Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door eefje
#307184
hoe kun je zien dat de anaalklier van een hond verstopt zit of ontstoken is?
ik wist niet eens dat de anaalklier bestond dus ben nu wel benieuwd hoe en wat.....

groetjes eefje
Door Laura2004
#307188
Bij mijn honden ruik je het. Het is echt een raar luchtje. Toevallig heb ik gisteren de anaalkliertjes van Ziggy uitgeknepen en daar kwam echt heel veel troep uit. Niet lekker hoor.
Veel honden gaan sleetje rijden (met de kont over de grond schuren) , maar mijn honden doen dit niet.
Door eefje
#307200
die lucht,is dat zoiets als een putlucht of niet?
want mijn hond laat al zolang als we hem hebben zulke windjes maar hij eet veel runderhuidkluiven dus dacht dat het daar van kwam.
onze honden schuren ook niet met hun kont over de vloer.
maar je kunt het dus niet aan hun poepgat zien?want daar maakt hij altijd een soort knijpbeweging mee.
en hoe knijp je dat leeg dan?


groetjes eefje
Door Femke
#307341
eefje schreef: hoe kun je zien dat de anaalklier van een hond verstopt zit of ontstoken is?
ik wist niet eens dat de anaalklier bestond dus ben nu wel benieuwd hoe en wat.....

groetjes eefje
als ze gaan bijten aan staart of achterpoten, of gaan sleetje rijden, of de vloeistof loopt er zo uit (moeilijk te zien bij een langharige hond)

Maar als je hond voldoende stevige ontlasting heeft heb je kans dat je er nooit iets aan hoeft te doen hoor!
Door eefje
#307371
nou die harde ontlasting lijkt een beetje het probleem te zijn de laatste weken,hij is 3weken geleden een tijd aan de diarree geweest en nu weer dus maar hij vertoont geen sleetje rijden of bijten en likken op zijn kontje.
ik heb toevallig gister zelf effe gekeken of er wat raars te voelen was rond zijn poepgaatje maar kon niks abnormaals voelen dus het gaat daar nog goed.
maar ik heb wel weer wat geleerd 8) ;)

groetjes eefje
Door diana
#307383
toen boy vorige week een blaasontsteking had
heeft de d.a ook meteen zijn anaalklieren geleegd
ik wist niet eens dat die vol waren hoor .
heb nooit wat gemerkt .
Door eefje
#307386
ja dat had ik dus ook totdat ik hier ging lezen,ik wist nog geen eens dat ze die hadden maar ja elke dag leert men.

groetjes eefje
Door Laura2004
#307588
Bij Kai stinkt het echt als ze vol zitten dan ruik je een nare lucht als hij langs loopt en hij likt er dan veel aan, maar sinds ik barf heeft hij nooit meer last van zijn anaalklieren en bij Ziggy kwam het denk ik door het overschakelen en die zaten aardig vol.
Door Yari
#307642
Lizzy schreef: Dit is wel een duidelijke site (met tekeningetjes): http://home.hetnet.nl/~hondenclubreviva ... lieren.htm
Wel duidelijk ja die site, maar lukt helaas niet bij iedere hond om ze van buitenaf leeg te drukken.
Bij aardig wat honden zitten de anaalklieren nogal diep namelijk.
Yari heeft in haar leven 2x diarree gehad (toen at ze nog brok) en daarna merkte je dat ze vol zaten doordat ze er vaak aan zat te likken en je het ook begon te ruiken. Van buitenaf leegdrukken lukt echt niet (ook niet door de DA). Bij haar moest ik dus lekker met m'n vinger naar binnen en dan leegdrukken ;D ::).
Smerig karweitje, maar ja, helpt wel.
Verder moet je zo min mogelijk aan de anaalklieren komen, hoe vaker je ze uit gaat knijpen hoe groter de kans is dat je dat moet blijven doen. Lekker z'n gangetje laten gaan en echt bij last pas uitdrukken. ;)
Door geer
#307768
Tip van de dag: denk nooit, als je op vakantie in Duitsland zit, in de auto, met een Teckel op schoot die toevallig tijdens de vakantie op brokken staat... 'Goh, waar zouden die anaalklieren toch zitten'??'...en dan op goed geluk een beetje gaan knijpen :-X :-X :-X

Op vers heeft ze er nooit last van, maar op brokken heb ik geleerd waar die dingen zitten EN hoe je ze, ongewild, kunt legen ;D
Door rees
#308724
Lupa schreef: als het niet nodig is doe er niks aan, de hond regelt het zelf

Hoe doen ze dat dan ?
Gebruikersavatar
Door Pauline
#308729
geer schreef: Tip van de dag: denk nooit, als je op vakantie in Duitsland zit, in de auto, met een Teckel op schoot die toevallig tijdens de vakantie op brokken staat... 'Goh, waar zouden die anaalklieren toch zitten'??'...en dan op goed geluk een beetje gaan knijpen :-X :-X :-X

Op vers heeft ze er nooit last van, maar op brokken heb ik geleerd waar die dingen zitten EN hoe je ze, ongewild, kunt legen ;D
;D ;D ;D :-X
Door Robian
#308733
geer schreef: Tip van de dag: denk nooit, als je op vakantie in Duitsland zit, in de auto, met een Teckel op schoot die toevallig tijdens de vakantie op brokken staat... 'Goh, waar zouden die anaalklieren toch zitten'??'...en dan op goed geluk een beetje gaan knijpen :-X :-X :-X

Op vers heeft ze er nooit last van, maar op brokken heb ik geleerd waar die dingen zitten EN hoe je ze, ongewild, kunt legen ;D
Wat zal jij een lekker luchtje bij je gehad hebben :-X :-X 8) ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door