Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3093484
Hoi allemaal,

Twee maanden geleden heb ik besloten om mijn lieve maltezer van 9 jaar terug op brok te zetten. Helaas bleef hij reageren op kvv en barf. Ik heb het meer dan een jaar lang geprobeerd, met van allerlei diersoorten geelimineerd. En overal bleef ie jeuk op houden. Daaruit heb ik de conclusie genomen, dat hij de eiwitten van rauwe diersoorten helaas niet goed kan verwerken. Nu op gehydroliseerde brok gaat het super. Geen jeuk meer en een blije hond.

Alleen wat me nu opvalt....... Hij heeft sinds ie op brok zit al voor de tweede keer een artrose aanval gehad in 2 maanden. Op vers heeft ie dat meer dan een jaar niet gehad! Uiteraard geef ik hem supplementen en die werken ook heel goed, alleen dit viel me dus op.

Zou het toeval zijn, of toch voeding gerelateerd?

Mijn mechelaar teefje geef ik nog steeds vol tevredenheid rauw, zelf smaenstellen. En diedoet het super gelukkig. Ben echt pro vers voeren, alleen is het voor sommige honden niet altijd de beste de oplossing helaas.

Groetjes,
Monique
Laatst gewijzigd door Lou & Joy op di 31 mar 2015, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3093487
Vandaag die discussie ook gevoerd...dat voor sommige honden rauw helaas niet goed gaat en brok dan wel..

over voeding en artrose: ik heb hier wel eea over gelezen, google maar eens op jicht en voeding...deels ook vanuit reguliere hoek volgens mij....met de chinese bril wordt er volgens mij zeker een verband gelegd met de nieren: reuma/jicht=ontstekingen gewrichten=afvalstoffen die zich ophopen en niet goed afgescheiden worden (nieren)...

maar goed, dat ik wat ik er over gelezen heb en gaat met name over reuma en jicht, waarbij je meer ontstekingen hebt..
Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3093497
Papalou schreef: Vandaag die discussie ook gevoerd...dat voor sommige honden rauw helaas niet goed gaat en brok dan wel..

over voeding en artrose: ik heb hier wel eea over gelezen, google maar eens op jicht en voeding...deels ook vanuit reguliere hoek volgens mij....met de chinese bril wordt er volgens mij zeker een verband gelegd met de nieren: reuma/jicht=ontstekingen gewrichten=afvalstoffen die zich ophopen en niet goed afgescheiden worden (nieren)...

maar goed, dat ik wat ik er over gelezen heb en gaat met name over reuma en jicht, waarbij je meer ontstekingen hebt..
Bedankt voor je antwoord! Er zijn enkele honden die de eiwitten niet goed kunnen afbreken. Dit komt niet vaak voor, maar ik denk wel bij mijn Maltezer.

Wat je zegt over de afvalstoffen klinkt aannemelijk! Ben benieuwd hoe andere hier overdenken?

Bedankt voor je antwoord iig :-)
Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3093534
Pijnaanvallen van de artrose. Dan hapt hij naar zijn heupen, piepen, smakken, hijgen etc. Eerste keer, 3 jaar geleden, schrok ik er zo van dat ik naar dierenarts ben gereden. Die hebben toen rontgen gemaakt. En daar was duidelijk artrose te zien. Dierenarts vertelde dat dit gepaard kan gaan met pijnaanvallen. En dit heeft ie dan ook eens in de zoveel tijd. Alleen met brok nu weer vaker :-(
Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3093535
Lil schreef: hier ontstekingen bij het  eten van graan.
Over wat voor ontsteking heb jij het dan lil? Huidontstekingen heeft ie niet meer nu gelukkig.
Door charmed
#3093538
Misschien zou je eens alleen witvlees en witvis kunnen geven? Dat heeft hier jaren lang goed gewerkt, rood vlees (en graan) zet aan op de botten) witvlees zet niet aan op de botten. Je zou ook CBD olie in kunnen zetten, dat punt hebben wij hier ook bereikt en ze hebben stukken minder pijn.
Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3093541
charmed schreef: Misschien zou je eens alleen witvlees en witvis kunnen geven? Dat heeft hier jaren lang goed gewerkt, rood vlees (en graan) zet aan op de botten) witvlees zet niet aan op de botten. Je zou ook CBD olie in kunnen zetten, dat punt hebben wij hier ook bereikt en ze hebben stukken minder pijn.
Witvlees ook al geprobeerd, werkt ook niet. Histamine beperkend geprobeerd, werkt ook niet. Vandaar mijn keuze terug op brok. Naar nu zijn de huidproblemen weg, krijgt ie weer meer last can gewrichten. Kan toeval zijn..... Supplementen geef ik al en die werktte voorheen altijd goed, ga daar ook niet meer in veranderen. Heeft me veel tijd en veel geld gekost om het juiste te vinden. Hij rent en vliegt verder nog prima, alleen nu dus al paar keer pijnaanval in paar maanden. Deze zijn na een paar dagen weer voor bij en dan rent ie weer net zo hard als voorheen....
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3093544
Lou & Joy schreef: Pijnaanvallen van de artrose. Dan hapt hij naar zijn heupen, piepen, smakken, hijgen etc. Eerste keer, 3 jaar geleden, schrok ik er zo van dat ik naar dierenarts ben gereden. Die hebben toen rontgen gemaakt. En daar was duidelijk artrose te zien. Dierenarts vertelde dat dit gepaard kan gaan met pijnaanvallen. En dit heeft ie dan ook eens in de zoveel tijd. Alleen met brok nu weer vaker :-(
Oke, dan snap ik het.

Balen dat het voer wat voor de ontlasting beter is, de aanvallen weer lijkt te verergeren. Maar uiteindelijk is artrose ook een hele pijnlijke aandoening en zal pijnstilling vroeger of later ook nodig gaan zijn. Wat mijn ervaring is met dergelijke klachten, is dat de pijn je helemaal niet opvalt (op zo'n aanval na natuurlijk). Doe je al iets op het gebied van pijnbestrijding of heb je hier al iets mee gedaan?
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3093563
Ik denk idd ook dat je met name moet proberen om de ontstekingspijn weg te nemen, en de ontstekingen zoveel mogelijk moet proberen te remmen....dat kan misschien deels met voeding, maar er zijn ook diverse supplementen die daar iets in kunnen doen: kurkuma, yucca, groenlipmossel, msm, chondritine etc...

maar het stukje waar ik op duidde, heb ik gevonden, gaat over een reguliere arts die dmv voeding reumaklachten ziet verminderen:
http://poly-artrose.nl/artikelen/voedin ... sprobleem/

wel heel jammer dat er geen onderbouwing bij staat over de voeding en welke invloed het heeft!
Door hamada
#3093570
Ik zou ook CBD olie overwegen. Werkt vaak ontstekingsremmend en pijnstillend, ook bij mensen met artrose.
Bij de afdeling alternatieve geneeswijzen staat een topic met informatie. Ook hier goede pijnstillende en vachtverbeterende ervaringen.
Door Lil
#3093626
Lou & Joy schreef: Over wat voor ontsteking heb jij het dan lil? Huidontstekingen heeft ie niet meer nu gelukkig.
we praten toch over artrose?? dus over die ontsteking heb ik het. die pijnaanvallen komen niet uit de lucht vallen, dat is hier echt alleen als het ontstoken is. daarom krijgen honden en mensen met artrose nsaid: ontstekingsremmers met pijnstillende werking.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door