Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3094417
Jamie is een enorme "wat de boer niet kent dat vreet hij niet" hond. Hij krijgt nu sinds 2,5 jaar vers vlees en dit gaat prima, zolang hij het maar aantrekkelijk genoeg vind om het te proberen. Echter als ik denk doe eens gek pak eens een ander vleesbot voor hem voor de afwisseling (of de prijs, ja de portemonnee is niet zo heel goed gevuld) dan kijkt hij me raar aan en weigert het gewoon te eten/proeven.
In het begin heeft hij heel lang konijnrugstukken gekregen en toen kwam ik een aanbieding tegen met kalkoennekken, nou die viel hij meteen aan gelukkig. Maar nou eet hij de konijnrugstukken niet meer. Heb het pas nog geprobeerd, hij pakt een stuk kauwt 2 keer en gooit het vervolgens op de grond, hij pakt een ander stuk en voert dezelfde handelingen uit. Dit proces herhaalt zich tot alles op de grond ligt en dan gaat hij de kamer in en gooit zich ergens neer om te liggen en kijkt vervolgens niet meer op naar zijn eten.

Zijn er mensen die dit gedrag herkennen? Ik wil namelijk heeeeeeel graag weten hoe ik er in hemelsnaam voor kan zorgen dat hij ook eens iets anders gaat eten dan kip, eend, kalkoen. Het enige wat hij nog lust zijn reenekken, maar die zijn zelden ergens in de aanbieding.
Door Lizzy
#3094434
Wat doe jij precies, als hij zoiets heeft "dit eet ik niet?". Want ik vind veel eigenaren best wel soft daarin :biggrin2:. Ik doe dit: ik haal het eten direct weg. Ik zet het weg en bied het pas de volgende maaltijd weer aan. En dat is in mijn geval de volgende dag. Tegen die tijd hebben ze echt wel honger. En als ze het dan nog niet eten: dan gooi ik het weg. En geef ik iets anders. Want bij echt honger (mijn honden zijn wel hongerlappen) iets weigeren betekent echt dat ze het gewoon niet kunnen eten, zo vies.
#3094446
Jacy luste geen konijn, prima, niet meer gekocht.. KVV at hij wel, laatste keer weer geprobeerd en meneer lust het  :D
Bij mensen is de regel dat kinderen na 11 keer eten een smaak accepteren/lusten, misschien 11 keer kvv aanbieden? Dat kun je natuurlijk ook makkelijk mengen en dan de andere smaak steeds meer weglaten..
#3094490
Lizzy schreef: Wat doe jij precies, als hij zoiets heeft "dit eet ik niet?". Want ik vind veel eigenaren best wel soft daarin :biggrin2:. Ik doe dit: ik haal het eten direct weg. Ik zet het weg en bied het pas de volgende maaltijd weer aan. En dat is in mijn geval de volgende dag. Tegen die tijd hebben ze echt wel honger. En als ze het dan nog niet eten: dan gooi ik het weg. En geef ik iets anders. Want bij echt honger (mijn honden zijn wel hongerlappen) iets weigeren betekent echt dat ze het gewoon niet kunnen eten, zo vies.
Allereerst Jamie is sinds zijn castratie zo gek op eten dat we een haakje op de schuifdeur van de keuken hebben moeten doen omdat hij al een keer het nog bevroren vlees voor de dag erna van de aanrecht gejat heeft. Dit terwijl de schuifdeur gewoon dicht was toen we gingen werken  :o.

Dit is wat ik probeer als ik hem iets nieuws introduceer.
Ik bied het hem aan, blijf in de keuken wat dingen doen zodat ik kan zien wat hij doet. Eet hij het niet pak ik het weg en zet het opzij. Hij eet bij mij verspreid in 2 keer, dus meestal bied ik het 's avonds nog een keer aan, eet hij het niet pak ik het weg. Dan laat ik het staan voor de volgende dag, bied ik het aan, eet hij het niet pak ik het weg. Dat doe ik dan 's avonds nog een keer en als hij het dan nog niet eet gooi ik het weg.
Heb al eens volgehouden om het nog een 3e dag achter elkaar te proberen met een nieuwe portie, maar dan wordt hij meestal misselijk van de honger dus dan moet ik hem ander eten geven anders gaat het niet zo goed met hem.
Heb ook al geprobeerd om het samen met de pens en orgaan te laten ontdooien zodat het daar iets meer naar ging smaken en minder naar "het vreemde voedsel".

Ik vermoed dat hij konijn gewoon echt niet lust, maar andere nieuwe dingen probeert hij niet eens of hij gaat ermee spelen omdat hij niet snapt wat hij ermee moet doen.
Fenixjuh schreef: Jacy luste geen konijn, prima, niet meer gekocht.. KVV at hij wel, laatste keer weer geprobeerd en meneer lust het  :D
Bij mensen is de regel dat kinderen na 11 keer eten een smaak accepteren/lusten, misschien 11 keer kvv aanbieden? Dat kun je natuurlijk ook makkelijk mengen en dan de andere smaak steeds meer weglaten..
KVV is helaas geen optie voor hem. Hij heeft in het verleden toen hij nog op brokken stond veel maag-darminfecties gehad. Eenmaal op zelf samengesteld was dit over, maar afgelopen december was het weer raak. Zolang ik niet 100% zeker weet waar dit van komt wil ik hem niks voeren waar misschien iets in kan zitten wat die infecties triggert.
#3094503
Dorian heeft daar soms ook wel last van,hoor
Terwijl ik hem als pup zijnde best veel verschillende diersoorten heb aangeboden.
Heb ik bijv als een tijdje geen ganskarkas/zalm kop(heel  soms gebeurt dit ook met spiervlees) gevoerd,gaat hij daar dan mee lopen miepen.Maar ik doe hetzelfde als Lizzy,niet eten dan weghalen,dan krijgt hij sávonds na het laatste uitlaatrondje nog een kans,en dan wordt het pas de volgende dag rond 19.00.Eet hij het dan nog niet,dan krijgt ie wel wat anders.
Want in principe is Dorian helemaal geen moeilijke eter(vooral niet na zijn castratie)
Laatst gewijzigd door judith1967 op vr 03 apr 2015, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#3094504
Heb toevallig sinds deze week samen met een vriendin een vleesmaler aangeschaft dus het is een optie om het vleesbot dat hij niet kent te gaan malen en mengen met andere dingen.
Heb alleen geen idee welk vleesbot er precies in kan omdat het maar een simpel ding is wat in de lidl toevallig in de aanbieding was.

Zou hem gewoon heel graag andere karkassen leren eten, zowel voor de prijs als voor de afwisseling. Heb al een aantal soorten spiervlees en orgaan moeten weglaten vanwege zijn infecties en wil straks niet met het probleem komen te zitten dat hij nog maar 2 soorten vleesbot eet omdat het een rare hond is.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3094606
AmandaJamie schreef: Heb toevallig sinds deze week samen met een vriendin een vleesmaler aangeschaft dus het is een optie om het vleesbot dat hij niet kent te gaan malen en mengen met andere dingen.
Heb alleen geen idee welk vleesbot er precies in kan omdat het maar een simpel ding is wat in de lidl toevallig in de aanbieding was.

Zou hem gewoon heel graag andere karkassen leren eten, zowel voor de prijs als voor de afwisseling. Heb al een aantal soorten spiervlees en orgaan moeten weglaten vanwege zijn infecties en wil straks niet met het probleem komen te zitten dat hij nog maar 2 soorten vleesbot eet omdat het een rare hond is.
Mep van te voren je botwerk goed fijn. Wij hebben een goedkope clatronic vleesmolen en we hakken het bot eerst in kleine stukjes met een klein bijltje en bij wat harder vleesbot bewerken we het ook nog met een vleeshamer (die kun je voor een paar euro bij de blokker kopen). Hoe meer je het bewerkt, hoe makkelijker voor je vleesmolen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door