Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3093317
Pluk is bij ons gekomen toen ze 1,5 was. Otje was toen ook 1,5. We zijn er niet 100% zeker van dat Pluk precies zo oud was, maar de dierenarts schatte dat toen in en wij vonden dat geen gekke inschatting gezien hoe ze toen was.

Inmiddels zijn beide dames nu 10 jaar en ik vind Plukje veel ouder ogen dan Otje. Ik zie niet direct klachten, maar het valt me iedere keer op dat ze "oud geworden is". De vacht is net ietsje anders, ze lijkt wat meer te slapen, ze ligt al maanden of op de kachel of op de elektrische deken te sudderen. Ik had het idee dat de winterkou haar slecht viel dit keer. Ze wonen boven en daar is het beduidend frisser dan beneden. Dus hebben we het badkamerverbod opgeheven en heeft ze haar tijd op de kachel aldaar door mogen brengen.
Verder is er niets spannends aan de hand, ze scharrelt gewoon rond en is soms heel speels, ze klimt nog net zo vaak op de kledingkast om er met een reuzesprong vanaf te komen  ::). Ze eet goed, niets geks op de kattebak en ze is lief en knuffelig als altijd. Het is meer een gevoel van mij, dan echt iets concreets.

Nu vroeg ik me af of ik haar ergens mee kan ondersteunen. Ik lees hier vaker dat als katten ouder worden, de gewrichten ook wat minder worden. Zou ik daar iets voor kunnen geven? Zoals we Oscar visolie en glucosamine geven? Om te kijken of dat verschil maakt? Of misschien zijn er andere ideetjes?

Het is allemaal niet heel dramatisch, maar het is genoeg om me op te vallen en als er iets is waar ik haar mee kan helpen doe ik dat graag. Vandaar mijn vraag!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3093384
Visolie en glucosamine is een goed idee als je het gevoel hebt dat ze strammer wordt.
De meeste katten krijgen daar rond die leeftijd wel last van, en op tijd ondersteunen kan nooit kwaad.

Het zal haar vacht ook geen kwaad doen. ;)
Door Hilde__
#3093472
Ik zou haar ook laten checken bij de dierenarts incl bloedonderzoek.

Mijn 2 oudste van 10 jaar werden ook luier, kregen een mottige vacht en 1 was echt zo sjagrijnig tegen alles en iedereen...ik heb ze laten checken en Thomas bleek last te hebben van FORL en Femke een te snelle schildklier. Bij Thomas zijn een tijd geleden alle kiezen getrokken en hij is nu weer zo blij als wat. Bij Femke ligt het wat lastiger.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3093542
Een check bij de dierenarts hou ik in gedachten. Ik vind het daarvoor nu nog niet duidelijk genoeg. Ik hoop ook dat ze wat opknapt als het warmer gaat worden. Mocht dat niet gebeuren, ga ik uiteraard verder kijken.

Visolie hebben we doil joint van voor Oscar. Kan ik daar een beetje van geven, vergelijkbaar met hondendosering? Er zit 5% vis door hun zelfgemalen prak, kan dat wel naast de visolie? We gaan komend weekend weer malen, dus ik kan er rekening mee houden.

Glucosamine hebben we voor Oscar in hele grote pillen. Die kan ik onmogelijk zo aan Pluk geven. Wat zijn daarmee slimme opties voor katten?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3093545
De dosering van de visolie, kan je best vergelijken met de dosering bij Oscar.  In verhouding met hoeveel ze eet dus. 
Ook bij katten geldt, net als bij honden, 10% vis als richtlijn.  Als er een groot deel zalm bij zit, mag je daar eventueel een beetje overheen gaan.  Ik weet niet precies hoeveel visolie je dan bij mag gaan voeren, als er al 5% vis in hun menu zit.  Maar dat werkt dus op dezelfde manier als bij een hond.

Glucosamine zou ik ook niet weten. Je kan de pillen niet vergruizelen, of breken, veronderstel ik?
Welk merk geef je daarvan?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 31 mar 2015, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3093572
Oh dan zit er met de visolie nog wat speling in. Ik zal even puzzelen hoeveel ze daar dan van moet krijgen.

De glucosamine is eigen merk van de dierenarts en zijn hele grote pillen. Bij honden is het zo dat je minimaal 1000 mg per dag moet geven, dus Oscar krijgt 3 pillen wat 1200 mg is. Als ik dat omreken naar het gewicht van Pluk, dan kom ik uit op 134 mg per dag. Een pil is 400 mg, dus dat wordt lastig. Ik kan natuurlijk ook gewoon even bij de dierenarts navragen wat hij adviseert.

Als de visolie al verbetering geeft is het wel aannemelijk dat ze ergens last van heeft. Ik hou haar goed in de gaten. Heel erg bedankt voor het meedenken allemaal!
Door hamada
#3093580
Hier krijgt Nymphea van bijna 16 sinds haar hersenbloeding 1x per dag 1 druppel CBD olie. Moeilijk op die leeftijd echt effect te zien, maar ze gebruikt weer vrij actief de krabpaal, klimt er ook weer in, scharrelt af en toe ook weer naar boven zonder problemen op de trap en maakte laatst ook weer een rondje door de tuin toen de zon scheen. En dat was ook voor de hersenbloeding wat minder.
Verder kam ik af en toe met een grove kam met bewegende tanden (herdersharkje??) haar vacht door om de losse haren voor haar weg te halen. Dat lijkt ze erg fijn te vinden en scheelt ook in de conditie van haar vacht.
Door Martine-Tom
#3094549
Warmte opzoeken is volgens mij iets wat ze typisch doen bij schildklierproblemen...ik zou ook ff bloedje laten trekken.
Door Hilde__
#3094561
Vage gedragsveranderingen zijn vaak de eerste symptomen dat er iets aan de hand is. Ik stond ook bij de dierenarts met Femke 'ik weet niet wat er is, maar volgens mij is er iets', bleek haar hart dus overuren te maken omdat d'r schildklier te snel ging.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3094591
Ik hou het heel scherp in het achterhoofd en ik hou haar nauwlettend in de gaten! Meneer K vindt dat ze precies als anders is, dus dan is het de vraag of ik spoken zie of dat het hem nog niet opvalt. Maar ik weet dat hij mijn opmerkingen serieus neemt en ook goed oplet.

Ik ga beginnen met de visolie en als ik blijf twijfelen of ook maar het idee heb dat het erger wordt, gaan we richting de dierenarts!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3144652
Morgen ga ik met Pluk naar de dierenarts. Ik blijf me een beetje zorgen maken, ook al gaan door het warmere weer dingen nu wel beter. Ze ligt nu natuurlijk niet meer op de kachel te bakken. Maar ik blijf het gevoel houden en heb nu de knoop dus doorgehakt. Vooral omdat meneer K vorige week ook ineens zei dat ie zag dat ze moeite had met een sprong nemen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door