Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3087681
We hebben 2 logeetjes in huis, dus vanmiddag met 4 honden aan de wandel geweest
Ging super, de 2 oudere lekker los, en de 2 jongste bij de wegen waar auto's rijden aan de lijn

Bij een dijkje hier in de buurt liet ik de jonkies lekker een bal uit het water apporteren, en net toen 1 van de honden vlakbij de bal zwom, kwam er een zwaan aan op hoge snelheid .... Al trappelend met zijn vleugels op standje boos, en ging recht op de hond af  :o

IK heb maar wat staat schreeuwen richting die zwaan (alsof die dat hoort) maar had wel even paniek
Nu landde de zwaan net iets achter de hond die bij de bal was, waardoor de hond op de terugweg de zwaan kon ontwijken, maar toen rees bij mij wel de vraag "Wat doe je nou als je hond iets gaat apporteren in het water (of gewoon aan het zwemmen is) en er komt een zwaan echt recht er op af ?"

Ik heb dit eigenlijk nooit meegemaakt, maar liet me wel nadenken over wat te doen als.

Wat zouden jullie in zo'n geval doen ? Ik weet het eigenlijk niet zo goed  :-[
#3087683
Niet in de buurt van de zwanen laten apporteren. Meestal maken de honden zich wel uit de voeten voor een zwaan.
Het is nu wel de periode dat ze stevig agressief zijn, zijn zich aan het nestelen.
#3087690
Inderdaad, niet laten zwemmen/loslaten als er zwanen in de buurt zijn! Vroeger is het hondje van onze (toen) overbuurman overleden na aangevallen te zijn door een boze zwaan en hun andere hond was zwaargewond en moest een oog missen. Onderschat zwanen niet!!
#3087691
Kaio schreef: Niet in de buurt van de zwanen laten apporteren. Meestal maken de honden zich wel uit de voeten voor een zwaan.
Het is nu wel de periode dat ze stevig agressief zijn, zijn zich aan het nestelen.
Dit dus! Als ik weer de pech heb dat zo'n gezellige zwaan op het pad bij ons gaat broeden ben ik voor een half jaar mijn wandelstekkie kwijt. Die zijn echt zo agressief, niet normaal meer!
#3087694
Ik heb het al helemaal niet op zwanen (ja vind ze prachtig sierlijk om te zien, maar het karakter .... Neuh !)
Normaal als zwanen aan de ene kant van de sloot zwemmen, loop ik meestal een km of wat verder en laat ze daar pas te water
Maar nu kwam meneer zwaan dus gewoon ruim een km over het water aanrennen, dat had ik nog nooit gezien/meegemaakt

Maar ok, voortaan dus helemaal niet laten apporteren als er zwanen in dat water aanwezig zijn (hoe ver dan ook)
Thnx !
Door Lil
#3087705
zwanen zijn heel erg agressief helaas. Ik ken ook mensen die een arm hebben gebroken door een aanval van een zwaan (die ook over behoorlijke afstand kwam zemmen/rennen). Reden waarom men in het parkje de zwanen uit de vijver heeft gehaald. Hier lopen wij altijd om voor zwanen.
#3087775
Hier loop ik ook sinds een week een andere route omdat er zwanen aan het nestelen zijn.
Agressieve zwanen zijn echt link hoor! En snel!

Niet laten apporteren waar zwanen zijn? Ik zeg: niet eens los waar zwanen zijn.
Voor de hond niet en voor de zwaan niet.
#3087782
Hope schreef: Hier loop ik ook sinds een week een andere route omdat er zwanen aan het nestelen zijn.
Agressieve zwanen zijn echt link hoor! En snel!

Niet laten apporteren waar zwanen zijn? Ik zeg: niet eens los waar zwanen zijn.
Voor de hond niet en voor de zwaan niet.
Mwah, de honden staan allemaal goed onder appel en lopen nooit richting zwanen, dus hier mogen ze los blijven lopen (mits ze op de weg zitten met een nestje oid)
Maar apporteren is vanaf nu wel een no go met zwanen in de omtrek  :biggrin2:
#3087789
Wat ik dan doen is mijn jas met mijn armen wijd houden (zodat ik heel breed en groot lijk) en net alsof doen of ik de zwaan aan ga vallen (niet dat ik de plannen had het water in te gaan, maar dat weet de zwaan niet). Ze houden dan net wat meer afstand of taaien zelfs af. Ik imiteer eigenlijk wat ze zelf doen als ze jongen hebben of gewoon aanvallen, dan komen ze ook met veel geluid en vleugels wijd op je af, en gezien de kracht van zo'n zwaan en wat ze kunnen probeer ik ze liever uit de buurt van een zwemmende hond te houden, want ze komen inderdaad van een heel eind om je hond lastig te vallen, dus soms zijn ze er al voor je wist dat ze er zaten.
#3087845
Ik heb mij jaaaaaaaaaaaaren geleden laten vertellen, dat een zwaan, een middelgrote hond dood kan slaan, met zijn vleugels. Ik ben heel voorzichtig met kwade zwanen. De broedtijd gaat er weer aankomen, dan zijn ze extra agressief.
#3087931
Monique77 schreef: Mwah, de honden staan allemaal goed onder appel en lopen nooit richting zwanen, dus hier mogen ze los blijven lopen (mits ze op de weg zitten met een nestje oid)
Maar apporteren is vanaf nu wel een no go met zwanen in de omtrek  :biggrin2:
Het is alleen te hopen dat de zwanen net zo goed onder appel staan  ::)

Mijn broer is als kind ooit gebeten door een gans met nesteldrang. Dat werd een rondje ziekenhuis voor een stel hechtingen. Zwanen zijn nog veel sterker.
#3088379
Hope schreef: Het is alleen te hopen dat de zwanen net zo goed onder appel staan
Maar dat maakt dan toch niet meer uit? Want als jou hond niet naar de zwanen gaat en met jou meeloopt heb je net zo goed een probleem als de zwaan op je afkomt? Dan maakt het al dan niet aangelijnd zijn toch niet uit?

Zwanen zijn groot  :o,  kom ze maar eens tegen buiten het water, ik durf er ook niet langs te lopen hoor, ganzen zijn wat kleiner maar die kunnen er ook wat van, en zijn meestal wel in groepen. Ik kijk wel uit.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door