Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door mandyy
#3087692
Naar aanleiding van de goede adviezen die ik heb gekregen ben ik eens aan de slag gegaan met een menu voor mijn (bijna) 9-jarige Amerikaanse Cocker, gecastreerde reu. Hij weegt 6 kg en heeft last van Patella luxatie. Daarom houd ik hem nu iets dunner. Hij krijgt nu ongeveer 140 gr KVV per dag. Met het BARF menu wil ik met 3% beginnen, wat dan uit zou komen op 180 gr voer per dag.

Uiteindelijk wil ik 1x per dag gaan voeren. Om hem daar aan te laten wennen wil ik op de gewende tijden hem een ei of wat honing o.i.d. voeren, zodat ik dat langzaam af kan bouwen.

Orgaanmix bestaat uit 50% geitenpens en de andere 50% een mix van kalkoenlever, eendenmaag, runderlong, paardenhart

Maandag
80 gr kippennek
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees paard
20 gr groentemix

Dinsdag
80 gr parelhoenkarkas
35 gr orgaanvlees
45 gr spiervlees rund
20 gr groentemix

Woensdag
30 gr vis (afwisselend sardientjes, poon, haring, wijting, sprot, capelin en makreel)
80 gr kippennek
35 gr orgaanvlees
15 gr spiervlees rund
20 gr groentemix

Donderdag
80 gr kippennek
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees paard
20 gr groentemix

Vrijdag
80 gr eendennek
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees rund
20 gr groentemix

Zaterdag
80 gr parelhoenkarkas
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees lam
20 gr groentemix

Zondag
80 gr eendennek
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees lam
20 gr groentemix


Wat vinden jullie van dit menu?



Note; meneer wilt echt geen konijn eten (en hij is echt geen moeilijke eter!) dus dat kan ik helaas niet in het menu verwerken...
Door Lizzy
#3087698
mandyy schreef: Naar aanleiding van de goede adviezen die ik heb gekregen ben ik eens aan de slag gegaan met een menu voor mijn (bijna) 9-jarige Amerikaanse Cocker, gecastreerde reu. Hij weegt 6 kg en heeft last van Patella luxatie. Daarom houd ik hem nu iets dunner. Hij krijgt nu ongeveer 140 gr KVV per dag. Met het BARF menu wil ik met 3% beginnen, wat dan uit zou komen op 180 gr voer per dag.

Uiteindelijk wil ik 1x per dag gaan voeren. Om hem daar aan te laten wennen wil ik op de gewende tijden hem een ei of wat honing o.i.d. voeren, zodat ik dat langzaam af kan bouwen.

Orgaanmix bestaat uit 50% geitenpens en de andere 50% een mix van kalkoenlever, eendenmaag, runderlong, paardenhart
Het is goed te zien dat je je huiswerk hebt gemaakt! Ik heb wat kleine dingetjes, die zal ik hier beneden opnoemen.
Maandag
80 gr kippennek
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees paard
20 gr groentemix

Dinsdag
80 gr parelhoenkarkas
35 gr orgaanvlees
45 gr spiervlees rund
20 gr groentemix

Woensdag
30 gr vis (afwisselend sardientjes, poon, haring, wijting, sprot, capelin en makreel)
80 gr kippennek
35 gr orgaanvlees
15 gr spiervlees rund
20 gr groentemix

Donderdag
80 gr kippennek
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees paard
20 gr groentemix

Vrijdag
80 gr eendennek
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees rund
20 gr groentemix

Zaterdag
80 gr parelhoenkarkas
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees lam
20 gr groentemix

Zondag
80 gr eendennek
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees lam
20 gr groentemix


Wat vinden jullie van dit menu?



Note; meneer wilt echt geen konijn eten (en hij is echt geen moeilijke eter!) dus dat kan ik helaas niet in het menu verwerken...
Ik zie nu 5 keer per week nekken op het menu. Dat is voor de 1ste week prima maar na 1 week zul je dat moeten veranderen. En ik vind dat 2 keer per week nekken wel het maximum is dat je zou moeten voeren. Ik zou je aan willen raden om in plaats van eendennek eendenkarkassen te gaan voeren en nog 1 keer kippennek te vervangen door bijv. kipkarkas of kippenvleugels.

Verder ziet het er degelijk uit. Alles dat er in moet zitten zit er in.

Je mag nog 2 rauwe eitjes per week voeren.
Gebruikersavatar
Door mandyy
#3087702
Bedankt voor het snelle antwoord! Dan word het menu als volgt (cursief voor wat is veranderd):

[quote="mandyy"]
Maandag
80 gr kippennek
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees paard
20 gr groentemix

Dinsdag
80 gr parelhoenkarkas
35 gr orgaanvlees
45 gr spiervlees rund
20 gr groentemix

Woensdag
30 gr vis (afwisselend sardientjes, poon, haring, wijting, sprot, capelin en makreel)
80 gr kippenvleugels
35 gr orgaanvlees
15 gr spiervlees rund
20 gr groentemix

Donderdag
80 gr kippennekken
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees paard
20 gr groentemix

Vrijdag
80 gr eendenkarkas
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees rund
20 gr groentemix

Zaterdag
80 gr parelhoenkarkas
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees lam
20 gr groentemix

Zondag
80 gr eendenkarkas
35 gr orgaanmix
45 gr spiervlees lam
20 gr groentemix
[/quote]
Door Lizzy
#3087704
Super!!!!!!!!

Ik weet niet hoe gewend je hond al is aan vleesbot, maar als hij dat nog niet is, zou ik de vleugels even inknippen met een (snoei)schaar voor de eerste paar weekjes.
Gebruikersavatar
Door mandyy
#3087708
'Vroeger' at hij het gewoon zonder problemen op. Maar hij is de laatste tijd ook minder speels met dingen in zijn bek nemen. Eendagskuikens moest ik altijd al uit elkaar trekken voor hem. Maar daar komen we komen er vanzelf achter of hij het eet. Anders helpen we hem gewoon een handje  ;D
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3087748
[quote="mandyy"]
Kan ik dan beter één van de organen vervangen voor nier, of nier erbij doen?
[/quote]

Mij is hier geadviseerd geen orgaanmix te voeren, maar de losse orgaanonderlen (hart, lever, nier)  waarvan de helft pens.
Door Lizzy
#3087755
[quote="Lazy Garfield"]
Mij is hier geadviseerd geen orgaanmix te voeren, maar de losse orgaanonderlen (hart, lever, nier)  waarvan de helft pens.
[/quote]

Ja, eens. Als dit een gemalen orgaanmix is die je niet zelf hebt samen gesteld, dan zou ik je ook aan willen bevelen om zelf losse hele orgaantjes te gaan geven en deze in stukjes te snijden.

Nier is mooi, als het kan. Runderlong bevat niet erg veel voedingsstoffen dus je zou long goed kunnen vervangen voor nier.
Gebruikersavatar
Door mandyy
#3087911
Dan gaat de runderlong worden vervangen voor rundernier!

Ik heb besloten elke dag dezelfde orgaanmix te voeren, omdat Bratis nogal last heeft (gehad) van een zeer wisselen dieet. Eerst kijken of dit goed gaat, daarna kunnen we altijd nog kijken of we elke dag losse orgaanonderdelen kunnen voeren.
Gebruikersavatar
Door mandyy
#3087984
Maken bij de orgaanmix nog de verhoudingen uit tussen de verschillende soorten organen?
Even de pens er buiten gelaten.
Door Lizzy
#3087986
[quote="mandyy"]
Maken bij de orgaanmix nog de verhoudingen uit tussen de verschillende soorten organen?
Even de pens er buiten gelaten.
[/quote]

Als je 3 of 4 orgaanvleessoorten voert, kun je gewoon ongeveer gelijke delen nemen. Dat komt niet zo krap.
Door Aprilsnow
#3090588
[quote="Lazy Garfield"]
Mij is hier geadviseerd geen orgaanmix te voeren, maar de losse orgaanonderlen (hart, lever, nier)  waarvan de helft pens.
[/quote]

Ik maak zelf een orgaan mix van lever, hart en nier. Dat verdeel ik in porties met het gewicht dat hij dagelijks nodig heeft. Exclusief de pens dan  ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door