Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door El_Kato
#3088279
Manu en Mexi zijn te dik en omdat zij af en toe wat minder krijgen krijgt Rana daardoor weer wat meer en word nu ook wat rondig  :-\

Manu loopt slecht en heeft erg veel last van zijn rug hij beweegt daardoor veel minder als een paar maanden geleden. Mexi houd niet van bewegen, ze loopt liever niet en het blijft een uitdaging om rondjes te maken die ze nog enigzins leuk vind. Omdat ze er zo overduidelijk weinig aan vind zijn we ook vaak te makkelijk en doen we met haar maar een klein rondje. Voor beide is het goed als ze gewicht kwijtraken. Manu weegt nu 48, vroeger rond de 45 en ik denk dat het goed is hij dat weer gaat wegen. Mex haar gewicht weet ik zo niet maar ze is bol en rond, dat is ook haar bouw (eng. bulldog) maar denk dat het haar gewrichten goed doet als het iets minder is.

Rana is lief, leuk en gezond, rent hard en soepel en de wandeling duurt nooit lang genoeg  :smitten:
Poes Sam is de sluitpost met voeren wat betekend dat de uitgerekende percentages voor de honden samen net geen 2 kilo zijn en hij krijgt de overige 180 gram. Ik deel op het oog en weeg het niet af. Sam is veel buiten en is niet te dik.

Ze krijgen nu de ene dag 1 kilo karkas met 1 kilo vlees en de andere dag 1 kilo karkas met een kilo orgaan. Per hond heb ik de percentages berekend en het karkas en het vlees word op het oog daar naar verdeeld. Omdat ik liever geen resten vlees in de koelkast bewaar ben ik op de volgende optie gekomen. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden  :)

Ik wil 4 dagen in de week barf gaan voeren, 2 dagen in de week KVV en 1 dag in de week vis. Geef ze vaker 1 dag vis en daar hebben ze geen last van.

De verdeling:
Zondag: 1 kg kk + 1 kg org
Maandag: 1 kg KVV
Dinsdag: 1 kg kk + 1 kg vlees
Woensdag: 1 kg vis
Donderdag: 1 kg kk + 1 kg org
Vrijdag: 1 kg KVV
Zaterdag: 1 kg kk + 1 kg vlees

Zo krijgen ze per week in iedergeval 3 kg minder dan nu en houd ik geen resten over. Het idee is KVV van dieren te nemen die ik normaal eigenlijk niet voer, bv geit, fazant, patrijs. De KVV mixen wil ik bij Dogmeat bestellen maar moet ik dan de enkelvoudige of de complete hebben?

Karkas: kip, eend, konijn
Vlees: paard, rund, kalkoen (spiervlees, geen MDM!)
Orgaan: de helft van de bestelling pens (schaap, lam, rundpens), en de andere helft wisselend hart, lever, nier van verschillende diersoorten. 
Vis: zalm gemalem, witvis gemalen, wat Dogmeat aanbied en wat interessant geprijst is.

Daarnaaste krijgen ze af en toe groente, een eitje, yoghurt, scheutje Doils visolie.
#3088297
Op de barfdagen voer je 2 kilo totaal en op de dagen met KVV en vis maar 1 kilo. Klopt dat?
Ik zou een enkelvoudige kvv nemen met zo weinig mogelijk orgaan, omdat er al behoorlijk wat orgaanvlees in je weekmenu zit.
#3088304
Ja dat klopt! Ze krijgen nu met de 2 kg per dag te veel eten voor de hoeveelheid beweging die ze hebben. Het gaat dan mn om Manu en Mexi. Qua beweging zit het er bij beide niet in dat dat zoveel meer word dat ze met dezelfde hoeveelheid voer gaan afvallen. Manu is de laatste maanden heel veel slechter gaan lopen en Mex is fysiek ook geen voorbeeld en sloft achter me aan omdat ze moet maar niet omdat ze het leuk vind  :-[. Ze vond het altijd wel leuk om mee te gaan naar de bakker of de slager maar de laatste paar keer wilde ze na een paar minuten echt weer naar buiten. En dat bolle hoofd wil dan maar 1 kant op en dat is haar kant en dan is er geen land mee te bezeilen. Moest er wel om lachen maar goed ze geeft er wel duidelijk mee aan dat het haar geen plezier doet  :(

Ik kan de percentages aanpassen maar ik wil niet elke dag een restje over houden. Alleen karkas voeren gaat in iedergeval niet goed er moet altijd iets van spiervlees of orgaan bij zitten en om de boel in balans te houden zit ik hieraan te denken.

Even uit mijn hoofd heb ik de percentages 50% kk, 20% vlees, 20% org en 10% groente aangehouden. Manu krijgt minder kk omdat hij erg snel last van droge, moeilijke ontlasting heeft. Ik voerde ooit compleet per dag en ben onderweg overgestapt naar kk met vlees of orgaan omdat dat makkelijker is. Ze krijgen nu zeg maar de portie orgaan of vlees van 2 dagen samengevoegd op 1 dag.

Wanneer er teveel orgaan in het menu zit kan ik ook 1x orgaan vervangen door spiervlees?
Door Ruisje
#3088312
[quote="El_Kato"]
Ja dat klopt! Ze krijgen nu met de 2 kg per dag te veel eten voor de hoeveelheid beweging die ze hebben. Het gaat dan mn om Manu en Mexi. Qua beweging zit het er bij beide niet in dat dat zoveel meer word dat ze met dezelfde hoeveelheid voer gaan afvallen. Manu is de laatste maanden heel veel slechter gaan lopen en Mex is fysiek ook geen voorbeeld en sloft achter me aan omdat ze moet maar niet omdat ze het leuk vind  :-[. Ze vond het altijd wel leuk om mee te gaan naar de bakker of de slager maar de laatste paar keer wilde ze na een paar minuten echt weer naar buiten. En dat bolle hoofd wil dan maar 1 kant op en dat is haar kant en dan is er geen land mee te bezeilen. Moest er wel om lachen maar goed ze geeft er wel duidelijk mee aan dat het haar geen plezier doet  :(

Ik kan de percentages aanpassen maar ik wil niet elke dag een restje over houden. Alleen karkas voeren gaat in iedergeval niet goed er moet altijd iets van spiervlees of orgaan bij zitten en om de boel in balans te houden zit ik hieraan te denken.

Even uit mijn hoofd heb ik de percentages 50% kk, 20% vlees, 20% org en 10% groente aangehouden. Manu krijgt minder kk omdat hij erg snel last van droge, moeilijke ontlasting heeft. Ik voerde ooit compleet per dag en ben onderweg overgestapt naar kk met vlees of orgaan omdat dat makkelijker is. Ze krijgen nu zeg maar de portie orgaan of vlees van 2 dagen samengevoegd op 1 dag.

Wanneer er teveel orgaan in het menu zit kan ik ook 1x orgaan vervangen door spiervlees?
[/quote]
Je geeft 2 kilo orgaanvlees per week, dat komt op ruim 22% en dan komt het orgaanvlees van de kvv (en eventueel vis) er nog bij. Eén kilo vervangen door spiervlees zou weer te weinig zijn. Wat je wel kunt doen is het om de week vervangen; dus de ene week 2x orgaanvlees en de andere week 1x orgaanvlees en 1x extra spiervlees. Met dat laatste kom je gemiddeld op zo'n 17,5% orgaanvlees per week totaal en daar komt dan de kvv nog bij.
#3088318
Kan je eend niet vervangen voor bv parelhoen ? Eend is toch vrij vet , en als je wilt dat ze wat gewicht gaan verliezen
En geit is toch ook wel vet  :)
Wat je eventueel wel kan doen , als je toch wat vetter spiervlees wilt blijven geven is het mengen met bv kalkoen
#3088323
Hmmmm ik ga het morgen toch nog eens in percentages neerzetten want begrijp het niet zo. Snap wel wat je zegt maar dacht dat ik het goed verdeeld had en wil het weer even helder voor ogen hebben. Dat gaat me nu niet meer lukken  :P

Dan zoek ik ook even de excel sheet erbij waarop de berekeningen voor het menu staan.
#3088861
Toch wel verhelderend om even te kijken waar ik alles op gebaseerd heb. Ze zijn alle 3 zwaarder dan het lichaamsgewicht waar ik vanuit gegaan ben dus ergens gaat er iets niet goed  :(

Voor alle 3 ben ik uitgegaan van 2% van het lichaamsgewicht, percentages kk/vl/org/groente:
Manu 45 kg - 900 gr. per dag - 40 (350 gr)/30 (250 gr.)/20 (200 gr)/10 (100 gr)
Rana 26 kg - 520 gr. per dag - 50 (260 gr)/20 (104 gr)/20 (104 gr)/10 (52 gr)
Mexi 23 kg - 460 gr. per dag - 50 (230 gr)/20 (92 gr)/20 (92 gr)/10 (46 gr)

Per dag dan 840 gr karkas, 446 vlees en 396 orgaan. De vlees en de orgaan portie heb ik nu samen gevoegd en worden om en om in 1x gegeven.

Ze krijgen nu 1000 gr karkas en 1000 gram vlees of orgaan per dag. Sam eet hiervan mee en in mijn ogen zouden de paar gram die dan nog overblijven te verwaarlozen moeten zijn echter nu ik het op een rijtje zet is dat toch meer dan ik dacht......  :-\ 

Ehem........ er blijft 476 gr. over..... nu snap ik wel waarom ze dikkig worden alle 3  :-[

Dus:
Karkas 1000 - 840= 160
Spiervlees 1000 - 892 (2x vlees)= 108
Orgaan 1000 - 792 (2x orgaan)= 208

Nu begint het me ook te dagen dat er teveel orgaan in het menu zit. Per orgaan dag krijgen ze 208 gr. te veel en dat samen met het feit dat er in KVV al best wat orgaan zit. Ik ga het in Excel allemaal uitwerken dan zie ik precies hoeveel te veel ze krijgen en hoe ik dat op bv 4 weken kloppend kan krijgen.
Laatst gewijzigd door El_Kato op za 21 mar 2015, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#3088865
Eend vinden ze heel lekker dus die houd ik in het menu. De geit KVV gaat geschrapt worden. Die heb ik in het verleden wel eens besteld voor een vakantie periode en weet nog dat ik ze toen idd heel erg vet vond. Volgens mij hebben ze ook parelhoen KVV en haas KVV.
#3088874
Net een beetje zitten prutsen in Excel maar ik raak het overzicht een beetje kwijt  :-[

Ik ga het menu zoals hierboven staat voorlopig aanhouden maar met de aanpassing van Ruisje. In de even weken krijgen ze 2x orgaan en 2x vlees en in de oneven weken 1x orgaan en 3x vlees. De KVV en vis dag houd ik op 1 kilo. Dan krijgen ze tov nu per week 3kg minder eten maar tov het uitgerekende menu 774 gr. Dat zou geen probleem moeten zijn omdat in iedergeval Manu nu veel minder beweegt dan toen.

Van de KVV soorten houd ik de magere aan; kalkoen, parelhoen, fazant, haas.

Wel goed dat ik er weer eens goed naar gekeken heb want dacht echt dat het menu wat we nu voeren goed in elkaar zat. Dat zit het ook ik heb me alleen nooit gerealiseerd dat die "paar" gram die elke dag over bleven bij elkaar toch een halve kilo zijn.....
Door Ruisje
#3089140
476 teveel :o Tja, elk pondje gaat door 't mondje. ;D

[quote="El_Kato"]
Net een beetje zitten prutsen in Excel maar ik raak het overzicht een beetje kwijt  :-[

Ik ga het menu zoals hierboven staat voorlopig aanhouden maar met de aanpassing van Ruisje. In de even weken krijgen ze 2x orgaan en 2x vlees en in de oneven weken 1x orgaan en 3x vlees. De KVV en vis dag houd ik op 1 kilo. Dan krijgen ze tov nu per week 3kg minder eten maar tov het uitgerekende menu 774 gr. Dat zou geen probleem moeten zijn omdat in iedergeval Manu nu veel minder beweegt dan toen.

Van de KVV soorten houd ik de magere aan; kalkoen, parelhoen, fazant, haas.

Wel goed dat ik er weer eens goed naar gekeken heb want dacht echt dat het menu wat we nu voeren goed in elkaar zat. Dat zit het ook ik heb me alleen nooit gerealiseerd dat die "paar" gram die elke dag over bleven bij elkaar toch een halve kilo zijn.....
[/quote]
Ik zal het straks eens in mijn spreadsheet invoeren. Kijk waar die mee komt. ;) Het is nu ook wat makkelijker omdat je per hond de hoeveelheden hebt staan.
Door Ruisje
#3089180
En als je het nou zoals in het plaatje doet?
Je hoeft dan niet om-en-om te doen qua orgaanvlees. De perfecte kilo's zijn er niet meer, maar die waren in jouw  herberekening ook al weg.

Orgaanvlees is naar beneden bijgesteld, waardoor spiervlees iets omhoog is gegaan. Een beetje gesjoemeld en Manu dagelijks 10gr extra vleesbot erbij gegeven. ;)

Door het lager vleesbotaandeel van Manu en het door mij verlaagde orgaanvlees werd het verschil per dagportie wat groot, zeker omdat de honden de dag erna een veel kleiner portie kvv/vis krijgen. Daarom heb ik de groenten bij Manu ook anders verdeeld. Hij krijgt ook 50gr minder eten per 4 dagen. ;)

Omdat ik het orgaanvlees dus iets omlaag heb gebracht in je menu, kom je nu op een totaal per week van 1370gr orgaanvlees. Als je die 1370 gram samenstelt van 750gr pens en 620gr hart/lever/nier, zien je percentages er als in het plaatje uit.

Afbeelding

Sam, de kat heb ik niet in de berekening meegenomen, omdat een kat een andere verdeling van vleesbot, spiervlees en orgaan nodig heeft. Daar kun je m.i. geen sluitpostmenu voor maken.

Edit: Omdat er in KVV inderdaad vaak behoorlijk wat orgaanvlees zit, maar je er geen volledig dagportie van geeft, zou het met bovenstaande verdeling aardig in de buurt van de 20% orgaanvlees komen.
Laatst gewijzigd door Ruisje op zo 22 mar 2015, 01:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#3089861
Oooh wauw! Heb er gisteren even naar gekeken maar toen duizelde het me wat... ik ga er vanavond nog even goed naar kijken maar dan op de IPad dan kan ik het plaatje wat groten maken  ::)

Voor nu snap ik het nog niet zo maar goed ga er vanavond nog even goed voor zitten  :)
#3090623
Oke heb er een tijdje op zitten broeden  ;). De verdeling en de percentages zijn duidelijk waar ik een beetje mee zit is dat ik geen losse vleesresten in de koelkast wil bewaren.

Lag vannacht een tijd wakker en dan ga je aan de raarste dingen denken zo ook het menu van de honden  :biggrin2:  Wat me vannacht daagde is dat ik zelf een heel mooi menu heb gemaakt, daar heb ik me ook heel lang aan gehouden en toen heb ik de boel omgegooid omdat ik het verdelen en maken van porties zat was… Wat ik nu heb is een mooi gebalanceerd menu op papier maar in praktijk gooi ik alle percentages de deur uit door elke dag 2 kg uit de vriezer te trekken  :(

Ppfffft voel me wel een beetje stom dat ik me dat nu pas realiseer  :-[ Mooi voorbeeld van het hoofd in het zand steken…  :-X

Op een rijtje:
Ik wil geen resten vlees/orgaan in de koelkast bewaren, wat uit de vriezer komt moet die dag op.
Ik wil geen uren meer in de keuken porties maken.
Ik wil niet volledig KVV voeren.

Om het menu in balans te houden moet ik voor mezelf iets werkbaars gaan verzinnen. Misschien eerder op de dag de porties voor die dag maken, als het nog niet ontdooid is, en wat er overblijft terug in de vriezer stoppen. Of op zaterdag de orgaan en vlees porties voor die week maken. Dan is het redelijk te overzien met porties maken, het is voor 4 dagen dan.  Het menu blijft in balans en de restjes die ik overhoud kunnen terug in de vriezer voor de week erna…

Die 2 kg per dag is het gewoon echt niet dat besef is er  :)
#3095725
ik vind het een vies idee dat er hondenvlees bij ons eten in de koelkast staat.... ondanks dat we op de pens na geen rare stinkende dingen voeren maar het idee staat me niet aan. Ook niet als het in een curverbak ofzo zit...  :-[
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door