Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Denise B.
#3088150
Goedemiddag allemaal,

Ik ben Denise en heb 3 lieve poezenbeesten:

- Grote rood/witte kater van 8 jaar,  7 kg
- Zwarte poes van 8 jaar, 4,5 kg
- Cyperse poes +/- 16 jaar, 3 kg

De zwarte poes en kater zijn broer en zus van elkaar en heb ik al sinds dat ze kitten waren, de oude dame heb ik nu zo'n 1,5 jaar geleden uit het asiel gehaald (vandaar de geschatte leeftijd want ze is daar als zwerfkat binnen gekomen). Helaas is alleen de zwarte helemaal gezond zij krijgt nu Hill's Feline Sterilised Cat Mature Adult, de oude dame heeft last van nierfalen en krijgt nu nierdieet blikvoer (Kattovit Nier/Renal) en de rode kater heeft een allergie en last van blaasgruis, voor zijn allergie krijgt hij om de dag een pil (atopica) en brokjes (Royal Canin Veterinary Diet - Urinary S/O Moderate Calorie). Het zijn binnenkatten en echte schoothangers.

Ik ben dus een beetje laat met de overstap naar Kvv, maar ik denk beter laat dan nooit ;)

Nu wil ik de oude poes gewoon op het blikvoer laten, want dat durf ik niet zo goed aan met haar nieren. Maar de andere twee wil ik wel over naar Kvv en hier en daar beetje barf erbij (misschien als dat bevalt geheel wel geheel over op barf, maar ik ben meer van de 'stap voor stap')

Ik heb hier heel fijn al veel informatie kunnen vinden maar ik had nog een paar vragen:

- Ik wil een kvv halen die premix is, kan ik er dan nog wel 1 a 2 keer per week wat bij geven (kuiken/muis/vis/ei o.i.d.) ?
Overal lees ik dat de spijsvertering eerst wel moet wennen aan het verse vlees, is het dan verstandig om eerst een week of twee (of langer?) gewoon kvv te geven en dan later pas ook kuiken en andere dingen met bot?

- En dan de hoeveelheid, de grote kater moet op zijn gewicht letten, hij is nu niet te zwaar maar is dat in het verleden wel geweest, dus met hem op de 3% (210 gram) beginnen en dan goed zijn gewicht in de gaten houden, of is 210 gram echt teveel en kan ik met 2,5% beginnen (175 gram)? aan hem zou ik namelijk niet veel kunnen afleiden want hij vindt altijd dat hij te weinig eten krijgt.

- Is er nog iets wat ik met blaasgruisgevoelige kat absoluut niet moet geven?

Dan tot slot nog een vraag, nou eerder onzekerheid want dit is gewoon allemaal zo nieuw, kan ik gewoon écht van de ene op de andere dag stoppen met de brokjes en overgaan op kvv?
(ik heb al wel gelezen dat de katten gaan tegen spartelen en het niet willen eten in het begin, en dat beetje kokend water helpt (of mengen met blikvoer en dat langzaam afbouwen)

Alvast heel erg bedankt!

Denise
Gebruikersavatar
Door Thea
#3088153
Goed besluit ;)

Waarom een KVV met premix. natuurlijke calciumbron zoals bot lijkt mij beter.
Katten overzetten gaat soms niet makkelijk. Meestal moet je het een tijdje mengen met hun eigen (nat)voer of bv tonijn op water uit blik.
Ik vind 210 gr erg veel heb hier 2 poezen van ieder ruim 6 kilo en die krijgen samen per dag 250 gr ::) Eigenlijk nog iets minder want de hond krijg meestal wat overblijf in de bakjes.
En nog vallen ze niet af  ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#3088173
Welkom!

Een premix betekent niet dat er geen natuurlijke calciumbron inzit.


Je kan zeker wat barfdingen bij de kvv geven, dat is geen probleem. Let er wel op dat de dingen die je bijgeeft niet meer dan ongeveer 25-30% van het totaal zijn. Kom je daar over, ga er dan rekening mee houden in je menu.

Ik zou zeker met drie procent beginnen. De kans is zeker aanwezig dat hij al meer vet verliest door het rauwe voer. Is hij na een half jaar nog steeds te spekkig, dan kan je eens wat minder voeren.

Waar je met een blaagruisgevoelige kat rekening mee kan houden is dat deze weinig, maar nog liever geen, koolhydraten krijgt. Dus kies kvv zonder rijst of groente of andere plantaardige dingen.
Door Ruisje
#3088186
Welkom op Barfplaats, Denise!
Inderdaad is een kvv met een natuurlijke calciumbron wel verstandig, zeker als je tzt wat barfhapjes erbij wilt voeren. Dan wennen de katten aan de vertering van bot. Carnibest is een kvv waarin vleesbot zit en een vitamine-premix, maar er zijn misschien meer merken. En ja, let ook op dat je een kvv neemt zonder rijst e.d., hoe weinig het ook is.
#3088259
Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik heb een grote Jumper in de buurt zitten en zag via internet dat zij ook veel van de goede kvv merken verkopen. Daar dit weekend maar eens langs en dan wat verschillende smaken/merken halen en er dan mee aan de slag. Wordt vervolgt  ;)
Door Jacoba
#3088550
Bij een nierdieet hou je rekening met een lager fosforgehalte, bot en orgaan van de diersoort die je wil geven (en geen of zeer weinig koolhydraten, die meningen verschillen).

Je zou cold turkey over kunnen stappen, maar hou er inderdaad rekening mee dat de darmen moeten wennen. Brokken/blikpoep komt er zonder moeite uit. Op vers moeten ze ervoor werken. Dat kan, hoeft niet, voor sommige (oudere) katten problemen geven. Dat zal liggen aan de hoeveelheid bot. Dan kun je blikvoer mengen of de hoeveelheid spiervlees flink verhogen in het begin.

Over Carnibest: daar zit rijst in.
Laatst gewijzigd door Jacoba op vr 20 mar 2015, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#3090403
Bij Carnibest inderdaad gezien dat er rijst in zit, maar niet bij alle varianten zag ik; Eend, Kalkoen en de diabeet versie zijn rijst-vrij. De grote dierenwinkel waar ik zondag heen was had helaas niet veel kvv voor katten, alleen de eend en natuurvoer van Carnibest, dus daar nu eerst maar even mee begonnen om te kijken hoe het zou bevallen.

Gisteren voor het eerst kvv gegeven, zonder er iets aangedaan te hebben moesten ze er niets van hebben, maar dat was te verwachten.
Toen klein beetje kip uit blik erbij gedaan en toen aten ze gelukkig met liefde hun bakjes leeg tot aan de laatste krummel  ;D

Dus nu verder opzoek naar dierenwinkels in de buurt die iets meer kvv voor katten hebben.

Oja nog een vraag, als ik ze eens een stukje vis wil geven,  kan dat dan gewoon stukje filet zijn of 'moet' dat ook kop/karkas zijn?
En weet dat vette vis beste is dus zalm, makreel, haring, sardien toch?
Door Ruisje
#3090427
Fijn te lezen dat het tot laatste kruimel wordt opgegeten! Blikvoer geleidelijk minderen en je poezels eten rauw! :D

Sprot is ook een vette vissoort (een mini harinkie) en een heel mooi kattenformaat. Je kunt daarvan complete visjes geven. Vis 5- 10% van het totaal menu. ;)
#3091217
Nou gisteren ook klein beetje stukjes lamshart bij het kvv gegeven, eerst keken ze er beetje bedenkelijk naar maar uiteindelijk verdween dat ook  ;D
Ben nu vooral aan het testen wat ze wel/niet lekker vinden zodat ik later gewoon in grote voorraden kan inkopen.

Is er hier iemand bekend met het merk Naturis? op hun website staat namelijk dat het voor honden is maar de dierenwinkel zegt dat het voor hond en kat geschikt is.. dus nu twijfel ik..
Gebruikersavatar
Door koekje
#3091255
De dierenwinkel wil ook gewoon verkopen, dat is niet raar. Maar als een fabrikant al zegt dat het specifiek voor honden is, dan zou ik er vanuit gaan dat dat ook zo is.
Wil niet zeggen dat je het niet af en toe ter afwisseling kan aanbieden aan de poezekes, maar de hoofdmoot zou ik kvv voor katten nemen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door