Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door prisje
#3085858
Nog anderhalve week dan komt ons nieuwe huisgenootje.
Bij de fokker krijgt ze nu 's ochtends carnibest en de overige maaltijden orijen brokken.
Ik heb de fokker gevraagd haar een paar dagen voor ze bij ons komt alleen vlees te geven en dat gaat hij ook doen.
Kan ik haar gelijk over zetten op barf of is het verstandig eerst even kvv te geven?
Als ze barf kan krijgen vleesbotten plat slaan of gewoon geven en kijken(van een afstand) hoe ze het opeet?

Ik heb al even een menu gemaakt mocht ze op barf over kunnen.

Bij aankomst zal ze 9,5 week zijn en ong 13 kilo.
Dit is wat de rekenhulp eruit gooit:
Hoeveelheid: 5% van 13 kilo = 650 gram per dag / 4550 gram per week
Rauw vleesbot 45% :  293gr p/dag
Groentes 5% :  33gr p/dag
Orgaanvlees 20% :  130gr p/dag
Spiervlees 30% :  195gr p/dag

Het menu als volgt:
ik las al dat je pups het liefst elke dag compleet voert.

maandag:    300 gr eendennek, 200 gr rundvlees, 136 gr hertenlever
dinsdag:      kiptips, rundvlees 130 gr groente en een kuiken
woensdag:  geitribbetje, paardenvlees, 100 gr groente en vis
donderdag:  kipkarkas, paardenvlees, 150 gr runderhart
vrijdag:        kwartel, zwaanvlees, 77 gr runderhart en 90 gr lamsnier
zaterdag:    konijnkarkas, zwaanvlees, 227 gr runderpens
zondag:      konijnkk, fazantvlees, 227gr runderpens

De geitribben zijn de jonge geitjes van dreumelaartje. Ik kon deze met de schaar inknippen vandaar dat ze op het menu staan. kan het niet hoor ik het graag.
Ik ben ook bezig te zorgen dat ik elk orgaan van 2 diersoorten heb.
Ik wil er bv lamspens bij hebben, konijnniertjes, lamslever en paardenhart.
Zo kan ik elke week afwisselen met de organen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door prisje op ma 16 mar 2015, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Shanti en co
#3086206
Ik vind je menu er mooi uitzien!  :)

Onze Boeke heeft bijna alleen maar kvv gehad bij de fokker en kon op 8 weken prima een halve kwartel en kippennekken wegwerken. Bij ons krijgt hij deels kvv en deels barf.
Met 9 weken hebben we ook patrijs gevoerd, dat ging prima maar het konijnenkarkas (met rug eraan, geen puntmutsjes) moesten we kapotslaan. Gister, hij is nu 11 weken, kreeg hij ook baby geitenribbetjes en dat had hij snel opgeknaagd.
Boeke weegt nu 8,6kg dus ik denk dat jou "pupje" het allemaal ook wel weg kan werken na een paar dagen alleen maar kvv, ik zou beginnen met kwartel en eendennekken voor de zekerheid.
Met de kiptips zou ik wel oppassen, die zijn best wel klein en als hij snel eet kauwt hij er misschien niet (goed) op.
Gebruikersavatar
Door prisje
#3086220
Dankjewel voor je reactie.
Ik ga dan inderdaad gewoon eerst kijken hoe ze een kwartel eet en goed opletten of ze de kiptips goed kauwt.
Ik heb ze al in huis voor de katten dus gaat dat niet goed hebben de katten weer meer  :biggrin2:
Als dat niet gaat ga ik opzoek naar nog wat anders.
Fijne tips!
Gebruikersavatar
Door prisje
#3087744
Zijn er nog meer mensen die tips of aanmerkingen hebben?
Omdat het toch om een groot ras gaat ben ik er wel een beetje onzeker in of ik een goed samengesteld menu geef.
Door Lizzy
#3087759
prisje schreef: Nog anderhalve week dan komt ons nieuwe huisgenootje.
Bij de fokker krijgt ze nu 's ochtends carnibest en de overige maaltijden orijen brokken.
Ik heb de fokker gevraagd haar een paar dagen voor ze bij ons komt alleen vlees te geven en dat gaat hij ook doen.
Kan ik haar gelijk over zetten op barf of is het verstandig eerst even kvv te geven?
Als ze barf kan krijgen vleesbotten plat slaan of gewoon geven en kijken(van een afstand) hoe ze het opeet?
Gefeliciteerd met je pup!!!

Gelijk op Barf gaat prima. Ik zou de vleesbotten goed pletten en het zo geven en kijken hoe ze het doet.
Ik heb al even een menu gemaakt mocht ze op barf over kunnen.

Bij aankomst zal ze 9,5 week zijn en ong 13 kilo.
Dit is wat de rekenhulp eruit gooit:
Hoeveelheid: 5% van 13 kilo = 650 gram per dag / 4550 gram per week
Rauw vleesbot 45% :  293gr p/dag
Groentes 5% :  33gr p/dag
Orgaanvlees 20% :  130gr p/dag
Spiervlees 30% :  195gr p/dag
Dat lijkt me een prima uitgangspunt.
Het menu als volgt:
ik las al dat je pups het liefst elke dag compleet voert.
Helemaal compleet per dag is niet nodig. Maar ik vind het wel aan te bevelen om iedere dag vleesbot te geven. En bijv. 3 keer per week orgaanvlees, 4 keer per week spiervlees en 5 a 7 dagen per week groentenmix. Het mag wel hoor, elke dag alles geven!
maandag:    300 gr eendennek, 200 gr rundvlees, 136 gr hertenlever
dinsdag:      kiptips, rundvlees 130 gr groente en een kuiken
woensdag:  geitribbetje, paardenvlees, 100 gr groente en vis
donderdag:  kipkarkas, paardenvlees, 150 gr runderhart
vrijdag:        kwartel, zwaanvlees, 77 gr runderhart en 90 gr lamsnier
zaterdag:    konijnkarkas, zwaanvlees, 227 gr runderpens
zondag:      konijnkk, fazantvlees, 227gr runderpens
Je afwisseling is echt prima! Ik vind zelf dat je te weinig groenten geeft en ik zou dat ophogen naar 10% per dag en dit verspreiden over 5 a 7 dagen per week.
De geitribben zijn de jonge geitjes van dreumelaartje. Ik kon deze met de schaar inknippen vandaar dat ze op het menu staan. kan het niet hoor ik het graag.
Ik zou die de eerste week nog niet geven.
Ik ben ook bezig te zorgen dat ik elk orgaan van 2 diersoorten heb.
Ik wil er bv lamspens bij hebben, konijnniertjes, lamslever en paardenhart.
Zo kan ik elke week afwisselen met de organen.
Hartstikke goed!

Wat voor vis ben je van plan om te geven? Ik zou zelf eigenlijk met dit grote ras aan willen raden om 2 keer per week een vet visje bij te geven, bijvoorbeeld 1 keer per week sardien en 1 keer per week een kleine makreel of iets van zalm of panharing. En verder zou ik 2 a 4 rauwe eieren per week geven.
Gebruikersavatar
Door prisje
#3087790
Hoi Lizzie,

Bedankt voor je antwoord. 
Dat is wel fijn als het niet elke dag compleet hoeft dan kan ik gewoon zelfde schema als Gaia krijgt aanhouden. Op de andere bot soorten na uiteraard.

Groenten zal ik gaan ophogen. Wat ik met Gaia doe is een mix maken met groenten die wij zelf niet eten en neem daarvoor 5 % en dan krijgt ze op de andere 3 dagen groente die wij eten. Daar kook ik extra van.

De ribbetjes zal ik nog even laten liggen tot de nekken, kip en kwartels goed gaan.

Voor vis heb ik makreel, sardientjes en haring in huis die bestel ik bij dogmeat.
Ik zie dat ik maar 1 kuiken hier heb neergezet. Heb er 2 in het menu staan. Moet ik daarnaast nog de eieren geven of aanvullen?
Door Lizzy
#3087831
[quote="prisje"]
Hoi Lizzie,

Bedankt voor je antwoord. 
Dat is wel fijn als het niet elke dag compleet hoeft dan kan ik gewoon zelfde schema als Gaia krijgt aanhouden. Op de andere bot soorten na uiteraard.

Groenten zal ik gaan ophogen. Wat ik met Gaia doe is een mix maken met groenten die wij zelf niet eten en neem daarvoor 5 % en dan krijgt ze op de andere 3 dagen groente die wij eten. Daar kook ik extra van.

De ribbetjes zal ik nog even laten liggen tot de nekken, kip en kwartels goed gaan.

Voor vis heb ik makreel, sardientjes en haring in huis die bestel ik bij dogmeat.
Ik zie dat ik maar 1 kuiken hier heb neergezet. Heb er 2 in het menu staan. Moet ik daarnaast nog de eieren geven of aanvullen?
[/quote]

Helemaal goed!
Naast 1 kuiken mag je nog wel 2 rauwe eitjes geven.
Gebruikersavatar
Door winni
#3088180
Ik dacht dat geitenbot te veel calcium bevat omdat het een groot dier is, waardoor je pup te snel kan gaan groeien.
Tenminste....dat had ik uit een post van Lizzy begrepen. Vandaar dat ik het maar eens per 2 á 3 weken voer.
Door Shanti en co
#3088251
[quote="winni"]
Ik dacht dat geitenbot te veel calcium bevat omdat het een groot dier is, waardoor je pup te snel kan gaan groeien.
Tenminste....dat had ik uit een post van Lizzy begrepen. Vandaar dat ik het maar eens per 2 á 3 weken voer.
[/quote]

Dat heeft dacht ik met de hardheid van het bot te maken en hoe oud het dier was.
De meeste geitenbotten die je kan kopen zijn van (jong)volwassen dieren en dus ook harder. Deze geitjes zijn 1-3 weken jong en de botten zijn heel zacht en bevatten volgens mij lang niet zoveel calcium.
Door Lizzy
#3089203
[quote="winni"]
Ik dacht dat geitenbot te veel calcium bevat omdat het een groot dier is, waardoor je pup te snel kan gaan groeien.
Tenminste....dat had ik uit een post van Lizzy begrepen. Vandaar dat ik het maar eens per 2 á 3 weken voer.
[/quote]

Ik ken deze geitjes en ze zijn ZO jong en ZO zacht dat ik er geen problemen mee zou hebben om ze eens per week aan een pup te voeren. Het bevat ook dermate veel vlees (het zijn geen kaalgeplukte karkassen) dat de verhoudingen veel beter zijn. Dus inderdaad hoor, je hebt gelijk, normaal vind ik geitenbot of lamsbot niet ideaal voor pups maar deze zou ik echt gerust durven geven. Wel exclusief het onderste deel van de poten. Dat vind ik toch wel hard.
Gebruikersavatar
Door prisje
#3089353
Gelukkig maar! Kunnen ze blijven staan op het menu zodra de nekken en kwartel er goed in gaan.
Heb er alle vertrouwen in dat mijn pup zo op een gezonde manier opgroeid :biggrin2:
Ik had er express ribbetjes bijgezet omdat ik al vermoede dat de poten nog te hard zijn. Vind Gaia helemaal niet erg want die vind de poten veel lekkerder haha.
Heel erg bedankt voor jullie adviezen.
Gebruikersavatar
Door winni
#3092083
[quote="Lizzy"]
Ik ken deze geitjes en ze zijn ZO jong en ZO zacht dat ik er geen problemen mee zou hebben om ze eens per week aan een pup te voeren. Het bevat ook dermate veel vlees (het zijn geen kaalgeplukte karkassen) dat de verhoudingen veel beter zijn. Dus inderdaad hoor, je hebt gelijk, normaal vind ik geitenbot of lamsbot niet ideaal voor pups maar deze zou ik echt gerust durven geven. Wel exclusief het onderste deel van de poten. Dat vind ik toch wel hard.
[/quote]
Oké, goed dat ik dat weet, dan kunnen we de voorraad geiten wat gaan uitdunnen ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door