Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door madeleine
#3085829
Deze zomer verwacht ik mijn eerste nestje van mijn kelpie Epic Dazzle. Onze dame mag dan een enkele rit maken van 2400 km naar haar toekomstige vriend.
In de voorbereidende face ben ik al een tijdje aan het inlezen op het menu tijdens dracht en tijdens het zogen. Voor haarzelf en de pups direct een goede start met het zelf samenstellen natuurlijk :)

Dazzle is net over de 17 kg. Een mooier gewicht vind ik als ze 16.8 - 16.9 weegt. Daar wordt aan gewerkt ;)
Maar voor het rekenen hou ik even 17 kg aan. Met 2.5 %.
Behoefte per dag: 425
Behoefte per week: 2975

In het menu krijgt ze dagelijks Vleesbot, 5 dagen Spiervlees, een dag pens, en een dag overig orgaan.
Als de pups erbij komen of de ontlasting niet netjes blijft tijdens dracht dan wissel ik de porties zodat ze dagelijks vleesbot, spiervlees en orgaan krijgt. Voor de zekerheid geef ik haar tijdens de dracht beginnersbot. Dat eet ze ook heel netjes op.

Vleesbot 45% = 191 per dag, 1339 per week. Dit wordt 200 per dag, 1400 per week.
Orgaan 20% = 595 per week = 600 gram.
Waarvan 10 % pens en 10 overig (100 gram lever, 100 gram nier, 100 gram hart) lever is dus 3.3 % van het menu.
Spiervlees: 714 gram per week / dagen = 150 gram per dag.

In de 1e tot en met 6e week geef ik alleen minder lever. Hierbij wil ik haar gewoon  50 gram lever geven ipv de normale 100 gram. Dan zit ze op 1.65% procent.
De rest van de hoeveelheid eten blijft gewoon hetzelfde als normaal.

Vanaf week 6 zou ik 20% extra voeding erbij moeten doen (ik heb even een klein nest aangehouden, anders 30%). Ik kan dus 85 gram er dagelijks bij tellen.
Ook wil ik de volgende percentages aanhouden vanaf week 6.
Vleesbot 30% = 918 per week = 900 gram
Spiervlees 30% = 918 = 900 per week
Orgaan 20% (nu wel weer 3.3 %? ) = 612 = 600 per week.
Koolhydraten 20 %: 612 = 600 per week
Groente/ fruit 5%: 151 = 150 per week

Vanaf week 8 tot geboorte wil ik het volgende aanhouden:
Vleesbot 25% = 765 = 750 per week
Spiervlees 30% = 918 = 900 per week
Orgaan 25% = 765 = 750 per week
Koolhydraten 15% = 459 = 500 per week
5% extra's zoals ei, zuivel, rauwe gemalen noten = 153 = 150 per week
Groente/ fruit 5% = 153 = 150 per week

Onder de koolhydraten valt: pompoen, zoete aardappel, zilvervliesrijst, geweekte havermoutvlokken.
Wat zou ik haar nog meer kunnen geven zijnde koolhydraat? Ik zie dat graag wat diverser.

Wat zouden jullie geven als jullie zolang onderweg zijn. Even vanuit gaande dat het een twee weken gaat duren voor ik weer thuis ben. Normaal ga ik voor K9 natural maar is dit dan wel voldoende?
Het liefst had ik gewoon maar eigen menu maar dat is geen doen met de reistijd.
Door Lizzy
#3090839
madeleine schreef: Deze zomer verwacht ik mijn eerste nestje van mijn kelpie Epic Dazzle. Onze dame mag dan een enkele rit maken van 2400 km naar haar toekomstige vriend.
In de voorbereidende face ben ik al een tijdje aan het inlezen op het menu tijdens dracht en tijdens het zogen. Voor haarzelf en de pups direct een goede start met het zelf samenstellen natuurlijk :)
Aggrrr sorry, ik heb deze helemaal gemist :-X :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Dazzle is net over de 17 kg. Een mooier gewicht vind ik als ze 16.8 - 16.9 weegt. Daar wordt aan gewerkt ;)
Maar voor het rekenen hou ik even 17 kg aan. Met 2.5 %.
Behoefte per dag: 425
Behoefte per week: 2975
In het menu krijgt ze dagelijks Vleesbot, 5 dagen Spiervlees, een dag pens, en een dag overig orgaan.
Als de pups erbij komen of de ontlasting niet netjes blijft tijdens dracht dan wissel ik de porties zodat ze dagelijks vleesbot, spiervlees en orgaan krijgt. Voor de zekerheid geef ik haar tijdens de dracht beginnersbot. Dat eet ze ook heel netjes op.

Vleesbot 45% = 191 per dag, 1339 per week. Dit wordt 200 per dag, 1400 per week.
Orgaan 20% = 595 per week = 600 gram.
Waarvan 10 % pens en 10 overig (100 gram lever, 100 gram nier, 100 gram hart) lever is dus 3.3 % van het menu.
Spiervlees: 714 gram per week / dagen = 150 gram per dag.

In de 1e tot en met 6e week geef ik alleen minder lever. Hierbij wil ik haar gewoon 50 gram lever geven ipv de normale 100 gram. Dan zit ze op 1.65% procent.
De rest van de hoeveelheid eten blijft gewoon hetzelfde als normaal.
Strak plan.
Vanaf week 6 zou ik 20% extra voeding erbij moeten doen (ik heb even een klein nest aangehouden, anders 30%). Ik kan dus 85 gram er dagelijks bij tellen.
Ook wil ik de volgende percentages aanhouden vanaf week 6.
Vleesbot 30% = 918 per week = 900 gram
Spiervlees 30% = 918 = 900 per week
Orgaan 20% (nu wel weer 3.3 %? ) = 612 = 600 per week.
Koolhydraten 20 %: 612 = 600 per week
Groente/ fruit 5%: 151 = 150 per week
Yep, kopt ook. Fruit bevat trouwens ook koolhydraat.
Vanaf week 8 tot geboorte wil ik het volgende aanhouden:
Vleesbot 25% = 765 = 750 per week
Spiervlees 30% = 918 = 900 per week
Orgaan 25% = 765 = 750 per week
Koolhydraten 15% = 459 = 500 per week
5% extra's zoals ei, zuivel, rauwe gemalen noten = 153 = 150 per week
Groente/ fruit 5% = 153 = 150 per week
Check! Helemaal goed.
Onder de koolhydraten valt: pompoen, zoete aardappel, zilvervliesrijst, geweekte havermoutvlokken.
Wat zou ik haar nog meer kunnen geven zijnde koolhydraat? Ik zie dat graag wat diverser.
Je kunt ook gekookte quinoa geven, gekookte aardappel, rauwe honing en fruit.
Wat zouden jullie geven als jullie zolang onderweg zijn. Even vanuit gaande dat het een twee weken gaat duren voor ik weer thuis ben. Normaal ga ik voor K9 natural maar is dit dan wel voldoende?
Het liefst had ik gewoon maar eigen menu maar dat is geen doen met de reistijd.
Ja, je moet wel een eind.... Ik zou K9 meenemen. Toch. Ik vind het wel goed spul en twee weken kan makkelijk. Voor de eerste dagen kun je wel haar eigen eten meenemen misschien. En misschien zelfs met een koeltas of koelbox nog wel voor bijna een week. Dan heb je nog maar een week/ruime week te overbruggen. Eventueel wat afwisselen met Ziwi-dinges? Die heeft ook wel kwalitatief aardig spul!
Door madeleine
#3091176
Bedankt Lizzy! Nu dit in orde is ga ik beginnen aan het menu voor daarna.
De gekookte aardappel, kan dat gewoon elke aardappel zijn? Een zoete aardappel zou ik rauw kunnen geven? 

Zit er in ziwi peak geen hoog lever gehalte?
Door Lizzy
#3091179
madeleine schreef: Bedankt Lizzy! Nu dit in orde is ga ik beginnen aan het menu voor daarna.
De gekookte aardappel, kan dat gewoon elke aardappel zijn? Een zoete aardappel zou ik rauw kunnen geven?

Zit er in ziwi peak geen hoog lever gehalte?
Zoete aardappel kun je rauw geven ja. Gewone aardappel (ieder soort is OK) niet. Dat moet echt eerst gekookt worden.

Gee idee, waarom zou er een hoog levergehalte zitten in Ziwipeak? Ik zou trouwens lekker de blikken meenemen. Dat lijkt me nog fijner dan die droge meuk. Daar zit bijv. in:

Ingrediënten: Lams Pens, Lams Vlees, Herten Vlees, Herten Pens, Groenlip mossel
Of
Ingrediënten: Herten vlees, Vis, Herten lever, Herten hart, Herten nier, Groenlip mossel
Of
Ingrediënten: Lamsvlees, Lams lever, Lams hart, Lams nier, Groenlip mossel

Als je die drie met elkaar afwisselt, zou dat goed moeten komen (er zou niet teveel lever in mogen zitten, maar ja... het blijft kant en klaar voer). Als je twijfelt zou je ook 5 dagen de eerste en 2 dagen die andere twee kunnen geven. In de eerste zit geen lever.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3091186
Ik zou liever k9 voeren dan ziwi blikken.
En ik zou zoals Lizzy al schrijft voor een aantal dagen het eigen eten meenemen in een koelbox. Dat blijft echt wel een tijd goed koud.
Door Lizzy
#3091188
MarijeEnBoomer schreef: Ik zou liever k9 voeren dan ziwi blikken.
En ik zou zoals Lizzy al schrijft voor een aantal dagen het eigen eten meenemen in een koelbox. Dat blijft echt wel een tijd goed koud.
Is het niks, die blikken? (het leek me ter afwisseling wel aardig).
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#3091189
Lizzy schreef: Is het niks, die blikken? (het leek me ter afwisseling wel aardig).
Het is een hoogwaardig blikvoer, maar wel blikvoer.
Maar ik baseer het op B haar reactie op voer met haar gevoelige darmen. K9 gaat prima en bij blik zie ik toch reactie die je liever niet hebt op vakantie ::)
Door madeleine
#3091533
Officieel moet de hoofdbestanddeel in een brok als eerste gemeld worden. Daarna de tweede waar het meeste inzit, en zo loopt het af.

voor het gemak pak ik even alleen de derde:
Ingrediënten: Lamsvlees, Lams lever, Lams hart, Lams nier, Groenlip mossel.
Lamsvlees zit er dus het meeste in. Er is geen percentage bekend maar iig het meeste is lamsvlees. Kan dus 20 % zijn,  50% en zelfs 80%.. Daarna komt lamslever.
Alleen Dazzle mag maar 50 gram lamslever in de week. Ik ben bang dat ik er snel overheen ga zitten. In een groot blik zit 370 gram. Voor het gemak pak ik even 350 gram om te rekenen.
Dan zou er max 1/7 in mogen zitten (voor een week). Dat is  maximaal 14.3 % van het blikje. Ik ben bang dat er meer inzit.

In de tweede die Lizzy noemt zit natuurlijk wel minder lever in. Hoeveel is wel lastig gokken nu de lever daar op de derde plek staat.

Ik kan wel iets van gedroogde snacks (spiervlees en nekjes) meenemen. Zou dit iets zijn er afwisseling van de k9? Nekjes natuurlijk maar een keer in de week.
Door Lizzy
#3091536
Ja, dat is ook lastig. Maar daarom, in blik 1 zit: Ingrediënten: Lams Pens, Lams Vlees, Herten Vlees, Herten Pens, Groenlip mossel en geen lever dus. Dus je zou K9 daar mee af kunnen wisselen. Ik weet niet naar welk land je moet afreizen maar valt daar niet wat vers/rauw te scoren?
Door madeleine
#3091632
De reis is naar Zweden. Met twee overnachtingen onderweg.
Ze schijnen fanatiek jager te zijn maar ik heb geen idee of ik het ergens in bijvoorbeeld kIlo verpakkingen kan aankomen.
Door **Jillaroo**
#3102030
Toen ik mijn reis naar Zweden deed voor de dekking van Yenga had ik kvv meegenomen die een BP -er voor mij had samengesteld.

In de koelbox ging dta prima, en daar meteen de vriezer in. maar dat was wel eind feb begin maart. Gelukkig woonde mijn reu in een redelijke groot dorp met in ieder geval een lidl. Dus daar had ik evt ook vis en vlees voor haar mee kunnen nemen. Ik ga deze zomer naar Italie en neem de KVV rollen van Orange4 pets mee ( de houdbare) http://www.orange4pets.nl/vers-vleesvoeding/houdbaar/travel-allround.html

Ik hoor er prima verhalen over en ach het is maar een weekje. kvv mee nemen kon ook, maar weet niet of we daar een vriezer hebben. Dus dit leek mij een prima tussenoplossing.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door