Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3085549
Ik heb bij medishe een topic geopent ivm elleboogdysplasie ( al is dit nog niet zeker )
voor voldig verhaal zie -->> http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 705.0.html

shadow ( goldenretriever van 9 maanden) heeft waarschijnlijk elleboogdysplasie en er moeten fotos gemaakt worden - een kliniek gezocht worden enz enz

maar ik vind hem aan de zware kant en dit zijn we al aan het minderen door minder vette diersoorten te nemen en iets minder te geven

Ik zou het fijn vinden als er naar zijn menu wordt gekeken wat ik kan veranderen nu
1 omdat ik wil dat hij wat kilo`s afvalt  ( en nu weinig tot geen beweging krijgt alleen korte rondjes

2 omdat hij waarschijnlijk een operatie in gaat en ik hem van te voren wil aan sterken met name met het oog op de kwaal

zijn er ook nog voedings sublimenten die ik van te voren en evt erna kan gaan gebruiken die hem hierbij allemaal kunnen helpen ???


Dit is op dit moment het menu :

menu  golden retriever Shadow
Vleesbot:    45%
Spiervlees:  25 % 
Orgaan :    10 % 
Pens :        10%
Groente :  10%  licht gestoomd
Vis :          1 keer per week
Ei              2 keer per week  afwisselend rauw met schil of gekookt zonder schil
Noten mix: gemalen hazeln-paranoten /cashewnoten / pecan noten/ walnoten
De groenten stoom ik allemaal en wissel ik elke keer af dus blijft niet alleen deze groente

---------------------------------------------------------------------------------
MAANDAG 1
Vleesbot    : Kippennek of (kippenkarkas- kip rugstuk- kipvleugel)
Spiervlees : Paardensnijsel
Orgaan      : Orgaan mix van paarde hart – lams lever- Runder Nier.
Pens          : Runderpens
Groenten  : Brocoli afwisselend bloemkool
------------------------------------------------------------------
DINSDAG 2

Vleesbot      : Diamantduifje-  of (bosduif – of kwartel)
Spiervlees  : Geitenvlees of ( hertenvlees )
Orgaan      : orgaanmix van hart – lever- Nier
Pens          : lamspens
Groenten  : Mix 

-------------------------------------------------------------------------

WOENSDAG 3

Vleesbot  :  Eendenek -eendekakas- eendenrugstuk-wilde eendenkk
Spiervlees : Rundvlees –( snippers/lippen) ( mengen)
Orgaan    : orgaanmix van paarde hart – lams lever- Runder Nier
Pens          : Schapenpens
Groenten  :Mix
Extra        :  Ei

DONDERDAG 4
Vleesbot  : sneeuwhoender kk of Patrijs kkas fazant kk - parekhoenkk
Spiervlees  : Kalkoen filé  of snijsel - of (gemalen kipfilé worst)
Orgaan      :  orgaanmix van paarde hart – lams lever- Runder Nier
Pens          : runderpens
Groenten  : mix
Extra        : Gemalen notenmix

VRIJDAG 5             
Vleesbot  : Konijnkarkas
Spiervlees : rund vlees of Lamsvlees of (Fazantvlees)
Orgaan    : orgaanmix van paarde hart – lams lever- Runder Nier Pens        : lamspens
Groenten :  Knoflook-  en groente mix
-------------------------------------------------------------------------------

ZATERDAG  6   KVV en Extra Ei ( verschillende merken en soorten)

ZONDAG    7    KVV en Extra Vis
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op vr 13 mar 2015, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3085632
Ingrid (shadow) schreef: Ik heb bij medishe een topic geopent ivm elleboogdysplasie ( al is dit nog niet zeker )
voor voldig verhaal zie -->> http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 705.0.html

shadow ( goldenretriever van 9 maanden) heeft waarschijnlijk elleboogdysplasie en er moeten fotos gemaakt worden - een kliniek gezocht worden enz enz

maar ik vind hem aan de zware kant en dit zijn we al aan het minderen door minder vette diersoorten te nemen en iets minder te geven

Ik zou het fijn vinden als er naar zijn menu wordt gekeken wat ik kan veranderen nu
1 omdat ik wil dat hij wat kilo`s afvalt  ( en nu weinig tot geen beweging krijgt alleen korte rondjes

2 omdat hij waarschijnlijk een operatie in gaat en ik hem van te voren wil aan sterken met name met het oog op de kwaal

zijn er ook nog voedings sublimenten die ik van te voren en evt erna kan gaan gebruiken die hem hierbij allemaal kunnen helpen ???
Ik heb ook in het andere topic gereageerd. Ik zou tot een dag of 4 voor de operatie kurkuma (geelwortel) gaan geven. En dan niet een kurkuma uit de supermarkt maar bijv. van Pit & Pit.

Je zou verder van alles gewoon minder kunnen gaan geven. Hoeveel % van het gewicht voer je nu? Als dat (zeg even) 3% is, zou ik gewoon terug gaan naar 2%.
Dit is op dit moment het menu :

menu  golden retriever Shadow
Vleesbot:    45%
Spiervlees:  25 % 
Orgaan :    10 % 
Pens :        10%
Groente :  10%  licht gestoomd
Vis :          1 keer per week
Ei              2 keer per week  afwisselend rauw met schil of gekookt zonder schil
Noten mix: gemalen hazeln-paranoten /cashewnoten / pecan noten/ walnoten
De groenten stoom ik allemaal en wissel ik elke keer af dus blijft niet alleen deze groente
Dat ziet er toch allemaal prima uit hoor!
MAANDAG 1
Vleesbot    : Kippennek of (kippenkarkas- kip rugstuk- kipvleugel)
Spiervlees : Paardensnijsel
Orgaan      : Orgaan mix van paarde hart – lams lever- Runder Nier.
Pens          : Runderpens
Groenten  : Brocoli afwisselend bloemkool
------------------------------------------------------------------
DINSDAG 2

Vleesbot      : Diamantduifje-  of (bosduif – of kwartel)
Spiervlees  : Geitenvlees of ( hertenvlees )
Orgaan      : orgaanmix van hart – lever- Nier
Pens          : lamspens
Groenten  : Mix 

-------------------------------------------------------------------------

WOENSDAG 3

Vleesbot  :  Eendenek -eendekakas- eendenrugstuk-wilde eendenkk
Spiervlees : Rundvlees –( snippers/lippen) ( mengen)
Orgaan    : orgaanmix van paarde hart – lams lever- Runder Nier
Pens          : Schapenpens
Groenten  :Mix
Extra        :  Ei

DONDERDAG 4
Vleesbot  : sneeuwhoender kk of Patrijs kkas fazant kk - parekhoenkk
Spiervlees  : Kalkoen filé  of snijsel - of (gemalen kipfilé worst)
Orgaan      :  orgaanmix van paarde hart – lams lever- Runder Nier
Pens          : runderpens
Groenten  : mix
Extra        : Gemalen notenmix

VRIJDAG 5             
Vleesbot  : Konijnkarkas
Spiervlees : rund vlees of Lamsvlees of (Fazantvlees)
Orgaan    : orgaanmix van paarde hart – lams lever- Runder Nier Pens        : lamspens
Groenten :  Knoflook-  en groente mix
-------------------------------------------------------------------------------

ZATERDAG  6   KVV en Extra Ei ( verschillende merken en soorten)

ZONDAG    7    KVV en Extra Vis
Ik zou hier dus niks aan doen. Dit ziet er gewoon goed en degelijk uit en je wilt ook niet vetvrij gaan voeren. Nou, zoveel vet staat er ook weer niet op je menu. Tenzij het lam en geit (spiervlees) ontzettend vet is, dan zou je dat tijdelijk kunnen vervangen voor wat magerder vlees.
#3085660
@ dank je wel lizzy voor je uitleg en na kijken echt heel fijn ben zo blij met jullie op dit forum

Lizzy -- Ik heb ook in het andere topic gereageerd. Ik zou tot een dag of 4 voor de operatie kurkuma (geelwortel) gaan geven. En dan niet een kurkuma uit de supermarkt maar bijv. van Pit & Pit.
-------------------------------
ik heb het inderdaad net gelezen
@ thanks en ik heb de Kurkuma net besteld bij die stie die jij er nu op zet , zag het in een link in dat topic staan
--------------------------------
@ fijn die extra controle dat geeft we wat meer zekerheid voelt anders zo als aan rommelen
het vlees heb ik nu al wat magerder besteld en waar echt te veel vet aan zit knip ik er nu dan steeds af
ook had ik eerst groente in het menu en andere dingen nog als extra maar nu is de groente elke dag als extra dit krijgt hij later op de dag dan hoef ik geen snack meer te geven

------------------

Lizzy --Je zou verder van alles gewoon minder kunnen gaan geven. Hoeveel % van het gewicht voer je nu? Als dat (zeg even) 3% is, zou ik gewoon terug gaan naar 2%.

---------------------
@ Wij geven 2,5 % nu dus dan zou ik nu naar de 2 % gaan ? denk ik,en van alles dus een beetje minder, 

thanks hiervoor
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op vr 13 mar 2015, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#3085665
Lizzy schreef: Ja, als hij nu iets te mollig wordt doordat hij minder beweging krijgt, dan zou ik zeker 2% gaan voeren. Dat kan op deze leeftijd wel.
ja dat doe ik zeker want ik wil in geen geval dat als hij geopereerd moet worden dat hij dan last zou hebben van zijn gewicht, hij is niet mollig maar mag wat lichter en dat wil ik zeer zeker voor hem
hij kreeg al veel beweging maar ging ineens te hard ik heb te lang te hoog % aangehouden kwam ik achter rond de 4% omdat hij pup was maar toen ik dacht is hij niet forser aan het worden ?
heb ik het nog maar eens na gerekend en oeps toen mocht hij al een hele tijd naar de 3 % dus daar zal het vast aan hebben gelegen
hij is nu al 1 kilo in 2 weken afgevallen en niet meer bijgekomen ( terwijl hij nog groeit - doordat we aan het minderen waren maar nu met weinig tot geen beweging moet het echt omlaag die procenten al wist ik niet hoeveel

thanks ik ga er mee aan de slag
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op vr 13 mar 2015, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3086045
Het is ook moeilijk hoor, met dat jonge spul!
Hier ook zo één. De ene week krijgt hij 800 gram en is het een lange slungel, de andere keer krijgt hij evenveel en wordt hij dik. Ze groeien, of wat minder, bewegen wat meer of minder en dan schommelt de conditie.

Slim dat je hem niet mollig een operatie in stuurt. Ik zou ook gewoon je percentage wat laten zakken.

Wat ik deed was wat rollen kvv in huis halen. Dan gooi je het percentage naar beneden en kan je het gewoon portioneren. Stel dat hij dan toch wat te dun wordt kan je makkelijk en snel wat kvv geven zonder dat je alles moet herberekenen.
#3086173
ja dat wisselt hier inderdaad ook heel erg soms is hij bijna niet aangekomen en soms een hele kilo blijft zo wisselen
maar nu vind ik hem echt te hard gaan en te veel worden dus nu mag er best wel wat af , al is stil blijven staan nu ook al redelijk  omdat ze nog groeien kwam hij elke week een kilo aan maar nu al even niet meer dus dat probeer ik nu zo te houden ,en het liefst er wat vanaf , moeilijk nu hij niet zoveel mag bewegen pff is de hele dag in toom houden want met pijnstillers die hij nu krijgt 10 dagen voelt hij minder of geen pijn en denkt hij weer rond te kunnen huppelen dat is weer het nadeel ervan

dank je wel, doet me goed die verhalen van andere te horen en ik geef in het weekeind kvv dat is inderdaad makkelijker met eraf halen
maar met barf lukt het ook wel alleen iets meer erg maar vind ik niet erg
er komt bijna weer een nieuwe lichting vlees dus dan is het anders af wegen

thanks voor je reactie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door