Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3092460
Nelson krijgt altijd rond 22.00 uur eten.
Dat deden we omdat hij altijd zo'n hekel had aan in zijn bench wachten tot zijn eten was gezakt en hij zo gek kan doen met een volle buik.

Het punt is nu alleen dat hij wel érg vervelend wordt 's avonds. Eerder begon hij zo rond 21.45 een keer aandacht te trekken, nu doet hij dat de hele avond. We negeren het wel, maar het wordt wel een beetje te gek. Hij zit de hele avond naar je te staren. Als je opstaat van de bank springt hij als een kangaroe door de huiskamer. Hij legt zijn poten bij je op schoot, piept...

Ik wil hem liever op wisselende tijden voeren. Kan dat nog?
En zo ja, hoe pak ik dat dan aan?
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3092470
Hope schreef: Nelson krijgt altijd rond 22.00 uur eten.
Dat deden we omdat hij altijd zo'n hekel had aan in zijn bench wachten tot zijn eten was gezakt en hij zo gek kan doen met een volle buik.

Het punt is nu alleen dat hij wel érg vervelend wordt 's avonds. Eerder begon hij zo rond 21.45 een keer aandacht te trekken, nu doet hij dat de hele avond. We negeren het wel, maar het wordt wel een beetje te gek. Hij zit de hele avond naar je te staren. Als je opstaat van de bank springt hij als een kangaroe door de huiskamer. Hij legt zijn poten bij je op schoot, piept...

Ik wil hem liever op wisselende tijden voeren. Kan dat nog?
En zo ja, hoe pak ik dat dan aan?
Hihi bekend probleem Afbeelding kira krijgt hier ook eten voor we gaan slapen, ook omdat ze na het eten meestal actief werd. Maar eigenlijk wisselen de tijden geregeld. Soms krijgt ze nadat wij hebben gegeten of soms zelfs ervoor. Ik ondervind hier geen problemen door en om eerlijk te zijn ik doe het gewoon. Ik zie eigenlijk ook niet in, waarom je je hond altijd het zelfde tijdstip moet voeren.. Dus de vraag hoe pak ik dat aan, zou ik gewoon zeggen geef hem eens eten nadat jullie hebben gegeten, dan maar een half uurtje de bench in??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Lizzy
#3092557
Hope schreef: Nelson krijgt altijd rond 22.00 uur eten.
Dat deden we omdat hij altijd zo'n hekel had aan in zijn bench wachten tot zijn eten was gezakt en hij zo gek kan doen met een volle buik.

Het punt is nu alleen dat hij wel érg vervelend wordt 's avonds. Eerder begon hij zo rond 21.45 een keer aandacht te trekken, nu doet hij dat de hele avond. We negeren het wel, maar het wordt wel een beetje te gek. Hij zit de hele avond naar je te staren. Als je opstaat van de bank springt hij als een kangaroe door de huiskamer. Hij legt zijn poten bij je op schoot, piept...

Ik wil hem liever op wisselende tijden voeren. Kan dat nog?
En zo ja, hoe pak ik dat dan aan?
Laatst vertelde een holistisch dierenarts aan me dat het helemaal niet goed is om je hond 's avonds eten te geven. Het bio-ritme is dan al ingesteld op het slapen gaan, waarbij in de nacht van alles en nog wat wordt geprocessed en het lichaam juist heel erg actief is met alles te verwerken (letterlijk) wat er overdag is gebeurd. Het zou zelfs voedselallergieen stimuleren. Ik raad je eigenlijk aan om Nelson in de middag te gaan voeren, liefst voor 16 uur. En met vroeger voeren heb je eigenlijk nooit problemen, qua overwennen. En 's avonds ook geen snack geven.
Door eelke
#3092559
Lizzy schreef: Laatst vertelde een holistisch dierenarts aan me dat het helemaal niet goed is om je hond 's avonds eten te geven. Het bio-ritme is dan al ingesteld op het slapen gaan, waarbij in de nacht van alles en nog wat wordt geprocessed en het lichaam juist heel erg actief is met alles te verwerken (letterlijk) wat er overdag is gebeurd. Het zou zelfs voedselallergieen stimuleren. Ik raad je eigenlijk aan om Nelson in de middag te gaan voeren, liefst voor 16 uur. En met vroeger voeren heb je eigenlijk nooit problemen, qua overwennen. En 's avonds ook geen snack geven.
Oh echt joh? Hier krijgen ze ook altijd 's avonds, met het idee, lekker rustig verteren 's nachts.

Hoe doe je dat dan met uitlaten? De grote wandeling is hier nu niet echt ingepland in een bepaald deel van de dag.



Hope, Gijs doet dat ook. Dus wij voeren nu ergens tussen 20.00 en 22.00. Soms eerst uitlaten en dan voeren, andere keer weer andersom. We moeten hier echt in blijven afwisselen anders wordt het erger.
Wat dat betreft is de zomertijd nu wel handig. Zou ik meteen gebruik van maken als ik jou was!
Door Lizzy
#3092562
eelke schreef: Oh echt joh? Hier krijgen ze ook altijd 's avonds, met het idee, lekker rustig verteren 's nachts.

Hoe doe je dat dan met uitlaten? De grote wandeling is hier nu niet echt ingepland in een bepaald deel van de dag.



Hope, Gijs doet dat ook. Dus wij voeren nu ergens tussen 20.00 en 22.00. Soms eerst uitlaten en dan voeren, andere keer weer andersom. We moeten hier echt in blijven afwisselen anders wordt het erger.
Wat dat betreft is de zomertijd nu wel handig. Zou ik meteen gebruik van maken als ik jou was!
Ik wandel ergens tussen 10 en 14 en daarna krijgen ze eten. Als ze hebben gewandeld en gegeten zijn ze daarna helemaal verzadigt en blij (en hoor en zie ik ze de rest van de middag/vroege avond niet meer).
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3092582
Lizzy schreef: Ik wandel ergens tussen 10 en 14 en daarna krijgen ze eten. Als ze hebben gewandeld en gegeten zijn ze daarna helemaal verzadigt en blij (en hoor en zie ik ze de rest van de middag/vroege avond niet meer).
Hmm dat is ook wel een idee!! Gaan we hier ook maar eens proberen of dat bij Kira bevalt. Want na een lange wandeling wil ze altijd wat lekkers...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3092585
Lizzy schreef: Ik wandel ergens tussen 10 en 14 en daarna krijgen ze eten. Als ze hebben gewandeld en gegeten zijn ze daarna helemaal verzadigt en blij (en hoor en zie ik ze de rest van de middag/vroege avond niet meer).
Maar dan is het lijf toch net zo hard ingesteld op slapen? Ik begrijp het verschil niet zo.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3092591
Lizzy schreef: Laatst vertelde een holistisch dierenarts aan me dat het helemaal niet goed is om je hond 's avonds eten te geven. Het bio-ritme is dan al ingesteld op het slapen gaan, waarbij in de nacht van alles en nog wat wordt geprocessed en het lichaam juist heel erg actief is met alles te verwerken (letterlijk) wat er overdag is gebeurd. Het zou zelfs voedselallergieen stimuleren. Ik raad je eigenlijk aan om Nelson in de middag te gaan voeren, liefst voor 16 uur. En met vroeger voeren heb je eigenlijk nooit problemen, qua overwennen. En 's avonds ook geen snack geven.
Dat is interessant zeg! Dan ga ik dat zeker zo doen.
Gewoon in één keer over zetten? En zijn 'baas het is 22.00 uur dus ik krijg altijd eten nu' maar negeren?

Nelson is echt errug hoor. Gisteren lag ik te pitten op de bank en gaf manlief hem dus te eten (normaal doe ik dat) komt hij tien minuten nadat het op was bij mij zitten. Ik was er echt van overtuigd dat hij nog niets gegeten had maar de bak in de koelkast was weg. Ging ik ook nog twijfelen of ik wel vlees had ontdooid.
De boef!  :biggrin2:
#3092644
Ohh, OK, dat gaan we dan gelijk veranderen!!
Dat moet geen punt zijn denk ik, want mijn honden zijn al gewend hun eten te krijgen zo tussen 1700 en 2200 uur..

Lizzy, zou dat dan ook de reden zijn waarom sommige honden beter hun vleesbotten verteren als die 'sochtends worden gegeven in plaats van 's avonds? Ik lees tegenwoordig erg vaak deze klacht: hond verteert niet goed bot, spuugt het 's ochtends weer uit, totaal onverteerd...schakelt men dan over op vleesbotten s'ochtends, dan is er geen vuiltje meer aan de lucht...
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#3092677
Hier krijgen ze eten na het laatste plas en poeprondje. Daarvoor willen ze niet eten... Ze rennen dus alleen door de kamer als ik na het uitlaten op de bank ga zitten en dan opsta en naar de keuken loopt. Blijf ik zitten is er niks aan de hand maar na het uitlaten opstaan en geen eten is "haaaalllooow vrouwtje.... Wij zijn uitgehongerd! Joeehoee! Zie je mij dan echt niet? Hoor mijn buikje.... Kijk hier in mijn bakje moet het ;D "
Gebruikersavatar
Door Floor
#3092817
Hier wisselt het een beetje. Eten krijgt hij een uur (of wat langer) na de grote wandeling, en hoelaat ik wandel verschilt per dag (wel altijd in de middag). Sinds ik één keer per dag voer, voer ik nooit 's avonds. Interessant om de gedachte van de holistische dierenarts te lezen, want ik had geen reden om niet 's avonds te voeren, behalve dan dat het me niet prettig leek voor Boris zo vlak voor het slapen. Puur gevoelsmatige keuze dus.

Overdag slaapt hij ook na het eten, maar dat is toch anders dan 's nachts. Wanneer we kamperen kan ik het goed merken, omdat hij dan op "bed" ligt bij mij. Overdag slaapt hij meer in een soort dut-stand. Af en toe verliggen, wat drinken, naar buiten kijken, weer pitten. 's Nachts ligt hij echt in een "coma" en beweegt hij nauwelijks. Zo'n diepe slaap heeft hij overdag af en toe ook, maar niet uren achter elkaar. Als je begrijpt wat ik bedoel?  :-X
Door Lizzy
#3092865
Kaela schreef: Maar dan is het lijf toch net zo hard ingesteld op slapen? Ik begrijp het verschil niet zo.
Nee, het gaat niet om slaapritme (sorry) maar om dag en nachtritme.

Het is bij mensen al lang bekent dat het beter is om niet te laat te eten. Zie eigenlijk niet in waarom dit voor de hond niet geldt.

Quote van: http://www.npowetenschap.nl/nieuws/arti ... matig.html

Afhankelijk van biologische klok

Astrid Smeets, voedingsdeskundige bij het Voedingscentrum, denkt van wel. ‘Dat je bijvoorbeeld niet ’s nachts moet eten was al langer bekend’, vertelt ze. ‘Je bent dan ongevoeliger voor insuline en de energie die je dan opneemt wordt minder snel verbruikt. Dat betekent niet meteen dat je dan dikker wordt, maar het is niet gezond.’

De manier waarop je voedsel verwerkt, is sterk afhankelijk van je bioritme, denkt Smeets. ‘Je biologische klok reguleert allerlei hormonen die te maken hebben met voedselafbraak. Dat zijn vaste ritmes waar je lichaam aan gewend is. Als je die eetritmes overhoop gooit, gaat je lichaam in een soort overlevingsmodus. Omdat het niet meer weet wanneer de volgende keer is dat je zult eten, is je hongergevoel groter en eet je meer.’
Door Lizzy
#3092868
Annemarie Rijnveld schreef: Maar hoe zit dat nu met het bioritme van de hond? Als de hond van de wolf afstamt, en de wolf jaagt bij het begin van de avond, dan zou het bioritme van de hond toch overeen moeten stemmen met die van de wolf?
Ik weet er te weinig van om je daar antwoord op te geven. Ik weet ook niet welke invloed het samen leven met de mens (waarbij ze niet meer hoeven te jagen) invloed heeft op het bioritme van de hond. Ik dacht dat wolven ook overdag jagen en alleen 's avonds jagen als het warm is trouwens?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door