Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3090315
Het klopt dat de tanden en spijsvertering van de hond niet ingericht zijn op groenten. Daarom geef ik ze gekookt of gepureerd, de celwanden zijn dan al kapot en zo kan de hond ze wel opnemen.
Wolven eten hele dieren, huid en haar, ingewanden, vlees en bot. Het haar bestaat uit vezels, die het spijsverteringskanaal prikkelen. In de ingewanden van (bijvoorbeeld een hert) zit nog half-verteerd voedsel. Dit krijgt een wolf ook binnen.
Omdat onze prooidieren niet zo'n hoog gehalte aan nuticienten bevat (vergelijk de voedingswaarde van een op brokjes gevoerde plofkip maar eens met een mooi wild gespierd hert) vind ik dat groente een goede aanvulling zijn op het gebied van voedingsstoffen en vezels.
#3090354
Interessante visie!

..een Italiaanse Barf voedingsdeskundige vindt het pureren van ongekookte groente zelfs totaal onnodig, volgens haar worden de vitamines er  echt niet beter door opgenomen. Het enige wat je ermee zou bereiken is een verlaging van de zuurgraad in maag en darm, en dat is niet altijd gunstig of gewenst.
Zij adviseert de groente gewoon aan kleine stukjes te snijden, de hond neemt ervan op wat hij nodig heeft, en de rest wordt uitgepoept.

Lizzy, graag jouw mening hierover  :)
Door Lizzy
#3090372
Deze visie bestaat bij de rawfeeders al zo'n jaar of 20.

En ik ben het er niet mee eens.

En waarom mezelf herhalen als ik het in 2010 allemaal al eens op heb geschreven :)

Ten eerste eten wolven, ook al zijn ze carnivoor, wel zeker zo'n 5% plantaardige kost. Dit is dus exclusief maaginhoud. Wolven eten grassen, planten, knollen, bessen, etc. Daarnaast zijn de meningen verdeeld over of een wolf wel of geen maaginhoud eet. Er wordt dan vooral aan David Mech's onderzoeken gerefereerd door de mensen die anti groenten zijn. Maar David Mech refereert aan de maag wanneer hij ook de echte maag bedoelt. De rest noemt hij guts. Biedt je eigen hond maar eens inhoud van pens en boekmaag aan. Mooi dat ie het eet. Dat geldt dus ook voor de wolf. En wanneer wolven honger hebben en ze vangen iets groots: blijft er niks liggen hoor. Details hierover kun je lezen in het boek van Mogens Eliasen. Gemiddeld genomen eet een wolf trouwens een klein prooidier ook in z'n totaliteit en schudt hij niks uit.

Overigens staat in dit boek ook beschreven dat er een groep wolven in Amerika leeft die zo verwend zijn qua hoeveelheden prooidieren, dat zij hun honger niet meer stillen met plantaardige voeding. Deze wolven lijden aan huidproblemen zoals eczeem, terwijl wolven die wel plantaardig voedsel eten dat niet hebben. Ik kom hier op terug.

Tot zover de theorieeen van schrijvers. Nu mijn eigen theorie. De afgelopen jaren (heel veel jaren) is de hond uiterst gevoelig gebleken voor kanker. Ik wijd dat deels aan de voeding. En deels aan verontreiniging. Verontreiniging qua de lucht die de hond inademt (op auto uitlaatgas hoogte en de sigarettenrook die sommige onfortuinlijke honden de hele dag in zitten te ademen) maar ook de giftroep die wij op onze honden aanbrengen tegen vlooien, teken en wormen, etc. Groentes bevatten anti-kanker-stoffen zoals antioxidanten maar ook chlorofyl. Beschermende stoffen. En groenten heeft prebiotische eigenschappen (goede bacterieen groeien daar op en kunnen zich daar aan hechten). Deze heeft onze hond in mijn ogen dus hard nodig. Groenten zorgen overigens ook nog eens voor de juiste zuur/basisch verhouding in het lichaam. Daarover heeft Professor Dr. Donath meer geschreven. Vlees = zuur. Groenten = alkalisch. Honden hebben een juiste balans van zuur en alkalische voedingsstoffen nodig om de balans in het lichaam goed te houden. Wanneer zij een tekort aan alkalische voedingsmiddelen binnen krijgen zorgen ze zelf voor alkalische voedingsstoffen en eten ze gras, hout, mest, poep van andere dieren en rottende lijken.

Groentes bevatten natuurlijke verder vitamines en mineralen en vetzuren (zoals omega 3 - onze honden krijgen teveel omega 6 vetzuren binnen en te weinig omega 3 vetzuren. De mens ook trouwens, maar dat is een ander verhaal) en chlorofyl. Die ze heel goed kunnen gebruiken en in mijn ogen ook hard nodig hebben. Want laten we wel wezen: een bio-industrie gefokt konijn of kalfje of kip: dat staat in geen verhouding tot het wilde dier dat de wolf eet. Dus mensen die heel hard roepen dat een hond gevoerd moet worden zoals de wolf: die houden er in mijn ogen dus totaal geen rekening mee dat de leefomstandigheden van de wolf en hond anders zijn en dat de voeding die de wolf binnen krijgt (een in de zon opgegroeid konijn) van een totaal andere waarde is als onze bio-industrie-plof-dieren (ze houden er ook geen rekening mee dat wolven wel plantaardige kost nuttigen). Zo is gewoon feit dat vlees van wilde dieren meer omega 3 vetzuur bevat als vlees uit de bio-industrie. En een feit is dat in groente omega 3 vetzuur zit, dat een tekort (uit het vlees) aanvult. En dit geldt dus eveneens voor vitamines, mineralen, RNA/DNA, chlorofyl, etc.

Last but not least heb ik natuurlijk zelf de proef op de som genomen. Daar ben ik dan ook niet te kinderachtig in. Ik heb mijn honden maandenlang geen groentes, 5% groente, 10% groente, 15% groente en 20% groente gevoerd. In de periode dat ik hen helemaal geen groente gaf (en toentertijd had ik ook nog een Basset, dus het feit dat Dalmaten groentes ook gewoon nodig hebben: dat is van puur ondergeschikt belang) werden de vachten stugger en gingen ze ruiken. Naar hond. Ook werd de ontlasting van beduidend minder goede kwaliteit. Dat is ook niet zo gek, groenten bevatten natuurlijk ook voedingsvezels (die je niet zo hard nodig hebt als je ook hele prooidieren met vacht voert maar ja goed, ik voer zelf uit principe geen hele prooidieren). Toen ik het stuk van Eliasen las over wolven met eczeem, kon ik mij daar ook direct in verplaatsen. Toen ik dus merkte dat de vacht en vacht en huidkwaliteit van echt alle drie mijn honden minder werd. Ik vond dat geen toevalligheid.

Dat groenten in stukjes gesneden kan worden is gewoon larie. Je hond kakt dan alles ongebruikt uit.

Ik zou zeggen: test het zelf eens uit!
#3090378
Lizzy schreef:
Dat groenten in stukjes gesneden kan worden is gewoon larie. Je hond kakt dan alles ongebruikt uit.

Ik zou zeggen: test het zelf eens uit!
Heb ik direct uitgeprobeerd ahaha, Yuma heeft alles opgegeten en inderdaad een paar dagen later staken er stukjes hele groente uit de poep, vooral selderij stukjes...de andere twee honden hebben de vloer bestrooid met de hele groente...dus wat mij betreft: nooit meer!!! Ik ben weer terug op pureren.

De verlaagde zuurgraad door het geven van gepureerde groente kan ook naar het land der fabelen worden verwezen, Lizzy?
Door Lizzy
#3090392
Annemarie Rijnveld schreef: Heb ik direct uitgeprobeerd ahaha, Yuma heeft alles opgegeten en inderdaad een paar dagen later staken er stukjes hele groente uit de poep, vooral selderij stukjes...de andere twee honden hebben de vloer bestrooid met de hele groente...dus wat mij betreft: nooit meer!!! Ik ben weer terug op pureren.

De verlaagde zuurgraad door het geven van gepureerde groente kan ook naar het land der fabelen worden verwezen, Lizzy?
Verlagen van de pH waarde van de maag en darmen doe je al helemaal niet Annemarie. Groenten maakt namelijk alkalisch. Dus verhoogd de pH waarde. Maar deze kleine hoeveelheden groenten doen dus helemaal niks in de maag, qua pH waarde. Het maakt geen zak uit wat je eet, de pH waarde van de maag gaat omhoog (wordt alkalischer) wanneer je eet.

Maar stel dat het waar is he (en dat is het niet): wat zou daar erg aan zijn?
Door Lizzy
#3090417
We do know that if whole fruits, berries, or other vegetation are consumed, they show up much the way they went in, when looking at wild scat (poop). You may have noticed this with your own domesticated carnivore. Give a dog a whole carrot or berry and you’ll most likely see it looking pretty much the same when you’re on poop patrol.
Van die wortel is waar. Van die bessen echt absolute onzin.
Surprising as it may seem, in my practice as an animal nutritionist, the most common imbalance I find in dogs eating either home prepared or premade raw diets is the feeding of too many vegetables and fruit. Sometimes I think we humans are trying to make up for any guilt we feel about not eating many ourselves. But, you don’t get brownie points if you’re not eating them! I’ve had many people share with me that even though they’ve been feeding a raw diet for a while, they’re still experiencing health issues with skin, ears, urinary system and more. Very often, when I conduct a private consultation for them, I find they are feeding an overabundance of produce. Too many fruits and vegetables can alter pH level; add fructose sugar, too much fiber, and other issues. It’s quite common for the issues to clear up when the vegetation has been reduced.
Teveel fruit kan wel problemen geven. Door de fruitsuikers. Maar verder....? In mijn ogen echt onzin. Groenten (waar hebben we het over, 10%) heeft helemaal geen grote invloed. Meet de pH waarde van de urine zelf maar, zonder en met 10% groenten (en dat verdeelt over bijv. 5 maaltijden, niet 10% groenten in 1 maaltijd geven, dat is niet de bedoeling).
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 24 mar 2015, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3090493
Mijn vraag: Kruimel is de enige bij mij die geen groente eet. Hij laat het staan, pureer ik het door vlees heen, laat hij zelfs het vlees staan. Het is sowieso een miepert, lust geen fazant, geen patrijs, gedroogde eendennek waar nog teveel vet aan zit bedankt meneer ook voor, er zijn dagen dat meneer gewoon geen enkele -gedroogde- snack blieft. Spuugt regelmatig gal, is heel erg kieskeurig op eten.
Wel doet hij af en toe -weinig- gras eten, maar dat is echt niet de moeite waard. Toch is Kruimel degene die altijd een lekkere 'parfumachtige' geur in zijn vacht heeft. Terwijl hij nooit gewassen wordt.
Wat doe je met een hond die echt geen groente blieft? Want zoals ik het lees, komt de hond echt tekort indien er geen groente naar binnen gaat?
Hoe is dat dan volgens jullie met de gevriesdroogde groente? Dat is op havermout-grootte. Uiteraard geweld, maar fijn genoeg of toch te grof?
Door Bakker01
#3090505
Mooi om te lezen dat het artikel zo weerlegt kan worden en dat je dus ook niet blindelings op alles af kan gaan wat geschreven wordt.
Ik blijf zo bij leren! :)

Bedankt voor de heldere en goede uitleg!
Ik heb het ook zo op Barfplaats geknikkerd zonder goed te kijken naar wat je allemaal al had geschreven Lizzy, sorry!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3090508
Dwarreltje schreef: Mijn vraag: Kruimel is de enige bij mij die geen groente eet. Hij laat het staan, pureer ik het door vlees heen, laat hij zelfs het vlees staan. Het is sowieso een miepert, lust geen fazant, geen patrijs, gedroogde eendennek waar nog teveel vet aan zit bedankt meneer ook voor, er zijn dagen dat meneer gewoon geen enkele -gedroogde- snack blieft. Spuugt regelmatig gal, is heel erg kieskeurig op eten.
Wel doet hij af en toe -weinig- gras eten, maar dat is echt niet de moeite waard. Toch is Kruimel degene die altijd een lekkere 'parfumachtige' geur in zijn vacht heeft. Terwijl hij nooit gewassen wordt.
Wat doe je met een hond die echt geen groente blieft? Want zoals ik het lees, komt de hond echt tekort indien er geen groente naar binnen gaat?
Hoe is dat dan volgens jullie met de gevriesdroogde groente? Dat is op havermout-grootte. Uiteraard geweld, maar fijn genoeg of toch te grof?
Scott laat rauw gepureerde groente ook echt staan. Hij eet met de pot mee en krijgt de groente dus gekookt. Nog steeds eet hij niet alles maar veel wel. Overigens eet Scott ook geen fazant en duif, er zijn heel veel honden die dat niet eten volgens mij.
Door Ruisje
#3090511
Dwarreltje schreef: Mijn vraag: Kruimel is de enige bij mij die geen groente eet. Hij laat het staan, pureer ik het door vlees heen, laat hij zelfs het vlees staan. Het is sowieso een miepert, lust geen fazant, geen patrijs, gedroogde eendennek waar nog teveel vet aan zit bedankt meneer ook voor, er zijn dagen dat meneer gewoon geen enkele -gedroogde- snack blieft. Spuugt regelmatig gal, is heel erg kieskeurig op eten.
Wel doet hij af en toe -weinig- gras eten, maar dat is echt niet de moeite waard. Toch is Kruimel degene die altijd een lekkere 'parfumachtige' geur in zijn vacht heeft. Terwijl hij nooit gewassen wordt.
Wat doe je met een hond die echt geen groente blieft? Want zoals ik het lees, komt de hond echt tekort indien er geen groente naar binnen gaat?
Hoe is dat dan volgens jullie met de gevriesdroogde groente? Dat is op havermout-grootte. Uiteraard geweld, maar fijn genoeg of toch te grof?
Ik denk dat als Kruimel gepureerde groente niet blieft, de gewelde groentenvlokken ook een miskoop worden. Licht gekookte/gestoomde groenten, zoals Pluk al zegt, maken dan meer kans.
Door Lizzy
#3090519
Bakker01 schreef: Mooi om te lezen dat het artikel zo weerlegt kan worden en dat je dus ook niet blindelings op alles af kan gaan wat geschreven wordt.
Ik blijf zo bij leren! :)

Bedankt voor de heldere en goede uitleg!
Ik heb het ook zo op Barfplaats geknikkerd zonder goed te kijken naar wat je allemaal al had geschreven Lizzy, sorry!
Oh, maar dat mag hoor! Je hoeft helemaal niet te kijken naar wat ik in het verleden allemaal geschreven heb maar ik dacht "ik haal het er even bij"  :)
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3090531
Ruisje schreef: Ik denk dat als Kruimel gepureerde groente niet blieft, de gewelde groentenvlokken ook een miskoop worden. Licht gekookte/gestoomde groenten, zoals Pluk al zegt, maken dan meer kans.
Kruimel eet dus echt helemaal geen groente. Niet gekookt, gepureerd, of gevriesdroogd. Nogmaals: hij eet het vlees er tussenuit en indien niet mogelijk, dan maar ook geen vlees. Hij kan zo bij zijn bak weglopen als het hem niet aanstaat (bij groente dus). Vist de karkas eruit en de rest is voor de liefhebber  :-[
In het begin kookte ik groente voor de hondjes, daarna rauw gepureerd, nu gevriesdroogd. Maakt voor Kruimel niets uit. Maar gezien de theorieën hier, komt hij dan eigenlijk tekort... :-\
Gebruikersavatar
Door pluk
#3090568
Ik mix de groenten nooit met vlees. Scott krijgt s morgens zn vlees en s avonds nog een klein beetje groente als wij gaan eten.
En ook altijd maar 1 max 2 soorten tegelijk. De meer uitgesproken smaken zijn favoriet: asperge, witlof, boerenkool. Boerenkool krijgt ie ook rustig een beetje aardappel bij. Of een flintertje geitenkaas bij de witlof :)

En als ie niet wil, tja dan zou het voor mij ophouden. Je kunt 'm niet dwingen. Zolang ie lekker zijn vlees eet...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door