Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3091761
Viking schreef: Ik ben het meerdere keren tegengekomen, maar kan niet helemaal achterhalen wat de reden is dat het niet zo goed is om aan je katten te geven. Kan/Wil iemand me dit uitleggen?
Het enige wat ik kan bedenken is dat rund geen natuurlijke prooi kan zijn voor een kat, vanwege het verschil in grootte. Maar het was mij niet bekend dat het niet goed is voor katten, alleen dat het niet van nature iets is wat een kat eet.
#3091786
Anne in Duitsland schreef: Het enige wat ik kan bedenken is dat rund geen natuurlijke prooi kan zijn voor een kat, vanwege het verschil in grootte. Maar het was mij niet bekend dat het niet goed is voor katten, alleen dat het niet van nature iets is wat een kat eet.
Dat is ook het enige verhaal wat ik ken. Maar ik blijf het vreemde reden vinden. In het wild vangen en eten grote katachtigen grote dieren (o.a. buffels) en waarom zou dat vlees voor een kleinere katachtige niet goed zijn? Een kleine hond mag wel rund, maar in het wild zou ie ook geen grotere prooi als een konijn kunnen vangen. ;D
Een dier eet wat ie fysiek kan vangen, een kat kan geen koe vangen, maar een teckel ook niet. ;)
#3091860
Ja precies, die van mij eten t liefst beefmix oid, maar durf t niet meer te geven, omdat roodvlees meer magnesium en/of fosfor zou bevatten waardoor t minder geschikt zou zijn voor de nieren had ik begrepen, gelezen op een site van een huisdierenarts, weet eerlijkgezegd niet meer de welke, sorry.
#3091863
Bij mij zijn ze ontzettend kieskeurig, en uitgerekend rund vinden ze lekker, en dacht nu dat ik dit dus moest gaan laten vallen, wat ik dus ontzettend jammer zou vinden, ik zou ze zongraag elke dag vers willen geven, maar dan zouden ze veel te eenzijdig krijgen, t blijft erg lastig met deze twee
#3091867
Viking schreef: Ja precies, die van mij eten t liefst beefmix oid, maar durf t niet meer te geven, omdat roodvlees meer magnesium en/of fosfor zou bevatten waardoor t minder geschikt zou zijn voor de nieren had ik begrepen, gelezen op een site van een huisdierenarts, weet eerlijkgezegd niet meer de welke, sorry.
Volgens de voedingswaardetabel per 100gr.
-rood vlees:
Rundvlees (riblap): fosfor 140mg, magnesium 25mg
Paardenvlees: fosfor 180mg, magnesium 20mg

wit vlees:
Kipfilet: fosfor: 220mg, magnesium 30mg
Kip met vel: 160mg, magnesium 20mg

Ik zou die beefmix maar weer lekker op het menu erbij zetten. ;)
#3091932
Viking schreef: Ja precies, die van mij eten t liefst beefmix oid, maar durf t niet meer te geven, omdat roodvlees meer magnesium en/of fosfor zou bevatten waardoor t minder geschikt zou zijn voor de nieren had ik begrepen, gelezen op een site van een huisdierenarts, weet eerlijkgezegd niet meer de welke, sorry.
Daar hoef je je alleen zorgen over te maken als je een kat met nierproblemen hebt.
Gewoon geven als je kat het graag eet ?

Gesendet von meinem GT-I9295 mit Tapatalk
#3092474
Ruisje schreef: Dat is ook het enige verhaal wat ik ken. Maar ik blijf het vreemde reden vinden. In het wild vangen en eten grote katachtigen grote dieren (o.a. buffels) en waarom zou dat vlees voor een kleinere katachtige niet goed zijn? Een kleine hond mag wel rund, maar in het wild zou ie ook geen grotere prooi als een konijn kunnen vangen. ;D
Een dier eet wat ie fysiek kan vangen, een kat kan geen koe vangen, maar een teckel ook niet. ;)
Ja, maar huiskatten stammen af van een kleine katachtige (namelijk de europese wilde kat en nog een paar andere kleine katachtigen), terwijl honden (ook teckels) afstammen van wolven en wilde honden.
Grote katachtigen die wel buffels vangen hebben dus weinig te zien met onze huiskatten, terwijl bij kleine honden die link tot wolven wel vrij kort is (evolutionair gezien).
Ale, het dus geen probleem om rund te voeren, maar ik wilde dit punt toch nog even verduidelijken. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door