Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3090846
Als er trouwens iemand is die nog goede tips heeft om Leon aan het eten te krijgen (en liever nog, aan het barfen) dan hou ik me warm aanbevolen!

Toen hij bij ons kwam woog hij 24 kilo (en had toen al zo'n 6 weken in een shelter doorgebracht, dus daarvoor nog minder wsch), inmiddels is hij 29 kilo, maar hij mag best 30-31 kilo worden. Ook in het begin (3 jaar geleden)(en hij MOET honger hebben gehad, zo'n magere lat) at hij slecht. Bang voor de etensbak (is hij mee geslagen denk ik), altijd nog angstig en snel afgeleid. Wij kunnen niet rondlopen als hij eet, we zitten allebei vlak bij hem waar hij ons kan zien en bewegen heel rustig en praten heel rustig anders loopt hij direct weg bij zijn eten. Eten van een verhoging gaat beter dan van de grond - beter overzicht voor hem denk ik. Soms eet hij alleen als je de bak voor hem vasthoudt.
Hij heeft echt een haat-liefde verhouding met eten. Het is dat hij moet om in leven te blijven, anders at hij nooit weer. Iemand ervaring met soortgelijke problemen?
En hij lust ook nog eens bijna niks.....
Verder is hij met sprongen vooruit gegaan, is van een heel angstige hond veranderd in een speelse vrolijke knuffelige hond, behalve dus rond etenstijd.

Ik hoop dat iemand nog tips heeft!
Door Lizzy
#3090854
Oh jee, wat vervelend, dat Leon zo moeilijk eet..... :-\. Zal ik dit onderwerp van dit topic afsplitsen en in medisch zetten? Ik denk dat je dan meer reacties krijgt. Dit is niet de drukst bezochte hoek van Barfplaats.

Heb je al eens eetlustopwekkende kruiden geprobeerd? Is het misschien een idee om hem bijv. in een schuur of aparte kamer eten te geven en hem daar helemaal alleen te laten met zijn eten?
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3090859
Lizzy schreef: Oh jee, wat vervelend, dat Leon zo moeilijk eet..... :-\. Zal ik dit onderwerp van dit topic afsplitsen en in medisch zetten? Ik denk dat je dan meer reacties krijgt. Dit is niet de drukst bezochte hoek van Barfplaats.

Heb je al eens eetlustopwekkende kruiden geprobeerd? Is het misschien een idee om hem bijv. in een schuur of aparte kamer eten te geven en hem daar helemaal alleen te laten met zijn eten?
Ja, een goed idee om deze bij medisch te zetten.
Ergens anders dan op zijn vaste plek in de huiskamer eet hij helemaal niet, dan wordt hij juist angstig. Dit is ook de reden dat hij op vakantie vaker niet dan wel eet. Elk geluidje en beweging roept bij hem een angstrespons op. Hij heeft het in het verleden (Spanje, eerst bij een jager, daarna in het dodingsstation, daarna in een shelter) ongetwijfeld heel zwaar gehad rond etenstijd, maar dat wil maar niet uitdoven.
Op andere vlakken is dat wel goed gelukt, angst voor kinderen, angst voor mannen, angst voor vreemde honden, angst voor stukken zeil/plastic/parasol/paraplu's etc. dat is allemaal sterk verbeterd, maar eten blijft echt een probleem.
Ik zet hem wel eens apart in de tuin of in de gang met zijn eten, maar dan gaat hij voor de deur staan piepen dat hij er in wil. Eten is een straf voor hem, geen beloning dus dat is echt heel lastig. Hij ervaart dat als een noodzakelijk kwaad, niet als iets leuks.

Alle tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3090902
Martine-Tom schreef: Vaneen kleed laten eten als ie de bak zo eng vind?
Hij vindt eten van een verhoging fijner dan van de grond, omdat hij dan beter om zich heen kan kijken, dat zal hem waarschijnlijk een gevoel van controle geven. Maar we zouden het zeker kunnen proberen. Waar ik wel bang voor ben is dat het dan nog lastiger wordt om de andere honden bij zijn eten vandaan te houden.
Omdat hij altijd heel langzaam eet is, en ook nog eens het meeste krijgt is hij altijd als laatste klaar. Omdat hij de grootste is, is het wel fijn (voor ons in elk geval) dat zijn bak zo hoog staat dat alleen Leon er makkelijk zijn neus in kan steken en de rest niet. Want hij laat iedereen zijn bak leeg eten en dat doen ze dus ook. Dus ik ben altijd politieagent tijdens het eten.
Door tt-tjes
#3090926
Heeft hij altijd het onderspit moeten delven met eten? Misschien dat het daar aan ligt? Of altijd op zijn donder gehad tijdens etenstijd? Heb verder geen tips voor je helaas.
Door smulpaap
#3090943
Ik zou de hond idd ook apart van de andere honden eten geven . En even gaan bedenken op welke plaats dat het meest rustig is . Dus niet steeds wisselen van plek .
Ik weet niet wat voor een bak je hebt ?
Mijn inmiddels overleden herplaatser was panisch bang voor een rvs bak ( ze had ook een aardige rugzak)
Als de bak verschoof dan leverde dat onverwachte geluiden op , ze at niet meer en zocht een hoekje op om te plassen
Ik heb om die reden een aardewerk bak gekocht , die stond stevig en leverde haar geen stress op
De waterbak idem , ze durfde niet te drinken uit een rvs bak
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3090994
Mijn zwarte lab is de eerste 1,5 jaar van zijn leven heftig mishandeld. Levi werd ook geslagen terwijl hij at, hij mocht geen geluid maken, deed hij dat wel dan werd een zweep ingezet. Hij was heel mager en ontzettend bang toen ik hem kreeg en durfde niet te eten en te drinken. Nu is hij 5 jaar en hij doet het goed, al gebeurt het eten elke dag wel volgens eenzelfde ritueel:

Mijn 2 reutjes komen bij me staan, waarna de blonde reu als eerste eet. Levi wacht dan netjes en kijkt terwijl zijn vriend eet. Daarna komt Levi bij me staan en geef ik hem stuk voor stuk zijn eten. Vleesbot hou ik in mijn hand vast terwijl hij het kraakt en vervolgens rustig opeet (ik moet het blijven vasthouden tot het laatste stukje). Spiervlees en orgaan heb ik in hapklare stukken gesneden en die slikt hij direct door wanneer ik een stuk in zijn mond leg. Ik moet heel rustig blijven staan, geen plotselinge bewegingen maken en hem de tijd geven. Zijn vriend, mijn andere hond waar Levi zich heel goed en zelfverzekerder bij voelt, staat altijd naast Levi wanneer de laatste eet.
Door Laura2004
#3091084
Ik heb niet alle reacties goed gelezen, maar ik zou idd de andere honden in een andere ruimte laten en wellicht een soort tafeltje maken voor hem van een omgekeerde stevige krat of houten doos met een plaat erop die je makkelijk schoon kan maken. Zodat hij toch hoog kan eten en niet uit die enge bak.  Wat sneu trouwens. . En wat een geluksvogel dat hij bij jullie terecht is gekomen
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3091175
Ik heb vanochtend ter illustratie even een paar foto's genomen. Iedereen eet, maar Leon moet eerst zijn rondje lopen - langs Dunya, langs Sander, langs mij. En als ik dan braaf op mijn plek ga zitten, dan eet hij eindelijk. Jahaaa, hij heeft ons goed getraind. ;) Ging vandaag best goed, 80% van zijn portie in 1x opgegeten.
De tip om de rvs bak te vervangen is denk ik wel een goed idee. Hij staat nu al op een standaard op het kleed, zodat er geen metaal geluid is, want dat vindt hij idd eng zoals al door Smulpaap gesuggereerd.

Bij Dunya ruiken (nee, niet aan haar eten....)
Afbeelding

Bij Sander kijken
Afbeelding

Komt mij halen: waarom sta je daar? je weet toch waar je moet zitten?
Afbeelding

En dan kan hij eindelijk eten, Dali is al klaar, kapers op de kust....
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door luuntje
#3091202
Is benchtraining een optie?
(Als dat al lukt zonder beloning)

Stel nou dat hij zich daar in veilig voelt.
Dan voeren met een plastic of stenen etensbak?
Zo heb je geen kapers op de kust en krijgt hij misschien ook wat meer "rust" in zijn koppie want niemand kan hem wat doen.
Door ellenned
#3091203
Ik denk ook aan tips die al eerder zijn gegeven, de metalen bak veranderen voor een stenen bak of gewoon een bord oid, de andere honden echt uit de ruimte, dit zal denk ik te veel stress geven en wat misschien helpt is idd een hele vaste structuur aanhouden en het nooit anders doen, hopelijk kan hij daar ook een stukje veiligheid uit halen.

Wat een rijkdom zo n huis vol honden :)
Door smulpaap
#3091215
Tja , ik had ooit vier honden . Als ik die indertijd zo dicht bij elkaar eten had gegeven dan zouden ze zich niet op hun gemak hebben gevoelt .
En dat is geen kritiek naar jouw toe hoor  ;)

Ik zou in dit geval dus zeker voor meer ruimte maar vooral rust kiezen .

Mijn honden hebben allemaal een vaste plaats waar ze mogen eten .
En klaar met eten is hier direct naar binnen , zodat de hond die bv nog bezig is rustig verder kan eten
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door