Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3090208
Hallo allemaal,
De bestelling is binnen, dus ik kan een menu opstellen. Ik reken even alleen voor Dali - 20 kilo hond.
Ik geef hem 3.5%, dus 700 gram per dag. Verdeeld in 315 gr vleesbot, 70 gram groenten, 175 gram spiervlees en 140 gram orgaan.
Hij krijgt 's ochtends spier met orgaan en groenten en 's avonds zijn vleesbot.
Groenten maak ik elke 2 weken een nieuwe mix, in de huidige zit: komkommer (want dat blendert zo lekker), pompoen, witlof, andijvie, sperziebonen, wortel, appel, courgette en een handje zeewiervlokken.

De verdeling heb ik als volgt gedaan 7x verschillend vleesbot - 3x gevogelte, 3x zoogdier, 1x vis. Elke dag groenten. 1x hart, 1x lever, 1x nier en 3x pens in de week. En op zondag kvv, waardoor ik dan een onbekende hoeveelheid orgaan/spiervlees voer, maar het zal niet verschrikkelijk veel uitmaken op het totaal. Als tussendoorjes krijgen de hondjes schapenvet, gedroogde long, gedroogde pens, bullenpees, geperste huidstaafjes etc.

dag 1
O: 140 lever (geit of kip)
    175 rundvlees
    70 groenten
A: 315 kipkarkas

dag 2
O: 140 hart (rund, lam of kip)
    175 hertenvlees
    70 groenten
A: 315 konijnkarkas

dag 3
O: 140 pens (rund of lam)
    175 paardenvlees
    70 groenten
A: 315 kalkoennek

dag 4
O: 140 nier (rund of konijn)
    175 rundvlees
    70 groenten
A: 315 lamsrib

dag 5
O: 140 pens (rund of lam)
    175 hertenvlees
    70 groenten
A: 315 eendenvleugel

dag 6
O:  70 groenten
    140 pens (rund of lam)
    175 paardenvlees
A: 315 haaskarkas

dag 7
O: 1 ei
    70 groenten
    315 kvv (wisselende smaken/merken)
A: 315 vis (zalm, haring, sprot, makreel)


Qua afwisseling lijkt het me prima zo (9 diersoorten per week), en de gewichten kloppen ook (elke dag 700 gram). Maar als er iemand nog op- of aanmerkingen heeft hoor ik het graag.
groetjes Gerda
Gebruikersavatar
Door judith vd
#3090503
Volgens mij is dit een prima menu hoor! (ik ben absoluut geen rekenwonder, dus weet niet of de % helemaal kloppen)
Zelf probeer ik wel mijn groentemix uit groente te laten bestaan waarvan 50% onder de grond en 50% boven de grond groeit (de ene laxeert en de ander verstopt).
Goed dat je er ook bladgroenten in doet. Wat is de reden dat je er ook appel in stopt? Ik weet ook niet zeker of witlof heel veel voedingsstoffen heeft.
Diza kreeg wat moeite met poepen toen ik spiervlees en bot gescheiden gaf, maar er zijn ook zat honden die hier geen last van hebben.

Die ene dag kvv: hoezo dat? Je hebt zo'n mooi menu in elkaar gedraaid met veel afwisseling!

Ik zie geen meerwaarde in schapenvet.

Goed gedaan!

groet,

Judith
Door Ruisje
#3090522
Je menu ziet er goed uit, mooie variatie van diersoorten en ook de procentjes kloppen! Je hebt zelfs rekening gehouden met het orgaan in de kvv. :)

Maar... er zitten wel wat vleesbotsoorten tussen die geen beginnersbot zijn: lamsrib, kalkoennek en haaskarkas. Als je honden goed bot verteren en al eens e.e.a. gehad hebben, prima, maar anders zijn ze echt nog te hard.

En van schapenvet zie ik ook het nut niet zo... Als je wat extra vet aan je Spanjaarden wilt geven, kun je beter een flinke lik bio extra vierge kokosolie bij het eten geven. ;)

Verder is het tegelijk voeren van spiervlees, orgaanvlees en groenten zonder vleesbot vaak vragen om een enkeltje dunne poep en alleen vleesbot te harde ontlasting. Heb je er al eens over gedacht 1x per dag te voeren?
Door Lizzy
#3090636
[quote="Spikkelneus"]
Hallo allemaal,
De bestelling is binnen, dus ik kan een menu opstellen. Ik reken even alleen voor Dali - 20 kilo hond.
Ik geef hem 3.5%, dus 700 gram per dag. Verdeeld in 315 gr vleesbot, 70 gram groenten, 175 gram spiervlees en 140 gram orgaan.
Hij krijgt 's ochtends spier met orgaan en groenten en 's avonds zijn vleesbot.
Groenten maak ik elke 2 weken een nieuwe mix, in de huidige zit: komkommer (want dat blendert zo lekker), pompoen, witlof, andijvie, sperziebonen, wortel, appel, courgette en een handje zeewiervlokken.

De verdeling heb ik als volgt gedaan 7x verschillend vleesbot - 3x gevogelte, 3x zoogdier, 1x vis. Elke dag groenten. 1x hart, 1x lever, 1x nier en 3x pens in de week. En op zondag kvv, waardoor ik dan een onbekende hoeveelheid orgaan/spiervlees voer, maar het zal niet verschrikkelijk veel uitmaken op het totaal. Als tussendoorjes krijgen de hondjes schapenvet, gedroogde long, gedroogde pens, bullenpees, geperste huidstaafjes etc.

dag 1
O: 140 lever (geit of kip)
    175 rundvlees
    70 groenten
A: 315 kipkarkas

dag 2
O: 140 hart (rund, lam of kip)
    175 hertenvlees
    70 groenten
A: 315 konijnkarkas

dag 3
O: 140 pens (rund of lam)
    175 paardenvlees
    70 groenten
A: 315 kalkoennek

dag 4
O: 140 nier (rund of konijn)
    175 rundvlees
    70 groenten
A: 315 lamsrib

dag 5
O: 140 pens (rund of lam)
    175 hertenvlees
    70 groenten
A: 315 eendenvleugel

dag 6
O:  70 groenten
    140 pens (rund of lam)
    175 paardenvlees
A: 315 haaskarkas

dag 7
O: 1 ei
    70 groenten
    315 kvv (wisselende smaken/merken)
A: 315 vis (zalm, haring, sprot, makreel)


Qua afwisseling lijkt het me prima zo (9 diersoorten per week), en de gewichten kloppen ook (elke dag 700 gram). Maar als er iemand nog op- of aanmerkingen heeft hoor ik het graag.
groetjes Gerda
[/quote]

Ziet er mooi uit Gerda! Alles dat er in moet zitten: dat zit er in, je afwisseling in diersoorten is voortreffelijk! Ik zou er niks op aan weten te merken. Nou ja, behalve dan dat ik me aansluit bij mijn voorgangers. Ik zie het nut niet van schapenvet. Verhit schapenvet (in die blokjes) is zelfs ronduit ongezond door de verhitting. Rauw schapenvet levert kcal dus nou ja, dat zou je kunnen gebruiken als je hond te mager is bijvoorbeeld. Maar verder....

Je groentenmix ziet er ook prima uit.

En ik heb ook dezelfde vragen als Ruisje over de niet-beginners vleesbotten in je menu: als ze nog niet lang vleesbot eten (?) moet je er rekening mee houden dat deze 3 echt aanzienlijk harder zijn en lastiger te verteren. Er zijn ook honden die een kalkoen nek in 1 keer naar binnen willen laten glijden, dus daar is het ook mee uitkijken geblazen. Je zou er beter een paar flinke klappen met een vleeshamer op kunnen geven.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3090664
Dankjewel voor jullie reacties.

Schapenvet krijgen ze vooral omdat ze dat heel erg lekker vinden (ik weet het, dat geldt ook voor brokken/brood etc en dat geef je ze ook niet....)
Botten verteren gaat heel goed, in elk geval bij Dali, heeft altijd prachtige ontlasting. En als dat een keer niet zo is, dan heb ik eerder het vermoeden dat dat komt door de mensenpoep/kattenpoep/broodkorsten/McDonalds en andere zooi die hij buiten eet....

Ik heb er 1 hele slechte eter tussen (Leon), die eet geen glibberige dingen (ei, lever, nier), geen dingen waar hij op moet kauwen (dus alle vleesbot m.u.v. lamsrib), geen dingen die te fijn gemalen zijn en geen dingen die te grof gemalen zijn. En dan wil hij ook nog eens maar heel weinig per keer eten. Eigenlijk lust hij alleen de kvv's van Lotgering, maar dan nog moeten wij daar heel veel moeite voor doen om hem dat ook daadwerkelijk op te laten eten.
Speciaal voor Leon is er dus altijd kvv in huis en dat krijgt hij in 2-3 porties over de dag verdeeld, anders komt hij niet aan zijn hoeveelheid (800 gram per dag - en ik had liever dat hij 900 tot 1000 gram zou eten, want hij mag wel 2 kilo bij).
Omdat hij in elk geval 2x per dag eet, eet de rest van de honden ook 2x per dag, anders heb ik allemaal van die jaloerse types. Ik moet nu al iedereen bij Leon vandaan houden, want hij laat ze gewoon meeeten uit zijn bak, omdat hij nou eenmaal niet van eten houdt. Is een heel drama elke dag weer.
Hij kan ook niet apart eten, in de gang of buiten, want dan eet hij geen hap. Ook niet als je het weghaalt en het een dag later weer probeert. Op vakantie eet hij soms dagen achter elkaar niet, omdat een andere omgeving hem te veel stress geeft.

Maar goed, Dali's menu.

Die ene dag kvv is eigenlijk omdat het net lekker uitkomt met 3x pens en 3x orgaan en 6x spiervlees (3 soorten in huis, alledrie 2x) en dan blijft er 1 dag in de week over. Beetje luiheid van mijn kant zeg maar.
En appel in de groentenmix, tja, ik doe er ook wel eens banaan door. Of mandarijntjes. Waarom? Omdat fruit ook voedingsstoffen bevat en ik niet zo geloof in dat hele gistingsverhaal. Ik eet zelf ook regelmatig een salade met daarin zowel rauwe groenten als rauw fruit en dat gaat ook goed, dus waarom niet bij honden. En ja, daar ben ik eigenwijs in (wel eens een dierenarts ontmoet die niet eigenwijs was? dat hoort erbij  ;)).

Nogmaals, dankjulliewel voor de reacties! Groetjes.
Door Ruisje
#3091117
Rauwe groenten met fruit is wat anders als vlees met fruit. Bij het laatste blijft het fruit te lang in de maag gaat het gisten. Appel door de groentenmix kan wel.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door