Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#3093739
Een ander ras inkruisen om het bloed te verdunnen verkleint de kans op homozygote genen die ziekten meedragen (en ook de rastypische kenmerken, maar dit terzijde). Maar, stel, even een voorbeeld gericht op HD. Ik kruis een ander ras in omdat ik over de gehele linie het bloed wil verdunnen. Ik zoek in een ander ras een reu met HD A heupen, en honden erachter die zoveel mogelijk ook A, of hooguit B hebben. HD komt in beide rassen ongeveer evenveel voor. Dan kan ik, puur op het gebied van HD, toch net zo goed een reu uit mijn eigen ras inzetten met A heupen en honden erachter die zoveel mogelijk ook A, of hooguit B hebben? Of zie ik dit verkeerd? Zorgt die reu uit dan andere ras toch ook nog voor bloedverdunning bij HD?
Door Lizzy
#3093743
En dan doel ik o.a. op dit rijtje:

NO DIFFERENCE


Hypertrophic cardiomyopathy
Mitral valve dysplasia
Patent ductus arteriosus
Ventricular septal defect
Hemangiosarcoma
Lymphoma
Mast cell tumor
Osteosarcoma
Hip dysplasia
Patellar luxation
Hyperadrenocortism
Hypothyroidism
Lens luxation
Epilepsy (confirmed)
Epilepsy (probable)
Epilepsy (suspect)
Door Esther Q
#3093754
Ik zag gisteren dit filmpje:


En zit nu te denken, vers bloed als oplossing wordt veel genoemd (ook door mij), maar, elk ras op zichzelf heeft zwakheden er sterker in gefokt door met een kleine genetische pool te werken. Enkel daarbinnen te fokken. En min of meer dezelfde zwakheden treden op bij alle rassen (ik generaliseer een beetje, maar voor het idee). Wat wordt dan het nut van vers bloed?

Op dat filmpje zie je dat binnen een kleine populatie er meer kans is op dragers van zwakheden. Binnen een grote populatie is die kans minder. Snap ik. Maar, als je allemaal kleine populaties hebt (verschillende soorten rashonden), dan nemen binnen elk van die kleine populaties dezelfde zwakheden toe. En dan wordt onderling, dus tussen die verschillende kleine populaties, kruisen toch zinloos?
Door Lizzy
#3093765
[quote="Boeffie Blafmans"]
Ik zag gisteren dit filmpje:


En zit nu te denken, vers bloed als oplossing wordt veel genoemd (ook door mij), maar, elk ras op zichzelf heeft zwakheden er sterker in gefokt door met een kleine genetische pool te werken. Enkel daarbinnen te fokken. En min of meer dezelfde zwakheden treden op bij alle rassen (ik generaliseer een beetje, maar voor het idee). Wat wordt dan het nut van vers bloed?

Op dat filmpje zie je dat binnen een kleine populatie er meer kans is op dragers van zwakheden. Binnen een grote populatie is die kans minder. Snap ik. Maar, als je allemaal kleine populaties hebt (verschillende soorten rashonden), dan nemen binnen elk van die kleine populaties dezelfde zwakheden toe. En dan wordt onderling, dus tussen die verschillende kleine populaties, kruisen toch zinloos?
[/quote]

Ik weet niet of dezelfde zwakheden toenemen. Als je naar de verschillende rassen en hun erfelijke ziektes kijkt, heb ik niet echt het idee dat 1, 2, 3 dezelfde zwakheden toenemen?

Je vraag zou je aan Carol Beuchat kunnen voorleggen!
Door Esther Q
#3093767
Lizzy schreef: Ik weet niet of dezelfde zwakheden toenemen. Als je naar de verschillende rassen en hun erfelijke ziektes kijkt, heb ik niet echt het idee dat 1, 2, 3 dezelfde zwakheden toenemen?

Je vraag zou je aan Carol Beuchat kunnen voorleggen!
Nee, ik zie ook wel verschillen, maar ik zat even generaties verder te denken, dat tenslotte misschien allemaal dezelfde zwakheden overal optreden binnen al die subpopulaties? Maar ja, ik ga het haar eens vragen!
Door miik
#3094315
Ik denk dat puur voor HD je op die manier geen verbetering krijgt...
Ik zat te denken dat de uitslag van de Penhip dan misschien nog wel een betere indicatie is. Dan kijk je naar hoe de heupen van jouw hond zijn ten opzichte van de heupen van andere honden van hetzelfde ras.
Heb je de beste penhip waarde dan heb je dus ten opzichte van dat ras dus de "beste" heupen (dat kan bij een ras met slechte heupen dus b-heupen zijn, als de rest c-heupen heeft). Ik denk dat je dan een iets betere indicatie krijgt om de beste eruit te zoeken...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door