Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BelleFae
#3091398
Ik zit al heel lang te prutsen, ik weet 't niet meer.  :biggrin2: :-[

Ik zou graag beginnen met 1 dag in de week een karkas oid en verder nog niet teveel vleesbot.
Dus aanvullen met gemalen (compleet of enkel) en orgaan/spiervlees.

Iemand een idee hoe ik dat vorm kan gaan geven?

Help  :biggrin2:
Door Lizzy
#3091409
Ik vrees dat ik je vraag niet helemaal begrijp :-[

Wat wil je voor de rest van de week gaan voeren?
Door Ruisje
#3091434
Dat is toch niet zo moeilijk? ;) Je wilt 6 dagen kvv voeren en 1 barfdag om te beginnen, neem ik aan?

Op de barfdag geef je dan een stukje beginners vleesbot (die zijn al in een ander topic van je besproken omdat je kleine hondjes hebt. ;) ) Naast het vleesbot geef je alleen spiervlees. Geen orgaanvlees dus, dat zit al meer dan genoeg in die 6 dagen kvv.

Kies bij voorkeur voor diersoorten die niet in de kvv zitten en voor een mooie en magere kwaliteit spiervlees. Als er geen vis in de kvv's zit, kun je ook ipv spiervlees een stukje zalmfilet geven. Of extra een klein harinkje of een paar sprotjes. Vis: 5-10% van menutotaal.
Laatst gewijzigd door Ruisje op do 26 mar 2015, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3091659
BelleFae schreef: AH oke, super! Zo makkelijk kan dat dus Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Huh? Je Barf menu was zo goed als klaar. Wat houdt je tegen?
Door BelleFae
#3091739
Ik wil toch liever eerst kijken hoe ze op een karkasje reageren etc. Beetje rustig aan beginnen.  :biggrin2: Vind het spannend met die kleintjes. Zo bang dat er wat fout gaat.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3091850
Wat hier heeft geholpen is dat ik ben begonnen met kippennek vasthouden. Daardoor kon ik ervoor zorgen dat hij rustig at en dat doet hij nu nog steeds. Alles wordt goed gekauwd.

Als ze kwartel lusten,  dan zijn dat leuke karkasjes om te geven.

Succes!
Door Too
#3091875
Of gewoon een stukje (kwart of wat je maar wilt) van een kwarteltje geven dat is
a: super zacht bot
b: voorzien van de royale laag spiervlees. . geen gereken met percentages of te droge keutels
en c: bij de meeste (markt)poeliers per stuk te koop
Door jasmijn
#3091943
BelleFae schreef: Ik wil toch liever eerst kijken hoe ze op een karkasje reageren etc. Beetje rustig aan beginnen.  :biggrin2: Vind het spannend met die kleintjes. Zo bang dat er wat fout gaat.
Om je wat moed te geven:
Hier is meneer heel netjes op een kippen rug aan het knagen  :biggrin2:


Hij zag iets vliegen  ::)


Dus ook jou kleintjes kunnen het, go for it  ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3093094
Wat dan kan helpen is om dat letterlijk een keer of wat toe te staan. Dus een groot iets geven en laten eten wat ze wil. Dit kun je natuurlijk niet heel lang doen, dan wordt ze te dik. Maar een paar keer kan best. Als je dan dingen geeft die zo groot zijn dat ze wel moet kauwen en bevleesd genoeg zijn (zodat ze zich niet klem eet aan kaal vleesbot en verstopt raakt), dan kun je haar rustig een keer of wat laten gaan. Op die manier moet ze leren kauwen en kan ze niet schrokken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een heel kippetje ofzo.

Na een paar keer, ga je dan het grote item ruilen als ze ongeveer genoeg heeft gehad. Wel voor iets wat ze heel erg lekker vindt, zodat het ruilen leuk is. En als je ziet dat ze inderdaad netter gaat eten, dan kun je kleinere dingen gaan geven.

Vergeet daarbij niet dat schrokken helemaal niet zo heel erg is. Honden eten nou eenmaal snel en slikken nou eenmaal grote stukken door. Oscar stikt altijd half in zijn spiervlees, dus dat snijden wij altijd op doorslik-formaat. Maar ook vleesbot is hier vrij snel weg. Als ze leert kauwen zodat je gekraakt hoort voor ze iets doorslikt en het doorslikken gewoon soepel gaat, dan is het goed.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3093456
Ik sluit me daarbij aan.
Als ze echt een hele kalkoen in een keer zou willen doorslikken, zal ze toch moeten leren om haar kaken en tanden te gebruiken. Anders krijgt ze gewoon niets binnen.
En dat merkt ze dan vanzelf wel...

Dat werkte toch ook bij mijn schrokkater...
En verder hem zoveel mogelijk met rust laten.  Als hij het idee heeft dat je kijkt of er iemand bij zijn eten zou kunnen, moet het natuurlijk wel zo snel mogelijk naar binnen...
Anders wordt er meestal wel rustig gekauwd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door