Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ilse en Gixxer
#3090219
Goedendag allemaal,

Gixxer en ik zijn hier nieuw en ik val meteen met de deur in huis.
Gixxer is allergisch voor Granen, Gevogelte en mijten(copramijt, farineamijt en meelmijt).
We waren begonnen met eliminatie dieet terwijl ik nog geen bloedtest had laten doen (geen info van MCD over gehad en ik wist dat niet) ze zijn blijkbaar uitgegaan van de bloedtest van 2012 gok ik. Gixxer heeft puur paard gehad en dat ging ontzettend goed, zijn vacht werd mooi, weinig tot geen jeuk meer, ja totdat het zonnetje ging schijnen toen begon hij meteen weer te jeuken dus heb ik op aanraden van een vriendin weer een bloedtest laten doen waar dit uitkwam(mijten) dus ipc goed nieuws ligt vooral buiten de deur dus. we zijn na t paard overgestapt naar haas maar daar ben ik iets minder over te spreken, hij geeft eten op (niet veel maar meer een boer met eten erbij) dus ik vraag mij nu af;
Wat is het beste om mijn held te geven? ik ben hier helemaal niet in thuis en vind het ook erg moeilijk allemaal, financiële plaatje speelt natuurlijk ook mee want ik wil het beste voor hem maar als hij te eten heeft en ik niet word t lastig. (kosten zijn nu €33,- voor 16 dagen, 1000gr per worst van Naturis en hij krijgt 500gr pd)nu zat ik ook te denken aan Smuldier, dat je bij de super kunt halen( dat is €0,45,-cnt per 500gr)  maar ik twijfel.
wie kan mij hierin helpen, alles meebekeken, geld en het beste.
Dank jullie wel alvast
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3090226
Krijgt hij dan alleen paard/haas? Heeft dit een reden?
Zo niet, zou ik lekker gaan afwisselen. Het liefst 2-3 merken met bot als calciumbron en 4 diersoorten plus vis (dus eigenlijk 5). Dat is toch echt het minimum.
Hier krijgt hij Tammenga, Dogmeat (degomeat) en BARF. Daarbij zorg ik dat als ik eendenvleugels geef, ik geen KVV eend meer geef. Zoveel mogelijk afwisseling.
En verder zou ik gewoon even de test afwachten en kijken of daar iets uitkomt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3090235
Hoi!

Huisstofmijt zit niet alleen buiten je huis helaas. Je zal ook in huis veel maatregelen moeten treffen om dat onder controle te krijgen.

Allereerst zou ik gaan stofzuigen met een HEPA-13 of 14 filter. Niet stofzuigen zonder filter, want dan verspreid je de mijten alleen maar.
Verder zou ik ALLE textiel uit je huis halen. Kussens op de bank, kussen uit de hondenmand, alles. Dat gaat waarschijnlijk niet hoor, en dus zou ik alles wat je niet kan missen insprayen met neemboom-olie.
Kijk ook even naar je luchtvochtigheid in je huis. Mijten houden van een hoge luchtvochtigheid. Een luchtvochtigheid van rond de 40 is ideaal voor in huis: mijten kunnen dan niet overleven en zich al helemaal niet voortplanten.

Verder ben je met voeding denk ik goed bezig.
Hoe lang krijgt hij nu 1 diersoort (paard), en hoelang geef je de haas erbij? En geef je daar nog iets bij? Snoepjes, beloningsbrokjes, koekjes, groenten, fruit, wat dan ook? Kan hij iets van straat snaaien?
Heel eerlijk? Ik gaf jouw hond geen kvv. Je weet namelijk gewoon nooit 400% zeker of er echt alleen datgene inzit wat er op de verpakking staat.
Nu is barf voeren wat lastig met paard, want daarvan kan je de botten niet voeren. In jou geval zou ik de haas dan even laten voor wat die is en iets anders proberen. Konijn bijvoorbeeld.
Laat de gevogelten vooral even voor wat ze zijn. Je kan nog lam, geit, konijn, ree, lama en rund proberen (en er zijn vast nog diersoorten die ik nu vergeet hoor).

Hoe is zijn huid nu? Is die wit, roze of rood?
Heeft hij schilfers? Heeft hij jeuk? Glanst hij mooi?
Geef je suplementen? Zit er in de kvv die je nu voert echt alleen paard (dus gemalen paardenbot, gemalen paardenspiervlees en gemalen paardenorgaan) of zit er een premix in, of zitten er groenten aan toegevoegd?
Gebruikersavatar
Door Ilse en Gixxer
#3090428
hoi hope,
ik weet niet waarom je uitleg geeft over huisstofmijt want die gaf ik niet aan bij de allergie, maar altijd goed om te weten. ;)
De voeding;
ik ben begonnen met 32 dagen puur paard te geven( de puur paard compleet van Naturis), als snoepjes had ik gedroogd paard. waarom ik echt ÉÉN diersoort ben gaan geven is omdat ik lekker dik mocht betalen bij MCD maar wist ipc niet eens waar hij echt allergisch voor was omdat ik nog geen bloedtest had laten doen (sjah als dat je niet verteld word en je weet t niet doe je dat ook niet) dus ik was echt een eliminatie dieet aan het doen omdat ik niets wist. Nu heb ik op aanraden van een vriendin vorige week de bloedtest laten doen en daar kwam het bovenstaande uit, kortom het enige waar ik op moet letten is; geen brokken ivm meelmijt (of de portie's in de vriezer) en geen granen en gevogelte.
ipc maakt het mij niet uit wat hij te eten krijgt als hij er maar blij van word en het niet ontzettend duur is (ben nu dus ongeveer €70,- pm kwijt)

Hij ziet er nu tip top uit, mooi wit, geen schilfers, weinig tot geen jeuk (tenzij we buiten zijn geweest) het enige dat ik hem over zijn voer erbij geef is Glucochondran ivm z'n HD een Artrose.

En dank je wel dat ik al goed bezig ben, daar twijfel je soms nog wel eens aan als je zolang aan t kloten bent geweest zonder echt te weten hoe of wat.

Hoi Fenixjuh,

ja dat had als reden dat ik neits wist hahaha dus nu kan ik inderdaad meer gaan geven zonder moeilijk te doen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3090456
Ilse en Gixxer schreef: hoi hope,
ik weet niet waarom je uitleg geeft over huisstofmijt want die gaf ik niet aan bij de allergie, maar altijd goed om te weten. ;)
De voeding;
ik ben begonnen met 32 dagen puur paard te geven( de puur paard compleet van Naturis), als snoepjes had ik gedroogd paard. waarom ik echt ÉÉN diersoort ben gaan geven is omdat ik lekker dik mocht betalen bij MCD maar wist ipc niet eens waar hij echt allergisch voor was omdat ik nog geen bloedtest had laten doen (sjah als dat je niet verteld word en je weet t niet doe je dat ook niet) dus ik was echt een eliminatie dieet aan het doen omdat ik niets wist. Nu heb ik op aanraden van een vriendin vorige week de bloedtest laten doen en daar kwam het bovenstaande uit, kortom het enige waar ik op moet letten is; geen brokken ivm meelmijt (of de portie's in de vriezer) en geen granen en gevogelte.
ipc maakt het mij niet uit wat hij te eten krijgt als hij er maar blij van word en het niet ontzettend duur is (ben nu dus ongeveer €70,- pm kwijt)

Hij ziet er nu tip top uit, mooi wit, geen schilfers, weinig tot geen jeuk (tenzij we buiten zijn geweest) het enige dat ik hem over zijn voer erbij geef is Glucochondran ivm z'n HD een Artrose.

En dank je wel dat ik al goed bezig ben, daar twijfel je soms nog wel eens aan als je zolang aan t kloten bent geweest zonder echt te weten hoe of wat.

Hoi Fenixjuh,

ja dat had als reden dat ik neits wist hahaha dus nu kan ik inderdaad meer gaan geven zonder moeilijk te doen.
Helaas houdt je de mijten niet buiten de deur en zal je dus ook in huis aan de slag moeten.
[url][http://www.mcvoordieren.nl/userfiles/4/ ... en.pdf/url]

Farineamijt is een huisstofmijt, de andere twee voorraadmijten die middels voeding en de vacht van de hond binnen komen en daar bij een hoge luchtvochtigheid prima kunnen overleven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3090460
Ben je zeker dat die allergietesten 100% sluitend zijn?

Ale, je kan nu natuurlijk op een normale manier diersoorten gaan afwisselen (minstens 5 dus), maar houdt goed in het oog dat hij toch niet reageert he. En als ik jou was, hield ik een diersoort als eend of konijn (die gemakkelijk compleet te verkrijgen zijn) achter de hand, die ik nog niet voerde, voor moest hij toch reageren. In dat geval zal je namelijk toch grondig moeten gaan elimineren, en heb je dus een diersoort nodig om mee te starten die hij nog niet gehad heeft. 
Ik hoop met je mee dat de test goed gewerkt heeft, en hij tegen andere diersoorten tegen kan, zodat je niet hoeft te elimineren.  Als je op zeker wil spelen, vertrek je van je paard waar hij het nu goed op doet, en ga je van daaruit verder zoals een echt eliminatiedieet. Waarbij je de uitslag van de test uiteraard als leidraad kan gebruiken, maar toch nog even checkt.
Gebruikersavatar
Door Ilse en Gixxer
#3091057
ik snap niet hoe je bedoeld pearlofpassion, 100%nauwsluitend.
Ik ga in ieder geval van de haas af want Gixx geeft t op en dat vind ik niets, niet voor mij maar al helemaal niet voor hem dus daar ben ik klaar mee.
ik zou andaag zalm meenemen maar daar gooien ze weer lekker kip doorheen dus dat kon niet, heb nu konijn mee. ik ga het gewoon maar afwisselen met alles dat hij mag.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3091565
Of de test 100% betrouwbaar is.

Ten eerste of hij dan absoluut zeker allergisch is aan wat eruit komt (gevogelte is inderdaad wel erg breed vb), maar vooral ook of er niet nog andere zaken kunnen zijn waar hij allergisch aan is. Dat laatste is belangrijk, want als er nog wat is (en ze kunnen toch niet op alles testen?) dan kan je alsnog problemen krijgen zonder eliminatiedieet.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3091587
pearlsofpassion schreef: Of de test 100% betrouwbaar is.

Ten eerste of hij dan absoluut zeker allergisch is aan wat eruit komt (gevogelte is inderdaad wel erg breed vb), maar vooral ook of er niet nog andere zaken kunnen zijn waar hij allergisch aan is. Dat laatste is belangrijk, want als er nog wat is (en ze kunnen toch niet op alles testen?) dan kan je alsnog problemen krijgen zonder eliminatiedieet.
Voor zover ik weet is er geen sluitende allergietest voor voeding.
Alleen voor contact-allergieën zoals huisstofmijt en grassen.
Gebruikersavatar
Door Ilse en Gixxer
#3092023
uit de harentest kwamen granen en gevogelte, uit n bloedtest schijn je geen voeding te kunnen testen.
Dus de harentest gaf aan granen en gevogelte en uit de bloedtest kwamen de waardes van de mijten.
Het enige dat ik extra zou kunnen doen (maar of dat extra waarde heeft weet ik niet) is zo'n raster test.
Door ywa100
#3092047
Ik heb hier al een aantal keer geschreven over mijn hond.
ik dacht dat het hoofdzakrlijk aan de voeding lag en hij heeft jaren geen rund en kip gehad.
Nu heb ik van Nadia biologische halve hanen over kunnen nemen, deze gegeven en geen reactie!
Murphy is allergisch voor mijten. Er zijn er zoveel binnen en buiten, grasmijt, hooimijt, stofmijt etc.
Ik heb alle maatregelen genomen die mogelijk zijn, dekentjes worden iedere week op 60 graden gewassen en in de droger gedroogd. Ik heb nergens tapijt of vloerkleden, alles is afwasbaar en dweilbaar. In de winter gaat het meestal goed, maar dan wordt het warmer en hoppa daar begint de jeuk, kale plekken tussen zijn tenen, last van zijn oren etc. Het is uitproberen wat bij jouw hond helpt. Ik heb heel veel natuurlijke middelen geprobeerd,  zijn imuunsysteem proberen te verhogen etc.
Als laatste redmiddel heb ik hem stronghold gegeven (druppels in de nek) dat helpt bij hem, klachten meteen weg. De laatste tip die ik hier gehad heb is kokosolie (wat hij al krijgt)met kurkuma. Dat heb ik nog niet geprobeerd,  volgende week ga ik het halen in de grote stad ;). Als dat ook niet afdoende helpt, probeer ik volgende keer advocare druppels, ik laat mijn hond niet lijden vd jeuk!
Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat het de voeding lijkt te zijn, maar niet altijd is. Kip waar dan ook vandaan, daar reageerde Murphy op.......behalve de biologische hanen. Dus is het waarschijnlijk niet het beest waar hij allergisch voor is, maar wat die andere beesten toegediend krijgen."Gevogelte" vind ik wel een ruim begrip. Als ik Murphy duif, eend, kwartel gaf had hij ook nergens last van, alleen bij gewone kip/haan. Het zet je wel aan het denken wat wij binnen krijgen!
Als je mijten intoetst krijg je heel veel informatie!

succes.
Belangrijk i
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door