Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Nadia
#3087070
Gisteren tijdens mijn jaarlijkse BHV herhaling kwam de organisatie hartslagnu.nl ter sprake.

Dit is een vrijwillige organisatie van bhv'ers welke bij een 112 oproep van mogelijke circulatie stilstand direct een melding per SMS krijgen en die dan direct ter plaatste gaan om te reanimeren. Alles is binnen 1000 meter. Waardoor de bhv'er er binnen 1-2 minuten kan zijn tov de ambulance van 8-12 minuten.
Max 30 mensen krijgen de oproep. In praktijk zijn gemiddeld 6 bhv'ers "direct" ter plaatse. Een paar van deze opgeroepen zal ook bevatten daar er een aed gehaald moet worden (indien in de buurt). Dit geeft een gigantische tijdwinst en dus is het slagingspercentage enorm omhoog gegaan sinds dit initiatief.

Op hartslagnu.nl kun je zien hoeveel van deze mensen zich hebben aangemeld.
Zo is zichtbaar dat Limburg goed vertegenwoordigd is, maar de tandstaaf helemaal niet.
Goed vertegenwoordigd is >1% dus is nog niet gigantisch veel.
In mijn gemeente zijn veel van deze vrijwilligers.

Ik ben er over na aan het denken om mij hierbij aan te sluiten. Ik weet alleen nog niet of ik daar stress bestendigd genoeg voor ben en of ik het psychisch wel trek als ik in aanraking kom met niet geslaagde reanimaties.
Dus even stof om over na te denken.

Wie van hier kent het? Is misschien vrijwilliger of gaat er ook over na denken?
Door sella
#3087073
Ik heb in het echte leven op straat diverse reanimaties gedaan en met wisselend succes.
1 was een heel jonge man die voor me liep in elkaar zakte en ik meteen kon handelen.
Die heeft het overleefd en een pacemaker gekregen.
Ik werkte toen ook in het ziekenhuis waar hij was opgenomen, en dat heeft alle mislukte pogingen goede maakt, zijn blijde dochtertje, zijn hoogzwangere vrouw.

Wat ik een enorme vooruitgang vindt zijn de aed's. Dat je meteen kan uitlezen van welke circulatie stoornis er sprake van is, en die ook de stroomstoten doet.

Wat je in ieder geval zou moeten overwegen, is als je dat doet, een goed systeem hebben om met elkaar na te praten.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3087076
Ik kan je wel zeggen, dat de meeste reanimaties niet slagen ( heb jaren bhv gehad, info van instructeurs die in de sector werkten ) . Dus wel om over na te denken. Maar goed je bent ook al gauw te laat bij een slachtoffer. En dasrbij als het echt een hartstilstand is kun je sowieso niks doen, maar dat zie je aan de buitenkant niet, dus ga je toch aan de slag.
Grootste kans op slagen heb je idd met aed erbij, dat is aanzienlijk. Wel een goed iniatief, slagingskans lijkt me enorm omhoog gaan zo.
Door sella
#3087079
In de middle off kan je nog steeds weinig met een reanimatie in je eentje.

Vandaar die ene die lukt van een jong iemand maakt veel goed, maar of dat opweegt tegen alle falingen? Ik heb al heel wat mensen zien overlijden in mijn werk.
Dat maakte de schok van een dood lichaam minder groot.
Vergeet ook niet de systematische ademhaling van een overleden persoon, erg schokkend als je ze toch niet terugkrijgt en de ambulance uitlegt dat dit het sympathische zenuwstelsel is.
Door Pluto
#3087081
Ik ken het, mag me ook aanmelden, maar doe dit niet.
Simpel gezegd kan ik op mijn werk toch nooit gehoor geven aan een oproep en zit ik er thuis niet op te wachten.
Word ik geconfronteerd met een hulpvragende situatie dan zal ik zonder aarzelen helpen, maar ik zoek het niet op zullen we maar zeggen.

De cijfers verschillen nogal, maar binnen 2 minuten met AED aan de slag geeft zo'n 60% kans op succes bij reanimatie, zonder AED, ongeacht reactietijd slechts 6%-10%.
De kans dat je na confrontatie met een reanimatie ook te maken krijgt met een mislukte reanimatie is dus erg groot.


Ik kan me dus prima voorstellen waarom je huiverig bent om je aan te melden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3087096
Ik vind het heel dapper van mensen die dit doen. Ik zou wel overwegen of je dit wel wil met je jonge kind erbij? Wat doe je als je een oproep krijgt en je hebt Dwayne bij je? Hoe snel kun je dan zijn en hoe is zo'n ervaring voor Dwayne?
Door Nadia
#3087162
Kaela schreef: Ik vind het heel dapper van mensen die dit doen. Ik zou wel overwegen of je dit wel wil met je jonge kind erbij? Wat doe je als je een oproep krijgt en je hebt Dwayne bij je? Hoe snel kun je dan zijn en hoe is zo'n ervaring voor Dwayne?
Gewoon niet. Als ik alleen thuis ben met Dwayne kan ik niet gaan. Niemand word er blij van een baby erbij te hebben tijdens een reanimatie.
Door Nadia
#3087163
Kaio schreef: Ik kan je wel zeggen, dat de meeste reanimaties niet slagen ( heb jaren bhv gehad, info van instructeurs die in de sector werkten ) . Dus wel om over na te denken. Maar goed je bent ook al gauw te laat bij een slachtoffer. En dasrbij als het echt een hartstilstand is kun je sowieso niks doen, maar dat zie je aan de buitenkant niet, dus ga je toch aan de slag.
Grootste kans op slagen heb je idd met aed erbij, dat is aanzienlijk. Wel een goed iniatief, slagingskans lijkt me enorm omhoog gaan zo.
Dat is me inderdaad bekend. Daarom wil ik er goed over na denken.. Wat doet het met me als er (meerdere keren) iemand onder mijn handen sterft.
Door Nadia
#3087164
Inge en Bono schreef: Ik kende het niet, maar ga nav jouw bericht meer info opzoeken
Dat is al fijn :) het onder de aandacht brengen is al de eerste stap
Door Nadia
#3087166
sella schreef: Ik heb in het echte leven op straat diverse reanimaties gedaan en met wisselend succes.
1 was een heel jonge man die voor me liep in elkaar zakte en ik meteen kon handelen.
Die heeft het overleefd en een pacemaker gekregen.
Ik werkte toen ook in het ziekenhuis waar hij was opgenomen, en dat heeft alle mislukte pogingen goede maakt, zijn blijde dochtertje, zijn hoogzwangere vrouw.

Wat ik een enorme vooruitgang vindt zijn de aed's. Dat je meteen kan uitlezen van welke circulatie stoornis er sprake van is, en die ook de stroomstoten doet.

Wat je in ieder geval zou moeten overwegen, is als je dat doet, een goed systeem hebben om met elkaar na te praten.
Wat bijzonder dat je meerdere reanimaties op straat hebt gedaan!! De kans dat je iemand treft die gereanimeerd moet worden is zo minimaal.

Hoe bedoel je van welke circulatie stoornis? Er zijn geen verschillende.. Of hij doet het, of hij doet het niet. Of een fibrillerend hart.
Door Nadia
#3087167
Pluto schreef: Ik ken het, mag me ook aanmelden, maar doe dit niet.
Simpel gezegd kan ik op mijn werk toch nooit gehoor geven aan een oproep en zit ik er thuis niet op te wachten.
Word ik geconfronteerd met een hulpvragende situatie dan zal ik zonder aarzelen helpen, maar ik zoek het niet op zullen we maar zeggen.

De cijfers verschillen nogal, maar binnen 2 minuten met AED aan de slag geeft zo'n 60% kans op succes bij reanimatie, zonder AED, ongeacht reactietijd slechts 6%-10%.
De kans dat je na confrontatie met een reanimatie ook te maken krijgt met een mislukte reanimatie is dus erg groot.


Ik kan me dus prima voorstellen waarom je huiverig bent om je aan te melden.
Dat snap ik helemaal! Op mijn werk kan ik ook niet gaan. Thuis ook maar minimaal. Dus het is nog maar de vraag of ze me uberhaubt willen. Wellicht kan ik maar 1 a 2 avonden per week standby staan.

Het let me natuurlijk niet om eens vrijblijvend contact te zoeken.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3087184
Nadia schreef: Wat bijzonder dat je meerdere reanimaties op straat hebt gedaan!! De kans dat je iemand treft die gereanimeerd moet worden is zo minimaal.

Hoe bedoel je van welke circulatie stoornis? Er zijn geen verschillende.. Of hij doet het, of hij doet het niet. Of een fibrillerend hart.
Volgens mij doet een AED het alleen als ie fibrilatie meet, tenminste dat is mij keer op keer geleerd.
In de OK in het ziekenhuis kunnen ze geloof ik meer.
Door sella
#3087191
Nee hoor ik heb was met een stel mensen een mevrouw aan het reanimeren, er komt een politiewagen langs, die aangehouden en hadden de aed aanboort.
Die zei heel duidelijk, geen meetbare hartslag, ik ga een schok toedienen, lichaam loslaten en handen hoog houden. Nog geen hartslag, u kunt doorgaan met de reanimatie. Dan stoppen met reanimatie ga meten, nog geen hartslag ik ga schok toedienen en zo doorgegaan tot 3 schokken, toen waren de ambu's er.
Ze is geintubeerd om slijm uit te zuigen, adreneline, en de hele rataplan erin, maar het was game over.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3087197
sella schreef: Nee hoor ik heb was met een stel mensen een mevrouw aan het reanimeren, er komt een politiewagen langs, die aangehouden en hadden de aed aanboort.
Die zei heel duidelijk, geen meetbare hartslag, ik ga een schok toedienen, lichaam loslaten en handen hoog houden. Nog geen hartslag, u kunt doorgaan met de reanimatie. Dan stoppen met reanimatie ga meten, nog geen hartslag ik ga schok toedienen en zo doorgegaan tot 3 schokken, toen waren de ambu's er.
Ze is geintubeerd om slijm uit te zuigen, adreneline, en de hele rataplan erin, maar het was game over.
Fibrilatie is geen hartslag, dus klopt dat ie zegt geen hartslag. Ik heb wel geleerd dat ie fibrilatie moet meten op een schok toe te dienen, anders is het alleen maar doorgaan met reanimeren, geen schok aanbevolen.
Daarom heet het ook een defribrilator. ;)
https://www.hartstichting.nl/doe-mee/aed
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door