Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door mikai
#3060975
Mijn katten Dima en Mikai hebben salmonella.
Had eerst vloeibaar Sulfatrim gekregen en maar mijn katten ging daarvan erg kwijlen, schuimbekken. van pillen Sulfatrim trouwens ook.
Ik kreeg deze medicijnen met geen mogelijkheid erin, dus had ik een afspraak bij de dierenartsassistente om 2x daags langs te gaan en dat hun het erin deden.
Zelfs met 2 assistenten lukte het hun ook niet, dus ze krijgen nu injectie marbocyl
Vandaag hun eerste injectie gehad, vrijdag en maandag nog een keer.
Ik hoop dat het aanslaat want ze kunnen hieraan doodgaan.

Heeft iemand hier ook ervaring met salmonella en wat werkte er voor jullie?
Gebruikersavatar
Door cath
#3061033
Hoe hebben ze salmonella gekregen?
Laatst gewijzigd door cath op di 20 jan 2015, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3061036
En hoe is er vastgesteld dat het daadwerkelijk om salmonella gaat? Geen ervaring mee gelukkig. Heel veel beterschap voor de arme poezels. Ik ga duimen dat ze vlug opknappen.
Gebruikersavatar
Door cath
#3061040
Heb er gelukkig ook geen ervaring mee.
Heb ooit gelezen dat katten of honden er meestal niet zoveel last van hebben dan mensen,  want die zijn er doodziek van.
Daarom dat ik me ook afvraag of het wel degelijk salmonella is.
In ieder geval hoop ik dat ze snel beter worden!
Gebruikersavatar
Door mikai
#3061044
Ik heb de ontlasting 3 dagen opgevangen en de dierenarts heeft deze op de kweek gezet. Helaas hoorde ik afgelopen maandag dat de uitkomst salmonella was.
De dokter denkt aan vers vlees ( die geef ik nu verlopig ook niet meer ) en ik denk zelf aan te veel antibiotica.
Dima: December metacam voor castratie, toen metacam meegekregen ivm gingivitis stromatitis. Na 3 dagen gestopt. Binnen 5 dagen naar de veterinaire tandarts geweest kreeg hij ook een week antibiotica. ( weet niet meer welk).

tussen kerst en oud nieuw kreeg Mikai de diarree, 5 januari naar de dierenarts geweest anti biotica meegekregen.

Dima kreeg 5 januari s'avonds- de diarree.

19 januari de uitslag salmonella.

gelukkig gaan ze maar 1 a 2 keer op de bak en dan hoor je pfffff ze hebben dunne ontlasting, geen koorts, aangekomen, actief. ( ben er hopelijk snel erbij)

ben blij dat ze niet steeds op de bak zitten.
Laatst gewijzigd door mikai op di 20 jan 2015, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door mikai
#3061080
Ze eten en drinken gelukkig goed.
Ze krijgen nu Hill's Z/D ( omdat Dima waarschijnlijk allergisch is ), maar eerst de salmonella bestrijden en dan kijken waar Dima allergisch voor is.
Maandag krijgen ze de laatste injectie, dan laat ik ze ook weer wegen, om te kijken dat ze niet afgevallen zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3061665
Katten en honden kunnen wel degelijk salmonella krijgen, maar het is heel erg zeldzaam.
En meestal hebben ze er erg weinig last van en gaat het vanzelf voorbij.  Maar het is wel een vieze kiem.
In combinatie met een ander soort besmetting die de weerstand omlaag haalt, kan het wel ernstige gevolgen hebben. Men steekt het uiteraard op het rauwe vlees, maar er kunnen nog heel wat andere haarden zijn en normaal overleeft salmonella het maagzuur van een gezonde kat niet. Er was dus zeker nog iets anders aan de hand of het is van het mengen van brok/blik en rauw waardoor het maagzuur niet optimaal was.  Maakt niet uit, je zal waarschijnlijk nooit weten waarvan het precies gekomen is.

AB-kuur is zeker noodzakelijk, maar ik hoop wel dat er eerst getest geweest is welke AB zou werken en welke niet. Anders is het wel wat schieten op doel met een blinddoek...
Enfin, ik hoop dat het aangeslagen is.
Gebruikersavatar
Door mikai
#3064777
Afgelopen maandag naar de da geweest. Mijn katten hebben geen koorts, zijn actief en zijn weer aangekomen.  samen met de da afgesproken een maand geen antibiotica geven om te kijken of het vanzelf weggaat. Is het na een maand nog niet weg, dan de ontlasting opvangen voor een antibiogram. Heb wel probiotica gekocht, deze geef ik een week ( omdat Dima ws allergisch is moet ik eigenlijk alleen Hill's Z/D geven, ik geef probiotica door natvoer van almo nature)
Laten we hopen dat alles vanzelf weer goed komt.
Door paasnini
#3065806
Als een kat geen koorts heeft is het onverstandig antibiotica te geven en zou behandeling alleen gericht zijn op (indien nodig) herstellen van mineralen en vochtbalans en vooral het herstellen van de darmflora. De salmonellabesmetting kan vaak het gevolg zijn van antibiotica gebruik, dan kom je dus snel in een vicieuze cirkel. Wat je niet wil. Niet bedoeld als reclame maar op deze pagina vind je wel goede info http://www.carnivoer.com/carnimedica/sa ... we-voeding (sorry beheer als dit tegen de regels is).
Gebruikersavatar
Door mikai
#3080501
even een update:

Ik heb nu een maand geen antibiotica gegeven, helaas is de situatie ongewijzigd gebleven. Ze hebben nog steeds dunne ontlasting. Verder eten ze goed, zijn behoorlijk actief.

Ik ga deze week de dierenarts bellen en ben zelf voorstander van om niets te gaan doen en nog even aankijken.
Door NoaKaj
#3092609
Doodgaan aan salmonella? Misschien stokoude dieren die meerdere andere aandoeningen hebben, maar verder ...

Mijn kitten heeft na een AB-kuur voor Limping Kitten een bacteriële darminfectie opgelopen, e-coli, salmonella en campylobacter. De eerste twee zijn vanzelf verdwenen (of de probiotica heeft geholpen, Zoolac wekenlang) en uiteindelijk moest ze aan de AB voor de campylobacter omdat ze regelmatig bleef overgeven en soms diarree had. Heb je echt alles laten controleren qua ontlasting? Salmonella kan nl. ook in de ontlasting van gezonde dieren worden aangetoond, zei de voetnoot van het lab. Ik denk uiteraard aan Giardia, maar ook Tritrichomonas en Cryptosporium.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3092820
Salmonella hoort niet in ontlasting te zitten. 
Het is niet de bedoeling dat die daar zit.

Maar het klopt wel dat heel wat vleesetende dieren zoals honden en katten deze perfect kunnen oplopen zonder daar ziek van te worden.  De infectie verdwijnt in dat geval doorgaans dan ook vanzelf (ale, het immuunsysteem van je dier doet het dan gewoon zelf). Maar het is wel nuttig dit te controleren.
Voor je dier zelf is het niet nodig om deze infectie te behandelen als er geen symptomen of klachten zijn, maar ik kan wel volgen dat ik niet zou willen dat er een dier met salmonella blijft rondlopen in mijn huis. 
Je kan er als mens wel erg ziek van worden, als je het oploopt.  Je krijgt het niet zomaar en meteen als je dier het heeft, maar met een constante haard rond je, zou dat er wel eens van komen. Ik zou dus wel opvolgen en controleren dat die infectie toch wel degelijk op termijn weg is.

Bij E. coli is het trouwens sterk de vraag welke stam, want een heel deel zijn gewoon normale darmflora (je vind ALTIJD een E. coli in stoelgang), maar een deel zijn pathogeen. 
Campylobacters zijn ook niet allemaal ziekteverwekkers. 
Bij Salmonella worden volgens mij enkel de pathogene stammen geisoleerd bij een kweek. 
Zoals bij alles speelt het ook zeker mee of het dier in kwestie op het moment een verzwakt immuunsysteem heeft of niet.  Kiemen die normaal redelijk onschadelijk zijn, kunnen symptomen veroorzaken wanneer het immuunsysteem door iets anders aangevallen en verzwakt is.  Die eerste oorzaak aanpakken is dan vaak voldoende, maar niet altijd.
Vandaar dat je probiotica kan werken, als vb AB de oorzaak van een verzwakt immuunsysteem was (verzwakte darmflora).  Maar dat hoeft natuurlijk daarom niet in elk geval zo te werken.  Het valt wel te proberen. ;)

Oh ja, salmonella kan wel dodelijk zijn bij dieren met een verzwakt systeem.  Als onbehandeld.
Het kan serieuze darmschade geven als ze echt de kans krijgen.  Het is een vieze kiem. 
Maar dat vind je dus enkel in chronisch erg zieke dieren, heel oude, of net erg jonge dieren. Kleine dieren zijn altijd kwetsbaarder dan volwassen dieren.  En daarin kan zo'n infectie wel echt ernstig worden.
Kittens kunnen ook sterven aan een niesinfectie, terwijl dat bij volwassen katten (met uitzondering van chronische dieren) meestal niet meer is dan een verkoudheid.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 30 mar 2015, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3093330
Ik weet niet hoe dat bij katten zit maar bij honden is het zo dat als je hen met salmonella besmet voedsel geeft, ongeveer 30% van de honden dit ook weer uit zal scheiden via de ontlasting. Daar is onderzoek naar gedaan. En geen van deze honden werd daar overigens ziek van.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door