Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Larshann
#3091840
Hoi,

Ik heb een vraag ivm het opwarmen van Kvv (niet echt koken, maar gewoon wat opwarmen zodat het niet meer rauw is), nl of het gevaarlijk is met de gemalen stukjes bot ? Ik ben daar toch wat ongerust over..  :-\
Ik vermoed dat de opname minder goed is, maar kan het ook schadelijk zijn ?

Reden dat ik het doe is een hondje met chronische maagontsteking, bloed braken enz (ik heb er hier ergens een topic over staan).
We hebben al een heel aantal dingen geprobeerd en ze wordt opgevolgd door verschillende dierenartsen, dus dat is mijn vraag niet, en eigenlijk bij toeval ontdekt dat ze zich veel beter voelt als haar eten niet rauw is. Het is wel onze bedoeling om later geleidelijk weer over te schakelen op rauw, maar voorlopig zou ik ze gekookte voeding willen geven.

Ik heb ook al gedacht aan Renske maar daar zitten diersoorten in die ze niet mag
Ik zou het ook zelf kunnen samenstellen en koken, maar dat is nogal tijdrovend en zou ik enkel als laatste optie kiezen.

Vandaar dus mijn vraag, hoe zit het met het opwarmen van kvv  :)
ik heb het de afgelopen dagen gedaan en ze is duidelijk veel vrolijker en levendiger

grtjs
Door Larshann
#3091844
oh, misschien ook even zeggen hoe ik het opwarm:

ik doe er wat water bij en zet dat in een pannetje op een laag vuur (een paar minuutjes maar), en blijf er wat in roeren tot ik voel dat de structuur wat steviger wordt. Dan gaat het van het vuur, en zijn dan wel nog rauwe stukjes maar grotendeels is de kvv wel gaar.
Maar ik kook het dus niet
Laatst gewijzigd door Larshann op vr 27 mar 2015, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#3091872
Dat zou ik niet doen, overgieten met heet water wel maar koken/wellen tot de struktuur en voedingswaarde verandert dat zou mij een stap te ver gaan.

Zou je zelf een prak van spier en orgaan , groente, zonder bot kunnen samenstellen en daar na verhitting een calcium vervanger (gemalen eierschil bv) en evt een vitamine aantoevoegen. . of denk ik nu te simpel?
Door Larshann
#3091895
[quote="Too"]
Dat zou ik niet doen, overgieten met heet water wel maar koken/wellen tot de struktuur en voedingswaarde verandert dat zou mij een stap te ver gaan.

[/quote]

maar dan is het nog steeds gewoon rauw toch ?
Mag ik weten waarom je dat een stap te ver vind ?

[quote="Too"]

Zou je zelf een prak van spier en orgaan , groente, zonder bot kunnen samenstellen en daar na verhitting een calcium vervanger (gemalen eierschil bv) en evt een vitamine aantoevoegen. . of denk ik nu te simpel?
[/quote]

Nog een reden waarom ik graag dezelfde voeding wil blijven geven is dat ze het er al 5 weken goed op doet. En dus de laatste dagen nog beter, sinds ik het verwarm..
Dus nu weer iets anders gaan doen, ik durf het niet goed eigenlijk  :-\
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3091898
[quote="Larshann"]
maar dan is het nog steeds gewoon rauw toch ?
Mag ik weten waarom je dat een stap te ver vind ?

Nog een reden waarom ik graag dezelfde voeding wil blijven geven is dat ze het er al 5 weken goed op doet. En dus de laatste dagen nog beter, sinds ik het verwarm..
Dus nu weer iets anders gaan doen, ik durf het niet goed eigenlijk  :-\
[/quote]

Ik heb zelf een hondje met een gevoelig maagdarmkanaal, vaak misselijk door maagzuur.
Staan hier verschillende topic over.
Ik geef de KVV wel rauw, maar idd overgieten met kokend water is beter, omdat dan de goede bacterieen bewaard blijven.
Als je het kookt maak je die dood.
Ik heb Puur Maag besteld om de maag wat te beschermen, dat doe ik door het vlees.
En ik geef op advies van Lizzy s'morgens wat lauwe geitenmelk, dat is heel zacht voor de maag.
Lusten de meeste honden heel graag.
Tot nu toe lijkt dat goed te helpen.
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op vr 27 mar 2015, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3091910
Ik ben zeker geen voorstander van kvv verhitten . Ik dacht met een weekje camping ik neem de kivo kennelworst mee die is gegaard ( is gelijk aan de kivo compleet die ze vaker eten ) ik heb een week lang 4 spugers gehad terwijl met rauwe kivo niks aan de hand is .  Er lagen nog 2 rollen thuis in de vriezer die ik later na een week of 6 als test weer heb heb gevoerd en weer spugen . En wat word er gespuugd ? Juist het bot want dat verteerd dus gewoon niet meer . Was dus eens maar nooit weer
Door Ruisje
#3091912
Koken zou ik ook niet doen. Maar probeer eens alleen het water tegen de kook te brengen en vervolgens iets af te laten koelen. Je water is dan geen 100 graden meer. Dan de kvv in zeef oid een minuut of 2 in het water te hangen. Het rauwe is er dan vanaf, maar ik denk dat met name de botstructuur dan weinig of niets verandert,
Je kunt natuurlijk ook heet water uit de kraan gebruiken.
Door Too
#3091952
Het koken van een kvv met bot zou ik niet koken juist vanwege het bot, dat verandert van struktuur is slecht of niet verteerbaar en de voedingstoffen worden niet opgenomen. .  voor mij dus een no go

Wat Ruisje zegt : water van de kook af en daar even t vlees in,  ik noem dat wellen,  zou nog wel een mogelijkheid zijn in mijn ogen.
Ik snap heel goed dat je zoekt naar iets dat 'werkt' en dat je nu liever niet weer gaat wisselen.

Succes
Door Suzanne
#3091995
Met kvv zou ik het dan zo doen dat ik een pan met heet water nam ("van de kook af")  .. dan de kvv in een zeef en die kort 1 of 2 x onderdompelen en weer af laten koelen, dus echt laten zakken en meteen weer optillen. Anders verhit je teveel en haal je al het goede van rauw af.

Je bent soms een eind als je het zo probeert of als je het geeft "als de kou eraf is" dus 1 portie een uurtje buiten de koelkast bewaren voor je het geeft.

Succes.

Suzanne
Door Larshann
#3092136
Bedankt iedereen voor de reacties, fijn om wat feedback te krijgen  :)

Vandaag is het ons nog maar eens opgevallen dat ze zich echt beter voelt, een soort vrolijkheid die terug is en waarvan ik niet eens gemerkt had dat het weg was !
Ik heb haar ontlasting ook kunnen controleren en die was prima, stevige keuteltjes, geen stukjes bot te vinden

[quote="Ruisje"]
Koken zou ik ook niet doen. Maar probeer eens alleen het water tegen de kook te brengen en vervolgens iets af te laten koelen. Je water is dan geen 100 graden meer. Dan de kvv in zeef oid een minuut of 2 in het water te hangen. Het rauwe is er dan vanaf, maar ik denk dat met name de botstructuur dan weinig of niets verandert,
Je kunt natuurlijk ook heet water uit de kraan gebruiken.
[/quote]
[quote="Too"]
Het koken van een kvv met bot zou ik niet koken juist vanwege het bot, dat verandert van struktuur is slecht of niet verteerbaar en de voedingstoffen worden niet opgenomen. .  voor mij dus een no go

Wat Ruisje zegt : water van de kook af en daar even t vlees in,  ik noem dat wellen,  zou nog wel een mogelijkheid zijn in mijn ogen.
Ik snap heel goed dat je zoekt naar iets dat 'werkt' en dat je nu liever niet weer gaat wisselen.

Succes
[/quote]

Ik kook de kvv niet, maar warm het wat op in water, eigenlijk net iets warmer dan lauw, ik kan mijn vingers er nog gewoon inhouden.

Die tip met een zeef vind ik wel echt een goed idee, dat is wat handiger en beter te controleren qua temperatuur dan hoe ik het nu doe  O0
ik denk dat met hoe ik het nu opwarm de temperatuur zowat hetzelfde zal zijn maar er zit wel een gasvuur onder natuurlijk.

Over het verlies aan voedingsstoffen enz daar zit ik nu niet mee. Ze eet al haar hele leven barf en zal niet zo snel tekorten gaan krijgen. Het is de bedoeling van dit maar enkele weken/maanden te moeten doen, ik hoop dat ze daarna geleidelijk weer gewoon op rauw kan ! Ik wil nu vooral dat ze zich goed voelt
Door Mijati
#3092190
Je maakt het voer dus eigenlijk op lichaamstemperatuur?
Dat lijkt me echt geen probleem. Ik zou ook niet dat het voer in een vergiet in water hangen.
Het portie voer in een schaal doen en dat een vijf minuutjes in handwarm water zetten is dan ook voldoende.
Door Lil
#3092240
Als het lauw is zou ik volledig op kamertemperatuur laten komen. Dat is trouwens voor alle honden beter dan ijskoud.
Door Larshann
#3092250
Ik denk wel iets warmer dan lichaamstemperatuur, maar ik ga er morgen eens een thermometer inhangen, dan weet ik exact hoe warm het wordt  :biggrin2:
Door Ruisje
#3092259
[quote="Lil"]
Als het lauw is zou ik volledig op kamertemperatuur laten komen. Dat is trouwens voor alle honden beter dan ijskoud.
[/quote]
Volledig op kamertemperatuur laten komen door het buiten de koelkast te zetten duurt best wel lang, ik vraag me af of dat voor deze hond met maagproblemen wel verstandig is.
Door Lil
#3092292
[quote="Ruisje"]
Volledig op kamertemperatuur laten komen door het buiten de koelkast te zetten duurt best wel lang, ik vraag me af of dat voor deze hond met maagproblemen wel verstandig is.
[/quote]

Met 1 uur voelt het hier behoorlijk lauw ipv steenkoud aan. Zal eens kijken hoe warm dat lauw is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door