Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nero
#3088823
Stel ik laat de lamspens uit mijn menu vervallen en die kant ga ik nu wel op.
De schone (witte) pens ging in principe prima maar die is moeilijk te krijgen.
Ik heb nu vuile pens, en echt mijn best gedaan die schoon te maken, maar hij reageert blijkbaar toch heftig op de inhoud waardoor ik deze weer wil schrappen. (bovendien eet hij het ook helemaal niet graag, schoon of vuil wordt allebei met lange tanden gegeten of blijft achter in de bak)
Gedroogde pens leek overigens wel goed te gaan.

Omdat ik overal lees dat pens toch wel een belangrijk onderdeel van een menu is vraag ik mij af of ik bijvoorbeeld iets anders kan toevoegen waardoor ik de eventuele tekorten weer op zou vangen. (of volstaat af en toe een stuk gedroogde pens ook?) zijn er bepaalde oliën bijvoorbeeld die ik dan kan geven?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Door Lizzy
#3088837
In principe bevat pens niks waar je hond niet buiten kan. Het bevat niet bijzonder veel voedingsstoffen (niet rijk aan eiwit, niet rijk aan vitamines en mineralen) en pens wordt in mijn ogen mega overschat. Het enige waar vuile pens echt fantastisch voor is zijn de goede bacterieen! En pens is geweldig als je een hond hebt die je minder eiwitten/fosfor moet voeren wegens ziekte. De goede bacterieen kun je goed aanvullen met probiotica.

Gedroogde pens is vrijwel altijd boven de 70 graden gedroogd en bevat dus geen goede bacterieen meer.
Gebruikersavatar
Door Nero
#3088840
Lizzy schreef: In principe bevat pens niks waar je hond niet buiten kan. Het bevat niet bijzonder veel voedingsstoffen (niet rijk aan eiwit, niet rijk aan vitamines en mineralen) en pens wordt in mijn ogen mega overschat. Het enige waar vuile pens echt fantastisch voor is zijn de goede bacterieen! En pens is geweldig als je een hond hebt die je minder eiwitten/fosfor moet voeren wegens ziekte. De goede bacterieen kun je goed aanvullen met probiotica.

Gedroogde pens is vrijwel altijd boven de 70 graden gedroogd en bevat dus geen goede bacterieen meer.
Bedankt voor je antwoord!

Fijn om te lezen dat het dus eigenlijk helemaal niet zo'n ramp is om het te schrappen, dan ga ik dat met een gerust hart doen.
Ik laat het overig orgaan dan wel op 10% en vervang de pens dan door extra spiervlees.

Welke probiotica zal ik dan het best kunnen nemen, hier zijn er nog best wat verschillende van.
Door Lizzy
#3088845
Nero schreef: Bedankt voor je antwoord!

Fijn om te lezen dat het dus eigenlijk helemaal niet zo'n ramp is om het te schrappen, dan ga ik dat met een gerust hart doen.
Ik laat het overig orgaan dan wel op 10% en vervang de pens dan door extra spiervlees.

Welke probiotica zal ik dan het best kunnen nemen, hier zijn er nog best wat verschillende van.
Ik weet niet hoeveel groenten je voert, eventueel kun je dat misschien nog iets ophogen. En spiervlees kan ook inderdaad.

Ik vind zelf de Solgar Advanced 40+ Acidophilus heel fijn.
Gebruikersavatar
Door Nero
#3088853
Lizzy schreef: Ik weet niet hoeveel groenten je voert, eventueel kun je dat misschien nog iets ophogen. En spiervlees kan ook inderdaad.

Ik vind zelf de Solgar Advanced 40+ Acidophilus heel fijn.
Ik had niet direct aan de groente gedacht maar dat zal dan dus ook eventueel kunnen, dat moet dan wel goed komen.

Heb je ook enig idee hoeveel tabletten ik dan zal moeten geven? Iedere dag/ zoveel per week etc?
Ik heb echt geen idee hoeveel tabletten opwegen tegen het ontbreken van de pens.
Door Lizzy
#3088856
Nero schreef: Ik had niet direct aan de groente gedacht maar dat zal dan dus ook eventueel kunnen, dat moet dan wel goed komen.

Heb je ook enig idee hoeveel tabletten ik dan zal moeten geven? Iedere dag/ zoveel per week etc?
Ik heb echt geen idee hoeveel tabletten opwegen tegen het ontbreken van de pens.
Voor mensen is de dosering 1 capsule per dag. Tenzij je hond gezondheidsproblemen heeft, heeft hij niet iedere dag probiotica nodig. Ik zou denken dat je met 3 capsules per week een heel end komt. Er bestaan geen vaste gegevens over hoeveel gunstige bacterieen precies bevatten (aangezien de ene pens gespoeld, de andere pens uitgeschud en de volgende gebleekt is) dus het is niet te zeggen "xx capsules vervangt pens". Dat blijft dus een beetje natte vinger werk. Je kunt de capsules ook goed open maken, bijv. de helft gebruiken, weer dicht doen en de volgende dag de andere helft gebruiken. En dan ook weer 3 capsules over de week verdeeld. Als je hond gezondheidsproblemen heeft, kan het ook geen kwaad om elke dag een 1/2 tot 1 capsule per dag te geven.
Gebruikersavatar
Door Nero
#3088858
Lizzy schreef: Voor mensen is de dosering 1 capsule per dag. Tenzij je hond gezondheidsproblemen heeft, heeft hij niet iedere dag probiotica nodig. Ik zou denken dat je met 3 capsules per week een heel end komt. Er bestaan geen vaste gegevens over hoeveel gunstige bacterieen precies bevatten (aangezien de ene pens gespoeld, de andere pens uitgeschud en de volgende gebleekt is) dus het is niet te zeggen "xx capsules vervangt pens". Dat blijft dus een beetje natte vinger werk. Je kunt de capsules ook goed open maken, bijv. de helft gebruiken, weer dicht doen en de volgende dag de andere helft gebruiken. En dan ook weer 3 capsules over de week verdeeld. Als je hond gezondheidsproblemen heeft, kan het ook geen kwaad om elke dag een 1/2 tot 1 capsule per dag te geven.
Duidelijk!

Ik begrijp dat het lastig is om het precies te bepalen maar dit is een goede richtlijn! :)

Heel erg bedankt!  :-*
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door