Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Yaro
#3085169
Ik heb even een vraagje.. Sinds juli/augustus 2014 heeft Yvar jeuk gekregen en behoorlijke huidirritatie op zn achterpoten, zijn liezen en op zn buik. Ik ben bij de da geweest die hem een injectie heeft gegeven om de irritatie te stoppen. Ze gaf me aan dat het iets eenmaligs kon zijn,  maar wanneer het met een week of 4 a 5 weer terug zou komen dan was er toch meer aan de hand.
Na een week of 5 begon hij zich weer te krabben en bijten en kwam ook de irritatie weer terug. Ik ben toen met een eliminatie dieet begonnen. Ik heb hem vanaf toen alleen nog enkelvoudig konijn gegeven van kiezebrink, dogmeat en daily meat. Ook het kussen wat ik in juni ergens had neergelegd, heb ik weggehaald. Jeuk nam af en zn buik zag er weer normaal uit. Het kussen heb ik teruggelegd met een toename van klachten tot gevolg. Kussen weer weggehaald en klachten namen weer af.
Vervolgens heb ik lam aan zn dieet toegevoegd (begin feb) en de klachten namen weer toe. En nu komt het.. hoe lang duurt het voor de klachten weer verdwijnen?? En kan hij in een cirkeltje komen van irritatie/jeuk - krabben/bijten - waardoor irritatie/jeuk - weer krabben en bijten?
Hij krijgt nu al een week of drie geen lam meer en de irritaties zijn duidelijk afgenomen. Maar de uitslag en het bijten en likken blijft hij doen. Wat kan ik doen om de jeuk te verzachten?? Ik heb wel van de da een lotion gekregen, maar het lijkt me niet heel gezond als hij dat binnen krijgt.. Dus nu kokosolie erop aan het smeren.
Ik wil binnenkort geit gaan toevoegen, moet ik hiermee wachten tot alle irritatie weg is?? Hij krijgt nu al bijna 4 maanden konijn en ik ben bang dat hij te weinig voedingstoffen binnen krijgt.

bedankt alvast!!  :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3085323
Lastig!

Ja, zo'n cirkel kan zeker. Dat herken ik hier ook. Krabben irriteert de huid, een geirriteerde huid jeukt. De cirkel is al snel rond.

Als hij niet tegen lam kan, ging ik geit nog niet proberen.
Ik ging ook over op barf in plaats van kvv. Je weet bij kvv de kwaliteit niet en je weet ook niet voor 300% zeker of het alleen konijn is wat je geeft. Of lam, of paard, noem maar wat.
Met een allergische hond moet je gewoon echt weten wat hij binnen krijgt.

Krijgt hij verder nog wat? Groenten, snacks? Kan hij wat van straat graaien?

Die injecties bij de da, die geef je liefst alleen als je moet kiezen tussen inslapen of die injectie. Waarschijnlijk is het prednison en dat wil je echt niet geven als het niet heel hard nodig is.

Verder ging ik wassen. Neem een shampoo met aloe vera en een hele goede conditioner. Desnoods was je om de dag, in erge gevallen zelfs elke dag.

Wat voor kussen had je liggen? Ligt hij ook op de bank, of het bed?
Gebruikersavatar
Door Yaro
#3085347
Nu al over op Barf is ook zo gek nog niet  :P Je weet idd niet of er nog een restant ander dier door zit.. Ik heb net de vriezer vol, maar als ie leeg is ga ik om  :)

Voor de rest krijgt hij niets anders dan zn eigen voer en snacks.. Behalve net dat ie bij vrienden wat van het aanrecht jat..  >:( Die snacks zijn ook konijn en droog ik zelf..

De injectie was bedoeld om de reactie weg te krijgen in de hoop dat het niet meer terug kwam.. zeker niet iets om te herhalen..  :P

Het kussen had ik zelf gemaakt met schuim van een matras en hij ligt niet op de bank of het bed.

Bedankt voor je reactie!!
Door ywa100
#3085898
Hier ook een "jeuk"hond. Ook alles geelimineerd etc. etc. Rund en kip is een probleem....maar.........
nu uiteindelijk erachter gekomen dat mijn hond een mijtenallergie heeft en dat heeft niets met voeding te maken.
Omdat je schrijft van dat kussen (waar die rotbeesten ook op zitten!) dacht ik dat jouw hond dat misschien ook zou kunnen hebben.
Ik was de hondendekens etc nu minimaal op 60 graden, iedere week! En die liggen in een hard plastic mand die ik af kan wassen.
Als het te erg wordt druppel ik hem (in de nek) met STRONGHOLD druppels, die zijn nl. ook tegen mijten, na een maand herhalen.
Ik heb jaren nodig gehad om hier achter te komen! Misschien de moeite waard om te proberen?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3085914
ywa100 schreef: Hier ook een "jeuk"hond. Ook alles geelimineerd etc. etc. Rund en kip is een probleem....maar.........
nu uiteindelijk erachter gekomen dat mijn hond een mijtenallergie heeft en dat heeft niets met voeding te maken.
Omdat je schrijft van dat kussen (waar die rotbeesten ook op zitten!) dacht ik dat jouw hond dat misschien ook zou kunnen hebben.
Ik was de hondendekens etc nu minimaal op 60 graden, iedere week! En die liggen in een hard plastic mand die ik af kan wassen.
Als het te erg wordt druppel ik hem (in de nek) met STRONGHOLD druppels, die zijn nl. ook tegen mijten, na een maand herhalen.
Ik heb jaren nodig gehad om hier achter te komen! Misschien de moeite waard om te proberen?
Stronghold zou ik niet doen met een allergische hond. Gif In je hond is wel het laatste wat je wil.
Je zou dat ook op een zachtere manier kunnen aanpakken, namelijk neem-olie gebruiken.

Als je aan mijten denkt zou ik een allergietest laten doen bij Dr. Vroom in Oiserwijk.
Gebruikersavatar
Door yara2013
#3085928
Ik denk ook dat een allergietest uitsluitsel kan geven. Wij waren ook enorm in de weer met voeding. En ondanks dat het zeker verbeterde was het niet volledig opgelost.

Toen toch ook een allergietest laten doen.
Yara is allergisch voor diverse mijten en grassoorten.
Daarnaast misschien ook wel voor voeding (Ik vermijd Nog steeds graan, kip en rund).
Alleen heb ik niet meer de illusie dat ik het 100% onder controle ga krijgen, aangezien ik niet alle invloed heb op de omgeving.

Wij zijn nu bezig met een desensibilisatiekuur, maar ik heb niet het idee dat het veel uithaalt.
In het voorjaar zijn haar klachten het ergst, dus dan zou ik verschil moeten gaan merken.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3085957
Hoi,

Ik denk niet dat Stronghold erg veel zin heeft. Bij een mijtenallergie is het eigenlijk altijd zo dat de hond allergisch reageert op de ontlasting van de mijten en niet op de mijten zelf. Wat je dus moet proberen is de ontlasting zoveel mogelijk te verwijderen door regelmatig te stofzuigen (NIET met de hond in de kamer, want dan dwarrelt alles juist omhoog, ik stofzuig als mijn man met de honden weg is - 3x per week- ook vanwege huisstofmijtallergie van 't hondje). En door alle textiel e.d. zo veel mogelijk te verwijderen uit je huis en wat je overhoudt aan kleedjes enzo regelmatig te wassen op 60 graden of hoger. Ik was 2x per week alle hondendekens op 60 graden (zonder wasmiddel, alleen scheutje azijn).

Succes, 't is een lastig probleem. (er zitten tot 20.000 mijten in 1 gram huisstof :o)
Door ywa100
#3085971
Er ligt hier nergens een kleed in huis, alleen harde vloer.
Als je hond erge klachten heeft, je hebt alles geprobeerd,  de Da biedt ook geen oplossin, alleen prednison, dan moet je weleens iets doen wat je liever niet doet.
Ik heb het vrijwel onder controle, maar soms is er een mijten uitbraak, zoals 2 weken geleden.
Dan maar stronghold, omdat al het andere niet werkt. Als je hond met zn kop staat te schudden vd oorpijn, zijn poten beginnen kapot te gaan en hij kijkt je zo zielig aan, ja dan maar gif in mijn hond!
de oormijt is weg, zijn poten zijn heel, hij krabt niet meer, geen vieze ogen.
Over 2 weken krijgt hij nog een pipet en dan probeer ik het weer met de andere "natuurlijkere" middelen onder controle te houden.
Gebruikersavatar
Door Yaro
#3085973
Bedankt voor de tips en het meedenken! De dekens was ik regelmatig, maar dat ga ik vaker doen.. Ik kijk het nog even aan, maar anders toch weer even terug naar de da.. Ik heb ook zo'n onderbuik gevoel.. Ergens klopt er iets niet..
Gebruikersavatar
Door Hope
#3085986
ywa100 schreef: Er ligt hier nergens een kleed in huis, alleen harde vloer.
Als je hond erge klachten heeft, je hebt alles geprobeerd,  de Da biedt ook geen oplossin, alleen prednison, dan moet je weleens iets doen wat je liever niet doet.
Ik heb het vrijwel onder controle, maar soms is er een mijten uitbraak, zoals 2 weken geleden.
Dan maar stronghold, omdat al het andere niet werkt. Als je hond met zn kop staat te schudden vd oorpijn, zijn poten beginnen kapot te gaan en hij kijkt je zo zielig aan, ja dan maar gif in mijn hond!
de oormijt is weg, zijn poten zijn heel, hij krabt niet meer, geen vieze ogen.
Over 2 weken krijgt hij nog een pipet en dan probeer ik het weer met de andere "natuurlijkere" middelen onder controle te houden.
Jouw hond ging ik kurkuma geven met kokosolie. En quercitine, bromalain en papain.

Yaro schreef: Bedankt voor de tips en het meedenken! De dekens was ik regelmatig, maar dat ga ik vaker doen.. Ik kijk het nog even aan, maar anders toch weer even terug naar de da.. Ik heb ook zo'n onderbuik gevoel.. Ergens klopt er iets niet..
Lijkt me goed. Ik vroeg, als ik jou was, een verwijzing naar een dermatoloog. Mijn ervaring is dat dit effectiever en goedkoper is dan steeds met huidklachten naar een da.
Door ywa100
#3086053
@Hope, dank je voor de tip, kokosolie krijgt hij al iedere dag, maar kurkuma niet.
Die andere ken ik ook niet, tenzij de homeopatische "heilpraktiker" deze voorgeschreven had, dat weet ik niet meer.
Ik ga het in ieder geval opzoeken, wie weet vind ik nog eens de natuurlijke hulp ipv gif!
Door ywa100
#3086054
@Yaro wel belangrijk is dat je de dekentjes wast op 60 graden anders gaan de beesjes niet dood.
Tevens doe ik de dekentjes ook nog in de droger.......als ze dan nog niet dood zijn :(
Gebruikersavatar
Door Yaro
#3086080
Dekens zitten er idd op 60 graden in en dan zo zn kussen er nog achteraan.. En alles in de droger  :biggrin2:
Ik smeer zn buik nu in met kokosolie en ik heb wel het idee dat het beter gaat.. Ik zie hem momenteel niet echt meer bijten  :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3086144
Yaro schreef: Dekens zitten er idd op 60 graden in en dan zo zn kussen er nog achteraan.. En alles in de droger  :biggrin2:
Ik smeer zn buik nu in met kokosolie en ik heb wel het idee dat het beter gaat.. Ik zie hem momenteel niet echt meer bijten  :)
Als hij die kokosolie niet opeet (zoals Nelson  ::) ) dan zou je er ook nog kurkuma door kunnen roeren.
Werkt erg goed!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door