Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door BusKay
#3086673
Digitaal Voedsel

'Voor de productie van elke cheeseburger heb je bijna een liter aardolie nodig...dat is op termijn een onhoudbare situatie!' - Michael Pollan. De moderne voedselproductie is in belangrijke mate afhankelijk van fossiele brandstoffen. Nu die op beginnen te raken is de grote vraag hoe we in 2050 de wereldbevolking van negen miljard mensen te eten gaan geven. In Nederland, België en Silicon Valley zijn er talloze start-ups begonnen om met slimme technologie, big data en nieuwe distributiesystemen oplossingen te vinden voor dit vraagstuk. Een verkenning naar het eten van morgen, wat niet alleen duurzaam, lekker en biologisch moet zijn, maar vooral voedzaam en bovenal genoeg voor alle aardbewoners. Helpt de aanpak van deze nieuwe generatie voedsel start-ups om ons in de toekomst voldoende en goed eten te garanderen? VPRO Tegenlicht praat met duurzaam-voedsel-goeroe Michael Pollan, topkok Dan Barber en voedseltechnologie deskundige Danielle Gould. Met food scanners, gewasrotatie voor boeren aangevuld met data en de herintroductie van vergeten voedsel worden in de wereld van digitale technologie de eerste successen geboekt. In Limburg wordt sla met ledlicht verbouwd. Snel, efficiënt en met veel minder kunstmest en bestrijdingsmiddelen. En een Belgische website heeft al ons eten tot op moleculair niveau in een databank gestopt. Hiermee kan de zeebolk, van onbetekenend visje, tot culinaire delicatesse worden omgetoverd. VPRO Tegenlicht zoekt de receptuur voor de gerechten van morgen

http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/15-03-2015/VPWON_1232878

De leugen omtrent bio, superfood etc.. wordt hier denk ik aardig blootgelegd
#3086682
BusKay schreef:

De leugen omtrent bio, superfood etc.. wordt hier denk ik aardig blootgelegd
Ik ben nu halverwege de aflevering, maar ik begrijp niet waar jouw zin op slaat over de leugen omtrent bio, superfood etc?
De aflevering gaat over de afkomst van ons eten, en bijvoorbeeld hoe belastend bepaalde traditionele soorten landbouw zijn, en hoe nieuwe technologieën daar een oplossing in bieden. Juist in samenwerking met de biologische / duurzame landbouw.
Door BusKay
#3086687
beginnertje schreef: Ik ben nu halverwege de aflevering, maar ik begrijp niet waar jouw zin op slaat over de leugen omtrent bio, superfood etc?
De aflevering gaat over de afkomst van ons eten, en bijvoorbeeld hoe belastend bepaalde traditionele soorten landbouw zijn, en hoe nieuwe technologieën daar een oplossing in bieden. Juist in samenwerking met de biologische / duurzame landbouw.
Ik zal het maar noemen.... "ledjesteelt" gezien??? Gezond hè...
Het laat weer eens zien hoe onze "biogedachten" worden omgezet door sluwe producenten in simpele ongezonde schaalvergroting. Wat zijn we goed bezig....  :( :(

Wat de plant tekort komt omdat het niet geniet van het gehele kleurenspectrum wordt niet verteld en welke stoffen wij daarom in ons lichaam missen door het eten hiervan laten we ook maar achterwege of weten we mogelijk niet eens. Nog maar niet te spreken over de kunstvoeding die deze plantjes krijgen..

Verderop gaan we uit een wortel een vleesvervanger maken... ook dit is natuurlijk gezonder en kost vast geen energie..

Als we echt biologisch wilen eten moeten we vlees produceren zoals we dat tot de jaren 1960 hebben gedaan. Met 10 of 20 koeien in het weiland en varkens die weer in de modder liggen.
Er hangt dan alleen een prijskaartje aan... De meesten zullen geen vlees meer kunnen eten of af en toe...
Daarom houden we ons met de mooiste verhalen voor de gek... en de kassa van de producent en supermarkt hoort dit graag.

Dan nog maar te zwijgen over ons eigen gedrag..... (ik maak me er beslist op enige manier ook schuldig aan).
In het ene vak in de supermarkt pakken we het biologisch kipje, kooltje en broodje.. ernaast pakken we de voorgesneden groenten of een vak verder de fles cola met 30 suikerklontjes..

Dat we naar overbevolking van onze planeet toe gaan is een feit maar laten we ophouden om de leugen te verspreiden dit ook nog met gezond geproduceerd voedsel te willen doen.

Er zitten plussen in de aflevering.. de wortel wordt immers uit de gezonde volle grond gehaald. Maar laat hij er dan vanaf blijven en er een lekkere hutspot of wortelsalade van maken...

Verder heb ik ook geen databank nodig om mijn koelkast leeg te maken of een minder bekend product om te toveren tot iets lekkers....
Laatst gewijzigd door BusKay op ma 16 mar 2015, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#3086693
Ik begrijp je nu wel beter inderdaad.
Het zou al enorm veel schelen als het overgrote deel van de bevolking niet elke dag een stuk (bioindustrie)vlees op z'n bord wil. Maar ja, hoe doen we dat dan met onze vleesgevoerde honden? Ik vind dit zelf een lastig iets hoor, uit dierenwelzijn en milieuoverwegingen eet ik zelf helemaal geen vlees. Ik verbouw voor een deel m'n eigen groenten, koop zo veel mogelijk lokaal bij boeren en particulieren.
Maar dan blijkt soms dat een 'bewuste' keuze in vergelijking met een massaproduct helemaal niet zo bewust is... Helemaal als je dan ook nog eens met je auto naar de supermarkt om de hoek gaat.
In dit artikel staan wel een aantal mooie voorbeelden:http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Artikel-Samenleving/Groene-sprookjes-5-mythen-over-biologisch-eten.htm
En ik denk dat dat wel een belangrijk punt is, we weten het gewoonweg vaak niet eens wat beter is, want dat is gewoon lastig.
Door BusKay
#3086702
Ik ben zelf een "ordinaire" vleeseter. Als we en masse 2 dagen per week geen vlees meer eten (zou voor mij geen probleem zijn) dan stort de vleesproductie voor bijna 33% in. Mogelijk hebben we dan weer wat meer grond om die fatsoenlijke groenten te gaan telen.
Er is dan mogelijk nog wel voldoende vlees voor onze honden.

Ik zou ook graag volledig mijn eigen groenten telen maar helaas ontbreekt de ruimte en beperk ik me tot de belangrijkste producten die voor mij haalbaar zijn... Denk aan een weinig telen van groenten en fruit (blauwe bessen, frambozen, morellen of het zelf maken van zuurkool etc.

Je artikel vind ik geweldig!!

Over een ding kunnen we het eens zijn... op wat of welke manier we het ook doen kunnen niet ontkomen aan minder gezonde keuzes..
Laatst gewijzigd door BusKay op ma 16 mar 2015, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
#3086730
BusKay schreef:laten we ophouden om de leugen te verspreiden
Ik pik dit even helemaal uit de context, of nu ja, niet helemaal, maar idd, laten we ophouden met onszelf voor te liegen en afdwingen dat we weten wat we kopen, wat we eten! Ik zag laatst weer een heel spel met kleurstoffen voorbij komen, erwten die groener worden gemaakt dan ze eigenlijk zijn met chemische truukjes, watermeloenen die een mooi rood goedje ingespoten krijgen, wortelen die ze in een lang houdbaar badje stoppen en wij krijgen al die troep binnen. En ik wil weten wat ik binnen krijg! Zet het op de verpakking, hoe alles, ook als je denkt dat je verse producten koopt, bewerkt/verwerkt is, ik durf te wedden dat een hoop zich in rap tempo andere koop- en eetgewoonten eigen maken.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3086754
hannabelgje schreef: Tja misschien eerder naar de oorzaak kijken en dat is overbevolking.
hmm hoe stel je dat voor? Doet me denken aan Inferno van Dan brown. Dat was een "redelijk vriendelijke"manier.
Boeffie Blafmans schreef: Ik pik dit even helemaal uit de context, of nu ja, niet helemaal, maar idd, laten we ophouden met onszelf voor te liegen en afdwingen dat we weten wat we kopen, wat we eten! Ik zag laatst weer een heel spel met kleurstoffen voorbij komen, erwten die groener worden gemaakt dan ze eigenlijk zijn met chemische truukjes, watermeloenen die een mooi rood goedje ingespoten krijgen, wortelen die ze in een lang houdbaar badje stoppen en wij krijgen al die troep binnen. En ik wil weten wat ik binnen krijg! Zet het op de verpakking, hoe alles, ook als je denkt dat je verse producten koopt, bewerkt/verwerkt is, ik durf te wedden dat een hoop zich in rap tempo andere koop- en eetgewoonten eigen maken.
Hoe groot moet die verpakking dan wel niet zijn? Of  hoe klein gaan de letters dan niet zijn? :biggrin2:
Door BusKay
#3087013
Boeffie Blafmans schreef: Ik pik dit even helemaal uit de context, of nu ja, niet helemaal, maar idd, laten we ophouden met onszelf voor te liegen en afdwingen dat we weten wat we kopen, wat we eten! Ik zag laatst weer een heel spel met kleurstoffen voorbij komen, erwten die groener worden gemaakt dan ze eigenlijk zijn met chemische truukjes, watermeloenen die een mooi rood goedje ingespoten krijgen, wortelen die ze in een lang houdbaar badje stoppen en wij krijgen al die troep binnen. En ik wil weten wat ik binnen krijg! Zet het op de verpakking, hoe alles, ook als je denkt dat je verse producten koopt, bewerkt/verwerkt is, ik durf te wedden dat een hoop zich in rap tempo andere koop- en eetgewoonten eigen maken.
Je slaat de spijker op de kop daarom blijf ik me iedere keer weer verbazen over het grote deel wat alles gewoon voor zoete koek slikt en verder niet nadenken wat er op hun bord ligt...
#3087015
Moet ineens weer denken aan de rode kool, die als je het zelf snijdt en kookt paars is, maar uit de winkel dus rood. Komt omdat het in de fabriek gebleekt!!!!! wordt en vervolgens rood geverfd.  :-X
Gebruikersavatar
Door koekje
#3087022
Pauline schreef: Moet ineens weer denken aan de rode kool, die als je het zelf snijdt en kookt paars is, maar uit de winkel dus rood. Komt omdat het in de fabriek gebleekt!!!!! wordt en vervolgens rood geverfd.  :-X
Waarom zou een fabriek eerst bleken en daarna weer verfen? Dat is toch meer werk en daardoor hogere productiekosten?
Als ik zelf rode kool snij en kook is deze eerst ook paars. Gooi ik er appelmoes en appelstukjes door, kleurt deze vanzelf meer rood.
Door BusKay
#3087027
koekje schreef: Waarom zou een fabriek eerst bleken en daarna weer verfen? Dat is toch meer werk en daardoor hogere productiekosten?
Als ik zelf rode kool snij en kook is deze eerst ook paars. Gooi ik er appelmoes en appelstukjes door, kleurt deze vanzelf meer rood.
Wellicht wordt er kleurstof in de kool gespoten voor een mooi kleurtje of om hem eerder te kunnen oogsten?
De kleurstof zou ongezond kunnen zijn of de maximum toegestane hoeveelheid overschrijden??
Net als de rode paprika die niet rood is maar eigenlijk groen geoogst word en door de kleurstof rood gemaakt wordt.

stuitte bij verder zoeken op het volgend artikel: http://www.ahealthylife.nl/8-voedingsmiddelen-die-je-beter-kunt-laten-staan/
Laatst gewijzigd door BusKay op ma 16 mar 2015, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#3087029
Boeffie Blafmans schreef: Ik pik dit even helemaal uit de context, of nu ja, niet helemaal, maar idd, laten we ophouden met onszelf voor te liegen en afdwingen dat we weten wat we kopen, wat we eten! Ik zag laatst weer een heel spel met kleurstoffen voorbij komen, erwten die groener worden gemaakt dan ze eigenlijk zijn met chemische truukjes, watermeloenen die een mooi rood goedje ingespoten krijgen, wortelen die ze in een lang houdbaar badje stoppen en wij krijgen al die troep binnen. En ik wil weten wat ik binnen krijg! Zet het op de verpakking, hoe alles, ook als je denkt dat je verse producten koopt, bewerkt/verwerkt is, ik durf te wedden dat een hoop zich in rap tempo andere koop- en eetgewoonten eigen maken.
Het gekke is dat de mensen er eigenlijk helemaal niet om vragen. Die willen gewoon gezonde groente. Het is de commercie die denkt dat wij dat willen. En blijkbaar trappen er zoveel mensen in die oranje plastic wortel en gifgroene erwten dat het veel geld oplevert. :-\
Door BusKay
#3087034
K&D schreef: Het gekke is dat de mensen er eigenlijk helemaal niet om vragen. Die willen gewoon gezonde groente. Het is de commercie die denkt dat wij dat willen. En blijkbaar trappen er zoveel mensen in die oranje plastic wortel en gifgroene erwten dat het veel geld oplevert. :-\
Neem nou onze supermarktkomkommer die 40 cm lang is en 7 cm dik zonder smetje of de kromme komkommertjes van de markt:
Afbeelding

of de onbewerkte augurk: Afbeelding

De laatste twee eet ik toch liever en hebben meer smaak...
Gebruikersavatar
Door Radja
#3087037
Als ik me niet vergis,dan is de augurk van oorsprong een komkommer!

Net zoals rucola eigenlijk onkruid is,wat in de winkel voor grof geld wordt verkocht!

Die komkommers zijn onverkoopbaar omdat ze niet "handig"zijn! Net zoals wortels die niet recht zijn! De consument wil rechte groenten dus krijgen ze dat!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door