Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3091666
Nadat ik heb besloten voor mn katten zelf te gaan malen(http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 861.0.html) wil ik ook graag zelf gaan samenstellen voor mn hond.
Mijn hond Shelley is echter al 12,5 jaar en staat vanaf begin dit jaar fulltime op kvv (darf en kivo). Nu kan ik het ook malen net als bij de katten maar zou ik ook nog echt kunnen gaan barfen?
En zo ja, kan ik de percentages 45% vleesbot,20% orgaan (waarvan de helft pens),25% spiervlees en 10% groente aanhouden?
Of kan ik beter voor de oudere hond met ander percentages beginnen?
Oh ja, er is pas bij haar bloed geprikt en alles zag er goed uit alleen haar leverwaardes waren iets verhoogd. Ze hoefde hiervoor geen dieet maar misschien wel iets om rekening mee te houden?! ;) :-\
Ze eet trouwens wel kippennek,maagjes of hart als snack maar lever,eendagskuiken, kwartel of haring eet ze niet. Gemalen (kvv) eet ze tot nu toe alles.

Ikzelf dacht om een menu voor haar te gaan samenstellen/portioneren en mocht ze het dan niet eten kan ik het alsnog door de molen gooien ::)
Alvast bedankt voor het lezen
Door Lizzy
#3091671
AnnemiekevD schreef: Nadat ik heb besloten voor mn katten zelf te gaan malen(http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 861.0.html) wil ik ook graag zelf gaan samenstellen voor mn hond.
Mijn hond Shelley is echter al 12,5 jaar en staat vanaf begin dit jaar fulltime op kvv (darf en kivo). Nu kan ik het ook malen net als bij de katten maar zou ik ook nog echt kunnen gaan barfen?
En zo ja, kan ik de percentages 45% vleesbot,20% orgaan (waarvan de helft pens),25% spiervlees en 10% groente aanhouden?
Of kan ik beter voor de oudere hond met ander percentages beginnen?
Oh ja, er is pas bij haar bloed geprikt en alles zag er goed uit alleen haar leverwaardes waren iets verhoogd. Ze hoefde hiervoor geen dieet maar misschien wel iets om rekening mee te houden?! ;) :-\
Ik zou het gewoon proberen, om haar over te zetten. En deze percentages aanhouden ja. Waren de waardes dermate niet verhoogd dat je dierenarts ook niet wilde achterhalen wat de oorzaak is voor de verhoging? Ik zou zelf Mariadistel geven en het bloed over een maand of 3 nog eens laten controleren.
Ze eet trouwens wel kippennek,maagjes of hart als snack maar lever,eendagskuiken, kwartel of haring eet ze niet. Gemalen (kvv) eet ze tot nu toe alles.

Ikzelf dacht om een menu voor haar te gaan samenstellen/portioneren en mocht ze het dan niet eten kan ik het alsnog door de molen gooien ::)
Alvast bedankt voor het lezen
Ik zou voorlopig beginnen met beginners vleesbot zoals kippenvleugels (plat slaan), eendennekjes, parelhoen en konijn karkasjes. En verder gewoon het vlees en orgaanvlees in stukjes snijden van ongeveer 5 a 7 cm. Vette visjes zijn wel gezond voor haar. Lust ze wel een sardientje?

Ik ben benieuwd hoe ze het vindt!
#3091678
Zo u reageert snel  :biggrin2:

Leverwaardes waren iets verhoogt maar dat was niet raar gezien haar leeftijd en verder onderzoek of dieet was niet nodig.
Het was trouwens een bloedtest voor een operatie (tepel is verwijderd) ze heeft dus geen klachten  ;)

In mn kattentopic is te zien wat ik besteld hebt ( gevogelte en konijn) dus daar kan ik goed mee beginnen. En sadientjes en sprot wilde ik voor de katten ook gaan bestellen dus dat gaan we zeker uitproberen.

Ben ook heel benieuwd hoe ze reageert  :D
Brokken mochten de katten gewoon opeten (deed ze een stapje opzij  :-X) maar bij de kvv laat ze dat niet toe  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door AnnemiekevD op vr 27 mar 2015, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3091956
Onze oudste honden waren 10 en 11 toen we zijn overgestapt. Ze zijn aan hun tweede jeugd begonnen toen!
Max is pas geleden overleden, hij was 14,5. En Hooli wordt over een paar weekjes 15. En ze is nog net een jonge hond.
Ik zou gewoon overstappen, hier is het eten elke dag weer een feestje!  :)
#3092445
Hier nog eentje die al 11 was bij het overstappen op barf  :)
Ondertussen is hij 14 en eet het nog steeds, al moet ik de laatste maanden wel het vleesbot wat kleiner knippen, maar kraken doet hij nog met veel plezier zelf  :biggrin2:
#3092778
Oh, er worden nog best veel oudere honden overgezet. Super leuk!
Ik had namelijk al een paar keer gelezen dat sommige juist bot gingen malen voor hun oudjes.( of is dat alleen bij klachten?)
Vandaar mijn vraag  ;)
#3092809
AnnemiekevD schreef: Oh, er worden nog best veel oudere honden overgezet. Super leuk!
Ik had namelijk al een paar keer gelezen dat sommige juist bot gingen malen voor hun oudjes.( of is dat alleen bij klachten?)
Vandaar mijn vraag  ;)


Oudere honden kunnen klachten krijgen t.av de vertering . Maar dat hoeft natuurlijk niet .
Wat ik merkte met mijn inmiddels overleden oudjes :
Vettere diersoorten zoals eend lag hier niet zo lekker meer op de maag
Met eenden nekken kregen ze ook moeite , dat verteerde niet optimaal meer .
Verder nam de kracht in de kaak af naarmate ze ouder werden .
Ik voerde om deze redenen de zachte vleesbot soorten nog , en dat ging met beide oudjes prima
Als ik ze lamsvlees gaf dan mengde ik dat met bv wat magerder vlees zoals kalkoen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door