Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3087716
Word er soms een beetje verdrietig van....
al dik 8 maanden bezig met Mucho...buik en rug.

en hoewel het echt wel beter gaat als 8 maanden geleden, komt er elke keer weer een periode dat het niet zo goed gaat.
Een aantal periodes van meerdere dagen braken en gras eten en diarree, en dan weer af en toe een dagje gras/braken en niet eten. Ik hou alles met voer bij en geef zoveel mogelijk voer zonder vet, nu 3x per dag. Geef daarbij wortel extra en vezels (phyllium husk) en giet heet water over voer. Opvallend zijn de periodes: meestal dus paar dagen, en dan 6 weken goed. Buikrommelen wordt dan ook steeds minder, en dan weer ineens paar dagen niet echt lekker.

In januari startte ook jeukklachten en erna oogklachten, hierop gestopt met hert en jeuk is nu een stuk minder.

Afgelopen weken ging het eigenlijk langere periode niet goed, paar keer overgeven, wel met paar dagen ertussen,  en vorige week hele week diarree..maarja, toen ontdekte ik ook wormen en dacht ik dat het daar van kwam.

Zaterdagavond wormpil gegeven, en gras eten, diarree en overgeven gestopt.  Helemaal blij afgelopen dagen...tot hij gisteravond ineens zijn eten niet wilde en zijn buik zo hard tekeer ging dat ik er maar naast ben gaan liggen op de bank. Zo hard heb ik het al lang niet meer gehoord....na een uur werd het minder (en kon ik gelukkig naar eigen bed).

Vandaag eet hij gelukkig wel weer, maar is duidelijk moe en loopt ook een stuk stijver. buik wel paar keer gehoord, maar niet meer zo hard.

tja...zou dit dan na ruim 3 dagen alsnog reactie op wormpil kunnen zijn?

ik hoop het...gelukkig volgende week voor de tweede keer naar Leida Visee, die bij eerste consult aangaf dat zijn onderrug en bovenrug vast zaten, en scheef, en middenstuk ook, en dat dat middenstuk mogelijk oorzaak of juist gevolg kon zijn van maag/darmprobleemn...ook had ze het over leaky gut, en dat daar evt L-glutamine voor gegeven kon worden, maar dat ze daar nu eerst mee wilde wachten om effect behandeling te zien.

Ook IBD heb ik voorbij horen komen, en als ik dan lees wat de behandeling daarvan is word ik niet blij...hypoallergeen voer, medicatie..

Moest het even delen...op zich denk ik meerendeels van de tijd|: dit is het plan, en het komt wel goed, het duurt alleen lang, alleen af en toe word ik er echt een beetje moe van...met name het barf-gedeelte....dan blijkt hij toch weer ergens allergisch op te reageren (jeuk) en kan hij weer niet tegen iets en moet ik alles weer aanpassen....niet erg, maar wel vervelend dat hij nu meerdere keren reacties ergens op lijkt te geven.

dat vind ik ook lastig trouwens: jeuk koppel ik aan allergie of intolerantie, maar de maag/darmklachten kan dat ook van komen. Omdat ik al tijden een logboek bijlhield, had ik daarom verdenking op hert/fazant, en nu ik dat niet geef, gaat jeuk stuk beter..maarja....maag/darm kan ook nog ergens een reactie geven misschien?

Daarbij zit in ontlasting afgelopen tijd ook vaker stukjes bot, met name kleine stukjes "pijp"..daar kwam ik achter toen ik drollen voor wormen inspecteerde, en geen idee hoe dat paar maanden geleden was...en of dat bij elk diersoort is...en hoe erg het is..
Ook weer iets om bij te houden dus..


goed...gelukkig gaat het op veel dagen ook wel goed, en bedenk ik gewoon dat het tijd kost en dat het een kwestie blijft van goed observeren met wat ik geef en hoe dat gaat en dat het langzaamaan steeds beter gaat...maar dan komt er dus weer zo'n periode en dan stroomt mijn hoofd soms een beetje om...

iheel verhaal..maar zou ieg graag willen weten of een wormenpil ook nadien nog last kan geven, en of stukjes in ontlasting iets is wat tijdelijk kan zijn (worm zal maag/darm geen goed doen) of dat dat niet normaal is...

thanx...
Laatst gewijzigd door Papalou op di 31 mar 2015, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#3087723
ja, is ook zooi...

maar wat ik zo gek vond: echt vanaf zaterdagavond tot gisteravond geen problemen en vooral: geen geluiden in zijn buik...en dan ineens zooooo hard....

en die stukjes in ontlasting...zou dat kunnen komen omdat darmen gewoon even wat minder lekker werken?

ieg vandaag kvv gegeven, en voer wat ik er al uit had wat voor morgen is met de hamer bewerkt...
#3088118
Vliesje weet ik niet, wel wat slijm..

net even contact gehad met Leida. Wormenpil kan idd heftige buikrommelen verklaren, ook na een paar dagen.
heb even wat kvv gegeven, en vanochtend supermooie drol...wat kun je daar blij van worden..

nu even voorzichtig zachte botsoorten toevoegen, en blijven kijken hoe het gaat.

verder afgesproken om op mijn verzoek bloedonderzoek te doen om toch eea uit te sluiten, en volgende week consult, waarbij ze chinese kruiden in wil zetten voor maag/darm.

ik hoop echt dat die vertering van bot goed gaat, en dat intoleranties van voedsel overgaan of ieg niet verergeren, want brokken zou zo jammer zijn...
#3088302
tja, als ik een vleesmolen had zou ik dat wel doen...staat wel op het verlanglijstje...tweedehands ding...desnoods een handmolen...
maar nu heb ik die niet en daarom vorige week wat kvv besteld (tijdens diarree week besteld omdat spiervlees hert niet meer ging en nieuw spiervlees en of wormen die diarree en gras leken te veroorzaken)

maar nu heel voorzichtig paar dagen kvv aangevuld met vleugels/eendnek, en morgen stukje kwartel...platgeslagen met hamer...

weet dus ook echt niet of hij dit paar maanden geleden ook had...wel laatste tijd...geen grote stukken, maar wel bv de "knookjes"  en soms dunne stukjes pijpbeen..

lekker door blijven purren met stokjes...
#3088310
Aan een vleesmolen (hand of elektriek) kan ik je niet helpen. Ik heb ze allebei, maar je woont te ver weg. Maar als er iets met de botvertering (nog) niet goed gaat, zou ik echt vleesbot gaan malen. Voor een tweedehands elektrische moet je geluk hebben, maar handmolens staan toch wel met enige regelmaat op MP.
Met kvv zit je ook met diersoorten die niet kunnen, toch?
#3088742
Ruisje schreef: Aan een vleesmolen (hand of elektriek) kan ik je niet helpen. Ik heb ze allebei, maar je woont te ver weg. Maar als er iets met de botvertering (nog) niet goed gaat, zou ik echt vleesbot gaan malen. Voor een tweedehands elektrische moet je geluk hebben, maar handmolens staan toch wel met enige regelmaat op MP.
Met kvv zit je ook met diersoorten die niet kunnen, toch?
kvv heb ik nu puur haas, en dat gaat goed. wat eendvleugel erbij geprobeerd gisteren en vleugel, en gaat ook goed. Vind weinig terug in ontlasting. Buik meerendeels van de tijd rustig...alleen erg veel slapen en lijkt toch wat moe...maarja, is ook weer 3 kg afgevallen afgelopen tijd en zo'n lintworm en erna wormenpil is toch wel een aanslag op zijn toch al niet fitte darmen...wel bijzonder die darmen...nooit zo over nagedacht, maar inmiddels wel door hoe belangrijk ze zijn en wat voor invloed ze hebben op totale gesteldheid..

over de ontlasting: ik lees in meerdere topics dat als de drol er van de buitenkant mooi uitziet, er niet zoveel aan de hand is...ik pielde echt in die drollen, en vond dan kleine stukjes bot...heb nog nooit krijtpoep gehad, of stukken aan buitenkant, en zijn ook niet zo grote stukken....lees dat het "normaal"is dat er wat kleine stukjes in drol zelf zitten

vraag me dan dus ook af of ik me dan ook niet voor niets zorgen maakte over die stukjes?!
#3088785
Ze zeggen niet voor niks dat de weerstand in de buik zit. ;)

Ik roer niet dagelijks in de honden en kattenkeutels, maar bij het oprapen knijp ik er weleens in en kijk dan even snel. Nog nooit ben ik echt stukjes bot tegengekomen. Bij de katten ook niet! En ik had laatst wat zieke katten (virusje achteraf) en 2 van de zieken hadden spuitpoep, maar daarin zat zelfs geen stukje bot.

In het begin, toen ik lang geleden begon met rauw en toen nog kvv, kan ik me herinneren dat ik weleens stukjes bot vond, maar dat was heel weinig en duurde niet lang.
Ergens zit het nog niet lekker met de vertering van bot bij jou, dat kan niet anders.
#3088897
ja, dat klopt...vond vanochtend toch weer wat stukjes erin, ondanks platslaan....
maar even doorgaan met kvv dus, en dan eens kijken met kwartel en of er een verschil zit tussen bot van diersoorten (en niet qua hardheid, maar soort...bv dat eend probleem geeft maar kwartel niet...). Ook weer gras en overgeven vanochtend. TJa. ik hou het nu maar even op het effect van de wormenpil, en wacht reactie DA af voor bloedonderzoek.

Volgende week naar Leida , zij gaf aan dat ze mogelijk iets met chinese kruiden kon, en dat niet goed verteren bot wel vaker voorkomt bij de klachten die hij heeft. Erg benieuwd wat ze zegt en gaat doen...zijn stijfheid is ook niet heel veel verbeterd helaas na het eerste consult...

Zit nog even te denken of ik puur drainage in wil zetten na de wormkuur, mogelijk geen slecht idee...probio geef ik al en fulviczuur.
Denk ook dat die vertering trouwens met maag te maken heeft..toch? Daar wordt het verteerd....Darmen ook probleem hoor, idee dat hij ook moe is omdat hij niet al zijn voedingstoffen opneemt, wat dan weer met darmen te maken heeft, maar dat gras eten en overgeven komt volgens mij meer van de buik..nouja...hopen dat het een effect is van wormenkuur..hoewel met al die vlooien van afgelopen jaar het geen fijn vooruizicht geeft...cyclus van vlooien en wormen...hmm....nouja..komt tijd komt raad..

Dank voor het meedenken!
#3088904
vind nog een interessant stukje over botvertering: http://barf-natuurlijk.nl/barf/barf_bot ... sting.html

hier staan enkele oorzaken in van niet goed verteren. Als eerste wordt genoemd dat drinken van grote hoeveelheide water na het eten oorzaak kan zijn, omdat enzymen in maag dan hun werk niet goed kunnen doen, teveel verdund worden...

ik giet altijd ruim water over het eten, en geef het vleesnat erna in een bakje...Daar ga ik maar eens mee stoppen, en het op later tijdstip aanbieden....want dit drinkt hij altijd helemaal op...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door