Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3089859
Wij hebben een manege, daar staan de paarden altijd op stal. De paarden komen eruit om een les-rondje te rijden in de binnen of buitenbak en dat is het. Soms zitten de staldeurtjes naar buiten toe ook met mooi weer gewoon de hele dag dicht. Wat hebben deze paarden voor leven? Is dit nou niet enorm zielig? Paarden horen toch gewoon lekker in de wei?
#3089874
Mij valt het op dat je in de winterdag weinig ruiters ziet, en op een mooie dag, zoals gisteren, is het al ietsje drukker..
Storend vind ik dan weer echter, dat als het 25/30 graden is, het bos bomvol zit met paarden (en wij er met 30 minuten weer uit zijn omdat de hond het te warm krijgt..)

En tsjah, ach, zielig? Ze weten vast niet beter, net als dat jack russeltje van buren dat 3x per dag 10 minuten wordt uitgelaten en de rest van de dag voor de voordeur mag staan blaffen in de gang....
Door Mijati
#3089895
Ik vind dat ook niet echt de manier om paarden happy te houden. Maar ja, voor veel manegehouders zijn de paarden hun product. Gelukkig zijn er wel steeds meer maneges waar het wel goed gaat en de paarden 's nachts los in de bak gaan of in de paddock.
Door spikkel
#3089896
Mijn 2 pony's en schapen leven volgens Paardnatuurlijk :) Gelukkig, geen stress, een lekker schuilhok waar ze nooit in staan. Paden om te racen, zogenaamde PP.
Paarden zijn kuddedieren, elk dier heeft zijn eigen maatje. Een paard moet kunnen lopen 24 uur per dag. Dit is erg belangrijk voor de bloedsomloop in de hoeven.
Door Juul
#3089900
Het is ook niet mijn manier van paarden houden. Maar de meeste manége paarden lopen tenminste nog wel veel, en mogen inderdaad met elkaar los in de paddock of de bak.
Wat heel veel privé gehouden soortgenoten die in pension op een manege staan, niet eens mogen. Uurtje beweging onder het zadel, of uurtje in de bak alleen los, d'r moest eens een krasje opkomen.

Maar goed, mijn inkijk is al van een jaar of tien geleden, misschien is het nog wel veel verbeterd over het algemeen in de tussentijd.
Door Lil
#3089926
Vreselijk zielig, bijna schoftig. Als kind paard gereden en daar gingen de paarden de wei in s zomers. In de winter meestal niet, maar wel los in een van de bakken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3089956
Jup, heel zielig. Paarden zijn sociale bewegingsdieren, met een zeer gevarieerde sociale structuur. Die horen niet in een hokje van 3 bij 3, met als enige beweging een uur met een (slechte) ruiter op hun rug rondjes lopen.

Gelukkig is er ook in paardenland verandering gaande. Kijk maar eens op http://www.spirithorses.be/
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3089958
Ik weet niet wat ik sneuer vind, dat wat jij zegt Lizzy, of een paard in een stukje wei met een touwtje er om dat daar maar weken en maanden wat staat te staan.. of het "mishandelen/pijnigen" van paarden bij paardensport.. ik heb er totaal geen verstand van maar als ik Kaela mag geloven is dat vaak niet mals!

Naast mn ouders int land stond ook altijd een paard. Mooi lapje grond en andere paarden in het aangrenzende stuk. Maar die paarden staan daar dus gerust een half jaar te staan. Hoe dodelijk saai moet dat zijn voor zo'n slim beest! Ik begrijp daar dus echt niks van. Wat is het nut?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door