Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sky.Daro
#3087205
Hoe lang moet je vis nou invriezen?  2 dagen zoals in de link staat of 2 weken?
://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/parasieten.aspx
Door Lizzy
#3087363
Sky.Daro schreef: Hoe lang moet je vis nou invriezen?  2 dagen zoals in de link staat of 2 weken?
://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/parasieten.aspx
Meest veilig is 2 weken.
Door ywa100
#3088359
Volgens mijn visboer is het niet nodig, maar doe ik het voor de zekerheid toch na een tip van iemand hier.
Volgens de wet moeten ze de maatjes haring die wij als mens rauw eten, minimaal 24 uur invriezen vanwege de haringworm en parasieten, vertelde hij mij.
Mijn conclusie is dan dat 24 uur voldoende is voor de vis voor de hond.
Door Lizzy
#3088374
ywa100 schreef: Volgens mijn visboer is het niet nodig, maar doe ik het voor de zekerheid toch na een tip van iemand hier.
Volgens de wet moeten ze de maatjes haring die wij als mens rauw eten, minimaal 24 uur invriezen vanwege de haringworm en parasieten, vertelde hij mij.
Mijn conclusie is dan dat 24 uur voldoende is voor de vis voor de hond.
Ja, haring moet al ingevroren zijn geweest voor deze haringworm. Maar andere vissen kunnen ook wormen of parasieten bij zich dragen en die vissen worden niet altijd ingevroren op zee! Haringworm is met 24 uur dood. Maar er zijn meer enge beestjes dan alleen de haringworm en die zijn niet binnen 24 uur dood.

De worm + parasiet die onder andere zalm uit de Pacific met zich mee kan dragen niet. Dat duurt 7 dagen. Dus als je het niet erg vindt: ben het niet eens met je conclusie.

Ik lees de nieuwe aanbeveling van Dr Karen Becker: tenminste 7 dagen invriezen. Even wat quotes:
The organism Neorickettsia helminthoeca, which embeds with Nanophyetus salmincola, a fluke present in raw fish, is what causes salmon poisoning disease. Salmon, trout, lamprey and other fish native to the Pacific Northwest can be carriers, as well as sculpin, redside shiner, shad, sturgeon, candlefish and large-scale sucker.
Avoid feeding raw fish to your dog. Freezing fish meat can inactivate both the Neorickettsia helminthoeca and Nanophyetus salmincola organisms, depending on the freezing temperature, the time needed to freeze the fish tissue, the length of time the fish is frozen, and the fat content of the fish.

I recommend you deep-freeze salmon and all types of anadromous fish (fish that swim upstream to spawn) for at least 7 days if you plan to feed it raw, or cook it before feeding it to your pet.
Bron: http://healthypets.mercola.com/sites/he ... oning.aspx
Door ywa100
#3088501
Ik vries de vis nu ook eerst in voor ik het aan de honden geef, inderdaad voor de zekerheid.
Maar toch blijf ik van mening dat je een Pacific Zalm niet kan vergelijken met een wijting of makreel uit de Noordzee.
Bovendien is de zuurgraad van de magen van onze honden toch zo hoog, dat beesjes snel dood gaan?
Bijvoorbeeld salmonella, wij worden er doodziek van, honden niet?
Gebruikersavatar
Door Becky
#3088624
Parasieten hoeven niet per se via de mond/maag binnen te komen  ;)
Wanneer een hond met parasieten besmet voedsel heeft gegeten kan het zijn dat er resten aan de bek/in het haar blijven hangen.
Als de hond daarna aan zijn/haar poepertje likt kunnen deze parasieten binnendringen (of bij een andere hond als de besmette hond hiermee in contact komt).

Sommige parasieten produceren ook cystes (blaasjes met jonge parasieten) en deze hebben een sterk kapsel (Salmonella spp. vormt ook een kapsel, maar deze zijn minder sterk dan de kapsels bij cystes) en kunnen een stuk meer hebben qua omstandigheden (zoals het maagzuur van onze honden). Wanneer deze cystes in de darmen terecht komen (of in een andere gunstige omgeving) komen nieuwe parasieten uit deze blaasjes en kunnen zo een besmetting veroorzaken.

Voorkomen van ingestie van cysten door:

De weefselcysten in vlees worden bij een normale koeltemperatuur niet vernietigd. Bij een temperatuur van 56 C gedurende 10 à 15 minuten verliezen de cysten hun levensvatbaarheid. Een vriesbehandeling (–20?C) van consumptievlees is effectief met betrekking tot de inactivering mits voldoende lang om in het gehele product een voldoende lage temperatuur te bereiken

handen te wassen na hanteren van rauw vlees;
oppervlakken en gereedschappen die met rauw vlees in aanraking zijn gekomen te reinigen;
vlees in te vriezen (ten minste 1 week bij –20?C).
http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... xoplasmose
En zo zijn er wel meer sites die dit ondersteunen.

Pacific zalm gaat stroomopwaarts in zoetwater rivieren in de voortplantingsperiode, deze rivieren bevatten veel meer parasieten dan zeewater (Dit komt door de zoutconcentratie, in de zee is dit natuurlijk vele malen hoger dan in zoetwater). Levende parasieten/bacteriën overleven niet lang in een zoutconcentratie hoger dan 0,9%, zeewater heeft een concentratie van ongeveer 3,5% en dus zitten er een stuk minder parasieten/bacteriën in (zo komt het dat zeevissen minder parasieten bevatten dan zoetwatervis).

Ik voer mijn honden dus vlees/vis dat minimaal 1 of liever meer weken in de vriezer heeft gelegen.
Laatst gewijzigd door Becky op vr 20 mar 2015, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3089544
ywa100 schreef: Ik vries de vis nu ook eerst in voor ik het aan de honden geef, inderdaad voor de zekerheid.
Maar toch blijf ik van mening dat je een Pacific Zalm niet kan vergelijken met een wijting of makreel uit de Noordzee.
Bovendien is de zuurgraad van de magen van onze honden toch zo hoog, dat beesjes snel dood gaan?
Bijvoorbeeld salmonella, wij worden er doodziek van, honden niet?
Salmonella is een bacterie. Geen macroparasiet maar een microparasiet (eencellige).
Bacterien gaan doorgaans niet dood door invriezen (salmonella dus ook niet), diertjes welke doorgaans als parasieten wordt beschreven (wormen of geleedpotige diertjes) meestal wel. 
Vele wormen zijn erop voorzien om net via voedsel opgenomen te worden (het gaat dan doorgaans over de larven, soms eieren of gehele wormen) en die houdt het maagzuur dus niet tegen. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 22 mar 2015, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door