Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3090608
De hond van mijn ouders eet smuldier. Nou heeft hij laatst wat huidproblemen gehad en de nieuwe dierenarts waar ze geweest zijn raadde aan iets meer variatie te geven. Dus ik heb mijn moeder aangeboden dat ik een leuk prakje voor hem maal om mee te varieren. Ik ga het malen, want barfhapjes sleept ie door het hele huis en dat vindt mijn moeder geen strak plan met de kleinkinderen.

Nu zat ik te denken wat ik dan ga malen. Mijn idee is dat ze 50% smuldier en 50% mijn prak gaat voeren.

Ik wil dus geen rund of kip malen, dat zit al genoeg in de smuldier. Ik dacht eerst aan kwartel en konijnkarkas, met aan spiervlees paard, lam en gans.

In de smuldier zit al veel hart en pens (die enkelvoudige versies voert ze ook, niet alleen de compleet), dus qua orgaan denk ik alleen nier en lever. Maar hier twijfel ik wat over en ook over hoeveel ik dan zal doen.

Vis krijgt hij 1 keer in de week, maar dat is makreel van de visboer, dit is gerookt denk ik. Hij krijgt er ook maar een beetje van. Ik denk er aan om 5% zalmmoten in mijn prak te doen, dat is en mooi spiervlees en qua percentage een veilige aanvulling.

Dan wordt mijn prakje: 50% vleesbot, 35-40% spiervlees, 5-10% orgaan en 5% vis.

Zit ik zo een beetje goed? Het is wat behelpen, maar ik hoop zo toch iets te maken wat zijn menu wat verbeterd. Ik ben ook wat beperkt door onze kleine vleesmolen en de afstand naar mijn ouders, dus ik kan ook niet altijd voor voldoende grote voorraden zorgen. Maar mocht er nog iets zijn wat echt een leuke aanvulling is of beter kan, dan hoor ik dat graag!
Door Shanti en co
#3090652
Er zit ook lever in de compleet versies van smuldier, meer dan dat er hart inzit. In je mix zou ik dus van alle orgaan wat doen, lever, hart, nier en misschien nog wat overig orgaan.
Als je ouder niet heel vaak de enkelvoudige versies voeren is 5% orgaan wel genoeg. Volgens voerwijzer.nl zit er in de vleescompleet zit 80% vlees en voor de rest orgaan en andere toevoegingen, de penscompleet bevat 65% pens en ook ander orgaan.

Groente zou misschien ook een goede toevoeging zijn, er zit wel een beetje groente in smuldier maar niet heel veel. Dat zouden je ouders gewoon zelf kunnen doen als ze groente koken.  :)
Door Lizzy
#3090758
Kaela schreef: De hond van mijn ouders eet smuldier. Nou heeft hij laatst wat huidproblemen gehad en de nieuwe dierenarts waar ze geweest zijn raadde aan iets meer variatie te geven. Dus ik heb mijn moeder aangeboden dat ik een leuk prakje voor hem maal om mee te varieren. Ik ga het malen, want barfhapjes sleept ie door het hele huis en dat vindt mijn moeder geen strak plan met de kleinkinderen.

Nu zat ik te denken wat ik dan ga malen. Mijn idee is dat ze 50% smuldier en 50% mijn prak gaat voeren.

Ik wil dus geen rund of kip malen, dat zit al genoeg in de smuldier. Ik dacht eerst aan kwartel en konijnkarkas, met aan spiervlees paard, lam en gans.

In de smuldier zit al veel hart en pens (die enkelvoudige versies voert ze ook, niet alleen de compleet), dus qua orgaan denk ik alleen nier en lever. Maar hier twijfel ik wat over en ook over hoeveel ik dan zal doen.
Zit er in Smuldier niet ook al lever? En nier? Ik denk dat ik maximaal 10% orgaan zou geven maar misschien nog eerder 5% (lever en nier).
Vis krijgt hij 1 keer in de week, maar dat is makreel van de visboer, dit is gerookt denk ik. Hij krijgt er ook maar een beetje van. Ik denk er aan om 5% zalmmoten in mijn prak te doen, dat is en mooi spiervlees en qua percentage een veilige aanvulling.
Ja, goed plan. Zalm is ook op gebied van vitamine B1 veilig.
Dan wordt mijn prakje: 50% vleesbot, 35-40% spiervlees, 5-10% orgaan en 5% vis.
Je voert geen groenten? 50% vleesbot zullen je ouders even moeten kijken hoe dat gaat, denk ik. Verder helemaal mooi zo.
Zit ik zo een beetje goed? Het is wat behelpen, maar ik hoop zo toch iets te maken wat zijn menu wat verbeterd. Ik ben ook wat beperkt door onze kleine vleesmolen en de afstand naar mijn ouders, dus ik kan ook niet altijd voor voldoende grote voorraden zorgen. Maar mocht er nog iets zijn wat echt een leuke aanvulling is of beter kan, dan hoor ik dat graag!
Ik denk dat dit al een hele mooie aanvulling is. Ik zou er zelf graag wat groenten bij geven. Misschien dat je ouders wat van hun restjes kunnen geven? Eventueel zouden je ouders ook 4 keer per week een schepje vitamine/mineralen toe kunnen voegen van bijv. Puur of Groene Os. Al is het maar tijdelijk, om even te boosten.
Door Martine-Tom
#3090790
Gans zou ik ff uitstellen als hond geen wild gewend is is het een vrij heftig smaakje, zonde als de mix daardoor niet gegeten word ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3090980
Groente krijgt hij, bijna elke dag. Dat kookt ze voor hem, meestal van zo'n kant en klaar diepvrieszak met wat gemengde groentes en ook regelmatig wat van hun eten over is. Rauw ei geven ze ook soms (kan dat ook rauw???? haha ja mam, dat kan)

Ik zal eens graven of ik na kan gaan wat er aan orgaan in smuldier zit. En voor de zekerheid geef ik dan 5%, dan krijgt ie wel nog wat, maar niet teveel.

Ik meende dat ik hem wel eens gans gegeven heb en dat hij het at, maar ik kan ook even kijken voor wat anders. Al is de keus wat beperkt bij dego momenteel. Ik wil er geen mdm versie van iets bijdoen, dat lijkt me kwalitatief nou niet zoveel toevoegen naast smuldier.

Bedankt allemaal!
Door Shanti en co
#3091062
Volgens de vepakking zit er in smuldier compleet (pens) vlees, lever, hart, schapenvet, groente, zonnebloemolie, premix. En volgens voerwijzer is het aandeel pens in de penscompleet 65% en het deel vlees in de vleescompleet 80%.
Door Lizzy
#3091193
Kaela schreef: Groente krijgt hij, bijna elke dag. Dat kookt ze voor hem, meestal van zo'n kant en klaar diepvrieszak met wat gemengde groentes en ook regelmatig wat van hun eten over is. Rauw ei geven ze ook soms (kan dat ook rauw???? haha ja mam, dat kan)

Ik zal eens graven of ik na kan gaan wat er aan orgaan in smuldier zit. En voor de zekerheid geef ik dan 5%, dan krijgt ie wel nog wat, maar niet teveel.

Ik meende dat ik hem wel eens gans gegeven heb en dat hij het at, maar ik kan ook even kijken voor wat anders. Al is de keus wat beperkt bij dego momenteel. Ik wil er geen mdm versie van iets bijdoen, dat lijkt me kwalitatief nou niet zoveel toevoegen naast smuldier.

Bedankt allemaal!
Ik kan er niks aan doen maar ik vind dat hele MDM gewoon keiharde troep. In mijn ogen hoort dit echt totaal niet thuis in een fatsoenlijk menu. Buiten dat de kwaliteit absoluut niet te controleren is, is dit gemalen in het kwadraat maal 10 en sjeest het door het spijsverteringssysteem. Ik snap echt niet dat die zooi verkocht wordt, ik snap al helemaal niet dat mensen het kopen :-\
Door Martine-Tom
#3091239
Lizzy schreef: Ik kan er niks aan doen maar ik vind dat hele MDM gewoon keiharde troep. In mijn ogen hoort dit echt totaal niet thuis in een fatsoenlijk menu. Buiten dat de kwaliteit absoluut niet te controleren is, is dit gemalen in het kwadraat maal 10 en sjeest het door het spijsverteringssysteem. Ik snap echt niet dat die zooi verkocht wordt, ik snap al helemaal niet dat mensen het kopen :-\
ik heb t wel eens gekocht om balletjes van te maken en te drogen, daar is het wel leuk voor :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3091529
Ja dat doe ik ook, ik droog er koekjes van voor Oscar.

Maar goed, dat is dus precies ook mijn punt Lizzy, ik vind het kwalitatief nergens op lijken en als ik zijn menu naast smuldier wil verbeteren, dan wil ik dus een hele goede kwaliteit spiervlees. En aangezien ik de bestelling bij dogmeat ga plaatsen, zal ik het dan deze keer even moeten doen met wat ik daar bestellen kan. Ik vind het ganzenvlees van daar super, dus vandaar mijn keuze.
Door Lizzy
#3091538
Hylos schreef: is kalkoenvlees een optie? Dat was ook er mooi de vorige keer
Ze hebben geen gewoon spiervlees meer, alleen nog maar van die mdm rotzooi.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3091600
Ik wilde de kalkoen, maar die heeft hij soms wel en soms niet. Nu dus niet. Dat maakt het wel lastig hoor, ik vind het in het algemeen steeds lastiger om aan een beetje acceptabel spiervlees te komen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3094792
Zo, de grote maal-actie is klaar!

Vandaag hebben we voor zowel Jeppe als voor de katten gemalen. Bijna 20 kilo in totaal, met ons clatronicje  ;D

Voor Jeppe heb ik 6 keer 50 gram, 4 keer 100 gram, 2 keer 150 gram (dat was het laatste beetje, dus dat verdeelde makkelijk) en 18 keer 200 gram. Zo kan mijn moeder het rustig opbouwen. De vorige keren dat ik dingen aan haar gaf, heeft hij daar volgens haar diarree van gehad en toen mocht ik niets meer geven. Dus ik wil het zekere voor het onzekere nemen.

Ik heb gemalen: 1 kg konijnkarkas en 1 kgkwartelkarkas, 1 kg paardenvlees en 1 kg konijn-geit-lam vlees, 300 gram nier, 100 gram lever en 100 gram haasorgaan (wat vooral hart, long en lever is) en 250 gram zalmmoot.

En om uit te proberen heb ik er 2 rolletjes van 200 gram konijn NRV van degomeat bij zitten. Want ik zie mezelf niet tot in lengte van dagen de helft van zijn menu malen met ons knullige vleesmolentje, dus het is wel fijn als ik er ook steeds wat van die rolletjes bij kan doen. Nog mooier is om, als alles goed gaat, barfhapjes mee te gaan geven. Maar dan wil ik eerst zeker weten dat dit goed gaat.

Morgen komen ze paasbrunchen en krijgt mams alles mee, inclusief opbouwschema en beschrijving.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door