. Schade nummer 2 is natuurlijk de meerdere AB kuren die je hond heeft gehad. Daar moet zeker wat aan gedaan worden. En als probiotica niet kan (ik ben wel benieuwd naar waarom hij niet tegen welke stof kan, zie mijn vraag hierboven), dan moet je toch iets anders gaan verzinnen.

Heb je al eens overwogen om hem een reinigingskuur te geven met groene leem?
#3095049
Dat spiervlees kwam via bp een tijd geleden. Dat was prachtige kwaliteit en had het er zelf nog wel van willen eten zo mooi zag het er uit. Dus kan niet aan de kwaliteit hebben gelegen.

De probiotica is van puur natuur en is eigenlijk vrij van alles waar een hond allergisch voor zou kunnen zijn behalve de maltodextrine, maiszetmeel en een sacharide.. aangezien we niet precies weten waar hij niet tegen kan blijft dat nog altijd ontzettend gissen.

Die groene leem ga ik me wel eens uitzoeken, heb er al meer over gelezen hier op bp dus hoop dat dat hem weer even goed op weg kan helpen. En dan ga ik ook meteen kijken voor andere probiotica's en welke stoffen er allemaal in zitten.
Wil toch eigenlijk proberen het record van 2,5 jaar niet ziek zijn te verbreken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door