Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Floris24
#3086422
Het leek me leuk om een verslagje te maken met wat foto materiaal van hoe ik een aantal snackjes droog. Ik zal af en toe een nieuw verslag toevoegen met foto's en uitleg. Mocht er iets niet duidelijk zijn hoor ik het graag  :)

*Zie net dat er al een verslagje is gemaakt van runderlong. Eentje extra kan vast geen kwaad  :biggrin2:

Afbeelding
Allereerst snijd ik het vet er zoveel mogelijk af. Hierdoor droogt het geheel sneller omdat het vet erg lang vochtig blijft. Stukjes van de luchtpijp kun je er gewoon op laten zitten, dit droogt prima mee.

Afbeelding
Vervolgens snijd ik de long in plakjes/brokken. Zelf vind ik dit het makkelijkst als het nog half bevroren is. Op deze manier kan je er erg makkelijk plakjes vanaf snijden zonder dat je met het mes alle kanten op gaat (als het geheel ontdooid is). Deze keer heb ik wat fijnere plakjes gesneden omdat ze anders niet op het rekje pasten.

Afbeelding
Vervolgens de gesneden stukjes long op het droogrekje leggen. Let erop dat je voldoende afstand tussen de stukjes houdt, dan droogt het geheel wat sneller omdat de warme lucht dan overal makkelijker bijkomt.

Ik heb een Bohman drogertje hiervoor gebruikt. Zelf doe ik 2 lege rekjes onderop, omdat ik vind dat het anders onderin wel erg warm wordt. Als maximum rekjes houd ik 6 aan. Meer zou eventueel ook kunnen, maar dan duurt het ook langer voor het droog is.

Op dit moment zit de hertenlong nog in de droger. Zodra het klaar is maak ik nog even een foto van het resultaat. Volgende keer wil ik geelhaar gaan drogen en zal hier ook weer een verslagje van maken.

Groetjes!
Door Floris24
#3086427
[quote="Lizzy"]
Ik wacht met spanning je verslagje af van als je runderoren en kalfspezen en lekkerbekken en kalfshoefjes gaat drogen op je Bohmannetje :)
[/quote]

Deze gaan niet in de Bohman droger maar in de droogkast. Ik heb nu speciaal de bohman gebruikt omdat veel mensen deze ook gebruiken.

Groetjes
Door Lizzy
#3086428
[quote="Floris24"]
Deze gaan niet in de Bohman droger maar in de droogkast. Ik heb nu speciaal de bohman gebruikt omdat veel mensen deze ook gebruiken.

Groetjes
[/quote]

Aha! Oh leuk, een droogkast! Nou ja, misschien kun je daar ook eens een verslagje van maken, altijd gaaf om te zien! Hoe kom je eigenlijk aan een droogkast? Maak je zoiets zelf of zijn die te koop?
Door Floris24
#3086433
[quote="Lizzy"]
Aha! Oh leuk, een droogkast! Nou ja, misschien kun je daar ook eens een verslagje van maken, altijd gaaf om te zien! Hoe kom je eigenlijk aan een droogkast? Maak je zoiets zelf of zijn die te koop?
[/quote]

Deze komt in het volgende verslagje  :)

Groetjes
Door Floris24
#3086478
[quote="luuntje"]
Sorry, ik vervuil het topic. Maar passen runderoren en neuzen in een bohman?
[/quote]

Neuzen heb ik niet eerder gedroogd, maar de oren gaan er prima in als je de oorpit eraf snijdt. Eventueel kan je de oren ook wat insnijden zodat je ze plat kan maken.

Groetjes
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3086493
Ik ben ook benieuwd naar het volgende verslagje.  :)
Lijkt me enigsinds onmogelijk op deze manier al die mega bestellingen te drogen.  :o Ik doe iig vrij lang over een kilo gedroogd spul maken!

Waar ik ook erg nieuwsgierig naar ben is hoe bijvoorbeeld de lamsoortjes, koeienoor zonder haar en kophuiden gedroogd worden.

Iig leuk dat je even verslag doet zo! Misschien kun je mijn twijfel weer wegnemen.  ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3087063
[quote="Floris24"]
Neuzen heb ik niet eerder gedroogd, maar de oren gaan er prima in als je de oorpit eraf snijdt. Eventueel kan je de oren ook wat insnijden zodat je ze plat kan maken.

Groetjes
[/quote]

Die oorpit is precies waar Oscar zo mooi mee bezig is. Ik heb wel een keer een lading koeienoren gehad en die oorpitten eraf gesneden. Die krijgt hij nu soms zo als snackje en dan is hij er ook een poosje mee bezig.
Ik ben ook benieuwd naar je droogkast!
Door renate1985
#3087920
[quote="winni"]
;D ;D En ik kijk uit naar een verslag hoe je de oren etc. haarloos krijgt ;)
[/quote]

Leuk zo een verslag!
Het haarloos krijgen is niet zo moeilijk. Met een scherp mesje de huid een beetje lossnijden van het oor en dan kan je heel de huid met haar eraf trekken.
Op die manier kreeg ik mijn runderoren haarloos.
Gebruikersavatar
Door winni
#3088174
renate1985 schreef: Leuk zo een verslag!
Het haarloos krijgen is niet zo moeilijk. Met een scherp mesje de huid een beetje lossnijden van het oor en dan kan je heel de huid met haar eraf trekken.
Op die manier kreeg ik mijn runderoren haarloos.
Als je geen kracht in je handen hebt, lukt dat niet. Volgens mij brandt Remco het eraf? Ik bedenk dit hoor ;)
Door Ruisje
#3088181
winni schreef: Als je geen kracht in je handen hebt, lukt dat niet. Volgens mij brandt Remco het eraf? Ik bedenk dit hoor ;)
Lijkt me ook een stuk sneller gaan dan huid en haar eraf trekken.
Maar waarom kan dat haar niet blijven zitten ???
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door