Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hydra
#3090941
Hoi!
Voor ik mijn vragen stel, zal ik me eerst even voorstellen en een boekwerk schrijven over mijn hond. ;) Ik ben een 23jarige studente uit Nijmegen en heb op dit moment mijn tweede geleidehond. Mijn eerste hond kreeg altijd brokken en deed het hier 'prima' op. Toen ik eind juni mijn tweede hond kreeg, merkte ik al snel dat brokken niets goeds deden voor zijn lichaam.
Van brokken kreeg hij ontzettend veel ontlasting, voor mijn gevoel bleef er niks achter in zijn lichaam. Ook een betere brok met een hoger vleespercentage en zonder granen bracht geen verlichting. Ik ben toen overgestapt op kvv. Hij poepte veel minder vaak, maar zijn ontlasting was niet zoals het hoorde. Meneer bleek giardia te hebben en na twee kuren was hij hier vanaf. Naast zijn darmproblemen had hij binnen twee maanden tijd drie oorontstekingen en merkte ik dat hij veel krabde. Ik heb toen gevraagd om een bloedonderzoek, waaruit bleek dat hij allergisch is voor 4 soorten mijt: meel, farinae, hooi en copra. Ik heb besloten te beginnen met hyposensibilisatie en naar mijn idee sloeg dat zeker aan! Echter, laatst had meneer weer zowel links als rechts een oorontsteking. Dat verbaasde me niet, want zijn oren 'sluimerden' al een tijdje. Ook is zijn ontlasting nog steeds niet helemaal zuiver. Soms legt hij perfecte kvv-drollen, maar hij hoeft maar iets verkeerds te eten tijdens het loslopen o.i.d. en zijn ontlasting slaat weer nergens op. Op onverklaarbare wijze was hij vorige week ook ineens een paar dagen aan de diarree, terwijl hij verder nergens last van had. Ik merk snel wanneer hem iets mankeert, omdat hij elke dag voor me werkt en hij eigenlijk altijd bij me is. Wel heb ik, nu zijn ontlasting deze week weer normaler is, toch het idee dat hij vorige week iets 'minder' was, maar ziek zou ik het zeker niet willen noemen. Ook merk ik de laatste tijd dat hij ineens weer vlagen van jeuk heeft. Hij krabt niet extreem veel, maar wel meer dan zou moeten en dan vooral aan zijn kop. Ik heb vandaag overleg gehad met de dierenarts en het lijkt hem het beste als ik ga elimineren. Volledig elimineren is helaas onmogelijk, omdat hij als geleidehond overal en nergens komt en soms helaas toch wat oppikt, bijvoorbeeld onder de bank in de trein. Ik kan dat simpelweg niet voor 100% controleren, ook al doe ik mijn best. Toch wil de dierenarts proberen of zijn vage klachten door het elimineren zullen verdwijnen.
Ik ben eindelijk bij mijn vragen aanbeland: wat denken jullie van bovenstaande? Is elimineren een goed idee? Zo ja, wat raden jullie aan? De da had het over paard, maar dit heeft hij al wel eens gehad. Ik bestel mijn vlees bij meat and bones en de soorten die hij daar nog niet heeft gehad zijn: Kiezebrink Fazant en haas en Naturis hert. Ik heb ook zitten denken om alleen kip en rund uit zijn menu te laten of zou dit te riskant zijn?
Excuses voor dit lange verhaal, maar ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Thanks!
Door Hydra
#3090993
Konijn heeft hij helaas al meerdere malen gehad! Momenteel ligt er dogmeat, daily meat en natuur en dier in de vriezer, maar ik heb ook andere merken gevoerd.
Door tt-tjes
#3091041
En de haas. Is dat een kvv? Of alleen haasvlees? Haas zou je kunnen proberen als er ook bot en orgaan in zit. Alleen haasvlees is een beetje eenzijdig, zelfs voor 6 weken.
rund en kip zijn heel vaak boosdoeners, maar omdat je aangeeft kvv te voeren kan het ook aan toegevoegde groenten of olie oid liggen.
Het beste zou zijn om te elimineren met 1 diersoort waarvan je zelf vlees, bot en orgaan kunt voeren, zodat je zeker weet dat er echt geen andere dingen in zitten.
Door Hydra
#3091061
[quote="tt-tjes"]
En de haas. Is dat een kvv? Of alleen haasvlees? Haas zou je kunnen proberen als er ook bot en orgaan in zit. Alleen haasvlees is een beetje eenzijdig, zelfs voor 6 weken.
rund en kip zijn heel vaak boosdoeners, maar omdat je aangeeft kvv te voeren kan het ook aan toegevoegde groenten of olie oid liggen.
Het beste zou zijn om te elimineren met 1 diersoort waarvan je zelf vlees, bot en orgaan kunt voeren, zodat je zeker weet dat er echt geen andere dingen in zitten.
Het is haas van Kiezebrink, dus opzich zit daar alles in. Het botpercentage vind ik wel erg hoog (35%), dus ik zal dan nog wel aan spiervlees moeten komen. Voor zover ik weet zit in zijn kvv geen groente o.i.d. Hij heeft tot nu toe gehad: dogmeat enkelvoudig, natuur en dier, daily meat (carnifarm), tamro, kiezebrink bosduif, darf en kivo.
Hij krijgt elke avond een groentenmixje met knoflook, maar die laat ik dan misschien maar even achterwegen. Verder krijgt hij iedere ochtend doils voor zijn allergie.
Door Lizzy
#3091235
Hydra schreef: Hoi!
Voor ik mijn vragen stel, zal ik me eerst even voorstellen en een boekwerk schrijven over mijn hond. ;) Ik ben een 23jarige studente uit Nijmegen en heb op dit moment mijn tweede geleidehond. Mijn eerste hond kreeg altijd brokken en deed het hier 'prima' op. Toen ik eind juni mijn tweede hond kreeg, merkte ik al snel dat brokken niets goeds deden voor zijn lichaam.
Van brokken kreeg hij ontzettend veel ontlasting, voor mijn gevoel bleef er niks achter in zijn lichaam. Ook een betere brok met een hoger vleespercentage en zonder granen bracht geen verlichting. Ik ben toen overgestapt op kvv. Hij poepte veel minder vaak, maar zijn ontlasting was niet zoals het hoorde. Meneer bleek giardia te hebben en na twee kuren was hij hier vanaf. Naast zijn darmproblemen had hij binnen twee maanden tijd drie oorontstekingen en merkte ik dat hij veel krabde. Ik heb toen gevraagd om een bloedonderzoek, waaruit bleek dat hij allergisch is voor 4 soorten mijt: meel, farinae, hooi en copra. Ik heb besloten te beginnen met hyposensibilisatie en naar mijn idee sloeg dat zeker aan! Echter, laatst had meneer weer zowel links als rechts een oorontsteking. Dat verbaasde me niet, want zijn oren 'sluimerden' al een tijdje. Ook is zijn ontlasting nog steeds niet helemaal zuiver. Soms legt hij perfecte kvv-drollen, maar hij hoeft maar iets verkeerds te eten tijdens het loslopen o.i.d. en zijn ontlasting slaat weer nergens op. Op onverklaarbare wijze was hij vorige week ook ineens een paar dagen aan de diarree, terwijl hij verder nergens last van had. Ik merk snel wanneer hem iets mankeert, omdat hij elke dag voor me werkt en hij eigenlijk altijd bij me is. Wel heb ik, nu zijn ontlasting deze week weer normaler is, toch het idee dat hij vorige week iets 'minder' was, maar ziek zou ik het zeker niet willen noemen. Ook merk ik de laatste tijd dat hij ineens weer vlagen van jeuk heeft. Hij krabt niet extreem veel, maar wel meer dan zou moeten en dan vooral aan zijn kop. Ik heb vandaag overleg gehad met de dierenarts en het lijkt hem het beste als ik ga elimineren. Volledig elimineren is helaas onmogelijk, omdat hij als geleidehond overal en nergens komt en soms helaas toch wat oppikt, bijvoorbeeld onder de bank in de trein. Ik kan dat simpelweg niet voor 100% controleren, ook al doe ik mijn best. Toch wil de dierenarts proberen of zijn vage klachten door het elimineren zullen verdwijnen.
Ik ben eindelijk bij mijn vragen aanbeland: wat denken jullie van bovenstaande? Is elimineren een goed idee? Zo ja, wat raden jullie aan? De da had het over paard, maar dit heeft hij al wel eens gehad. Ik bestel mijn vlees bij meat and bones en de soorten die hij daar nog niet heeft gehad zijn: Kiezebrink Fazant en haas en Naturis hert. Ik heb ook zitten denken om alleen kip en rund uit zijn menu te laten of zou dit te riskant zijn?
Excuses voor dit lange verhaal, maar ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Thanks!
Tja, is elimineren een goed idee...? Je dierenarts gaat er kennelijk vanuit dat jouw hond ook een voedselallergie heeft. Voordat ik verder in ga op je vragen, zou ik jou eigenlijk nog meer vragen willen stellen om beter te kunnen bepalen of elimineren nu een goed idee is of dat je eerst andere stappen zou kunnen nemen. Ik hoop dat je dat niet vervelend vind!

Wat voor ras is je hond?
Die oor-problemen, hoe zijn die tot op heden behandeld?
Na de kuur Giardia, heb je toen iets gedaan om de darmflora van je hond weer op peil te krijgen?
Heeft je hond recent antibiotica gehad?
Is je hond recent gevaccineerd? (en met recent bedoel ik binnen nu en 3 maanden geleden).
Hoe vaak krabt hij per dag en hoe lang?
Krabt hij overal aan zijn kop of vooral aan zijn oren?
Door Hydra
#3091269
Lizzy schreef: Tja, is elimineren een goed idee...? Je dierenarts gaat er kennelijk vanuit dat jouw hond ook een voedselallergie heeft. Voordat ik verder in ga op je vragen, zou ik jou eigenlijk nog meer vragen willen stellen om beter te kunnen bepalen of elimineren nu een goed idee is of dat je eerst andere stappen zou kunnen nemen. Ik hoop dat je dat niet vervelend vind!
Logisch dat je meer wilt weten! :)

Wat voor ras is je hond?
Golden x labrador: 3/4 golden, 1/4 labrador
Die oor-problemen, hoe zijn die tot op heden behandeld?
Ik weet de naam niet meer precies, maar volgens mee heet het surolan? Na de tweede keer is een uitstrijkje gemaakt, hier kwam niks uit. Na de 4e keer is er wederom een uitstrijkje gemaakt en daaruit bleek dat er een schimmel aanwezig was. Ik heb toen een week zure druppels gebruikt. Tijdens die week werden zijn oren langzamerhand weer viezig. Volgens de da zou dit goed kunnen komen doordat zijn oren aan het reinigen zijn geslagen door de zure druppels.
Na de kuur Giardia, heb je toen iets gedaan om de darmflora van je hond weer op peil te krijgen?
Jep, probiotica van puur en psyllium vezels (dit laatste maar een paar dagen, toen was zijn ontlasting weer mooi vast). Toch blijft het voor mij lastig zijn ontlasting te beoordelen, omdat ik het zelf niet kan zien en niet zo de behoefte voel er met mijn hand in te gaan graaien. :P Maar meestal hoor ik wel of het vast is of niet.
Heeft je hond recent antibiotica gehad?
Afgezien van voor zijn oren: nee.
Is je hond recent gevaccineerd? (en met recent bedoel ik binnen nu en 3 maanden geleden).
Nee, laatste keer was, dacht ik, december 2013 (was nog bij de geleidehondenschool, zelf vaccineer ik niet)
Hoe vaak krabt hij per dag en hoe lang?
Krabt hij overal aan zijn kop of vooral aan zijn oren?
Dit vind ik dus een lastige. Hij had sowieso altijd al de gewoonte om 's nachts te krabben. Hij krabt ook regelmatig aan zijn neus en de rest van zijn kop. Vaak als ik wil voelen waar hij krabt, stopt hij er weer mee. Hij heeft episodes waarin hij meer krabt, maar ik heb daar nog geen verband met oorproblemen mee kunnen leggen. Zo krabde hij vorige week ineens veel meer, terwijl het deze week minder is. Zoals ik ook al aangaf, komt hij als geleidehond overal en nergens en soms is het onvermijdelijk dat hij op vloerbedekking moet liggen, wat zijn krabben soms triggert en soms niet. Zelf beoordeel zijn jeuk als 'erg' wanneer hij ook wil krabben als hij aan het werk is. Gelukkig is dit niet vaak!
Ik hoop dat je hier iets mee kunt! :) In ieder geval bedankt. :)
Door Lizzy
#3091279
Hydra schreef: Ik hoop dat je hier iets mee kunt! :) In ieder geval bedankt. :)
Ja. Nou, in die zin, er zijn niet echt spannende dingen gebeurd in de zin van vele antibiotica kuren en dergelijke.

Op zich is het niet ondenkbaar dat er iets van een voedselallergie aan de problemen ten grondslag ligt. Te meer daar je hond vooral aan zijn kop krabt. Op zich vind ik het dus ook geen gek idee, om te gaan elimineren. Als de Kiezenbrink haas ook orgaan en spiervlees bevat, zou ik zelf daar voor kiezen. Zou je hem tijdens het werk een muilkorfje om kunnen doen, zodat hij niet van de straat kan snaaien (of in ieder geval niet zo veel)? Of is dat lastig? Het blijft natuurlijk lastig, stel dat hij allergisch is voor granen en hij snaait brood van straat: zou dat ook wel eens de oorzaak van de problemen kunnen zijn. We hebben dat gezien aan Nelson (topic van Hope in medisch): Hij heeft zich volledig stuk gekrabd van 1 Dentastix!

Wat je ook zou kunnen proberen is dan je toch eerst een forse ontgiftingskuur doet. En daarna gaat boosten. Ik denk daarbij aan eerst een kuur Groene Leem (2 weken achter elkaar 1 dessertlepel groene leem door zijn eten). Dan 1 week stoppen met de Groene Leem. En dan een kuur Drainage Compositum van de Groene Os. Of (en dat mag ook, dat is wel zo goedkoop): opnieuw een kuur van 2 weken met groene leem. Als je die hebt gedaan, dan opnieuw een kuur probiotica. En als die achter de rug is, gaan opbouwen met een kuurtje extra vitamines en mineralen, bijvoorbeeld van NML Health (de Puur lijn) of de Multivitamine van Bonusan (schijnt een goed merk te zijn). Ontgiften kan iets begin verergering veroorzaken. Maar, dat mag niet te erg worden natuurlijk. Mocht je denken "nou is het niet leuk meer" kun je hem nog inwrijven met een mengsel van biologische appelazijn, water, groene thee (en dan 1/3 deel van alle 3). Dat helpt goed tegen de jeuk. 

Als dat nou niks nul nada doet: dan zou je daarna kunnen gaan elimineren. Is hij in ieder geval mooi schoon voordat je daar aan begint.
Door Hydra
#3091294
Lizzy schreef: Ja. Nou, in die zin, er zijn niet echt spannende dingen gebeurd in de zin van vele antibiotica kuren en dergelijke.

Op zich is het niet ondenkbaar dat er iets van een voedselallergie aan de problemen ten grondslag ligt. Te meer daar je hond vooral aan zijn kop krabt. Op zich vind ik het dus ook geen gek idee, om te gaan elimineren. Als de Kiezenbrink haas ook orgaan en spiervlees bevat, zou ik zelf daar voor kiezen.
Jep, dat bevat het! Maar wel veel bot, dus ik denk dan dat wat extra spiervlees geen overbodige luxe zal zijn. ;) Maar haas is dus geschikter dan fazant bijv.?
Zou je hem tijdens het werk een muilkorfje om kunnen doen, zodat hij niet van de straat kan snaaien (of in ieder geval niet zo veel)? Of is dat lastig? Het blijft natuurlijk lastig, stel dat hij allergisch is voor granen en hij snaait brood van straat: zou dat ook wel eens de oorzaak van de problemen kunnen zijn. We hebben dat gezien aan Nelson (topic van Hope in medisch): Hij heeft zich volledig stuk gekrabd van 1 Dentastix!
Hij krijgt van mij uitsluitend producten zonder graan o.i.d. Van straat snaait hij eigenlijk niet tijdens het werk, omdat hij ook heel goed weet dat hij dat niet hoeft te proberen. Maar... als ik met hem in bijv. de trein zit, is iets onder de bank zo gevonden en doorgeslikt en ja, dat is denk ik wel vaak graan. Maar een hond muilkorven die in een krappe trein of bus moet liggen zie ik om eerlijk te zijn niet zitten. Met loslopen vindt meneer vooral peop erg interessant, maar gelukkig pakt hij niet iedere drol die hij ziet!

Wat je ook zou kunnen proberen is dan je toch eerst een forse ontgiftingskuur doet. En daarna gaat boosten. Ik denk daarbij aan eerst een kuur Groene Leem (2 weken achter elkaar 1 dessertlepel groene leem door zijn eten). Dan 1 week stoppen met de Groene Leem. En dan een kuur Drainage Compositum van de Groene Os. Of (en dat mag ook, dat is wel zo goedkoop): opnieuw een kuur van 2 weken met groene leem. Als je die hebt gedaan, dan opnieuw een kuur probiotica. En als die achter de rug is, gaan opbouwen met een kuurtje extra vitamines en mineralen, bijvoorbeeld van NML Health (de Puur lijn) of de Multivitamine van Bonusan (schijnt een goed merk te zijn). Ontgiften kan iets begin verergering veroorzaken. Maar, dat mag niet te erg worden natuurlijk. Mocht je denken "nou is het niet leuk meer" kun je hem nog inwrijven met een mengsel van biologische appelazijn, water, groene thee (en dan 1/3 deel van alle 3). Dat helpt goed tegen de jeuk. 
Ok, dit is natuurlijk ook nog een optie! Zou ik dan alle diersoorten moeten voeren of bijv. kip en rund weglaten? Mocht ik aan die kuur beginnen: moet ik de groene leem, vitamines en probiotica door zijn twee maaltijden doen of door slechts 1 per dag? Hij krijgt namelijk 2x per dag eten.
Als dat nou niks nul nada doet: dan zou je daarna kunnen gaan elimineren. Is hij in ieder geval mooi schoon voordat je daar aan begint.
Super bedankt voor je antwoord! Ik ben ook nog aan het overleggen met mijn vers leverancier. :)
Door Lizzy
#3091306
Ik vind fazant niet ideaal. Ze vermalen vaak hele fazanten karkassen waar de ingewanden nog in zitten. En die staan echt stijf van het graan :-X. Ik ging voor haas.

Wat bedoel je met "Zou ik dan alle diersoorten moeten voeren of bijv. kip en rund weglaten?"  ? Tijdens de reinigingskuur, of je dan kip en rund weg moet laten? Ik zou dat niet doen. Wel tijdens het elimineren.

Je mag groene leem, vitamines, probiotica in 1 maaltijd doen of over 2 maaltijden verdelen, dat maakt niet uit. Wat jij handig vindt!
Door Hydra
#3091321
Lizzy schreef: Ik vind fazant niet ideaal. Ze vermalen vaak hele fazanten karkassen waar de ingewanden nog in zitten. En die staan echt stijf van het graan :-X. Ik ging voor haas.

Wat bedoel je met "Zou ik dan alle diersoorten moeten voeren of bijv. kip en rund weglaten?"  ? Tijdens de reinigingskuur, of je dan kip en rund weg moet laten? Ik zou dat niet doen. Wel tijdens het elimineren.

Je mag groene leem, vitamines, probiotica in 1 maaltijd doen of over 2 maaltijden verdelen, dat maakt niet uit. Wat jij handig vindt!
Ah ja, daar was ik met fazant inderdaad al bang voor! Dan toch maar haas. :) Ik bedoelde inderdaad of ik tijdens die reinigingskuur alle diersoorten moet blijven geven, maar dat is dus zo!
Nogmaals heel erg bedankt. :)
Door Lizzy
#3091515
Hydra schreef: Nog even een vraagje :$ Als ik ga ontgiften, kan ik dan nog wel doils bij blijven geven? En groente/knoflook/ei?
Ja hoor, dat kan wel bij het ontgiften. Maar niet als je gaat elimineren.
Door Hydra
#3093603
Lizzy schreef: Ja hoor, dat kan wel bij het ontgiften. Maar niet als je gaat elimineren.
Ik heb gesloten eerst te gaan ontgiften, omdat dat nu toch beter voelt dan niet voor 100% te kunnen elimineren. Ik kwam op verschillende sites groene leem tegen, op een site ook in pilvorm. Welke variant/welke webshop raad je aan?
Door Lizzy
#3093731
Hydra schreef: Ik heb gesloten eerst te gaan ontgiften, omdat dat nu toch beter voelt dan niet voor 100% te kunnen elimineren. Ik kwam op verschillende sites groene leem tegen, op een site ook in pilvorm. Welke variant/welke webshop raad je aan?
Ik zou gewoon poeder nemen. Ik heb altijd die van Argiletz. Daar staat op dat het voor uitwendig gebruik is. Daar moet je je dan niks van aan trekken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door