Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3090209
Mijn hondje van 13 heeft dus weer vetbulten. Dit heeft hij al een keer eerder gehad en deze bleven ook groeien, dus die heb ik weg laten halen(ze waren goedaardig ). Nu 3 jaar later komen ze terug op een andere plek, 1 zit er onder zijn oksel, deze is nog niet zo groot dat hij er last van heeft, maar hij groeIt wel. 4 maand geleden was deze bult zo vlak dat ik hem moeilijk kon voelen, nu is het ongeveer de grootte van een halve tennisbal. De andere zit op zijn ribben en is nog heel plat.

Nou is meneer nog wel in een goede conditie, gaat mee met de fiets en mee wandelen. Maar hij heeft een hartruisje en zit aan de hartmedicatie. Ook was er op de foto wat vocht te zien, maar tegen furosemide kan hij niet goed tegen dus ben met alternatieve middeltjes aan de gang. Hij hoest ongeveer 1 tot 3 keer per dag. Al bij al, inclusief zijn leeftijd, toch een vergroot risico bij de narcose.

Mijn da zei dat het beste was om af te wachten tot het snel ging groeien, maar niet te lang wachten tot de bult te groot wordt want dan duurt de operatie langer.

Nu ben ik ook in contact met een homeopathische dierenarts en ze zegt dat er wel homeopathische middeltjes voor zijn. Dat vetbobbels samen kunnen gaan met voeding, bijvoorbeeld schapenvet. En dat het ontstaan met de stofwisseling te maken heeft, lever, darmen, alvleesklier..
Klinkt mij nog al vreemd in de oren, zijn het niet gewoon cellen die geen seintje krijgen dat ze op moeten houden met groeien?

Ik vind het zo ontzettend moeilijk om een beslissing te nemen, ik zou het niet aan kunnen om allebei mijn hondjes te verliezen in een half jaar tijd..

Wat zouden jullie doen?
#3090228
Ja, als ik het besluit weg te halen zit ik daar wel aan te denken ja. Hopen dat plaatselijke verdoving mogelijk is, misschien in combinatie met een roesje, of als het echt onder narcose moet een gasnarcose? Daar moet ik het nog met de d.a over hebben, maar daar heeft ze het nog niet over gehad. 
#3090231
Kaio's bult bij zijn voorpoot is niet gegroeid.Daarvan zeiden ze destijds dat ie wel onder plaatstelijke verdoving kon als ie ging groeien. Heb zelfs het idee dat ie kleiner is.
Nu heeft ie een onder zijn staart, daarvan wordt weer gezecht dat ie lastig kan zijn dat ie dieper kan zitten en dat ze dat onder narcose doen ivm met meer bloeden. Het is wel een andere DA,  dus als zijn bult groeit ga ik wat verder weg en kijken wat de andere DA praktijk vindt en of ze het wel durven onder plaatselijke verdoving. Ik wil hem dus totaal niet graag onder narcose brengen en zal dit dus niet gauw doen.


Maar joh dat is best groot een halve  tennisbal en zo hard groeien. Dat is gelukkig hier niet zo. Ik moet zeggen dat ik het doodeng zou vinden een hond van 13 jaar met hartruisje onder narcose te brengen. Maar een mega grote bult gaat ook weer erg in de weg zitten, lastig hoor.  :-\
#3090246
Inderdaad erg lastig, wat is wijsheid..
Maar misschien dat ik ook voor 2nd opinion kan gaan als de ene zegt dat het onder plaatselijk niet kan..
Hij is trouwens wel ietsjes platter dan een halve tennisbal, maat hoe lang dat dat gaat duren weet ik ook niet.
Laatst gewijzigd door sannuh op di 24 mar 2015, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#3090257
Ik laat ze alleen weghalen als de hond er enorm last van heeft. Phoebe heeft nu ook vetbulten, overal (door de stofwisselingsziekte) 2 bultjes hebben we weg laten halen omdat die pijnlijk waren en jeukten, de rest is blijven zitten, eentje is zo'n 5 bij 10 cm lang. Maar die blijft gewoon zitten als ze er geen last van heeft.
#3090270
Mijn inmiddels overleden Jack Russell was ruim 13 toen hij werd geopereerd aan een vetbult
De bult ging groeien en hij kreeg er last van met lopen
En ja hoe groter de bult (word ) hoe groter het snijvlak , en hierdoor langer onder ev. narcose
En hoe kleiner de wond hoe beter voor zo,n oudje
Mijn hond heeft eerst een vooronderzoek gehad om te bekijken hoe lever hart en nieren waren
En hij is onder gasnarcose geopereerd . Een goede kliniek beschikt tegenwoordig over goede veilige middelen hoor
Ik denk dat je goed naar de locaties van de bulten moet kijken , waaraan kan zo,n bult zich ev vast gaan hechten
En bedenk je ook dat je hond nog wel 14 of 15 kan worden
En de bulten waar je hond geen last van heeft , lekker laten zitten
#3090285
Maar een hond van 13 jaar met hartproblemen laten opereren....? Oef. Dat vind ik ook echt een lastige. Jeetje. Wat een dilemma. Ik zou het ook niet weten wat ik zou doen.

Heb je zelf het idee dat je hondje (buiten die vetbult) met de hartproblemen toch nog wel een jaar of 3 te leven heeft?
#3090369
Hij is van nature een heel sterk hondje, eigenlijk nooit ziek geweest tot vorig jaar dan, toen kreeg hij die alvleesklierontsteking. Dus ik denk dat hij zeker nog een kans maakt dat hij nog wat jaartjes mee kan. Maar ik zou me zelf juist ook daarom nooit kunnen vergeven als hij zou komen te overlijden doordat ik zonodig een vetbult weg wil hebben, aan de andere kant, als ik te lang wacht, plus dat het op een vervelende plek zit, zou hij nog iets groeien gaat hij zeker last krijgen..  Misschien toch eerst dat homeopathische gebeuren proberen? Ik ga ook eens wat belletjes plegen om te vragen of het met plaatselijke narcose kan.
Laatst gewijzigd door sannuh op di 24 mar 2015, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#3090667
Wat dilemma.  :-\

Ik vrees dat niemand je erbij kan helpen. Mijn gedachte is ook. Als mijn oudje dat nu zou gebeuren: hij is zoooooo braaf en niet bang, als de da het durft ging dat hier dus ook onder plaatselijke verdoving met vrouwtje gewoon bij zijn kopje om hem te kroelen.
#3090719
sannuh schreef: Hij is van nature een heel sterk hondje, eigenlijk nooit ziek geweest tot vorig jaar dan, toen kreeg hij die alvleesklierontsteking. Dus ik denk dat hij zeker nog een kans maakt dat hij nog wat jaartjes mee kan. Maar ik zou me zelf juist ook daarom nooit kunnen vergeven als hij zou komen te overlijden doordat ik zonodig een vetbult weg wil hebben, aan de andere kant, als ik te lang wacht, plus dat het op een vervelende plek zit, zou hij nog iets groeien gaat hij zeker last krijgen..  Misschien toch eerst dat homeopathische gebeuren proberen? Ik ga ook eens wat belletjes plegen om te vragen of het met plaatselijke narcose kan.
Ohw wat lastig. Kun je misschien met je dierenarts af spreken dat er een limiet is "als ie groter wordt dan zo, dan MOETEN we direct opereren"? en dan voor nu onmiddellijk met die homeopaat aan de slag gaan, dat een kans geven, totdat je (en dat hopen we dan van niet) tegen het limiet aan loopt? Dus dat je het een kans geeft?

Ik ben benieuwd of je dierenarts het onder plaatselijke verdoving aandurft... Normaal zou ik zeggen "doe lekker onder narcose" maar ja, met zijn hartkwaaltjes is dat misschien weer lastig. Poeh, wat een dilemma zeg!
#3090796
Bedankt dat jullie zo meedenken!
Ja het is inderdaad een dilemma.
Ik ga vanmiddag de dierenarts even bellen, als het nou eens onder plaatselijke verdoving kon dan is het probleem opgelost. Het is ook een superbrave dus, fingers crossed dat de d.a het ziet zitten..
#3090864
Hoi luitjes,
Wou jullie even op de hoogte houden.
Ik heb net de dierenarts aan de lijn gehad en ik ga het nog een maandje afwachten. Als ze nog steeds blijven groeien ga ik (denk ik, want ik zit er nog over te malen ) hem laten helpen. Ze gaan dan plaatselijk verdoven met een roesje erbij. He nadeel is wel dat als hij blijft bewegen dat ze er meer bij doen, en dan gaat hij al richting narcose. Maar ik zie geen andere mogelijkheid, gezien zijn verleden dat ze bobbels behoorlijk groot worden vind ik het risico dat hij als nog onder het mes moet over een jaar ofzo te groot worden. Ik ga duimen dat die dingen zich van de maand koest houden.. oh wat wou ik dat het al achter de rug was..  :(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door