Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#3094242
Ik had gehoord dat het beter is om curcuma eerst te koken voor je het gebruikt. Daarom kook ik altijd een soort pasta van curcuma met wat peper, water olijf- en kokosolie.
Nu vraag ik mij af of dat niet alleen geldt voor verse curcuma. Volgens mij wordt de poeder namelijk bij de productie al gekookt.
Weet iemand of dat zo is?
Zo ja, dan zou het dus niets uit moeten maken of je het zó door het voer doet of eerst kookt, toch?
Door Lizzy
#3094256
Volgens mij wordt het alleen gemalen en gedroogd?

Ik kook het trouwens niet...... Nooit gedaan ook.
Door Lizzy
#3094263
Bij de FAQ op de Tumeric group vond ik deze:

WHAT IS THE DOSE FOR USING COOKED PASTE (GOLDEN PASTE)?  WHICH IS BEST - 'RAW' POWDER OR COOKED TURMERIC? 


If using the cooked paste, start at the same dose guide for the powder and work the dose up as required.



Doug English;  "A table spoon of dry turmeric will have more curcumin than the diluted, cooked powder in the paste - but the curcumin there (cooked) will be better absorbed. As always the original amount of curcumin % will vary, absorption will vary, so one can never say accurately that one = x 4 times. There is no need to be pedantic and stress about doses, because the dose will never be accurate (numerous variables, affecting the biochemistry) so just cook it up to make it more absorbable, always use pepper to markedly magnify effect, make sure there is an oil/fat to dissolve (alcohol if you must). If you don’t want to cook then cope with less utilisation. To increase dose, then give more often, rather than single, large amounts that cannot be absorbed. All this working out doses is ridiculous since it is largely just a foodstuff with few problems and variable absorbtion. Just use it as often as you can. An analogy: leucopenes from foods like tomatoes: are you getting enough from one or three? how long do you have to cook them to increase bioavailability? What temperature? There is no way that every variable has been, or will be, scientifically measured and being a food nobody worries, just consume regularly. Similar turmeric!"

Pie Pony recommends alternating use of raw turmeric powder and the cooked turmeric paste - both methods have their advantages.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3094279
Dit vond ik op Wikepedia over de bereiding van het poeder.

From Wikipedia, the free encyclopedia
Turmeric (Curcuma longa) /?t?rm?r?k/ is a rhizomatous herbaceous perennial plant of the ginger family, Zingiberaceae.[2] It is native in southwest India, and needs temperatures between 20 and 30°C (68 and 86°F) and a considerable amount of annual rainfall to thrive.[3] Plants are gathered annually for their rhizomes, and propagated from some of those rhizomes in the following season.

When not used fresh, the rhizomes are boiled for about 30–45 minutes and then dried in hot ovens,[4] after which they are ground into a deep-orange-yellow powder commonly used as a spice in Indian cuisine and curries, for dyeing, and to impart color to mustard condiments. One active ingredient is curcumin, which has a distinctly earthy, slightly bitter, slightly hot peppery flavor and a mustardy smell.

en een video:
Laatst gewijzigd door doranto op do 02 apr 2015, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3094319
Ik had laatst een vriendin op bezoek toen Much zijn bek nog geel van de kurkuma was, dus gesprek over kurkuma.

zij gebruikt het zelf, en gaf aan het te koken en erna op te drinken. Ze gaf aan dat als ze het kookte, en het dan opdronk, ze "het verwarmende effect"voelde, zonder te koken voelde ze niet zoveel...Zij had dus het idee dat gekookte kurkuma veel meer deed dan ongekookte...

tja..beetje vaag uitgelegd misschien, maar wel een ervaring...

ga zo zelf de proef op de som maar eens nemen denk ik  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3094323
Ik heb nog nooit met verse gewerkt, enkel poeder, maar wat ik wel gehoord heb is dat de heilzame stoffen beter opgenomen worden, wanneer het poeder eerst opgelost wordt in olie.
Vandaar dat als je ermee kookt, het best bij het opwarmen van je olijf- of kokosolie eerst de kurkuma eronder mengt en dan pas verdergaat met je gerecht.
Bij later toevoegen, eerst even oplossen in wat olie en dan pas toevoegen, ipv gewoon wat droog poeder eroverheen...

Misschien geldt dat ook bij verse?
Door Lizzy
#3094325
Ik heb de vraag op de turmeric groep gesteld en men had eigenlijk niet echt een goed antwoord waarom de Golden Paste beter zou werken. Puur uit eigen ervaring konden ze vertellen dat het echt beter werkt. Ze vinden de smaak van de Golden Paste turmeric ook beter. Ik heb gelijk maar weer eens een batch Golden Paste gemaakt en daarna Golden Milk en ik moet zeggen: inderdaad, een wereld van verschil. De Golden Milk vind ik normaal gesproken echt om te kokhalzen maar gemaakt met Golden Paste is het goed te pruimen! Ik ga het eens een tijdje zo geven aan Linga, kijken of ik nog meer verbetering zie. En ik ga het zelf nu ook nemen, kijken of ik ook verbetering merk.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3094347
Golden Paste en Golden Milk zijn toch vrijwel hetzelfde? Alleen kookt het ene langer en is er vet / olie aan toegevoegd dacht ik.
Wat ik me dus afvroeg is of het poeder al gaar gekookt is of rauw. Als het al gaar gekookt is, zou het ook zonder het (opnieuw) te koken door water / vet / olie geroerd kunnen worden. Het heeft toch weinig zin om het voor de opneembaarheid nóg een keer te koken toch?
Door Lizzy
#3094438
Doranto schreef: Golden Paste en Golden Milk zijn toch vrijwel hetzelfde? Alleen kookt het ene langer en is er vet / olie aan toegevoegd dacht ik.
Wat ik me dus afvroeg is of het poeder al gaar gekookt is of rauw. Als het al gaar gekookt is, zou het ook zonder het (opnieuw) te koken door water / vet / olie geroerd kunnen worden. Het heeft toch weinig zin om het voor de opneembaarheid nóg een keer te koken toch?
Nou, ik heb Golden Paste gemaakt (met water en op het laatst olijfolie en zwarte peper er doorheen gemikt) en daar een theelepel van opgelost in oatmilk met honing. En dat is veel beter te drinken dan dat je een theelepel poeder in melk gooit met olie, zwarte peper en honing.

Goed, ik geef je de antwoorden die in de groep gegeven zijn (en die zinnig zijn regarding dit onderwerp):

I Think the powder is being re-hydratet by adding water,and the gentle heat accelerate this proces. Tastewise the GP seems much less bitter than the actual powder.

well, I do not have the scientific information for you but I've seen many time Admins saying that to cook the turmeric powder increase and maximise the bio availability- absorption of the turmeric by your body.

and I can tell you that I have experienced the 2 ways: giving raw turmeric powder + oil+ pepper to my dogs for fews years before to know the GP recipe and since I'm doing the GP, I see more results , in less time and faster. !

I don't have data to back this up. But my knowledge of chemistry suggests that heating it gently that second time helps the curcuminoids dissolve into the oil present in the powder. Yes, we're adding oil too, but any step that makes the curcuminoids more soluble in the oil already present in the powder should help it be better absorbed in the body. Traditional Indian practice knew this to be the case as well, though they would not have understood why.

Lizzy Plat-Coelers from what I understand cooking the past will bind the tumeric to the oil better, which in turn allows it to be digested and absorbed better.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door