Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Laika
#3094185
Wij willen graag weer een toompje kippen gaan houden maar twijfelen nog over het ras.
Op BP zitten best wat kippenhouders volgens mij, wellicht kunnen jullie helpen bij het maken van een keuze.
Wat we niet willen zijn nerveuze vliegkippen (die hebben we vroeger al eens gehad).
Het liefst dus grote, rustige/vreedzame kippen die achter een hek blijven van 120cm want dan kunnen ze zonder kortwieken los en kunnen ze zich uitleven op 1,2 hectare erf. 
We dachten aan 4 hennen en een haan. Als het even kan willen we er ook 2 parelhoenders bij laten lopen.
Die parelhoenders zijn wel nerveuze vliegers natuurlijk maar ik heb begrepen dat ze zich aansluiten bij de kippen.
's nachts willen we ze opsluiten in een nachthok met buitenren wat vossenproof gemaakt wordt.
Egaal witte kippen vind ik niet zo mooi en ook geveerde poten hebben niet mijn voorkeur. Kippen die snel broeds worden zijn we ook niet naar op zoek.
Door eelke
#3094186
Ik had twee newhamshires die te dom waren om te bedenken dat ze over het hekje van 50 cm heen konden naar mijn moestuintje. Die bleven rondjes lopen op zoek naar een ingang  ;D

Gezellige dames he? Van zo dichtbij vind ik het altijd net dino's  :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3094187
Ik zeg natuurlijk...Brahma  :biggrin2:  maarja, die hebben gevederde voeten. Dan zou ik zeggen...grote Orphington. Als je rust en vrede wilt zou ik de parelhoenders nog overdenken. Die had ik ook in gedachte, maar de teringherrie die ze maken is niet echt leuk en je houdt ze ook niet achter 1,20.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3094198
eelke schreef: Ik had twee newhamshires die te dom waren om te bedenken dat ze over het hekje van 50 cm heen konden naar mijn moestuintje. Die bleven rondjes lopen op zoek naar een ingang  ;D

Gezellige dames he? Van zo dichtbij vind ik het altijd net dino's  :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die zien er heel gezellig uit Eelke, ik ga eens kijken naar new hampshires. dank je wel.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Laika
#3094208
Angelique schreef: Ik zeg natuurlijk...Brahma  :biggrin2:  maarja, die hebben gevederde voeten. Dan zou ik zeggen...grote Orphington. Als je rust en vrede wilt zou ik de parelhoenders nog overdenken. Die had ik ook in gedachte, maar de teringherrie die ze maken is niet echt leuk en je houdt ze ook niet achter 1,20.
Ik had niet anders verwacht van jou  :biggrin2:  Die gevederde voeten moet ik misschien nog aan wennen. Grote Orphington ga ik ook even bekijken. Die herrie die parelhoenders kunnen maken gaat door merg en been he? (op you tube staan filmpjes waar je kippenvel van krijgt) Maar het feit dat ze graag teken eten spreekt me wel heel erg aan (die hebben we hier genoeg)
Ik heb wel gelezen dat ze zich aansluiten bij kippen en dat ze dan veel minder snel in paniek raken en de groep ook niet verlaten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3094209
Laika schreef: Ik had niet anders verwacht van jou  :biggrin2:  Die gevederde voeten moet ik misschien nog aan wennen. Grote Orphington ga ik ook even bekijken. Die herrie die parelhoenders kunnen maken gaat door merg en been he? (op you tube staan filmpjes waar je kippenvel van krijgt) Maar het feit dat ze graag teken eten spreekt me wel heel erg aan (die hebben we hier genoeg)
Ik heb wel gelezen dat ze zich aansluiten bij kippen en dat ze dan veel minder snel in paniek raken en de groep ook niet verlaten.
Ze eten graag teken en ratten, daarom had ik ook interesse  :biggrin2: maar dat komt alleen goed tot z,n recht als ze echt vrij kunnen lopen. Maar dat geluidje is echt niet leuk.

Het is maar de vraag of dat ooit went, want ik kan ook niet wennen aan die blote voeten van mijn Dotten  :biggrin2:
Overigens zijn ook dat rustige kippen, best schotvast ook, alleen niet echt groot te noemen.
Door orinake
#3094210
Hier komen er tegen de zomer Blue de Landes. Maar enkel 2 dames. Geen heer die maken te veel herrie en met de buren in men achterhoofd laten we die dus maar achterwege. Geen kleine kipjes maar ook niet super groot te noemen.
Brahma's zijn wel heel mooi, maar dan ga ik Fanne moeten overtuigen om nog een extra stuk moestuin af te staan :p
Door hannabelgje
#3094213
Dan ging ik inderdaad voor de grote orpington. Hele lieve en rustige kippen. Wel van een goede fokker. Mijn schoonzus heeft ze gehad en het zijn echt leukerds.
Zelf heb ik zijdehoenders. Die zijn de rust zelf. Maar die hebben ook bevederde poten.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3094258
Lizzy schreef: Ik vind New Hampshires leuk en ik vind grote Rhode Island Red's ook geweldig. Ik heb zelf kleintjes en ben echt dol op dit lieve ras.

Er komen al veel leuke kippen voorbij, de keuze begint lastig te worden  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3094282
Ruisje schreef: Helaas hebben wij geen kippen, maar Barnevelders vind ik ook mooi. Vliegt amper staat erbij. ;)


Maar al zouden wij kippen nemen, dan worden het ex-legkippen. :)
http://www.redeenlegkip.nl
Helaas wordt veel van deze info vaak iets te rooskleurig neergezet. Brahmen zouden aan een hek van 50cm genoeg hebben. Zouden door hun gewicht niet hoger komen. Nah, help ze drukken, als ze willen gaan ze over een meter heen.  :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door