Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3090212
Over 2 weken komt onze puppert eindelijk bij ons, en ik zit nu al een paar weken in dubio ....
Ga ik de pup het eerste jaar al op BARF zetten, of ga ik toch het eerste jaar op KVV

Kay is opgegroeid op brok, en rond een jaar is die over gegaan op KVV en nog een jaar later op BARF
Daan is opgegroeid op KVV en vulde we aan met BARF dingen, en met 8 maanden is hij over gegaan op volledig BARF

Nu zegt mijn gevoel, zet de nieuwe pup gelijk op BARF, maar ik ben best  bang dat ik dan dingen mis oid  :-[

Kijk, de volwassen honden doen het super op BARF, maar moet eerlijk bekennen dat ik na al die jaren niet meer onwijs let op de gewichten van vlees/bot/orgaan/groente
Natuurlijk hou ik rekening met wat ze in de bak krijgen, maar weeg niets meer af
Door de jaren heen weet ik wat hun wel/niet kunnen eten en kom ik dus elke dag zo'n beetje uit op een bevleesd karkas icm spier-/ of orgaanvlees en groente, aangevuld met de ene keer een rauw eitje, de andere keer met kefir, dan weer eens wat yoghurt enz enz

Hoe ga ik dat met een pup aanpakken ? KVV klinkt zo veilig in mijn oren, maar wil eigenlijk gewoon zelf weten wat er in die bak gaat
Maar hemeltje, hoe ga ik dat precies uitrekenen, hoe ga ik dat doen met 3x daags eten (volwassenen eten 1x daags), krijgt hij dan elke keer een klein stuk van een karkas met spier- en/of orgaanvlees ?

Kortom, hoe doen jullie dit met pups .... En hoe zagen de maaltijden er zo'n beetje uit op een dag ?

Hoop op geruststellende antwoorden, en dat ik onze boef kan laten opgroeien op BARF, want ik vind het bij en pup toch enger dan bij een volwassen hond merk ik ::)
#3090213
Doen!
Ik vond het ook eng hoor! En heb echt alles afgewogen precies volgens m'n menu. Dat doe ik bij B niet zo precies maar met een pup vind ik dat wel heel belangrijk.
P at al snel veel verschillende botsoorten. Kip, eend, parelhoen, kwartel etc
Ik het begin moest ik karkassen knippen omdat ze het anders niet kon eten maar als snel snapte ze het kauw idee .
Ik verdeelde haar dagportie in 4 (later 3 en 2) ongeveer gelijke porties en ik elke portie zat wat van alles. Dus een beetje bot, beetje spiervlees , beetje orgaan en groente.

Ik wilde echt geen KVV geven omdat ik juist precies wil weten wat ik gaf aan m'n opgroeiende pup.
#3090216
Monique77 schreef: Over 2 weken komt onze puppert eindelijk bij ons, en ik zit nu al een paar weken in dubio ....
Ga ik de pup het eerste jaar al op BARF zetten, of ga ik toch het eerste jaar op KVV

Kay is opgegroeid op brok, en rond een jaar is die over gegaan op KVV en nog een jaar later op BARF
Daan is opgegroeid op KVV en vulde we aan met BARF dingen, en met 8 maanden is hij over gegaan op volledig BARF

Nu zegt mijn gevoel, zet de nieuwe pup gelijk op BARF, maar ik ben best  bang dat ik dan dingen mis oid  :-[

Kijk, de volwassen honden doen het super op BARF, maar moet eerlijk bekennen dat ik na al die jaren niet meer onwijs let op de gewichten van vlees/bot/orgaan/groente
Natuurlijk hou ik rekening met wat ze in de bak krijgen, maar weeg niets meer af
Door de jaren heen weet ik wat hun wel/niet kunnen eten en kom ik dus elke dag zo'n beetje uit op een bevleesd karkas icm spier-/ of orgaanvlees en groente, aangevuld met de ene keer een rauw eitje, de andere keer met kefir, dan weer eens wat yoghurt enz enz

Hoe ga ik dat met een pup aanpakken ? KVV klinkt zo veilig in mijn oren, maar wil eigenlijk gewoon zelf weten wat er in die bak gaat
Maar hemeltje, hoe ga ik dat precies uitrekenen, hoe ga ik dat doen met 3x daags eten (volwassenen eten 1x daags), krijgt hij dan elke keer een klein stuk van een karkas met spier- en/of orgaanvlees ?

Kortom, hoe doen jullie dit met pups .... En hoe zagen de maaltijden er zo'n beetje uit op een dag ?

Hoop op geruststellende antwoorden, en dat ik onze boef kan laten opgroeien op BARF, want ik vind het bij en pup toch enger dan bij een volwassen hond merk ik ::)
Ik vind een pup op KVV op laten groeien veeeeeel enger :). Ja serieus. Ik wil graag weten wat mijn pup eet. En ik vertrouw niemand zoals ik mezelf vertrouw. Iedere fabrikant moet ik geloven op zijn mooie blauwe, groene, grijze, bruine ogen. Bovendien vind ik gemalen voer eigenlijk niet te vergelijken met echt voer.

Ik heb mijn pups elke dag vleesbot, elke dag groenten, 3 keer per week een combinatie van pens, lever, hart en nier en 4 keer per week spiervlees gegeven. En twee keer per week een rauw ei. En twee keer per week een rauw heel visje (haring en sardien).

En ik gooide gewoon de daghoeveelheid in 1 bak en daar maakte ik 4 porties/maaltijden van. En al snel maakte ik daar 3 porties van. En op een gegeven moment 2 porties/maaltijden van. Ze kregen dus ongeveer gedurende de dag 4, 3, 2 dezelfde maaltijden (waarbij je natuurlijk wel smokkelt want ik ga echt geen eendennekken zo verdelen dat ik dat precies over 4 (of 3 of 2) maaltijden kan verdelen.

Dat is een mogelijkheid.

Je kunt ook alle voedselgroepen elke dag in 1 maaltijd stoppen. Dus elke dag vleesbot, groenten, orgaanvlees en spiervlees. En dat mik je ook weer in 1 grote bak (of teiltje) en daar maak je 4 (en later 3 en 2) maaltijden van. Je husselt gewoon de hele bende door elkaar en je maakt er 4 (of 3 of 2) porties van.

Op 1 jarige leeftijd zet ik ze op 1 maaltijd per dag.
#3090225
Kijk, dit soort reacties doen mij goed haha

Ik ben het met jullie eens hoor, KVV weet je nog niet wat je voert, en ook al is het makkelijk (uit de vriezer, in de bak gooien en klaar) gaat mijn voorkeur toch uit naar BARF !
En met de tip van Lizzy is BARF dus ook helemaal niet zo lastig verdelen  :biggrin2:

Ga eens even spitten op BP hoe eea zit qua percentages/verhoudingen voor pups, weet niet of dat nog afwijkt tov volwassen dieren zeg maar  :-[

Al vind ik het toch reuze spannend allemaal, maar dat zal meer een gevoel zijn dan waarheid, want als ik kijk hoe de volwassen honden zijn op BARF wil ik dat mijn pup dat ook krijgt  :D
#3090230
Doen! Echt waar hoor!

Het is echt zóó leuk! Je pupperd heerlijk op een karkas zien knagen, helemaal zijn best doen om zijn eten naar binnen te werken en daarna met een volle buik heerlijk te liggen slapen  :smitten:

Nee echt, ze op laten groeien op barf gaat perfect. Je hebt alles zelf in de hand. Als de ontlasting net niet helemaal lekker is pas snel even wat aan en gaat het beter. Je weet precies wat je voert en je kan heel streng zijn op kwaliteit. Je kan super makkelijk variëren en zo een hond laten opgroeien die veel verschillende dingen lust. Als je gewoon weer even back to basic gaat met afwegen en je rekent de percentages even goed uit dan gaat het echt snel. Zeker met de rekenhulp is dat een makkie.

Wat ik deed met Nelson was wat Lizzy destijds ook al adviseerde. Je portioneerd gewoon voor een hele dag, doet dat in een grote bak en haalt daar op het oog vier keer per dag een portie uit. Als aan het einde van die dag alles op is, dan zit je altijd goed.
Ik gaf zelf elke dag vleesbot, spiervlees, orgaan en groenten. Twee keer een visje en twee keer een eitje in de week als extra. Maar dus wel elke dag compleet.
Daar voelde ik me het fijnste bij en dat was fijn met de ontlasting.
Wel had ik een paar rollen kvv in huis van een goed merk (zonder premix). Mocht ik een keer wat vergeten zijn te ontdooien of gingen we een dagje op pad dan kreeg hij kvv en ook gedroogd was het hier favoriet voor tijdens de cursus.
Verder vond ik het ideaal om te gebruiken als pupmans weer gegroeid was en hij moest net iets meer eten. Dan had ik alles geportioneerd in de vriezer liggen en klopten mijn gewichten weer niet precies.
Dan gaf ik hem gerust een week 1 x per dag een maaltijd kvv. Of ik gaf bijvoorbeeld 40 gram kvv bij om weer op het juiste gewicht te komen. 
#3090252
Monique77 schreef: Hé, da is handig !!

Als ik het goed begrijp ..... Dan eet een pup dezelfde verhoudingen als een volwassen hond, alleen zijn de hoeveelheden (percentages van het lichaamsgewicht) afwijkend, toch ??
De percentages zijn hetzelfde. De hoeveelheden zijn inderdaad anders. Een pup eet ergens tussen de 5% en 10% van het huidige lichaamsgewicht. Een pup van een groot ras zit eerder richting de 5 en een pup van een mini ras eerder richting de 10%.
#3090255
Het is echt goed te doen hoor! En leuk.
Ik maakte elke week nieuwe porties. Dus pup op de weegschaal: menu berekenen, alles per dag afwegen (ik voerde elke dag compleet) en dan per dag in een aantal maaltijden verdelen. Zo kon ik elke week de hoeveelheid verhogen.
Ik vond het eten achteraf een van de makkelijkere dingen van een pup  :biggrin2:
#3090283
Ja, ik vind het eten ook veruit het makkelijkst :biggrin2:

Ik zou inderdaad ook per week een menu maken en de hoeveelheid aanpassen. Want pup komt natuurlijk iedere week aan dus de eerste tijd groeit de hoeveelheid voeding behoorlijk mee.
#3090303
Monique77 schreef: Ik ga het doen !!!

En als ik iets niet snap, of niet zeker weet vraag ik het gewoon hier  :biggrin2:

Bedankt voor jullie advies en tips, ik heb er zin in !!
Goed zo :-*!

En ja, als je vragen hebt: gooi ze in de groep!
#3090305
Joh, ik heb zes weken de pup van een ander (EstherQ) onder m'n hoede gehad toen die 9 weken oud was, omdat hij Zweden nog niet binnen mocht en Esther hem ook niet tot 15 weken bij de fokker wilde laten, en ik ben geen moment bang geweest dat hij op zelf samengesteld voer tekorten zou oplopen. Je weet dan toch precies wat je voert? Je ziet toch precies de kwaliteit van het voer dat je hem geeft? Zelf samenstellen is juist ideaal voor pupperds! Helemaal omdat ze van al het knabbeldeknabbel ook nog eens lekker moe en voldaan raken! Dus als ik jou was, zou ik zeker voor barf ipv kvv kiezen.

Ik heb hem de eerste week kippennekjes en kwartelkarkasjes als vleesbot gegeven, maar die nekjes gloepte hij zo naar binnen, zonder te knagen. Met hele kwartels en konijnkarkasjes was hij langer bezig, en hij heeft zelfs dingen als parelhoenkarkas en geitenribjes (van die superzachte jonge geitjes die o.a. Dreumelaartje vaak aanbiedt in V&A) gehad. Ik gaf meestal 1x per dag een groter stuk vleesbot om lekker op te knagen, en op de andere voermomenten het spiervlees en orgaan en groente samen met een makkelijker vleesbotje.
#3090319
Monique77 schreef: Ik ga het doen !!!

En als ik iets niet snap, of niet zeker weet vraag ik het gewoon hier  :biggrin2:

Bedankt voor jullie advies en tips, ik heb er zin in !!
Leuk!
Echt waar, je hebt het barfen met een pup makkelijker onder controle dan zijn streken  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door