Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Becky
#3079716
Hoi allemaal,

Ik heb laatst hazenvoorbouten gehaald.
Mijn hondje vindt deze erg lekker, maar ze zijn vrij hard. Ze krijgt ze wel weg en je ziet er niets van in de ontlasting, maar ze is er een tijdje mee bezig (ze krijgt verder aan vleesbot fazantenbouten, wild en tam konijn, reeribben van Floris24, maïskip, kwartel, sneeuwhoen, bosduif, parelhoen en patrijs)  .

Is het verstandig om de botten kapot te slaan/ malen/ oid of kan ik het gewoon zo laten ?
Als ik het zal malen/pletten/oid wat raden jullie aan qua materiaal?

Alvast bedankt voor de antwoorden  :biggrin2:
Door smulpaap
#3079726
Als je hondje alles verder goed verteert en niet schrokt dan zou ik haar gewoon haar gang laten gaan hoor .
Hazenbout is als het goed is goed bevleesd .
Ik voer mijn eigen honden ook hazenbout , het kleintje van 7 kg is er ook langer mee bezig dan de grote dame van 23 kg die natuurlijk veel meer kaakkracht heeft
Als ze hier eens een dag wat ""harder "" vleesbot hebben gehad dan voer ik de volgende dag weer wat zachter vleesbot
En op die manier gaat dat hier prima
Gebruikersavatar
Door Becky
#3079980
Ze verteert het goed, en ze schrokt niet en de hazenbouten zijn inderdaad goed bevleesd :D
Dus dan laat ik haar lekker kluiven  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Becky
#3092900
Ik denk dat ik ze toch te hard vind om zo te voeren  :-\.
Ik kom er niet doorheen met mijn gevogelteschaar van de Ikea en m'n hondje doet er echt behoorlijk lang over (en ik wil natuurlijk niet dat ze haar tandjes breekt of dat ze snel slijten).

Ik kan de boutjes toch gewoon platslaan/ botjes kapotmeppen met een gewone hamer (boutje zitten dan in een plastic zak)?
Hoe zit het dan met scherpe /grotere stukjes bot?
Gebruikersavatar
Door pike
#3092935
Gezien je eerste post (wordt goed gegeten en goed verteerd) zou ik ze niet stuk meppen. En juist blij zijn dat ze iets heeft waar ze wat langer mee bezig is.  ;)
En als je ze toch mept: Scherpe/grotere stukjes krijg je ook als je hond ze zelf stuk knipt. Alleen zie je ze dan niet  ::)
Gebruikersavatar
Door Becky
#3093121
Ik ga ze denk ik de volgende keer een beetje meppen, zodat ik het ook makkelijker kan verdelen. Of zou dat dan juist niet goed zijn, omdat er dan kleinere stukken ontstaan met scherpe puntjes ( ze schrokt trouwens niet en kraakt alles netjes)?
Door smulpaap
#3093139
Tandjes slijten niet van goed bevleesd bot zoals een hazenbout hoor .

Maar wat pike ook al post , je schrijft dat het goed gegeten word en ook goed verteert ?
Hoelang is ze ermee bezig dan ?

En beter wat langer bezig en rustig eten dan hap -schrok -weg . Maar dat vind ik .
Als je hond  zoals je schrijft de hazenvoorbout goed verteert dan zou ik me er niet mee bemoeien
Een hond moet ook leren ontdekken is mijn ervaring . Hier laten ze dingen die ze te hard vinden zelf liggen

Maar goed de keuze ligt bij jouw en jij moet er een goed gevoel over hebben als je hazenbout geeft
Door smulpaap
#3093147
Oh ja , ik zal je nog iets opbiechten  :biggrin2:
Ik was in het begin ook onzeker , dus heel vreemd is jouw verhaal nu ook weer niet hoor  ;)

Wat je kan doen met de hazenbout  voor je eigen zelfvertrouwen
Pak er eentje , snijd daar het spiervlees vanaf , en voer dat dan gewoon op
En ga dan weer eens met je wildschaar door het bot heen ( het overgebleven bot dan niet meer geven )
Dergelijke dingen hebben mij ook over mijn onzekerheid heen geholpen
Ik ontleedde alles in het begin  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Becky
#3093244
Ze doet over een onderpootje 5-10 minuten (dufde het gedeelte erboven niet te geven ivm dat ze al zo lang deed over het onderstukje en het stuk erboven is dikker bot :-\ ).
Ze vindt het heel lekker, kauwt er heel goed op en je ziet er niets van terug in de poep (ze heeft nu 2x een onderstukje gehad).
Ik kom met mijn gevogelte schaar niet door de botjes heen... :-X
Waar slijten de tandjes wel van?
Gebruikersavatar
Door pike
#3093440
Becky schreef: Ze doet over een onderpootje 5-10 minuten (dufde het gedeelte erboven niet te geven ivm dat ze al zo lang deed over het onderstukje en het stuk erboven is dikker bot :-\ ).
Ze vindt het heel lekker, kauwt er heel goed op en je ziet er niets van terug in de poep (ze heeft nu 2x een onderstukje gehad).
Ik kom met mijn gevogelte schaar niet door de botjes heen... :-X
Waar slijten de tandjes wel van?
runderbotten, tennisballen, stenen ..
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door