Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3093499
Ik wil tijdelijk (hopelijk) wat barfproducten gaan malen voor Mucho.  Dit omdat vertering bot laatste weken niet goed gaat en hij afgelopen maand veel last heeft gehad van diarree/wormen/gras en overgeven. In overleg met Leida Visée (DA, osteopaath etc) afgesproken om zijn maag/darmkanaal een aantal weken rust te geven en gemalen spul te geven.

Omdat ik wel wat kvv heb in vriezer, maar hier behoorlijk beperkt in ben (wil geen granen en dus geen dingen als eend ed waar maagjes in kunnen zitten) en omdat het ook niet te vet mag zijn (gaat ook niet lekker met zijn maag) en omdat ik eigenlijk zo min mogelijk "veranderingen"wil in voer wat hij krijgt, is de optie om het zelf te gaan malen.


Maar hoe en wat? Ik heb her en der wel wat dingen gelezen, maar kom er niet echt uit.

Gaat om: nekjes eend/kalkoen, vleugels, parelhoenkk, kwartel, ganzepoot. Haaskarkas heb ik ook, maar omdat ik ook haasspiervlees heb, hoeft dat niet perse.

idee is om dit een aantal weken te doen, is een handmolen dan een idee? Of is dat echt heel zwaar?
En omdat ik dit hopelijk maar voor een aantal weken hoef te doen, kan ik dan ook gewoon een kwalitatief wat mindere kopen, en maar gokken dat die het een tijdje uitzingt? Budget is momenteel niet echt supergroot (duur hondje:)..

Neem trouwens aan dat ik alleen het bot hoef te vermalen, en niet het orgaan/spiervlees, anders moet ik dat nog even navragen

Heeft iemand een tip voor een leuke vleesmolen voor een paar kg bot per week?
Of is er iemand in de buurt van Arnhem/Veluwe waar ik wat kg's kan malen tegen vergoeding?
Laatst gewijzigd door Papalou op di 31 mar 2015, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#3093504
Helaas, ik heb een prima molen staan waar alle karkassen in kunnen, maar zit niet in de buurt. Om hoeveel kg zou het gaan? Misschien loont het de moeite om voor een paar maanden alles te malen. Ik hoef geen vergoeding, maar je moet de machine wel schoonmaken (een rot werk)
#3093526
Wij hebben deze:

http://www.redcoon.nl/B345703-Clatronic ... -Hakmolens

Het is geen topmachine, dat kan niet voor die prijs. Maar wij malen er al een jaar of 1,5 a 2 zo'n 15 kilo per 3 maanden mee en dat gaat prima. Vleesbot hakken wij op een dikke snijplank met een klein bijltje in stukjes voor de het erin doen. We malen onder andere konijnkarkas, parelhoenkarkas, kipkarkas, partrijskarkas, kwartelkarkas en eendennekken. Haaskarkas is aardig wat harder, ik weet niet of dat zo goed zou gaan, ik heb dat nooit geprobeerd.

Handmolens gaan zwaar. Als je spierballen hebt, is het een optie. Ik vind alles in stukjes hakken ook best zwaar, maar je moet bij elke vleesmolen het spul in het formaat vulopening hakken. En bij een handmolen ben je denk ik niet veel minder met voorbewerken bezig.
#3093551
voor een paar weken is wat spierballen kweken niet zo erg..dan zou handmolen wel oke zijn...

maar zat net wat verder te lezen, en lees dan over vleeshamer waarmee je het bot ook zo ongeveer versplinterd (met mijn gewone hamer lukt dat niet, komt nog niet eens in de buurt...)...zou dat ook een optie zijn?

Haaskarkas hoeft zoweizo niet...dat kan wel even wachten...

en anders misschien toch wat botmixen....dan ieg geen probleem met vet/granen ed...
#3093559
Lida. S schreef: Helaas, ik heb een prima molen staan waar alle karkassen in kunnen, maar zit niet in de buurt. Om hoeveel kg zou het gaan? Misschien loont het de moeite om voor een paar maanden alles te malen. Ik hoef geen vergoeding, maar je moet de machine wel schoonmaken (een rot werk)
Supertof, maar das idd wel heeel ver weg! Zal eens een berichtje in gevraagd/aangeboden plaatsen, das misschien wel een goede optie! MAar superdank voor het aanbod!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door