Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marjoleine
#3088493
Mijn pupje van 4 maanden heeft groeipijn.
Ik voer kvv en barf, wat is wijsheid? Calcium terug en groente erbij? Dat geef ik niet echt namelijk.
Iemand tips?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3088502
Hoezo calcium terug? Voor je dat als supplement?
Zit in de KVV een premix?
Groenten zou ik sowieso dagelijks voeren.

Als je calcium voert in de vorm van voldoende botwerk zit je altijd goed.
Toevoegingen van vit./mineralen (o.a. in de vorm van een premix) zou ik niet doen.
Laatst gewijzigd door doranto op vr 20 mar 2015, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3088503
Calcium terug als in verhouding minder vleesbot wordt wel aangeraden. Ook wordt aangeraden nekken te mijden, die bevatten meer calcium als ik me dat goed herinner.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3088506
Kaio schreef: Calcium terug als in verhouding minder vleesbot wordt wel aangeraden. Ook wordt aangeraden nekken te mijden, die bevatten meer calcium als ik me dat goed herinner.
Ik heb gehoord dat je met calcium in de vorm van voldoende bot niet over of onder kunt doseren, maar het lichaam opneemt wat het nodig heeft.
Door Marjoleine
#3088508
Mja, mijn da zei dat dus ook, wat minder botwerk en dan met name nekken terug.
Ik bedoel dus terug als in verhouding omlaag.

Groenten doe ik eigenlijk nooit, maar is in dit geval wel aan te raden blijkbaar. Nog soorten die de voorkeur hebben?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3088509
Doranto schreef: Ik heb gehoord dat je met calcium in de vorm van voldoende bot niet over of onder kunt doseren, maar het lichaam opneemt wat het nodig heeft.
Maar je kunt wel minder geven, dus niet dat de groeipijn komt door overdoseren, maar dat bij groeipijn minder calcium gewenst is  ;)
Door Lizzy
#3088514
Groeipijn is in mijn ogen zelfs eerder erfelijk dan dat het aan de voeding ligt. Maar ja, als je hond dan groeipijn heeft, dan is het goed om het menu tijdelijk aan te passen. En dan moet je 2 dingen omlaag brengen namelijk kcal en vleesbot. Vleesbot vanwege het calcium (honden met groeipijn lijken baat te hebben bij tijdelijk minder calcium - hoewel dit met verse voeding helemaal niet bewezen is) maar ook vanwege de kcal. Bot bevat merg = vet en 1 gram vet levert 9 kcal (eiwit en koolhydraat 4 kcal).

Dus je kunt het beste minder vleesbot en minder vet vlees gaan voeren en meer pens (bevat minder eiwit maar dan moet je er eventuele vette stukken wel afknippen) en meer groenten. Groenten bevat wel voedingsstoffen maar weinig kcal.

Ik zou tijdelijk de volgende percentages geven:

20% a 30% vleesbot (en ik vind 20% eigenlijk aan de te lage kant en zou eerder 30% geven - moet het bot wel goed bevleest zijn! En ik zou geen bot van grote dieren geven, dat bevat meer Ca en meer F).
20% groenten
20% spiervlees
20% a 30% pens (en ik zou dus 20% geven).
10% ander orgaan
Door Marjoleine
#3088546
Ja, de aanleg is waarschijnlijk erfelijk. Ze is ook van een vrij groot ras natuurlijk. Ik heb het meteen gedeeld met de rest van de pups (ze is eigen fok) en haar broer heeft er ook last van.
Jettejans is 12,2 kilo, haar broer is al 22 kilo! Nou was hij de grootste en zij de kleinste, maar toch, het zijn snelle groeiers.
Hun oma had er ook last van indertijd, dat werd uiteindelijk een dame van 32 kilo, ook geen klein hondje dus.

Ik geef nooit groente eigenlijk, maar dat zal ik nu voor haar wel gaan doen.
Echt groot botwerk kreeg ze nog niet, ze is nog jong en bovendien aan het wisselen, dus dat lukt niet heel goed momenteel ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door