Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3084666
Laat ik eerst beginnen mij voor te stellen.

Ik ben Nicole en ik heb samen met mijn vriend een leonberger reu van ondertussen bijna 10 maanden.

Nou heeft ie in het begin op brokken gestaan maar daar deed hij het niet lekker op er is een vermoeden dat hij evt niet lekker op gist reageerd.
Dus overgestapt op kvv van Ahv Breda. (sinds eind oktober), nu doet hij het er op zich prima op alleen is er een paar week geleden blaasonsteking met struviet  in urine aangetroffen, dierenarts wou hem direct weer op brokken... Dit zag ik dus niet zitten en contact op genomen met Tannetje Koning. Op haar advies troebele appelazijn en cranberry tabletten toegevoegd. en de antibiotica kuur bij DA gehaald.

Tevens adviseerde ze me om iets meer spiervlees bij deze kvv te geven..

Dus dat doe ik nu braaf maar wil hem eigenlijk wel helemaal op barf zetten, Maar weet niet is dat nu verstandig daar ik ook nog bezig ben de struviet op te lossen..

En wat voor verhoudingen etc vind het best nog wel een beetje eng maar het hondje vindt het wel erg leuk.
Sta open voor suggesties

Oh ja hij weegt nu 46 kg
#3084681
Ja hoor, juist! Ik zou hem voorlopig op een menu zetten van 40% vleesbot (iets lager dan normaal vanwege de struviet), 20% orgaanvlees waarvan 10% pens en 10% andere organen, even geen groenten (en als de struviet onder controle is, kun je beginnen met 5% groenten en dit ophogen naar 10% groenten) en de rest spiervlees.

Je kunt voorlopig de appelazijn en cranberry erbij blijven geven, totdat alles onder controle is.
#3085255
heeft vleesbot dan invloed op de struviet....? en groentes ook....??

Vindt het best nog wel moeilijk maar zal nu straks rustig eens een menu gaan samen stellen en kijken wat ik waar kan halen, kan ik beter in een keer over van kvv op barf of kan ik het nog naast mekaar geven.

En hoeveel procent qua lichaamsgewicht 2%? om mee te beginnen?
#3085456
Nog even over struviet in urine bij blaasontsteking. Bijna altijd is dit bij een jonge hond secundair aan de ontsteking. Door blaasontsteking wordt de urine minder zuur en daardoor kan struviet ontstaan. Meestal is het zo dat als de blaasontsteking weg is, de urine weer zuurder wordt en het struviet dan weer oplost. Dus direct op dieet brokken voor blaasgruis is meestal helemaal niet nodig.

Laat anders even de pH waarde van de urine checken nu je appelazijn en cranberry's geeft. Je streeft naar 7 of ietsje lager. Als je heel zure urine maakt (onder de 6) kunnen er weer andere stenen (oxalaten) ontstaan.

Ook belangrijk bij sturviet, goed drinken, liefst extra. Bijvoorbeeld door water door de KVV te mengen. Hoe meer de urine verdunt is hoe makkelijker sturviet oplost en hoe meer hij plast, hoe sneller alle bacteriën en kristallen uit zijn blaas zijn. En idd zo weinig mogelijk koolhydraten geven (oa in groente)

Sterkte!
#3086301
Sorry dat ik hier niet eerder op gereageerd heb.

Groenten bevat geen koolhydraat. Tenminste, de meeste niet. Of weinig. Dus dat is niet de reden om geen groenten te voeren. Groenten maakt het lichaam alkalisch. En bij struviet is de pH waarde van de urine al alkalisch. Daarom raad ik aan het tijdelijk niet te voeren. Hoe groot de invloed is weet ik ook niet, maar het zekere voor het onzekere.

Dat geldt ook voor vleesbot. Naast calcium bevat het allerlei andere mineralen. En sommige mineralen binden zich weer met andere mineralen. En struviet is ook een mineraal namelijk magnesiumammoniumfosfaat. In combinatie met andere mineralen kunnen mineralen zich soms makkelijker kristalliseren. Dat is bijvoorbeeld ook het geval met magnesium. En in bot zit weer vrij veel magnesium. En daarom denk ik dat het verstandig is om tijdelijk wat minder bot te voeren.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door