Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bakker01
#3090681
Zojuist kwam ik weer wat tegen op FB en ik ben benieuwd wat jullie er van vinden:

Op een pagina voor Staffords en APBT vroeg iemand welk voer het meest geschikt was voor een sportende hond.
Nu zegt iemand dat sporten op vers een grote no no is, omdat vers te weinig vet en koolhydraten bevat en ook nog eens een chronisch tekort aan mineralen heeft. Vlees bestaat uit eiwit en dat is een bouwstof, geen brandstof. Kortom, sporten zou je op brok moeten doen en niet op vers.

Hoe staan jullie hierin?
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3090687
En vervolgens raadt die persoon een bepaald merk brok aan  ;)

Flauwekul natuurlijk; Barf kan je aanpassen op de behoefte van de individuele hond, daar kan prima, intensief, op gesport worden  :)
Door Bakker01
#3090693
Inge en Bono schreef: En vervolgens raadt die persoon een bepaald merk brok aan  ;)

Flauwekul natuurlijk; Barf kan je aanpassen op de behoefte van de individuele hond, daar kan prima, intensief, op gesport worden  :)
Hoe raad je het zo!!  :biggrin2:

Dat dacht ik dus ook en een aantal met mij. Maar vervolgens werd hen gezegd dat IPO etc. toch echt geen sport was en niet te vergelijken viel met honden op de renbaan, de sporten die je met een APBT en sledehonden.
Volgens deze persoon krijgen dit soort honden alleen maar brok.
#3090695
In een ander topic in de bar (ook al zo'n absurd verhaal, maar bon) werd net vermeld dat er 30 jaar geleden in America aan geen enkele huishond rauw vlees gevoerd werd (ale, het was verboden, dus daar ga je dan maar vanuit), terwijl dat bij de greyhonden uit de hondenrennen standaard gevoerd werd.  Spreekt dat toch een beetje tegen, lijkt mij... Als die rennen geen sport zijn, dan weet ik het niet meer. En waarom zou men dat net daarbij wel doen? Waarschijnlijk omdat die honden dat net nodig hebben als ze topsport doen.

Als men dus wat rondkijkt, kan men vast voldoende voorbeelden vinden die dat tegenspreken.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3090697
Bakker01 schreef: Hoe raad je het zo!!  :biggrin2:

Dat dacht ik dus ook en een aantal met mij. Maar vervolgens werd hen gezegd dat IPO etc. toch echt geen sport was en niet te vergelijken viel met honden op de renbaan, de sporten die je met een APBT en sledehonden.
Volgens deze persoon krijgen dit soort honden alleen maar brok.
Ik heb die discussie al eens gevoerd met die persoon, op het staff forum. Oogkleppen op vwb (die) brok; eentje vol graan, met BHA BHT ed.
En inderdaad; voorbeelden die het tegendeel bewijzen, worden gewoon genegeerd. Discussie opgegeven  ;)
Door Lizzy
#3090706
Zonder een discussie die ergens anders plaatsvindt hier naartoe te willen halen:

Eiwit is een bouwstof (de aminozuren). Maar eiwit levert ook energie:

1 gram eiwit levert 4 kcal.
1 gram koolhydraat levert 4 kcal.
1 gram vet levert 9 kcal.

En een chronisch tekort aan mineralen? Eiwit? De analyses van vlees en rijst en dan deze twee vergelijken:

De tabel voor rundvlees: http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/3960?manu=&fgcd=

De tabel voor rijst (en dan neem ik witte, dat zit in de meeste brokken): http://ndb.nal.usda.gov/ndb/foods/show/ ... ite+cooked

Er zijn zat sporthonden die op enkel en alleen vers staan en dat gaat prima. Alleen is dit wel een dure manier van voeren. En daar houden de meeste mensen niet van. Je zult kwalitatief hoogwaardig vlees moeten voeren. En je moet daar veel van voeren. En je moet absoluut wat aan het vet percentage doen. Dat moet omhoog. Dierlijk vet. En als je dat niet kunt betalen: ja, dan is het toevoegen van koolhydraat het meest simpele en het goedkoopste dat je kunt doen.

Er zitten hier trouwens zat mensen die rauw voeren en intensief met hun honden sporten. Er staat toevallig een aardige link in de Bar over een nieuwe ziekte veroorzaakt door rauw voeren (wat dan blijkt niet door het rauwe voeren te komen ::)) en dat stipt nog even aan dat Greyhounds met rauw vlees werden gevoerd, de wedstrijd-jongens.

Oh, en misschien een interessante quote van Mevrouw Kruim uit het verleden:
Mevroi Kruim schreef: Spieren werken op glucose en dat is een koolhydraat, en glucose is ook de energiebron voor cellen. De denkfout zit 'm erin dat de hond koolhydraten in z'n dieet zou moeten hebben om glucose te maken. Da's dus niet waar. Hij kan glucose maken uit vetten, en dat is voor onze barfhonden de primaire bron van energie, en ook uit eiwitten, de tweede energiebron. Dus koolhydraat in het dieet is nog steeds nergens voor nodig.
Overigens zit er ook een minieme hoeveelheid glucogeen, brandstof voor spieren, in spiervlees, dus een pietsje krijgt hij wel binnen, en da's ook gelijk genoeg.
Door Bakker01
#3090721
Inge en Bono schreef: Ik heb die discussie al eens gevoerd met die persoon, op het staff forum. Oogkleppen op vwb (die) brok; eentje vol graan, met BHA BHT ed.
En inderdaad; voorbeelden die het tegendeel bewijzen, worden gewoon genegeerd. Discussie opgegeven  ;)
Ah, dus je weet wie ik bedoel?  :biggrin2:

Sorry Lizzy was niet de bedoeling om een discussie uit te lokken, maar ben heel benieuwd hoe dit nu zit. Ik ben er al een paar keer op aangesproken op het sportveld en ik wist eigenlijk nooit een goed antwoord te geven. Maar nu dus wel! ;D
Ik ga ook even naar de link in de Bar kijken.
Door Lizzy
#3090759
Bakker01 schreef: Ah, dus je weet wie ik bedoel?  :biggrin2:

Sorry Lizzy was niet de bedoeling om een discussie uit te lokken, maar ben heel benieuwd hoe dit nu zit. Ik ben er al een paar keer op aangesproken op het sportveld en ik wist eigenlijk nooit een goed antwoord te geven. Maar nu dus wel! ;D
Ik ga ook even naar de link in de Bar kijken.
Op zich vind ik discussie helemaal niet erg! Maar ik vind het wel lastig dat dit topic nu gaat over iemand die hier niet zit en wij dus over hem/haar zitten 'te kletsen' zonder dat hij of zij dat weet. Ik heb daar eerlijk gezegd altijd wat moeite mee.
Door Bakker01
#3090766
Lizzy schreef: Op zich vind ik discussie helemaal niet erg! Maar ik vind het wel lastig dat dit topic nu gaat over iemand die hier niet zit en wij dus over hem/haar zitten 'te kletsen' zonder dat hij of zij dat weet. Ik heb daar eerlijk gezegd altijd wat moeite mee.
Oww was niet de bedoeling om het over een bepaald persoon te hebben. Was meer omdat ik de indruk kreeg dat Inge en Bono wist over welk topic of FB ik het had. Ik ga verder ook niet vertellen wie het is of wat dan ook. Was ook niet de bedoeling.
Door Lizzy
#3090769
Bakker01 schreef: Oww was niet de bedoeling om het over een bepaald persoon te hebben. Was meer omdat ik de indruk kreeg dat Inge en Bono wist over welk topic of FB ik het had. Ik ga verder ook niet vertellen wie het is of wat dan ook. Was ook niet de bedoeling.
Ik snap het!

We gaan het vanaf nu gewoon over de inhoudelijke discussie hebben :biggrin2:

Vers rauw versus brok, that's the question :biggrin2:
Door Bakker01
#3090784
Ja, graag!!! ;D

Ik ga nog even de link opzoeken in de Bar over de Greyhounds. Moet ik nog even tussen het werk door doen  :biggrin2:

Maar is het trouwens niet zo, wanneer we het over sledehonden hebben in bijv. Alaska, dat zij gewoon het vlees wat min of meer over is, toegeschoven krijgen?
Ik heb daar nog nooit een zak hondenbrokken voorbij zien komen.
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#3090786
Hier IPO en KNPV honden die het super doen op vers, beter dan br*k ...

Maar waarom zou slede honden/pitbulls "sport" anders zijn dan werkhonden/renhonden...?
Alles wat ze met pitbulls doen is verboden (dingen voortrekken..) mits ontheffing dan, maar dat hebben ze vast niet allemaal... het weightpulling is sowieso verboden...
Door Bakker01
#3090808
Ik denk dat er voornamelijk wordt verwezen naar o.a. wallclimbing, farjump, highjump en weightpulling (waar inderdaad dan ontheffing voor is aangevraagd).
Zoals ik het terug lees, wordt er bij de KNPV/IPO niet zo veel van de hond gevraagd dan bij bovengenoemde sporten of renhonden.

Ik heb trouwens nog eens naar de linkjes van Lizzy gekeken en wat een enorm verschil tussen de analyses van rundvlees en rijst. Voor o.a. de mineralen is het dus ook echt 'broodje aap' verhaal.

Super blij met dit soort info, heel leerzaam.
Door TessaThomas
#3090820
En waarom zouden die dingen intensiever zijn dan IPO/KNPV? Het is een andere belasting, maar in allerlei hondensporten komt zware belasting voor zodra het op een hoger niveau komt. Ik heb pasgeleden wel een documentaire over sledehonden tijdens een grote wedstrijd en de training gezien en daar kwam vooral veel vis voor als voer, maar ook een soort soep. Wel zelf gemaakt, geen brokken. Maar ik ken ook jachthonden die echt stevige belasting voor hun kiezen krijgen en die vers of vers en brok gevoerd worden. Ja, veel en goed uitgezocht en soms zijn ze dan nog niet op gewicht te houden. En dan komt Lizzy haar punt langs denk ik, misschien zouden die honden die op brok en vers staan op alleen vers het ook kunnen, als er nog beter gevoerd werd met een groter budget.

Ik voer vers en train IPO, maar geef er wel brok naast. Niet als voer, maar als beloning. En daar heeft Lizzy een punt, dat doe ik omdat er voor mij niet tegenaan te drogen zou zijn en om gedroogde spullen te kopen zou in deze hoeveelheid te kostbaar zijn. Ik merk wel dat mijn jonge hond gewoon heel veel voer nodig heeft, maar die hoeveelheid liever niet eet. We trainen 4/5 keer per week, daarnaast nog fietsen (valt ook onder training, maar dan lichamelijke haha) Hij krijgt anderhalve kilo per dag en zou meer moeten krijgen. Dat eet hij niet op, dus ik voer een gedeelte tijdens de trainingen. Met speuren gaat het vers nog wel, maar tijdens de rest van de training niet. Daar krijgt hij dan een brok (wel met zo veel mogelijk vlees) om in ieder geval iets gezonders binnen te krijgen dan kaas of dierenwinkelsnoepjes.
Gebruikersavatar
Door Onix
#3090828
Gewoon even een vraagje hè, over dit onderwerp. Wordt er dan ook weer verwezen naar humane topsporters? Dan is in discussies met mij gevoerd altijd het geval. Daar beweert men ook altijd dat topsporters meer koolhydraten eten om goed te presteren. Dat doen ze zeker om vlak voor een wedstrijd glycogeen te stapelen, maar deze mensen eten ook veel meer eiwitten dan gemiddeld. Vooral bij duur- en krachtsporten zijn die belangrijk omdat het helpt bij spieropbouw en herstel. Tegenwoordig refereer ik aan deze artikelen van het voedingscentrum:

Duur- en krachtsporters hebben meer eiwit nodig. Het gaan om sporten waarbij de ontwikkeling van spierkracht centraal staat, zoals bodybuilding, kogelstoten en gewichtheffen, en duursporten zoals schaatsen (sprint), zwemmen (korte afstanden), sprinten (atletiek), skiën, boksen en turnen. Deze sporters krijgen vanzelf meer eiwit binnen, doordat zij ook meer zullen eten dan een gemiddeld persoon.
Duursporters hebben circa 1,2-1,4 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag nodig. Krachtsporters hebben circa 1,7-1,8 gram per kilo lichaamsgewicht nodig.

Dat is per kilo lichaamsgewicht 0,4 tot 1 gram extra in vergelijking met een gemiddelde volwassene.

Koolhydraten worden door de spijsvertering afgebroken tot glucose, waarna het verbrand kan worden. Deze verbranding gaat erg snel en is de snelst beschikbare energie. Als er meer glucose beschikbaar is dan er nodig is wordt de glucose op geslagen in de vorm van glycogeen. Deze opslagcapaciteit is echter beperkt, de rest wordt opgeslagen als vet. In de spieren bevindt zich een glycogeenvoorraad die voldoende is voor ongeveer een uur intensief sporten. Daarna gaat het lichaam over naar andere energiebronnen zoals vet. Bij een korte inspanning speelt glucose een grote rol. Glucose is een snel beschikbare energiebron voor korte inspanningen met hoge intensiteit, omdat het ook zonder zuurstof (anaëroob) verbrand kan worden. Omdat glucose op deze manier niet verder wordt afgebroken dan tot lactaat (melkzuur), kan verzuring ontstaan. Verzuring voelt als spierpijn. (Dit spreekt juist wat mij betreft juist tegen glucose als energieleverancier bij grote inspanning)

Bodybuilders en veel andere topsporters eten volgens de 50-30-20 regel (50% cal komt uit koolhydraat, 30% uit eiwit en 20% uit vet), tegen max 10% eiwit wat geadviseerd wordt voor mensen die niet sporten. Samen met het stapelen van glycogeen vlak voor een wedstrijd komt daar het misverstand veel koolhydraten misschien vandaan. Terwijl er  in een topsportdieet dus juist veel meer eiwit en vet geconsumeerd wordt in vergelijking met een normaal menu.

Ik denk persoonlijk dat je een hond, die zware lichamelijke inspanning moet leveren op de dag zelf wat kan helpen door de glycogeenvoorraad in de spieren aan te vullen met bijv honing, banaan oid of wat extra energie in de vorm van vet. Ik denk dat te veel koolhydraten in een gewoon menu gewoon omgezet worden in vet en niet in spier. Dit nog buiten dat de hond een heel ander metabolisme heeft dan de mens. Waar ik gemakshalve even aan voorbij ga.

En wat betreft de inspanning bij werkhonden. Het knpv programma bevat de onderdelen breed springen (minimaal 2.25 meter), hoog springen/klimmen (hindernis van 1 meter en rechte wand van minimaal 1.75 meter) en dan ook nog zwemmen, zoeken en manwerk met sprinten, springen en bijten op 1 dag, als je pech hebt zelfs kort op elkaar, dus er wordt zeker veel gevraagd van honden.  IPO is iets minder zwaar, maar wel vergelijkbaar. Je kan hondensporten gewoon niet vergelijken. Zoals je een sprinter ook niet kan vergelijken met een maratonloper. En een windhond op de renbaan niet met een malamute die een zware slee trekt over 100 km. Maar we kunnen het er over eens zijn dat beiden heel veel inspanning vergt en topsport is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door