Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Mojo77
#2905031
Wat is verstandig .......
ik heb een oudere kat uit het asiel gehaald, nu jaar of tien. Hij zat er al een hele tijd en is gevonden als zwerver. Een enorm grote en zeer lieve kater. Het blijkt een enorme veelvraat , hij heeft  last gehad van blaasgruis ( struviet) en had veel overgewicht, wat ik niet goed begreep want hij kreeg niet overdreven veel eten van mij en dacht wel een kwaliteit brok te geven. Ik heb hem tijd binnen gehouden, waar hij niet blij van werd en veel stress had, hij rak de boel hier af binnen en deed alles om maar naar buiten te kunnen.  ik had zo,n vermoedde dat hij diverse eetadresjes had. Hij was netjes afgevallen. Blaasgruis was ook onder controle en geef hem in de avond nu kvv. Hij vind het geweldig!  Nu met het mooie weer  heb ik hem weer naar buiten laten gaan en het doet hem zichtbaar erg goed. Hij heeft het echt nodig om naar buiten te kunnen.  Helaas nu wel met  gevolg dat hij nu weer erg is aangekomen. Soms komt hij waggelend thuis, zn buik zit dan propvol.  Hij eet dus soms buiten de deur totdat hij bijna ontploft  ::).  Ik ga proberen om geheel op kvv over te gaan, hopelijk raakt hij dan zo voldaan dat hij de brokken van andere katten met rust laat.
Iemand nog andere tips?
Door Martine-Tom
#2905036
Tuin afzetten zodat hij niet bij de buren kan snacken?
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2905081
Dat zijn lastige gevallen... ik heb er ook eentje en ik kies voor dik en gelukkig (dus ik laat hem nog wel gewoon naar buiten;) en blijf hopen dat hij op een dag genoeg heeft aan zijn eten hier... Wat ik doe is hem vaker per dag eten geven, groentemix extra (heeft kat niet nodig, maar vult en maakt niet dik, is mijn laatste idee, als het werkt laat ik het je weten!), ik geef zijn kvv soms in een stimulo, spelletje met cilinders waar hij dan het eten uit moet vissen, dan doet hij er langer over en het houdt hem ook geestelijk bezig... maar helaas is hij nog steeds volslank, met de nadruk op vol ;)
Gebruikersavatar
Door Mojo77
#2905101
dank je wel voor de reacties :). Tuin afzetten is voor mij geen optie aangezien het best een stuk tuin is. Ja hun geluk is ook wat waard hé! Groente erbij geven is een goeie tip, hij eet toch alles, geef hem af en toe sperzieboontjes maar kan hem wel meer groente gaan geven ja. Zo,n bal heb ik ook es voor hem gekocht, een kleine daar deed hij nie veel mee en daarna een grotere, dat werkt voor eventjes tot de lol ervan af is. Hij klimt veel op daken en schuttingen, als je dat ziet met znn lijf hahaha Hij is gelukkig erg sterk in zn klauwen haha. 
Gebruikersavatar
Door Mojo77
#2906431
:-\ de kat heb ik nu even in observatie, heb hem nu 2 dagen binnen gehouden ( wat hij niet leuk vind) want hij heeft eergister dunne ontlasting ( flutsen) wat gelig van kleur,  gehad, daarna niet meer en die buik blijft hard en dik. Hij is niet anders in gedrag verders.... Hij plast wel aangezien hij int verleden blaasgruis had.
Ik ben nu 2 weken geleden begonnen met klein beetje kvv te geven s avonds  en s morgens krijgt hij zn speciaal brok voor struviet om zo te wennen aan kvv. Wil daarop overgaan.

Hij kwam als een tonnetje aan van de week in de avond, ik dacht hij heeft zich helemaal rond gegeten, (dat doet hij wel want alles wat je hem voorzet eet hij op tot hij niet meer kan) maar misschien is het wel juist de overgang van het voer bedacht ik me omdat de buik nu aanhoud en hij rare sterk ruikende ontlasting had?
Of de combi dat hij hier eet, Hij krijgt hier goede kwaliteit  voeding, en het eten buiten de deur?

Wat denken jullie?

Ik geef hem vandaag wat kipfilet en extra water om de darmen wat tot rust te brengen.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2906449
Kan ook zijn dat het de combi brok en vers is, zijn 2 totaal verschillende typen spijsvertering voor nodig, dus door allebei te geven belast je het maag darm kanaal alleen maar extra. Je kan denk ik beter gewoon in één keer over, tenzij ze de kvv niet eten, dan kan je evt mengen met natvoer en dat afbouwen... Plons kokend water er over kan in het begin ook helpen...
Gebruikersavatar
Door Mojo77
#2906559
ja ook daar heb ik  aan gedacht, nu jij het ook zegt lijkt he tme verstandig meteen op kvv over te gaan. Hij eet er heel goed van.  dank je voor het mee denken.
Gebruikersavatar
Door Mojo77
#2907088
tis  duidelijk, hij doet nu overal kleine plasjes, een teken van blaasontsteking of weer gruis, zit geen bloed bij urine nog. Morgen meteen naar de dierenarts met hem voor een kuur.  :-\ arm ventje
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2908682
Wanneer de ontlasting nog steeds zo enorm ruikt en gelig is misschien ook laten testen op giardia?
Gebruikersavatar
Door Mojo77
#2908839
Zn ontlasting ziet niet meer gelig, van de week was het normaal en gister weer wat flutsig. Denk dat het met overgang brok, kvv en zn eetadresjes buiten te maken heeft. Hij is eergister naar buiten geglipt en had daarna weer flutsige ontlasting, niet meer geel wel normale kleur
Gebruikersavatar
Door Mojo77
#3087453
het ging een tijd goed met mn kat Wouter. Maar nu is  die dikke harde buik weer terug die hij vorig jaar ook had zoals ik hier geschreven heb. Poept en plast wel, poept klein beetje moeilijk. Zn gebitje ziet er niet fraai uit zag ik vanmiddag na een controle, tandsteen, donkergelig en aan de randen van tandvlees rood. Ook erg veel haaruitval.  Donderdag heb ik een afspraak bij de dierenarts. Zelf heb ik het vermoedde dat het zn nieren wel es kunnen zijn. Ik hoop dat dat het niet zal zijn.  De blaasgruis ( struviet) was goed onder controle, ik verzuur zn kvv met appelazijn.  kvv voeg ik extra water toe.  Hij geeft aan last te hebben op de rug beetje naast de ruggegraat, hij is wat trager als normaal, vachtje staat open, hij waggelt soms een beetje, net van die zadeltassen aan de zijkant om te zien  :-\, even afwachten maar wat de dierenarts gaat zeggen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3088362
Zou ook pijn aan de rug kunnen zijn. Daar kunnen ze ook moeilijker van gaan poepen, meen ik.
Nieren is natuurlijk ook mogelijk.
Ik hoop dat het meevalt bij de DA. Ik zou zeker een goed bloedonderzoek laten doen. Daar zie je zoveel op, en kan je goed mee uitsluiten.
Gebruikersavatar
Door Mojo77
#3089929
Gelukkig viel het mee bij de DA. De DA zegt dat mn kat last heeft van  obstipatie. De rug gaf hij niet meteen  pijn aan bij de dierenarts toen die erop drukte.  Hij Kon zo ongeveer 20 cm voelen in zn buik aan ontlasting  :-\. Klysma en lactulosesiroop meegekregen, er is een stuk ontlasting uit maar  nog niet alles. Heb  ander kvv gekocht met minder bot. Ben wel blij dat het niet zn nieren zijn, de dierenarts dacht daar niet aan en wist  zeker dat met laxeren hij op zou gaan knappen. dierenarts gaf als advies hem zo af en toe melk te geven.
Bloedonderzoek is een goeie tip, dank je. 
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door